Dezbatere prezidențială 2024, organizată de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Digi 24. Rectorul Daniel David: UBB se va implica prin ridicarea unor întrebări relevante educațional, în cercetare-dezvoltare-inovare și social

1.763 de vizualizări
Daniel David / Foto: Edupedu.ro
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), împreună cu televiziunea Digi 24, va organiza dezbaterea candidaților la poziția de președinte al României, în zilele de 13, 14 și 18 noiembrie 2024.

Emisiunile-eveniment vor fi difuzate în direct din studiourile Digi 24 (după un program care va fi anunțat public în curând) și vor fi moderate de jurnaliștii Digi 24 Liliana Ruse și Cosmin Prelipceanu. Toți cei 14 candidați au fost invitați. Evident, nu poți organiza o dezbatere serioasă simultan cu 14 candidați, astfel că vor fi organizate trei dezbateri, fiecare candidat fiind invitat la una dintre dezbateri, decizie care revine Digi 24, considerând inclusiv aspecte care țin de transmiterea televizată. UBB se va implica echidistant în toate cele trei dezbateri prin ridicarea unor întrebări relevante educațional, în cercetare-dezvoltare-inovare și social mai larg, ca o universitate comprehensivă acoperind domenii diverse. Alte întrebări relevante pentru publicul românesc vor fi adresate candidaților de jurnaliști ai platformelor din „Universul Digi”.

Nu știu acum precis câți dintre candidații la poziția de președinte al României vor confirma definitiv participarea la dezbaterile prezidențiale organizate de Digi 24 și UBB, dar este important să știm că participarea la dezbateri de acest gen este un semn de respect reciproc între politicieni și societate. Cred sincer că, analizând prezența și comportamentul candidaților în cadrul dezbaterii, cei care nu suntem membri de partid putem decide în mod sigur, dincolo de membrii de partid (și eventualii suporteri dedicați), cel puțin un al doilea candidat care va intra în turul doi și care este șansa fiecăruia dintre candidații din al doilea tur. Așadar vă aștept la dezbaterea prezidențială pentru a ști ce votăm!

Context:

UBB a fost chemată de lideri din spațiul public și politic să se implice ca platformă de dezbateri electorale, luându-se în calcul importanța acestor alegeri din țară în lumea complicată de astăzi. Asta probabil pentru că UBB are profilul universităților vestice cu acest rol, fiind cea mai mare comunitate academică a țării, comprehensivă academic și multiculturală (cu cele trei limbi academice oficiale, cea mai complexă, multicultural vorbind, din Europa), cea mai vizibilă din țară în clasamentele internaționale, cu studenți din toate județele țării, adică o „Românie educată în miniatură”. Nu în ultimul rând, eu, rectorul universității, nu am fost și nu sunt membru de partid (și nici candidat), susținând public lucrurile bune făcute de politicieni pentru mediul academic și criticând lucrurile proaste, indiferent de zona politică de unde au venit inițiatorii. Iar când diverși politicieni, mai de dreapta, de centru sau mai de stânga, au dorit să-și testeze ideile în fața comunității UBB sau a societății în general, folosind platforma UBB de dezbatere, au fost tratați cu deschidere, exigență, dar și cu respectul cuvenit acestor poziții într-o democrație.

Inițial am fost mai sceptic la solicitările ca UBB să se implice acum ca platformă de dezbateri electorale, deoarece societatea românească nu are încă această practică. Pe de altă parte, cândva trebuie începută! Mă bucură parteneriatul cu Digi 24, o televiziune „quality”, modernă, incisivă, dar și echilibrată și elegantă în același timp, parteneriat care m-a convins că e timpul să aducem astfel de practici bune și în țară. Împreună putem face acum un bine atât candidaților, care pot să-și exprime ideile pentru a convinge electoratul într-un cadru rațional și constructiv, bazat pe cooperare, încredere și adevăr, cât și țării și oamenilor, care pot avea acces la ideile candidaților în mod direct, dar și în sinteza experților, cu nuanțele și interpretările posibile, pentru a ajunge la adevărul și încrederea care să le fundamenteze apoi deciziile de vot.

