“Detitularizarea” este luată în calcul ca sancțiune pentru profesorii care nu respectă regulile de etică și deontologie profesională, precum cei care dau meditații elevilor din propria clasă sau care manifestă agresiune față de elevi, potrivit ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a menționat această posibilă sancțiune într-o prezentare susținută vineri la Gala Elevului Reprezentant, organizată de Consiliul Elevilor din România.
Ministrul a mai vorbit, în ultima perioadă, despre nevoia sancționării profesorilor care fac meditații cu propriii elevi, dar nu a menționat în ce ar putea consta aceste sancțiuni.
La evenimentul respectiv, Sorin Cîmpeanu a reluat ideea înființării unei comisii naționale care să vegheze la respectarea regulilor de etică în rândul profesorilor. El a continuat spunând că, în paralel cu “efortul să mărim salariul” profesorilor, așa încât “să îi atragem în sistem pe cei mai buni”, trebuie introduse și sancțiuni “care să nu le mai permită accesul o perioadă” în cazul cadrelor didactice care nu respectă regulile. “O să vedem ce spun juriștii, pentru că fapta trebuie să fie corelată cu sancțiunile”, a spus ministrul.
- Oficialul a vorbit luna trecută despre înființarea unei comisii naționale, care să ancheteze profesorii care fac meditații cu elevii din clasele la care predau. El spunea atunci: “La nivelul legii vom ridica această interdicţie – noii legi a educaţiei care va rezulta pentru implementarea proiectului ‘România Educată’ şi vom avea o comisie naţională de inspecţie şcolară cu prerogative de verificare a respectării normelor de etică şi deontologie. (…) Vom avea o comisie naţională, pentru prima oară, care va avea acest obiectiv: verificarea respectării normelor de etică şi deontologie profesională din partea cadrelor didactice. Din această comisie vor putea să facă parte, spre exemplu, profesori de o probitate morală şi profesională fără cusur, profesori care să aibă şi experienţă şcolară”
Din declarațiile lui Sorin Cîmpeanu la Gala Elevului Reprezentant:
“Eu susțin, chiar dacă se supără toată lumea pe mine, că a face meditații cu propriii elevi este o sursă de inechitate. (…)
Ca să se respecte acest lucru, ar trebui ca atunci când transpunem în cadru legislativ să avem și un mecanism care să vegheze la respectarea acestui lucru. Pentru că multe lucruri au fost foarte bune în Legea educației, chiar și în ordinul acesta de ministru, 4831, cu interdicțiile, dar nu s-au respectat. Nu s-au respectat pentru că nu au fost mecanismele necesare implementării și verificării lor.
Este simplu: Să ai o comisie națională, care să vegheze, să aibă prerogative pentru a veghea la respectarea acestor reguli de etică și deontologie profesională în rândul cadrelor didactice. Este doar un exemplu. O comisie din care să facă parte profesori cu probitate profesională și morală care nu poate fi pusă în discuție. E suficient să ai cadrul, să ai mecanismul și să ai persoanele.
Întotdeauna am fost și voi rămâne un adept al unor abordări proactive. Dar, într-o lume care, din păcate, nu s-a maturizat încă pe deplin, e nevoie și de sancțiuni. Aș îndrăzni să propun cele mai aspre sancțiuni pentru acei profesori care nu respectă aceste reguli. Detitularizarea – pe de o parte facem efortul să mărim salariul, să îi atragem în sistem pe cei mai buni, dar cu o sancțiune care să nu le mai permită accesul pentru o perioadă, o să vedem ce spun juriștii, pentru că fapta trebuie să fie corelată cu sancțiunile (…) 5 ani -10 ani, ceva care să te doară, să te gândești. La fel să fie taxate și faptele pentru acei profesori, îmi place să cred foarte-foarte puțini, care au tendința după această criză sanitară (…) să manifeste agresiune față de elevi. În momentul în care ai pe undeva un astfel de risc, cred că te gândești de două ori, de trei ori înainte să te manifești, în sfera bullyingului sau a altor tipuri de agresiuni.”
Declarațiile – de la minutul 20 în înregistrarea de mai jos: