Din anul școlar 2024-2025 pot să fie și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu sau de liceu, cu aprobarea Ministerului Educației, potrivit ROFUIP 2024

19.482 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, pot să fie și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu sau de liceu, potrivit ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.

Conform ROFUIP, inspectoratul școlar poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ.

Dacă se solicită depășirea cu peste 2 copii a numărului maxim de elevi, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației.

Art. 139 – „(3) În situaţii excepţionale, bine motivate, în care transferul nu se poate face cu încadrarea în numărul maxim de beneficiari primari ai educației la grupă/formaţiunea de studiu, ISJ/ISMB poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru situațiile excepționale în care se solicită depăşirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu, aprobarea va fi dată de Ministerul Educaţiei, conform metodologiei în vigoare.”, se arată în ROFUIP.

În privința numărului de elevi dintr-o clasă/grupă, Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede următoarele (prevederile se aplică din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și clasa a IX-a):

Art. 23 – „(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:

  • (i) grupa mică cuprinde, în medie, 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
  • (ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15;
  • (iii) grupa mare cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20;

b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;

c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;

d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;

e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;

f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26;

g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;

h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 28;

j) învățământul special:

  • (i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;
  • (ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;
  • (iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;
  • (iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;

k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12.

(6) În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut la alin. (1), după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.

(7) Situațiile prevăzute la alin. (6) se comunică DJIP/DMBIP și autorităților locale, în vederea asigurării finanțării. Clasele/Grupele în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân cu același număr de elevi până la finalizarea nivelului de învățământ.”

Art. 248 – „(16) Prin excepție de la prevederile art. 23, efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi din formațiunile de studiu în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învățământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.”

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Situațiile excepționale pentru care școlile pot solicita suplimentarea sau diminuarea numărului de elevi dintr-o clasă / Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, într-o grupă de creșă pot să fie peste 22 de copii și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu și liceu
Numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă, conform Legii învățământului preuniversitar / Se va aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a

8 comments
  1. Deja sunt cate 27, caci se primesc la licee bune, cu note de 3, rromi și elevi cu CES, pe locuri speciale, care nu fac față. Rămân repetenți, nu iau Bacul, etc. Bătaie dejoc. Cine îi orientează pe elevii ăștia?

  2. Sunt la grădiniță peste 30 in grupe. Cum explică ministerul acest fapt ? Cum se lucrează cu 30 de copii mici?
    Părinții am observat că nu sunt deranjați de acest fapt, pot sa fie și 100 după dânșii important e să aibă unde sa-i lase.

  3. Se vrea îndobitocirea sistemului de învățământ, cu cât mai mulți prosti, cu atât mai bine.
    La examene se cer note mari, dar în clasă sa avem 100 de elevi.
    Felicitări doamna Deca!
    Sunteți minunată!

  4. Sa fie si o suta zic…fara numar…sa fie pana oi mai fi eu profesor…Plec invartindu-ma. Pe banii astia stau acasa fara sa fac nimic. Eu cand trag linie la salariu raman doar cu pierderi. Daca sunt asistat ies doar in castig. Ma declar fara serviciu si bag meditatii la greu in casuta mea unde numai eu si Dzeu stim daca dau sau nu gratuit. Dragi colegi, cat va mai trebuie sa vedeti in jur, mai ales printre proprii elevi si ai lor parinti care sug statul, ca asta e viitorul? Statul va fenteaza, fentati-l si voi. Ca sunt destule ajutoare si bani de la stat care depasesc salariul vostru muncit din greu ca profesor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daria-Maria Bălan, singura elevă din Vâlcea cu media 10 la BAC 2024: Faptul că am fost constantă în acest proces de învățare m-a ajutat să am certitudinea că pot parcurge toată materia până la examen

Singura medie de 10 la BAC 204 din județul Vâlcea (n. red înainte de soluționarea contestațiilor) a fost obținută de Daria-Maria Bălan, absolventă a Colegiului Național de Informatică „Matei Basarab”…
Vezi articolul

DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate 2025-2026. Proiectul cu regulile pentru angajarea în Învățământ a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației cu o zi înainte de termenul de aprobare prevăzut de lege

Proiectul metodologiei de mobilitate pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar 2025-2026 a fost lansat în consultare publică joi, 14 noiembrie, de Ministerul Educației, cu o zi înainte de termenul pentru…
Vezi articolul