„Profesorul operează foarte rapid notele, absențele ” în Platforma de management școlar Viva Catalog, spune Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău. „Pot fi trimise mesaje către elevi, părinți, pot fi trimise teme către elevi prin intermediul acestei platforme și ne scutește de mersul după catalogul fizic”, a precizat aceasta.
- Până la data de 5 iulie, școlile care vor să folosească exclusiv catalogul electronic în anul școlar 2024-2025 se pot înscrie/reînscrie în rețeaua de unități-pilot, potrivit unei adrese a Ministerului Educației. Vezi aici modelul de solicitare.
- Unitățile de învățământ care intră în programul de management școlar Viva Catalog pentru a le oferi în anul școlar 2024-2025 elevilor, profesorilor și părinților din comunitatea lor educațională cea mai modernă experiență de interacționare școlară, vor primi gratuit acces pe Platforma Viva de Management Organizațional, timp de 2 luni, potrivit reprezentanților companiei. „Vor regăsi astfel tot ceea ce au nevoie pentru funcționarea unității de învățământ: toate documentele care sunt actualizate permanent pentru personalul managerial, personalul didactic auxiliar, dar și pentru toate comisiile; resurse educaționale pentru cadrele didactice; cursuri de formare cu posibilitatea invitării tuturor cadrelor didactice din unitate și generarea online a planului de formare; generarea de adeverințe, de diplome și premii. Oferta este supusă unor termene și condiții”, mai arată aceștia.
Diana Andreea Craiu, directoarea adjunctă a Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău, a spus exact cum îi ajută pe profesori Catalogul Viva, de la calculul mediilor și până la fișele de progres:
„Ne ușurează munca în ceea ce privește calculul mediilor pe fiecare materie precum și a mediilor generale. Realizează aceste statistici pe nivel de clasă. Ca profesor, mi s-a părut mie foarte util, de exemplu, faptul că se pot realiza fișe de progres pe fiecare elev în parte, iar, din analiza acelor fișe, pot eu să-mi structurez ceea ce voi aplica la clasă pentru a îmbunătăți rezultatele viitoare.”
Viitorul este al catalogului electronic – ne ajută în activitatea didactică și cea managerială
Sebastian Emanuel Oprița, director adjunct al Colegiului Național ”Ion Neculce” din București, a precizat că a devenit o normalitate catalogul electronic: „ Noi cred că avem un an de când am introdus catalogul electronic Viva și oricum mi s-a părut o decizie importantă și, în același timp, o necesitate trecerea la catalogul electronic. Dacă stau bine să mă gândesc, anul trecut, pentru noi, catalogul electronic era încă o noutate și cred că anul acesta a devenit o normalitate. Cred că urmăm un demers firesc, normal, pentru că suntem într-un proces de digitalizare. Pur și simplu era un un pas natural de a trece la catalogul electronic.
Știam că viitorul este al catalogului electronic. E adevărat că nu știam la ce să ne așteptăm atunci. Între timp, după un an, locurile s-au cam așezat și puteam trage concluziile că a fost o decizie absolut înțeleaptă, care ne-a ajutat și ne ajută în continuare în activitatea didactică, în activitatea școlară în general, inclusiv managerială.”
Întrebare: Ce feedback ați avut de la părinți și elevi?
Sebastian Emanuel Oprița, director adjunct al Colegiului Național ”Ion Neculce” din București: Nu poate să fie decât unul pozitiv. Prin catalogul electronic Viva se asigură o mai mare transparență. Până la urmă, în cadrul unei comunități școlare, părinții și elevii sunt cumva informați instantaneu. Părinții știu unde este elevul, dacă chiulește, dacă nu chiulește, pentru că văd instantaneu absența.
În același timp, știu și ce note au primit copiii. Și cred că, până la urmă, se poate asigura o predictibilitate din partea părintelui și elevului: știi unde se află, știi cum pot să depășească anumite obstacole, unde să mai lucreze, unde sunt punctele forte, unde sunt puncte mai slabe. (…)
Directorul adjunct al Colegiului Național ”Ion Neculce” din București a vorbit despre facilitățile și avantajele catalogului electronic: „Pe lângă faptul că oferă această transparență, facilitățile practice sunt legate și de felul în care se organizează chiar și dirigintele, inclusiv comisiile de profesori din școală. În anul acesta, observăm diverse îmbunătățiri referitoare la anumite funcții pe care le oferă catalogul electronic. Statisticile elevilor au fost îmbunătățit anul acesta, anumite tipuri de la raportări care sunt destul de importante, inclusiv pentru comisia pentru acordarea burselor elevilor, pentru că da, pot să vadă situația cu absențele care sunt motivate, care sunt nemotivate. (…) Am văzut că există inclusiv posibilitatea de a programa ședințe online. Există posibilitatea de a face cursuri care cumva țintesc anumite probleme legate de provocările pe care le avem astăzi.
