„Despre struțo-cămila numită titularizare”: Subalternii Ligiei Deca nu au avut curajul să-i spună că blocarea transferării profesorilor la altă școală în primul an după ce s-au angajat este o măsură care s-a dovedit greșită. Doar elevii au de suferit – Mihaela Popa, fost secretar de stat: Ne dorim politici publice reale, nu heirupisme

1.214 vizualizări
Mihaela Popa / Sursa: Facebook – Mihaela Popa
Fostul secretar de stat din Educație Mihaela Popa avertizează asupra unei decizii greșite introduse de ministrul Ligia Deca în noile Legi ale educației, cu efecte negative asupra elevilor. Noile legi cunoscute sub numele Iohannis-Deca, promulgate vara trecută, prevăd că profesorii care au trecut examenul de titularizare și s-au angajat pe un post într-o școală nu se pot transfera în altă școală, în primul an.

A mai fost măsura asta. Nu a mers, iar subalternii din minister nu au avut curajul să îi spună asta doamnei Ministru. Nu poți lega oamenii de glie”, atrage atenția fostul secretar de stat Mihaela Popa.

Fostul oficial din Ministerul Educației a explicat ce efecte a avut în trecut blocarea posibilității ca profesorii să se transfere la școala la care doreau să se angajeze, după ce prin titularizare au ajuns în altă școală, parte din cauza practicilor unor directori care nu scot toate posturile libere dintr-o școală la titularizare. „Mulți dintre cei care s-au titularizat pe un post de pe care voiau să se transfere la altă școală au renunțat la titularizare, atunci când nu au mai putut să se transfere, alții au intrat în concedii medicale, alții lipsesc deseori pentru că nu pot face naveta din cauza trenurilor întârziate iarna, de exemplu. Doar elevii au de suferit! În fiecare an au câte un profesor, iar asta dacă au”, a explicat Mihaela Popa.

O altă problemă ridicată de Popa este posibilitatea acordată debutanților, de către ministrul Deca prin propria Lege a educației, de a se titulariza (deci de a se angaja într-o școală cu contract pe termen nedeterminat), înainte ca debutantul să ia examenul de definitivat. Definitivatul este examenul care îi acordă unui absolvent de facultate titlul de „profesor”. Definitivatul reprezintă intrarea în cariera didactică și promovarea examenului de definitivat deschide accesul profesorului la evoluția în carieră, dându-i voie să evolueze prin prezentarea la examenele de grad II și grad I.

Dacă un profesor ia examenul de titularizare și este titular într-o școală, deci angajat pe perioadă nedeterminată, cum îl dai afară dacă el nu ia definitivatul?”, atrage atenția fostul secretar de stat.

Soluția propusă de profesoara de matematică Mihaela Popa este revenirea la ceea ce prevedea Legea educației în 2011: angajarea profesorilor să se facă de către școală, prin concurs decis de conducerea școlii în Consiliul de Administrație, și nu de către Inspectoratele Școlare Județene ca în prezent.

Rectorul este ales de profesori, de ce directorul este «ales» de Inspectoratul Școlar Județean? Spitalele au și ele intrarea în sistemul de sănătate care se numește rezidențiat, după care concursul de angajare al medicilor este făcut de fiecare spital. De ce în învățământ angajarea, titularizarea cum se numește, se dă la Inspectoratele Școlare Județene? Să se facă titularizarea prin examen la școală și poate să vină în comisie chiar și un reprezentant de la Inspectorat”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat din Ministerul Educației, Mihaela Popa.

De ce să ne ferim de director? Dacă directorii angajează pile, atunci va deranja Consiliul de Administrație, care e format din profesori, părinți și reprezentanți ai primăriei. Considerăm că titularizarea organizată de ISJ-uri este cea mai corectă? Atunci ce înseamnă un post «titularizabil»? Înseamnă un post viabil 4 ani, deci pentru care nu există profesor angajat pentru cel puțin următorii 4 ani [posturi pe care nu sunt angajați profesori aflați fie în concediul de creștere a copilului sau eliberate pentru detașări la diferite alte instituții – N.Red.]. Cine cunoaște viabilitatea? Haideți să vedem și noi statistica mișcării populației în România, să vedem transparent evoluția demografică pe fiecare județ. Pe ce date științifice decide astăzi Inspectoratul Școlar Județean câte posturi sunt viabile în fiecare școală, când inspectoratul nu cunoaște astăzi nici măcar planurile-cadru [lista cu disciplinele școlare] pentru următorul an școlar? De unde știm câți profesori avem nevoie să angajăm?”, a precizat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică.

