Dezbatere de formă pe reforma agenției care acreditează școlile și grădinițele – ARACIP, după ce proiectul de hotărâre de guvern fusese deja trimis spre avizare la ministere și CES în forma stabilită de Ministerul Educației. “Facem degeaba propuneri?“, au întrebat reprezentanții ONG-urilor / Tudor Chirilă, către secretarul general al ministerului, Ioana Lazăr: Puneți pumnul în gură oamenilor care încearcă să vorbească

Foto: Pexels.com

Acuzații de formalism și încercare de cenzură a propunerilor în dezbaterea publică către reprezentanții Ministerului Educației, pe marginea restructurării Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, din partea societății civile. Un membru al Consiliului Economic și Social, reprezentant în dezbatere ca membru al Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, este vorba despre Mihaela Steliana Munteanu, a întrebat ce se întâmplă cu propunerile făcute în dezbaterea de luni, cum vor fi acestea adăugate proiectului de hotărâre de guvern care schimbă fundamental structura și modul de funcționare al ARACIP, dacă acel proiect a fost deja trimis în varianta propusă de Ministerul Educației către ministerele avizatoare și către Consiliul Economic și Social. Acest organism ar urma să-l dezbată luni în comisiile de specialitate și marți în plen.

“Dumneavoastră propuneți o procedură paralelă?“, a întrebat-o Răzvan Orășanu, președintele Asociației Ține de noi, pe secretarul general al Ministerului Educației, Ioana Lazăr, moderatorul dezbaterii publice. Aceasta din urmă a negat acuzațiile și a spus că “procedura de dezbatere publică este una diferită de cea de transparență, din comisiile de dialog social“ și că proiectul nu este analizat la CES “din perspectiva conținutului ci prin raportare la atribuțiile pe care le are CES-ul“. 

După care secretarul general a răbufnit în dezbatere la adresa Mihaelei Steliana Munteanu, acuzând-o că se află “într-o situație de conflict de interese“ pentru că își folosește calitatea de membru al CES ca să participe și să influențeze o dezbatere instituțională a unui proiect pe care îl are în dezbatere CES.

Mihaela Steliana Munteanu (membru în Comisia pentru administrație publică şi ordine publică a CES) a încercat în repetate rânduri, fără succes, să spună că nu reprezintă CES în această dezbatere, ci o organizație care s-a înscris la dezbatere, dar că vrea să știe de ce proiectul pe care CES îl va dezbate nu este cel completat cu observațiile din dezbaterea la care participa în acele momente.

A intervenit în discuție și Tudor Chirilă, artist, preocupat de problemele din educație în ultimii ani, prezent în dezbatere după ce s-a înscris prin formularul de participare pus la dispoziție de minister. Acesta i-a spus Ioanei Lazăr că “este revoltător felul în care alegeți să conduceți această dezbatere. Îmi pare foarte rău. Nu-mi vine să cred că eu, în 2021, asist la acest tip de conducere a unei dezbateri în care efectiv puneți pumnul în gură oamenilor care încearcă să vorbească“. Chirilă i-a reproșat și că jurnalista Emilia Șercan nu a fost primită la dezbatere, deși s-a înscris prin procedura disponibilă.

Secretarul General al ministerului a spus că nu a împiedicat pe nimeni să participe la dezbatere și că, atunci când i-a dat cuvântul Emiliei Șercan, aceasta nu a intervenit.

Dezbaterea publică online, anunțată de miercuri, 22 decembrie, pentru luni dimineața, 27 decembrie, la ora 8, a strâns peste 90 de reprezentanți ai societății civile care au dorit să facă propuneri pentru modificarea proiectului de hotărâre de guvern pentru reorganizarea ARACIP.

Proiectul de act normativ și nota de fundamentare pot fi consultate mai jos:

Redăm discuția din dezbatere:

Mihaela Steliana Munteanu: “Acest proiect de hotărâre de guvern intra astăzi în comisii și cel mai probabil mâine în plenul CES. (…) Tot ce va fi adăugat în urma acestei dezbateri, unde se va regăsi? Pe ce tip de document discutăm?

Ioana Lazăr: Dacă sunteți în CES ar trebui să cunoașteți prevederile Legii 52 din 2003, respectiv articolul 7, alineatul 14 din această lege. Deci faptul că îl aveți în analiză la nivelul comisiilor în Consiliul Economic și Social nu împietează cu nimic asupra dezbaterii publice, pentru că dumneavoastră faceți analiza prin raportare la cadrul legal.

Răzvan Orășanu: Păi și cum poate CES-ul să analizeze ultima formă, să o aibă în analiza, dacă noi aici facem propuneri. Facem degeaba?

Ioana Lazăr: Legea 52 prevede că procedura de dezbatere publică este una diferită de cea de transparență, din comisiile de dialog social. Doamna nu analizează proiectul la CES din perspectiva conținutului ci prin raportare la atribuțiile pe care le are CES-ul. 