Cred că marele avantaj al folosirii Viva Catalog este faptul că ne ușurează foarte mult munca: atât a profesorilor, a zonei administrative, cât și a directorilor pe partea de management și de raportare a situației învățământului din școala noastră. Cred că acesta e un plus. Pur și simplu ne ușurează tuturor munca. Aș adăuga acea transparență de care vorbeam mai înainte și care, până la urmă, poate asigura din timp un parcurs școlar, după cum spuneam, mai predictibil atât pentru elevi, cât și pentru familiile lor. (…)”
Sebastian Emanuel Oprița a vorbit și despre rapiditatea cu care au fost rezolvate anumite dificultăți tehnice: „Întotdeauna am avut o colaborare foarte bună cu echipa de suport Viva -catalog electronic și întotdeauna i-am văzut extrem de implicați, dornici de a rezolva problemele de a implementa funcții noi care să ne ajute, plecând de la nevoile noastre, ale școlii. Au dat dovadă mereu de disponibilitate și deschidere.”
Redăm mai jos interviul cu directoarea Diana Andreea Craiu:
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Noi am început să lucrăm cu catalogul electronic Viva de acum 2 ani. Practic, prima dată am utilizat un catalog electronic în anul 2022-2023. Nu am colaborat atunci cu Viva Catalog, ci cu altă firmă. La sfârșitul anului școlar respectiv, în urma feedback-ului primit de la colegii noștri, am hotărât să continuăm utilizarea catalogului electronic. Constatând atunci că există anumite deficiențe, ca să le zic așa, am hotărât să apelăm la o altă firmă și să experimentăm și altceva. Astfel am ajuns, după studierea ofertelor de pe piață, să colaborăm cu cei de la Viva Catalog.
Întrebare: Care au fost motivele care v-au determinat să treceți la catalogul electronic?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Practic, în urma pandemiei, noi am profitat de toată tehnologia și am început atunci să lucrăm pe mai multe platforme, să susținem orele online, să utilizăm platformele acestea și să ne bucurăm și de avantajele lor. Și așa am ajuns la concluzia că un catalog electronic ar fi mult mai eficient.
Întrebare: Cum au reacționat profesorii când au aflat?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Inițial, au fost oarecum reticenți, dar după ce l-am implementat, cei mai mulți dintre ei au fost mulțumiți și au văzut și partea bună a tehnologiei. Ne ușurează mult munca în unele privințe: calcul de medii, situații statistice, rapoarte, absente, mai ales în comunicarea cu părinții.
Elevii au reacționat foarte bine, pentru că ei oricum preferă tehnologia, aplicația actuală putând fi instalată pe telefoane, aveau acces rapid la situații, absențe. Erau și informați în timp real.
În privința părinților, noi, având un număr foarte mare de elevi din mediul rural, într-adevăr, nu toți au accesat catalogul electronic, din diferite motive: lipsă semnal sau pur și simplu nu erau obișnuiți cu astfel de platforme. Dar la nivel primar și gimnazial acolo lucrurile au mers foarte bine în colaborarea cu părinții. Și la nivel liceal și profesional, doar că nu ne-am atins noi oarecum procentul acela de 100% comunicare eficientă cu toți părinții.
Întrebare: Ce facilități practice are catalogul electronic?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Noi, cei din conducere, avem o viziune completă asupra a ceea se întâmplă la toate clasele. Noi am utilizat, de exemplu, informațiile privind notarea ritmică a elevilor. Situațiile statistice ne-au ajutat foarte mult, mai ales la raportarea absențelor pentru burse. Pe partea de secretariat a fost destul de utilă platforma – tot în ceea ce privește situații statistice, rapoarte, medii, transferuri, chestionare mai erau acolo. Ca profesor, notele, absențele se operează foarte rapid. Pot fi trimise mesaje către elevi, părinți, pot fi trimise teme către elevi prin intermediul acestei platforme și ne scutește de mersul după catalogul fizic. Accesând de pe telefon, platforma ne ușurează oarecum munca și nouă.