Implicarea universităților reprezentative și comprehensive dintr-o țară ca platformă de dezbateri electorale reprezintă o bună practică în lumea occidentală, mai ales americană, dar și vest-europeană, din mai multe motive:

(1) Într-un context universitar (sau cu implicarea acestuia), ideile sunt dezbătute mai constructiv, nu conflictual. Universitățile au fost create de oameni tocmai cu acest scop, ca instituții protectoare ale adevărului, pentru a ne proteja pe noi de noi înșine, atunci când vocea celui mai puternic sau vocile celor care strigă cel mai tare pot acoperi adevărul;

(2) Universitățile comprehensive acoperă, prin competențe și experți, domenii sociale variate, relevante pentru oameni și țară;

(3) Comunitățile academice, prin mai tinerii studenți, experții în domenii variate, inclusiv personalul administrativ, reprezintă adesea o țară mai educată în miniatură, adică un model, care fără a fi perfect sau lipsit de probleme, este totuși unul mai aspirațional pentru societatea generală.

__________

Daniel David este profesor de științe cognitive clinice, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), profesor asociat („adjunct professor”) la Icahn School of Medicine at Mount Sinai în New York, SUA și directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute în New York, SUA. Este evaluator internațional în cercetare și educație, iar în 2019 și 2020 a fost inclus între cei 2% mai citați oameni de știință ai lumii (în sistemul Scopus).

Notă: Textul trimis Edupedu.ro a fost publicat și pe blogul autorului, danieldavidubb.wordpress.com.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum vede școala Marinela Muntean, olimpică la Limba rromani și prima din familia ei „cu liceu”: Am întâlnit persoane care îmi spuneau să mă las de școală, că oricum n-o să ajung educatoare, profesoară. Dar eu știam cum se descurcă ai mei și știam că vreau și că pot mai mult. În școală eu mă regăsesc

Am întâlnit persoane care mi-au spus să mă las de școală, că oricum n-o să ajung educatoare. Am văzut în aceste persoane proiectată neîncrederea lor în sine, povestește Marinela Muntean,…
Vezi articolul

Cercetătorul Octavian Jurma: Până la finalul lunii septembrie vom avea între 400 și 500 de copii internați cu Covid în spitale dacă trendul nu scade / Școlile și orașele nu au terenuri de sport libere pentru copii

Medicul și cercetătorul Octavian Jurma avertizează că, dacă tendința actuală din pandemie se menține, până la finalul acestei luni vom avea între 400 și 500 de copii internați cu Covid…
Vezi articolul

Programul “masă sănătoasă” pentru care Guvernul plătește 15 lei per elev: Este foarte posibil să crească suma “într-un program viitor”, spune Sorin Ion / Directoarea școlii Pesceana din județul Vâlcea: O masă în regim de catering costă 18 lei, dacă o ridici tu, nu cu livrare

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că e foarte posibil ca suma de 15 lei alocată per elev în programul “masă sănătoasă” să crească “într-un program…
Vezi articolul

Elevii ar trebui să dezvolte la școală respectul pentru mediu și să învețe despre efectele schimbărilor climatice, începând cu anul școlar viitor. Strategia națională pentru educația pentru mediu, adoptată de Guvern, va fi transpusă în programa școlară

Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030 a fost adoptată de Guvern miercuri. Documentul prevede că elevii de clasele primare, gimnaziu și liceu vor învăța la discipline…
Vezi articolul

O grădiniță din sectorul 4 al Capitalei și o școală specială din Pașcani au fost premiate de Comisia Europeană pentru predare inovatoare. Proiectele câștigătoare includ activități în aer liber la grădiniță și terapie prin artă pentru elevii cu autism

Grădiniţa „Ciupercuţa” din Sectorul 4 al Capitalei şi Școala Gimnazială Specială din Paşcani, județul Iași, au fost premiate de Comisia Europeană pentru predare inovatoare, în cadrul European Innovative Teaching Award,…
Vezi articolul