Razvan Orășanu: Da, dar CES-ul trebuie să dezbată ultima formă. Dumneavoastră propuneți o procedură paralelă?

Ioana Lazăr: Nu este nicio procedură paralelă. 

Radu Nicosevici (Academia de Advocacy): Ca procedură, cei care au inițiat acest act normativ au declanșat procedurile de avizare interministerială, care cuprind inclusiv avizul Consiliului Economic și Social, după ce vine avizul de la Ministerul Justiției și Ministerul de Finanțe, cei doi avizatori principali, iar discuția de astăzi capătă o încărcătură exclusiv formală pentru că nu a mai existat un precedent la nivelul Ministerului Educației cu privire la aplicarea Legii 52, în integralitatea ei, urmând pașii corecți prevăzuți în legea 24 privind aplicarea tehnicii legislative. În condițiile astea, CES-ul va trebui să fie anunțat că va trebui să blocheze, nu se respingă, să blocheze, să nu preia această acest proiect de act normativ până nu preia integral noua formă, după aplicarea observațiilor făcute în această dezbatere publică.

Ioana Lazăr: Dumneavoastră ați prezentat aici un punct de vedere oficial al CES?

Mihaela Steliana Munteanu: Nu, tocmai asta voiam să vă spun, că nu reprezint oficial instituția, nu am un mandat.

Ioana Lazăr: Doamna, vă rog frumos să nu vă mai utilizați calitatea pe care o aveți în CES, în momentul în care intrați într-o dezbatere instituțională, pentru că vă aflați într-o situație de conflict de interese. Deci dacă dumneavoastră sunteți membru CES, vă imprimați opiniile prin mandat pe care vi-l dă CES, nu să participați la o dezbatere publică și să emiteți puncte de vedere cu privire la proiectele pe care le aveți în evaluare la CES. Despre asta este vorba. Dumneavoastră v-ați exprimat cu privire la legalitatea unei dezbateri publice, în condițiile în care aveți în analiza acest proiect la CES. Ministerul Educației se va adresa în scris președintelui Consiliului Economic și Social referitor la această situație.

Mihaela Steliana Munteanu: Doamna Lazăr, sunt înscrisă la această dezbatere și vă rog să-mi permiteți să îmi exprim punctul de vedere. Am început, m-ați întrerupt, lăsați-mă să vă spun.

Ioana Lazăr: Dumneavoastră aveți calitate de membru CES și aveți în analiză acest proiect…

Mihaela Steliana Munteanu: Nu, am calitate de părinte, lăsați-mă să vă spun…

Tudor Chirilă: Doamna Lazăr, iertați-mă că intervin, doamna Lazăr: este revoltător, este revoltător felul în care alegeți să conduceți această dezbatere. Îmi pare foarte rău. Nu-mi vine să cred că eu, în 2021, asist la acest tip de conducere a unei dezbateri în care efectiv puneți pumnul în gură oamenilor care încearcă să vorbească. Ca să nu mai vorbesc de faptul că Emilia Șercan a încercat să intre de repetate ori în această dezbatere și nu a putut să intre. Vă rog să vă controlați.

Ioana Lazăr: Eu nu am blocat pe nimeni, când am menționat-o pe doamna Șercan nu a intervenit deloc. 

Leonardo Marincean: Dar cum să intervină, dacă nu i-a fost permis accesul întâlnire. Și asta este o treabă, pentru că până la urmă mulți oameni care au fost strigați, nu au fost lăsați să intre…

Mihaela Steliana Munteanu: Doamna Lazăr, dacă îmi permiteți să-mi spun punctul de vedere până la capăt. Deci, eu am început cu o neclaritate, vorbesc în calitate de părinte și vorbesc în calitate de director de advocacy la Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale. Știind că există acest proiect pe lista CES-ului am pus această întrebare la care mă așteptam la un răspuns cu mi-a oferit domnul Nicosevici sau cum considerați dumneavoastră de cuviință, ca reprezentant al Ministerului. În al doilea rând, voiam să fac următoarea observație, dacă ne uităm la atribuțiile ARACIP și la acest proiect de hotărâre de guvern vedem că nu sunt în niciun fel conectate cu două idei.

Eu cred că calitatea în învățământ ține și de incluziune și de segregare. Sunt două idei la care noi ținem foarte tare, pentru că știm serviciile sociale cât de mult lucrează în această perioadă cu elevii care sunt din grupuri vulnerabile tocmai pentru a crește calitatea actului de învățământ. Astea sunt observațiile pe care am dorit să le fac și vă rog să nu îmi atribuiți ceea ce nu sunt. Nu sunt aici ca reprezentant al CES. Am pus o întrebare având o informație. O întrebare la care e normal să aibă răspuns orice om care participă de trei ore la această dezbatere, pentru că sunt convinsă că toți doresc să știe dacă are vreun impact ceea ce discutăm aici, sau ne facem că discutăm, doar atât“.

Exit mobile version