Dezbaterea pe Legea învățământului preuniversitar a fost suspendată și în a treia zi de discuții. Sâmbătă, în jurul orei 12, membrii Comisiei de învățământ din Camera Deputaților au decis să oprească dialogul pe amendamentele aduse de partidele parlamentare și să reia dezbaterile luni dimineață, 24 aprilie, de la ora 9. Cei prezenți s-au blocat la articolele 70-71 din lege, la prevederile legate de școala din spital și amendamentele aduse de Uniunea Salvați România pe marginea acestei secțiuni din actul normativ propus.
Dezbaterea ar fi trebuit să țină până seara la ora 9, conform ordinii de zi. Și joi a fost întreruptă dezbaterea, după aproximativ o oră, iar vineri, după aproximativ 5 ore. Detalii, mai jos.
Parlamentarii USR au propus ca articolul 70, alineatul 7), să fie modificat așa încât să fie menționate explicit categoriile de beneficiari, printre care cei aflați în zone izolate din punct de vedere geografi, elevele minore însărcinate, mamele minore și să se alcătuiască un corp național de profesori care să se ocupe de școlarizarea lor în sistem online/hibrid.
În proiectul legii ajuns în parlament, articolul 70, alineatul 7, arată astfel: ”În situația în care antepreșcolarul/preșcolarul/elevul este înscris la „Școala din spital” și, în timpul tratamentului, revine la domiciliu, acesta poate opta pentru școlarizarea la domiciliu cu prezența fizică a cadrului didactic sau în unitatea de învățământ de proveniență sau în regim online/hibrid, în funcție de recomandarea medicului specialist, la solicitarea părinților/reprezentantului legal”.
Iată propunerile de modificare ale deputaților Brian Cristian, Filip Havârneanu, Marius-Andrei Miftode, Radu-Iulian Molnar și senatorilor Ambrozie-Irineu Darău, Silvia-Monica Dinică, Ștefan Pălărie (USR), conform amendamentelor:
”(71) Pot opta pentru școlarizarea în regim online/hibrid, la solicitarea părinților/reprezentantului legal beneficiarii primari care se încadrează într-una dintre următoarele categorii:
a) antepreşcolarul/prescolarul/elevul vulnerabil;
b) antepreşcolarul/prescolarul/elevul aflat în zone izolate din punct de vedere geografic;
c) elevele minore însărcinate;
d) mamele minore;
(72) Metodologia privind desfășurarea activităților în sistem online/hibrid în unitățile de învățământ se aprobă prin ordin al ministrului educației.
(73) DJIP/DMBIP pot stabili și alte categorii de elevi decât cele menționate la art. (7) și (71), pentru care învățământul cu frecvență se poate organiza în funcție de nevoile acestora, la solicitarea părinților/reprezentanților legali, în regim online și/sau la domiciliu, pe baza unei metodologii de organizare și funcționare, aprobată prin ordin al ministrului educației.
(74) Ministerul Educației constituie un Corp Național al Profesorilor pentru programele de predare, învățare și evaluare în sistem online/hibrid format din personal didactic de predare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau determinată, în regim de plata cu ora, ori prin detașare, în condițiile art. 176 și art. 186, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului educației.
(75) Corpul Național al Profesorilor prevăzut la alin. (74) va asigura predarea, învățarea și evaluarea în cadrul programului Școala din spital, programul „Școala pentru gravide și mame minore”, cât și pentru categoriile de elevi prevăzute la alin (71).
(76) Prin excepție de la prevederile art.202, pentru personalul didactic de predare inclus în Corpul Național al Profesorilor, norma didactică cuprinde activități de predare în regim online, la domiciliul elevului, activități educative și orice alte activități extradidactice”.
După citirea amendamentului, președinta Comisiei de învățământ din Camera Deputaților, Natalia Intotero, a întrebat reprezentanții Ministerului Educației despre aceste propuneri. Ministra Ligia Deca, însoțită sâmbătă la dezbateri de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Sorin Ion, a spus că trebuie să analizeze propunerile.
Deputații s-au înțeles să revină la discuții luni, 24 aprilie, de la ora 9 dimineața.
Nu este prima dată când se suspendă ședința
Sunt peste 1.000 de amendamente depuse doar pentru Legea Învățământului Preuniversitar, spunea președinta Comisiei de învățământ, Natalia Intotero. Potrivit programului anunțat, până joi, 27 aprilie, deputații ar trebui să lucreze zilnic, inclusiv sâmbătă de la ora 9 dimineața la ora 9 seara, pentru a dezbate cele peste o mie de amendamente propuse de partide. USR a depus peste 200 de amendamente, iar PSD a anunțat 790.
Ședința comisiei de învățământ din Camera Deputaților, pe legile Educației, a fost suspendată vineri după-amiază, 21 aprilie, imediat după o pauză, după aproximativ 5 ore de lucru, pe motiv că unele amendamente privind colegiile pedagogice au fost amânate și e nevoie de timp pentru a obține un punct de vedere de la Ministerul Muncii. Propunerea de amânare a venit din partea președintei comisiei, Natalia Intotero, iar deputații au votat în majoritate. Au fost însă și 3 voturi împotrivă și 3 abțineri
- Vineri, 21 aprilie, exmatricularea elevilor a fost reintrodusă în proiectele legilor Educației, printr-un amendament susținut de Ministerul Educației, PNL și PSD. Exmatricularea poate fi realizată doar în situații grave, în urma încălcării normelor de disciplină în spațiul școlar, motivează inițiatorii.
Și joi, 20 aprilie, în prima zi de lucru cap-coadă, ședința dezbaterii din Parlament pe legea Educației a fost suspendată până a doua zi, după puțin peste o oră de la începere. Blocajul a apărut când s-a ajuns la principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice. Până atunci, din 246 de articole, ședința se oprise la articolul 3.
Foto: © Mariakray | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
De ce nu vorbește nimeni despre statutul profesorilor care predau cursurile de română din diaspora (LCCR), prin Institutul Limbii Române, și care de 15 ani sunt cea mai importantă și serioasă formă de păstrare a identității naționale pentru zeci de mii de copii? Nu doar că nimeni nu le acordă drepturile binemeritate, dar se intenționează și preluarea acestor cursuri de un nou centru, cică la distanță, (făcut pentru cine și în ce scop?), unde să se predea online sau cel mult hibrid. Că așa e la români: să stricăm ce funcționează și să creăm noi instituții, ca să mai aibă cineva o funcție. Iar diaspora e bună doar la alegeri.
Ministra Ligia Deca, însoțită sâmbătă la dezbateri de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Sorin Ion, a spus că trebuie să analizeze propunerile.
Așa e când lucrezi pe repede-înainte, ca să bifezi marea realizare. Nu întrebi pe nimeni nimic din timp, mimezi o dezabatere-două, cu număr de locuri limitat, aduni inspectorii numiți politic ca să aplaude cu toate mâinile măreața propunere, stabilești termene nerealiste bazate pe asumarea răspunderii, că doar n-o să trântească nimeni guvernul doar pentru niște legi ale educației, că doar nu-s importante…
Și după aia ce-o fi, o fi, dar oricum de vină sunt profesorii, elevii, părinții, oricine, numai nu politicienii.