Întrebare: De când a fost implementat catalogul electronic în școala dumneavoastră, ați observat efecte pe absenteism, pe rezultatele elevilor?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Într-adevăr, au fost și părinți care au aflat în timp util despre situația lor. Este adevărat. Și atunci au contactat diriginții, profesorii de la clasă și, într-adevăr, am comunicat și catalogul ne-a asigurat și o colaborare mult mai bună cu aceștia. Din punctul acesta de vedere, da, putem să spunem că s-a îmbunătățit oarecum situația și la învățătură, și în privința absențelor. Și elevii erau informații la fel în timp real atunci când li se pune o notă, când i se consemnează o absență în catalog, ceea ce este foarte bine.
Întrebare: Care sunt principalele avantaje ale catalogului electronic?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Faptul că facilitează accesul rapid la toată situația din școala, pentru noi, ca directori, și pentru părinți, pentru că pot să vizualizeze în mod real ceea ce face copilul la școală.
Faptul că ne ușurează munca în ceea ce privește calculul mediilor la fiecare materie, a mediilor generale. Realizează aceste statistici pe nivel de clasă. Ca profesor, mi s-a părut mie foarte util, de exemplu, faptul că se pot realiza fișe de progres pe fiecare elev în parte, iar, din analiza acelor fișe, pot eu să-mi structurez ceea ce voi aplica la clasă pentru a îmbunătăți rezultatele viitoare.
Întrebare: Ce cuprind fișele de progres pentru fiecare elev?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Cuprind niște informații care se afișează în mod grafic. Sunt niște grafice, de fapt, realizate în urma notării elevilor: grafice de progres, de regres. Eu, pe baza lor, eu pot să-mi fac o idee asupra nivelului clasei și asupra măsurilor pe care pot să le implementez, astfel încât să le asigur și un progres școlar.
Întrebare: Ați întâmpinat dificultăți tehnice? Cât de repede s-au rezolvat?
Diana Andreea Craiu, director adjunct al Colegiului „N. V. Karpen” din Bacău: Noi, lucrând cu altă platformă acum 2 ani, am putut să facem și o comparație. Și adevărul este că platforma actuală are mult mai multe avantaje. Asta am constatat noi. De fiecare dată când am identificat o problemă tehnică, am primit foarte rapid răspunsuri și ajutor. Am și rezolvat problema. Cei de la VIVA, de fiecare dată, au fost foarte prompți și deschiși la orice cerință de-a noastră, pentru că au mai existat pe parcurs niște lucruri pe care noi le-am considerat utile a fi introduse în platformă și, într-adevăr, ei au răspuns deschis la toate solicitările noastre.
Plus că avem și butonul direct din platformă de unde putem să solicităm asistență tehnică. Cadrele didactice, de regulă, foloseau acel buton unde se primea răspuns destul de rapid. (…)
Încurajăm și pe alții să încerce să aplice pentru astfel de proiecte și, dacă s-ar putea, să fie finanțate de minister aceste programe-pilot. Cred că ar fi foarte bine.
Unitățile de învățământ care intră în programul de management școlar Viva Catalog pentru a le oferi elevilor, profesorilor și părinților din comunitatea lor educațională cea mai modernă experiență de interacționare școlară, vor primi gratuit acces pe Platforma Viva de Management Organizațional, timp de 2 luni, potrivit reprezentanților companiei.
Modele de documente din platformă:
Exemple de cursuri de formare din platformă:
Resurse educaționale în platformă:
Care sunt cele mai importante beneficii ale Platformei de Management Scolar Viva Catalog?
Beneficiile Platformei de Management Școlar Viva Catalog se pot împărți în două ramuri: una pentru profesori și cealaltă pentru părinți.
Beneficii pentru profesori:
- Utilizare ușoară: Interfața prietenoasă face ca totul să fie simplu și accesibil, de la gestionarea notelor și a absențelor, până la teme și lecții realizate cu ajutorul platformei. Nu este necesar să aveți abilități digitale avansate pentru a folosi Viva Catalog.
- Îmbunătățirea comunicării: Permite comunicarea directă cu părinții și elevii prin intermediul platformei, oferind informații detaliate despre performanțele școlare ale copiilor.
- Eficiența: Viva Catalog calculează automat mediile școlare, pune la dispoziție statistici și rapoarte lunare sau de sfârșit de an școlar.Reduce semnificativ timpul acordat sarcinilor administrative și permite astfel îndreptarea focusului spre ceea ce este prioritate – actul educațional, permițând o mai bună monitorizare a elevilor pe parcursul anului.
- Notare rapidă: Procedura de notare este optimizată pentru a acorda o notă sau o absență în doar cateva momente.
- Rapoarte automate: Viva Catalog vă pune la dispoziție toate rapoartele necesare pentru sfârșitul anului școlar, inclusiv raportul lunar de monitorizare al absenteismului.