„Problema adevărată este că facem atâtea examene și că, până la urmă, ajung în școli în fața elevilor să predea necalificați și cei cu note de 2 și 3 la titularizare și la definitivat. Cheltuim miliarde cu organizarea examenelor de titularizare și definitivat, a inspecțiilor, cu menținerea aparatului birocratic care verifică dosarele și activitatea celor care vor să fie profesori și, în final, ne trezim în fiecare toamnă că avem necalificați cărora le deschidem ușa elevilor, chiar și dacă au luat note de 2 și 3. Pentru că Inspectoratele Școlare Județene decid că sunt «titularizabile» sau «viabile» doar anumite posturi, iar pe ore întregi de chimie, fizică, informatică, limbi străine care nu au fost la titularizare sunt acceptați necalificați”, a avertizat Mihaela Popa.

„Dacă ai dat definitivatul și ai luat peste nota 8 și ești definitiv în învățământ, ce rost are această struțo-cămilă de titularizare, care nu e titularizare, pentru că peste un an sau doi s-ar putea să nu mai fie postul deoarece se schimbă planul-cadru sau iei nota zece dar nu ai pe ce să te titularizezi sau nu te prezinți niciodată acolo unde te-ai titularizat… etc? Ce rost are să cheltui atâția bani pe asistenți, evaluatori, ore deschise, dosare, pe posturi care nu există? De exemplu, în tot județul Iași, cel mai mare județ, sunt în jur de 40 de posturi titularizabile la toate discipinele din aproape 1000 de posturi vacante. An de an aceleași inspecții, același dosar, aceeași materie, aceeași birocrație, repetate pentru aceiași candidați, chiar dacă iei nota maximă. De ce? Cine întreține asemenea aberații?”, spune Popa.

Profesoară de matematică, Mihaela Popa a fost secretar de stat în Ministerul Educației în mandatul deținut de liberala Monica Anisie, din septembrie 2020 până în februarie 2021, când poziția a fost preluată de Marina Manea, odată cu schimbarea Guvernului Orban. Anterior, Popa a fost senator PNL în perioada 2008 – 2016 și europarlamentar PDL în perioada 2007-2008.

Ministerul Educației este condus în prezent de liberala Ligia Deca, fostă consilieră pe educație a președintelui Klaus Iohannis și cea care a coordonat proiectul prezidențial România educată, transformat anul trecut în Legile învățământului Deca-Iohannis.


3 comments
  1. În fond, ce o deranjează pe doamna asta? Acum că a pierdut postul călduț unde manevra milioane de euro la fondurile europene, nu-i mai ajunge postul pe care ESTE titulară (s-a văzut cu sacii în căruță, poate trage scara după ea, cum se zice, să nu mai apuce și alții), se poziționează să ajungă ministru?

    Ce vrea de fapt? Atâta agitație pentru ce?

    Sau voi sunteți cei care-o susțineți și-i publicați toate aberațiile, edupedu, în ideea că e neoliberală/libertariană în concepții și asta-i convine lui Năsui, așa că pompați în ea tot ce se poate? Vă construiserăți o oarecare spumă de respectabilitate, o distrugeți acum cu toate articolele astea vădit părtinitoare…

    Mai răsfirați, băieți, mai răsfirați.

  2. titularizarea este o ultimă chestie care îi oferă cadrului didactic demnitate în învățământ…măcar atât. nu știu ce urmărește aceasta Dna cu retragerea titularizării …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Răbufnire a premierului Orban la adresa ministrului Educației, după ce Anisie a cerut introducerea a 2 ordonanțe de urgență pe Educație: Nu mi se pare normal ca pe nepusă masă să ne trezim cu 2 OUG despre care habar nu am. Nu mai accept!

Tensiuni în ședința de guvern de astăzi, între premier și ministrul Educației. Ludovic Orban i-a replicat dur ministrului Monica Anisie, după ce aceasta i-a cerut să accepte introducerea pe ordinea…
Vezi articolul

În martie, 750 de școli cu risc crescut de abandon vor primi granturi de până la 200.000 euro prin programul ministerului educației, finanțat din PNRR / Cîmpeanu: “Școlile cu cel mai ridicat grad de vulnerabilitate vor semna primele contracte / Nu performanța e problema, ci echitatea în educație”

La dezbaterea de la Cotroceni, “Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, ministrul educației a răspuns unei întrebări despre ce va face ministerul educației ca și în mediul…
Vezi articolul

Elevi de la Olimpiada de Limba engleză, clasați pe primele locuri în județul Galați după ce la contestații au obținut cu aproape 20 de puncte mai mult față de notele inițiale. Subiectul de redactare și formarea profesorilor, problematice – surse

Doi elevi de clasa a VII-a care au participat faza județeană a Olimpiadei de Limbă engleză, pe 16 martie 2024 la Galați, au obținut fiecare aproape 20 de puncte în…
Vezi articolul