Din acest an, educatorii trebuie să completeze la finalul grupei mari un raport de evaluare, spune Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației / Dacă avem curiozitatea, putem să observăm că un copil ar trebui să aibă această obișnuință de a consuma 1 litru de apă în intervalul în care el este în grădiniță

861 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației și profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București, a spus la Observator News că, din anul școlar 2024-2025, „educatorii trebuie să completeze la finalul grupei mari un raport de evaluare cu indicator comportamental pe domenii de dezvoltare”. Amintim că raportul descriptiv de evaluare face parte integrantă din portofoliul educațional al copilului și este necesar pentru înscrierea la clasa pregătitoare pentru copiii care în anul școlar 2024 -2025 au intrat la grupa mare.

„Începând de anul acesta, deci din 2024-2025, educatorii trebuie să completeze la finalul grupei mari un raport de evaluare cu indicator comportamental pe domenii de dezvoltare, acolo unde se verifică din perspectiva cogniției, din perspectiva motricității fine, adică ce poate să facă copilul, de exemplu, cu mâinile, din perspectiva motricității grosiere, din perspectivă emoțională, socială, din perspectiva motivației pentru învățare, din perspectiva nivelului la care este copilul pregătit la acest moment să facă față unei educații pentru sănătate”, a precizat Maria Manea.

Profesoara a menționat că un copil ar trebui să aibă obișnuința de a consuma 1 litru de apă când este la grădiniță:

„De exemplu, dacă avem curiozitatea, putem să observăm că un copil ar trebui să aibă această rutină, această deprindere, această obișnuință să consume 1 litru de apă în intervalul în care el este acolo, în grădiniță, și mai departe la școală. Iată, e un factor la care poate nu ne-am gândit foarte mulți dintre noi. Sigur că ei trebuie să recunoască din memorie cifre, litere, să le redea, așa cum se întâmplă și acum la grădiniță”, a completat aceasta.

Conform metodologiei din 4 septembrie 2024, raportul descriptiv de evaluare referitor se completează pentru toți copiii din grupele mari din cadrul unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar.

Art. 1 – „(3) Scopul întocmirii Raportului descriptiv de evaluare îl reprezintă orientarea și optimizarea procesului de predare-învățare a copiilor în etapa școlară următoare, respectiv în clasa pregătitoare, sprijinind profesorul pentru învățământ primar/ învățătorul în procesul de personalizare a abordării didactice în funcție de interesele, nevoile și potențialul fiecărui copil, precum și în procesul de construire a sarcinilor de învățare optime, pentru întreaga formațiune de studiu și pentru fiecare copil în parte.”

Structura raportului descriptiv de evaluare

Articolul 3 – „(1) Raportul descriptiv de evaluare este un document-tip, structurat pe următoarele secțiuni:

a) date de identificare ale preșcolarului;

b) conținutul raportului, cu următoarele delimitări: dezvoltare fizică, competențe cognitive (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici domeniilor Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii, Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii) și competențe socioemoționale (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici domeniilor Dezvoltare socioemoțională și Capacități și atitudini în învățare) din Curriculumul pentru educația timpurie, din Profilul de formare al absolventului și din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani;

c) observații, aprecieri și recomandări”

Regulile de înscriere la clasa pregătitoare 2025

Metodologia de înscriere în învățământul primar în 2025 este aceeași ca și în 2024 și a fost aprobată prin Ordinul nr. 4.019 din 15 martie 2024

Dacă numărul cererilor de înscriere primite de la părinți al căror domiciliu se află în afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, se aplica criterii de departajare generale și specifice, stabilite conform metodologiei, Art. 10.

Criteriile generale și specifice de departajare pentru înscrierea la clasa pregătitoare în 2025 

a) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;

b) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului în raport cu care s-a instituit o măsură de protecție specială, potrivit Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;

c) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;

d) existența unui frate/unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă.

În cazul în care numărul cererilor de înscriere din afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile generale, apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criteriile generale.

În caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc același număr de criterii generale de departajare, se ia în considerare ordinea de prioritate a criteriilor din metodologie.

Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ și se aplică în situația prevăzută la alin. (1), după aplicarea criteriilor generale. 

Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ indică documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere.

(6) Criteriile specifice de departajare stabilite de unitatea de învățământ trebuie să țină cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație, indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate, confesiune, și nu pot include existența unor liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului înscrierii, sau orice alte proceduri care nu respectă spiritul și litera prezentei metodologii. În categoria criteriilor specifice poate fi cuprins, de exemplu, și criteriul ca unul dintre părinți să aibă locul de muncă în circumscripția școlară.

În cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc liber, este înmatriculat un copil din altă circumscripție școlară, fratele său geamăn/sora sa geamănă este admis/admisă la aceeași unitate de învățământ, peste numărul de locuri alocat.

Citește și:
A început înscrierea la clasa pregătitoare 2025. Formularele se pot completa online, dar cererile trebuie depuse fizic de către părinți, la școală, împreună cu alte documente
Când vine vorba despre intrarea la școală, avem în vedere evaluarea abilităților sociale ale copilului, astfel încât să sesizăm dacă este cu adevărat pregătit copilul să facă față noii realități școlare, spune Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației
OFICIAL La începutul anului școlar educatorii de la grupa mare trebuie să le spună părinților de ce este util raportul descriptiv de evaluare, pentru înscrierea la clasa pregătitoare. Ce competențe trebuie să aibă copiii când termină grădinița – Model de raport

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Vânzarea băuturilor energizante către minori va fi interzisă, prevede un proiect de lege inițiat de președintele interimar al Camerei Deputaților / Amenzi de până la 3.000 de lei sau chiar suspendarea activității între 10 și 30 de zile

Deputatul PSD Alfred Simonis, președinte interimar al Camerei Deputaților, a depus, luni, un proiect legislativ care interzice vânzarea băuturilor energizante către minori. Amenzile merg până la 3.000 de lei și…
Vezi articolul

Alexandru Manda, fost președinte al Asociației Elevilor din Constanța, numit în Consiliul Consultativ pentru Tineret al Consiliului Europei: Îmi propun un mandat transparent și care să implice în mod activ tinerii români

Mandatul lui Alexandru Manda este de 2 ani. Consiliul Consultativ pentru Tineret al Consiliului Europei este o structură din cadrul Consiliului Europei, formată din 30 de tineri reprezentanți ai ONG-urilor…
Vezi articolul

Primaria sectorului 1 poate cumpăra sediul liceului de Arte Plastice “Nicolae Tonitza”, o clădire istorică de peste 120 de ani, din strada General Berthelot / Din 2016, elevii nu au putut folosi o clădire complet renovată a liceului, din cauza unor probleme tehnice semnalate de experți ISU

La începutul anului, Consiliul Local al sectorului 1 anunța că vrea să cumpere sediul Liceului de Arte Plastice “Nicolae Tonitza” de pe strada General Berthelot nr. 56-58 și aștepta aprobarea…
Vezi articolul
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027

Erasmus+: Comisia Europeană a lansat cererile de propuneri, cu un buget de aproape 3,9 miliarde de euro în 2022 pentru mobilitate și cooperare în domeniile educației, formării, tineretului și sportului

Comisia Europeană a lansat miercuri cererile de propuneri în cadrul cererii Erasmus+ pentru 2022, în urma adoptării programului anual de lucru pentru 2022, anunță executivul comunitar. Potrivit comunicatului de presă, cu…
Vezi articolul