Responsabilii pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca în SIIIR datele referitoare la segregarea școlară, în perioada 20 ianuarie-10 februarie 2025, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației și Cercetării nr. 02/MD/13.01.2025.
„Toate etapele procesului de monitorizare a segregării școlare se vor derula în perioada 20 ianuarie — 5 aprilie 2025. Pentru derularea în condiții optime a monitorizării segregării școlare, unitățile de învăţământ preuniversitar au obligația de a colecta și raporta în Modulul SIIIR pentru monitorizarea segregării școlare indicatorii prevăzuți în Anexele 1.1. (monitorizarea de bază/restrânsă) și 1.2 (monitorizarea extinsă)”, se arată în documentul Ministerului Educației.
Conform sursei citate, pe perioada calendarului de monitorizare, unităţile de învăţămnânt preuniversitar și Inspectoratele Scolare Judetene/ISMB vor fi sprijinite cu îndrumări și sfaturi tehnice de către echipele Ministerului Educației și ale UNICEF Romania prin intermediul unei aplicații IT, unde fiecare unitate de învăţământ /ISJ/ISMB se vor înregistra, în conformitate cu instrucțiunile de înregistrare care vor fi comunicate în scurt timp.
„Pentru clarificări tehnice, unitățile de învăţământ și ISJ/ISMB vor avea la dispoziție și manualele Ghid tehnic pentru aplicarea metodologiei pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea și combaterea segregării școlare în învăţământul preuniversitar — Partea 1 (monitorizarea și evaluarea segregării școlare) și Partea 2 (indicatori, date si scoruri). În Ghidul tehnic — Partea 2, pentru fiecare indicator este specificat ce date sunt necesare pentru calculul indicatorilor, modalitatea de calcul a indicatorilor și modalitatea de calcul a scorurilor școlare. Manualele vor fi transmise ISJ/ISMB si unităţilor de învăţământ preuniversitar în data de 20 ianuarie”, a transmis Ministerul Educației.
Calendarul activităților cuprinse în procesul de monitorizare a segregării școlare, potrivit adresei Ministerului Educației
Activitate | Responsabil | Termen |
Colectarea și încărcarea datelor privind indicatorii aferenți monitorizării de bază (Anexa 1.1); | Responsabilul Comisiei şcolare pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (pentru unitățile de învățământ cu PJ) / Membrul Comisiei desemnat (pentru fiecare școală structură arondată) | 20 ianuarie-10 februarie 2025 (15 zile lucrătoare) |
Centralizarea datelor la nivel județean (monitorizare de bază) | Inspectorul Școlar General | 11-17 februarie 2025 (5 zile lucrătoare de la încheierea monitorizării de bază) |
Notificarea automată a unităților de învățământ care vor fi incluse în etapa monitorizării extinse | Inspectorul Școlar General | 17 februarie 2025 (flexibil în funcție de săptămâna flexibilă de vacanță) La împlinirea termenului pentru centralizarea datelor la nivel județean |
Colectarea și încărcarea datelor privind indicatorii aferenți monitorizării extinse (Anexa 1.2) | Președintele Comisiei şcolare pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (pentru unitățile de învățământ cu PJ) / Membrul Comisiei desemnat (pentru fiecare școală structură arondată) | 25 februarie-17 martie 2025 15 zile lucrătoare |
Centralizarea datelor la nivel județean (monitorizare extinsă) | Inspectorul Școlar General | 18-14 martie 2025 (5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului pentru monitorizarea extinsă) |
Transmiterea raportului județean centralizat către CNDS | Inspectorul Școlar General | 24 martie 2025 (La împlinirea termenului pentru centralizarea datelor la nivel județean) |
Centralizarea datelor la nivelul CNDS și finalizarea raportului agregat la nivel central | Președintele CNDS | 25 martie – 5 aprilie 2025 (9 zile) Livrabil: raportul generat din SIIIR (În termen de 30 zile lucrătoare de la centralizarea datelor la nivel județean) |
Adresa Ministerului Educației poate fi consultată mai jos:
Informații de context
Ordinul nr. 7.701 din 6 decembrie 2024 prevede la articolul 3 că „în învățământul preuniversitar este interzisă segregarea școlară la toate nivelurile, pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, denumite în continuare CES, pe criteriul statutului socioeconomic al familiilor, al apartenenței la o categorie defavorizată, al mediului de rezidență sau al performanțelor școlare ale beneficiarilor primari ai educației.”
Segregarea școlară pe criterul etnic este definită la art. 9 alin. din ordinul precizat anterior:
Art. 9 – „(1) Constituie segregare școlară pe criteriul etnic separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic în unitățile de învățământ preuniversitar, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând grupului etnic respectiv din totalul elevilor din unitatea de învățământ preuniversitar este disproporționat în raport cu procentul pe care copiii aparținând grupului etnic respectiv îl reprezintă în totalul populației din respectiva unitate administrativ-teritorială de vârstă corespunzătoare ciclurilor de educație școlarizate în respectiva unitate de învățământ
(2) Constituie segregare școlară pe criteriul etnic separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic în grupe/ clase/ clădiri/ ultimele două bănci/ altele, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic dintr-o grupă/ clasă/ clădire/ ultimele două bănci/ altele a unei unități de învățământ preuniversitar este disproporționat în raport cu procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând acelui grup etnic dintr-o altă grupă/ clasă / clădire/ ultimele două bănci/ altele din aceeași unitate de învățământ preuniversitar, la același nivel educațional.”