- Aplicații mobile: oferă aplicații pentru dispozitivele mobile Android, dar și iOS, facilitând accesul și utilizarea în mișcare.
- Mesagerie: Oferă posibilitatea de a interacționa și de a schimba rapid informații atât între unitatea de învățământ și părinți sau elevi, cât și între cadrele didactice și conducere, direct pe Platforma Viva Catalog.
Beneficii pentru părinți:
- Informări de la școală în timp real și acces la întreg catalogul pentru utilizatorii de Android și iOS
- Email-uri cu notele, absențele și mesajele introduse
- Raportări periodice automate
- Acces securizat la contul propriului copil în interfața WEB a aplicației Viva Catalog
- Mesagerie prin care se poate comunica cu cadrele didactice, conducerea școlii sau cu ceilalți părinți din clasă
- Confidențialitatea situației școlare a copilului și siguranța acestor informații.
Beneficiile unităților de învățământ care colaborează cu Platforma de Management Școlar Viva Catalog:
- Pregătirea unității, adăugând toate informațiile și datele necesare pentru noul an școlar Introducerea de note, absențe sau observații într-un timp foarte scurt
- Generarea catalogului în format PDF
- Imprimarea catalogului
- Rapoarte solicitate de către alte instituții, statistici și grafice de evoluție pentru monitorizarea progresului
- Mesagerie internă: comunicarea între elevi, părinți, profesori și conducere, dar și între grupuri de părinți, profesori, etc.
- Managementul întregii unități de învățământ, prin monitorizarea și coordonarea activității cadrelor didactice, elevilor, etc.
- Adaptarea modulelor pentru fiecare utilizator: Administratorul contului are posibilitatea de a configura fiecare modul, drepturile fiecărui utilizator, etc.
- Video conferințe: efectuarea de apeluri video, susținerea de prezentări, întâlniri online ale CA, CP, ședințe cu părinții, etc
- Tutoriale video și asistență online asigurate de echipa Viva Asistentă telefonică, chat live și prin email
- Vizualizarea orarului clasei și al fiecărui profesor
- Modul teme online și corectare teme
- Stocare și transfer fișiere, cu posibilitatea distribuirii către alți utilizatori, grupuri, etc
- Situația școlară generală: note, absențe, medii, la zi, pentru fiecare elev
- Scutiri și învoiri, operate de către fiecare diriginte
- Resurse educaționale pentru elevi și profesori
- Anuarul clasei și al școlii, cu fotografiile elevilor și ale profesorilor
- Conturi dedicate pentru directori, secretari, profesori, diriginți, învățători, educatori, părinți și elevi
- Soft de generare automată a orarului
- Statistici individuale, grafice de evoluție, pe clasă, dar și pe unitatea de învățământ
- Condică de prezență pentru profesori
- Adeverințe generate automat
- Training asigurat la sediul unității de învățământ, dar și ulterior online.
Despre Viva-Catalog
Viva-Catalog transcende rolul tradițional al unui catalog școlar, devenind un ecosistem digital complet și inovator, dedicat optimizării managementului educațional. Un aspect esențial care îl diferențiază este implicarea directă a Echipei Viva în procesul de implementare, asigurând o tranziție lină și personalizată către mediul digital pentru fiecare unitate de învățământ.
Un alt element distinctiv este Condica de prezență a personalului didactic, o unealtă interactivă și intuitivă. Aceasta se alătură funcției de generare automată a orarului, care, odată configurat, cu restricțiile specifice fiecărei unități, elimină complet efortul și timpul alocat acestei sarcini în mod tradițional.
Viva-Catalog se remarcă și prin modulul dedicat elevilor cu burse, care calculează automat și păstrează o evidență completă a acestora, oferind școlii date statistice relevante pentru o gestionare eficientă a resurselor. Comunicarea transparentă și în timp real este realizată prin mesageria integrată și notificările personalizate, atât pentru profesori și părinți, cât și pentru elevi. Mai mult, rapoartele automate, generate cu un singur click, elimină sarcinile administrative repetitive, permițând cadrelor didactice să se concentreze pe ceea ce contează cu adevărat: actul educațional.
Viva-Catalog nu este doar un instrument digital, ci un partener de încredere în modernizarea școlii, oferind suport tehnic complet și o interfață intuitivă, accesibilă de pe orice dispozitiv. Prin funcționalitățile sale unice și abordarea personalizată, Viva-Catalog transformă managementul școlar într-un proces eficient, transparent și centrat pe nevoile reale ale comunității educaționale.