Dezinfecția claselor cu lămpi cu ultraviolete, în școli, nu este recomandată de Institutul Național de Sănătate Publică

4.109 vizualizări
Foto: Andrey Sukhachev | Dreamstime.com
Întrucât accidentele survenite în urma utilizării lămpilor UV în unitățile de învățământ, sunt tot mai dese, specialiștii INSP nu susțin această metodă de dezinfecție, potrivit unui comunicat de presă publicat pe site-ul instituției.

“Institutul Național de Sănătate Publică nu recomandă utilizarea lămpilor UV pentru dezinfecția suprafețelor în unitățile de învățământ cu scopul limitării transmiterii COVID-19.

Întrucât accidentele survenite în urma utilizării lămpilor UV în unitățile de învățământ, sunt tot mai dese, precizăm că specialiștii INSP nu susțin această metodă de dezinfecție, opinie transmisă de altfel, tuturor instituțiilor ce au solicitat un punct de vedere în această direcție. Utilizarea dezinfecției cu UV este specifică unităților sanitare, fiind o metodă fizică de dezinfecție a aerului și suprafețelor din încăperi.

Punerea în funcțiune a acestor lămpi trebuie executată numai de persoane calificate și instruite în acest sens. În timpul funcționării persoanele nu trebuie să fie în încăpere, în caz contrar, persoanele expuse dezvolta reacții nedorite la nivel ocular (conjunctivită, foto-oftalmie, cataractă) sau la nivel cutanat (arsură până la transformare malign).

Totodată atragem atenția că măsurile de curățenie și cele de aplicare a produselor de curățenie și a dezinfectanților prevăzute atât în recomandările naționale cât și în cele ale Organizației Mondiale a Sănătății, asociate cu o aerisire fără abatere de la frecvența și perioada corectă de timp, asigură un mediu propice desfășurării activităților educative. Igiena mâinilor, igiena respirației, evitarea aglomerației, aerisirea frecventă a spațiilor sunt metodele dovedite ca fiind eficiente în prevenirea transmiterii COVID-19.

În concluzie metoda dezinfecției cu UV nu reprezintă o opțiune pentru dezinfectarea sălilor de curs în școli”, scrie INSP.

Reamintim că în urmă cu 10 zile, la o școală din Galați, 14 copii de clasa a IV-a și învățătoarea lor au fost afectați de o lampă cu lumină ultravioletă lăsată aprinsă în clasă.

Foto: Andrey Sukhachev | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


4 comments
  1. Este foarte ușor să lansezi în piață un comunicat de presă (sub forma unui fisier pdf scris în cel mai simplu mod posibil, fără nici un element de identificare, în afara faptului că este postat pe site-ul INSP-ului!) și să îngenunchezi o industrie care produce dispozitive sigure de dezinfectare cu lumină UV-C, bazate pe o tehnologie validată în zeci de ani.

    DA! Există pe piață și aparate care dezinfectează aerul și/sau suprafețele cu lumina UV, însă fără a pune în pericol oamenii din încăpere. Cum? De exemplu, tuburile de lumină sunt ascunse în dispozitiv și acestea pot rula într-o sală de curs total în siguranță chiar și în prezența cursanților. Dar oare cei ce au scris acel comunicat de presă s-au documentat apriori? Știu ei ultimele noutăți în domeniu și ce produse există pe piața din România?

    Un alt exemplu este următorul: pe piață există echipamente pentru dezinfecția suprafețelor care pot fi folosite în siguranță maximă în absența persoanelor, care pot să fie programate să pornească în anumite intervale, care pot fi pornite de la distanță, care asigură trasabilitatea proceselor și rutinelor de dezinfecție, care în scenariul pătrunderii unei persoane în spațiul respectiv (când echipamentele funcționează) se întrerup automat și trimit alerte în timp real celor responsabili cu dezinfecția.

    Este foarte important de precizat și că dezinfecția unui spațiu interior face referire atât la suprafețele cât și la aerul din acel spațiu. Dezinfecția exclusivă a suprafețelor nu este eficientă pentru că odată ce spațiul este folosit, el este viciat imediat, nu asigură nici o remanență. În schimb, echipamentul ce dezinfectează aerul este cel mai indicat pentru că acesta lucrează permanent la reducerea încărcăturii de patogeni existenți sau aduși în acel spațiu.

    Din pacate, mai usor sa reglementezi impotriva unei tehnologii folosita de peste 60 de ani in lumea civilizata pentru reducerea infectiilor nosocomiale decat sa te informezi si sa stabilesti reguli pentru achizitii si pentru siguranta persoanelor.

  2. Pai problema este ca învățătoarele întra cu copiii în clase în care confunda lampa cu un neon obișnuit și stau toți patru ore fericite sub obladuirea lămpii.
    Inteleg ca lampa este lăsată aprinsa noaptea, cand nu învață elevii, sau de exemplu dis de dimineața, de la 6 la 8 sa zxicem, dar aceasta trebuie și stinsa de cel care a aprins-o.
    Eventual, ca să nu uite sau ca să atragă atenția cui vrea sa între în acea clasa, sa sigileze clasa pentru orele când lampa este aprinsa.
    In scoli este mare lipsa de personal de curățenie. Cu doua femei pe tura nu poți tine din scurt o scoala întreaga.

  3. Ce calificare trebuie să ai pentru a aprinde becul și apoi să ieși din cameră, fără sa privești direct în bec. Această operațiune savantă, poți să o faci și noaptea!

  4. Cat o fi de greu sa scoti din priza o lampa! Clar, lampa cu uv nu se pune ca mopul si galeata! D-aia suntem.la ani lumina de partile civilizate! Mai bine INSP ul asta ar face niste cursuri de calificare/responsabilizare cu femeile de servici si nu s-ar mai speria asa usor de tehnologie! De-aia prefer robotii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Organizarea anului școlar pe module este „defectuoasă” și „nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, este de părere profesorul Cătălin Ciupală: Modulele au fost introduse după ureche, după părerea mea, și nu au fost făcute studii

„Ideea de structurare modulară a anului școlar, după părerea mea, este foarte defectuoasă și nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, a declarat, pentru Edupedu.ro, profesorul…
Vezi articolul