Ordinul nr. 7.701 din 6 decembrie 2024 pentru aprobarea Metodologiei pentru monitorizarea, evaluarea, identificarea, prevenirea și combaterea segregării școlare în învățământul preuniversitar stabilește că unitățile de învățământ au obligația de a colecta și raporta toate datele necesare calculării indicatorilor cuprinși în anexele metodologiei.
Art. 20 – „(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar se înființează Comisia şcolară pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii organizată în acord cu prevederile art. 72 alin. (16) – (22) din Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educației nr. 5726/2024. În cazul în care o unitate de învățământ cu personalitate juridică are una sau mai multe structuri arondate, se desemnează câte un membru al Comisiei ca persoană responsabilă pentru colectarea datelor la nivelul fiecărei structuri școlare arondate.
(2) Responsabilitatea privind datele care trebuie colectate și încărcate în SIIIR pentru fiecare structură revine directorului unității de învățământ.
(3) Încărcarea datelor necesare calculării indicatorilor și a scorurilor școlare se va realiza pe platforma SIIIR.
(4) Modalitatea de evaluare a segregării școlare și de calcul a scorurilor privind segregarea şcolară pentru unităţile de învăţământ preuniversitar sunt detaliate în Anexa nr.4 a prezentei metodologii.
(5) La nivelul inspectoratului școlar județean/al Municipiului București, responsabilitatea privind centralizarea datelor revine inspectorului școlar general.
(6) La nivel național, responsabilitatea privind centralizarea datelor, precum elaborarea raportului final anual privind desegregarea școlară, aparține președintelui CNDS. Președintele CNDS poate delega această responsabilitate unuia sau mai multor membri ai CNDS.
(7) Structura raportului anual privind desegregarea școlară este propusă și adoptată de CNDS. Raportul anual este aprobat în ședința CNDS.”
Monitorizarea segregării școlare
Art. 23 – „(1) Activitățile de monitorizare a segregării școlare se realizează în două etape: monitorizarea de bază sau restrânsă și monitorizarea extinsă.
(2) Pentru a avea o imagine completă privind incluziunea sau segregarea școlară unitățile de învățământ preuniversitar pot urma întregul proces de monitorizare a segregării școlare, atât monitorizarea de bază, cât și monitorizarea extinsă.
(3) Colectarea și raportarea datelor privind monitorizarea extinsă este obligatorie doar pentru acele unități de învățământ preuniversitar care au obținut scoruri peste pragul de risc în cadrul monitorizării restrânse; scorul de risc este orice scor mai mare de 1, adică un scor care indică o abatere de la distribuția echitabilă a copiilor/elevilor mai mare de 10 puncte procentuale.”
Modalitatea de evaluare a segregării școlare și calculul scorurilor unităților de învățământ
Art. 26 – „(1) Unitățile de învățământ calculează pentru fiecare structură, în baza datelor raportate în SIIIR, un scor de segregare școlară.
(2) Scorul reprezintă un indicator de cuantificare a nivelului de segregare școlară manifestat în raport cu criteriul etnic, criteriul dizabilității/CES, criteriul statutului socio-economic al familiilor, criteriul performanțelor școlare sau criteriul mediului de rezidență al elevilor.
(3) Calcularea scorului de segregare școlară pornește de la ponderea existentă a fiecărei categorii de elevi, definiți de criteriile menționate, la nivelul clădirilor unității de învățământ, dacă activitatea didactică din aceleași cicluri de educație este organizată în mai multe clădiri, la nivelul grupelor/claselor, acolo unde sunt cel puțin două grupe/clase pe același an de studiu și la nivelul ultimelor două bănci, dacă, în mod cumulativ, este păstrată organizarea spațială tradițională a claselor pe șiruri paralele de bănci, elevii nu sunt rotiți periodic în bănci și efectivele de elevi sunt mai mari de 24 de elevi.
Art. 27 – Pentru criteriul etnic, la nivelul unității de învățământ preuniversitar, vor fi analizate disparitățile prin compararea procentului populației școlare care aparține fiecărei minorități etnice cu procentul populației aparținând fiecărei minorități naționale la nivelul unității administrativ-teritoriale, pentru fiecare nivel educațional, fără a se acorda un scor privind segregarea școlară în această privință.”
Foto: © Kantver – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Și vor face parte și din comisii de bacalaureat, vor continua să-și facă și orele, și vor sta în școală de la 8 dimineața până la 12 noaptea ca să încarce prostii în SIIIR, care, evident, se va bloca pentru că sare toată lumea pe el.
Da’ niște **** nu vreți voi?