Ministrul Educației a vorbit despre „probleme mari, la clasa a V-a mai ales din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de colectiv”, într-o intervenție la TVR. Acesta a spus că directorii „trebuie să găsească” soluții prin care această mutare să „nu genereze efecte în rândul copiilor”. Concret, este vorba despre situația semnalată de Edupedu.ro încă din 12 august, în care trebuie pusă în aplicare din acest an școlar Legea nr. 185/2020.
Amintim că Parlamentul a schimbat Legea Educației pe 20 august 2020, specificând că grupele de la grădiniță și clasele de elevi pot să depășească limita maximă stabilită de lege „cu cel mult 3 preșcolari/elevi”. În consecință, anul școlar 2021-2022 este primul în care grupele mici de grădiniță vor avea maximum 23 de copii, clasele pregătitoare vor fi compuse din maximum 25 de elevi și clasele de-a V-a din cel mult 29 de elevi. Anul acesta este primul în care legea modificată se aplică, deocamdată schimbarea fiind doar la clasele de început de ciclu.
Redăm declarațiile ministrului Sorin Cîmpeanu:
“Moderator: A apărut anul acesta și o problemă în ceea ce privește efectivele de elevi de la clasă, de la clasele de început de ciclu. Avem la clasa pregătitoare, clasa a IX-a, dar e o problemă la clasa a V-a…
Sorin Cîmpeanu: Da, așa este Legea 185 care limitează efectivele de elevi la clasă. A fost o cerință a noastră, a tuturor, de evitare a supraaglomerării claselor în vederea unei educații de calitate pentru un învățământ mai aproape de ceea ce trebuie să fie acel învățământ personalizat, pentru ca profesorul, cadrul didactic, să se poată concentra asupra elevilor.
Au fost reduse limitele maxime pentru învățământul primar la 22 + 3, prin excepție 25 de elevi în clasă, pentru învățământul gimnazial la 26 + 3, 29 de elevi în clasă, învățământul liceal 29 + 3 elevi în clasă, cu excepție la clasa a IX-a, unde clasele nou constituite au respectat ordinul de ministru pe care l-am susținut, l-am semnat, l-am asumat, cu efective coborâte de la 28 la 26, respectiv 24 de elevi în clasă, în funcție de profil.
Este un pas important pentru calitate dar el creează în aplicare, pentru început, probleme mari, la clasa a V-a mai ales, așa este, din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de colectiv.
Moderator: Și atunci se poate găsi o soluție, pentru că la clasa pregătitoare e simplu s-a stabilit de la început, s-a știut, la clasa noua la fel. În clasa a V-a un copil care trece, nu mai punem la calcul și pandemia, dar trece la un sistem cu profesori, se poate trezi mutat la o altă clasă pentru că, asta este, trebuie să se ajungă la 29. Ce se întâmplă în această situație?
Sorin Cîmpeanu: În primul rând, Ministerul Educației a spus și o spun încă o dată astă-seară – suplimentăm oricâte clase este nevoie. În București, luni va fi un Consiliu de Administrație la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București și s-au centralizat toate acele solicitări de clase suplimentare. Asta înseamnă, financiar, o suplimentare pe care noi o asumăm, asta înseamnă posturi în plus, pe care v-am spus că le asumăm, în acest scop am aprobat și 3.500 de posturi în ședința de Guvern de săptămâna trecută, 3.500 de posturi în plus.
Rămâne acea problemă care ține de priceperea directorilor de școli de a se organiza, pentru că punem la dispoziție și finanțare și număr de posturi și aprobare pentru suplimentarea numărului de clase, în așa fel încât Legea 185 să fie respectată. Acum, fiecare director trebuie să găsească acele soluții care nu generează efecte în rândul copiilor. Dacă luăm un exemplu, sunt 30 de copii în clasă și trebuie să plece unul este foarte complicat să alegi acel copil care va trebui să plece. Se pot găsi soluții alternative. Pentru asta este nevoie de management profesionist în școli, tocmai pentru a găsi soluții oneste și echitabile”.
Moderator: Asta înseamnă că directorii se pot adresa Inspectoratului?
Sorin Cîmpeanu: Deci directorii trebuie să ceară suplimentarea numărului de clase. Ea va fi aprobată în oricare dintre aceste situații.”
Informații de background
Amintim că Legea Educației prevedea încă din 2011 o limită clară a numărului de elevi din clase, însă fostul ministru Liviu Pop a modificat legea și a permis ca limitele să poată fi încălcate, în situații excepționale, fără a stabili cu câți elevi pot fi suplimentate clasele în acele cazuri excepționale.
Legea Educației a fost modificată de Parlament prin Legea nr. 185 publicată în Monitorul Oficial pe 20 august 2020. Acesta prevede că limitele maxime pot fi depășite în situații excepționale cu cel mult 3 elevi.
Limitele de elevi per clasă, potrivit Legii Educației în vigoare:
“Articolul 63
(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:
- a) educația antepreșcolară [creșa – N. Red.]: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
- b) învățământul preșcolar [grădinița – N. Red.]: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
- c) învățământul primar [clasa pregătitoare – clasa a IV-a]: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;
- d) învățământul gimnazial [clasele V-VIII]: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;
- d^1) învățământul de artă: clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 25 și pot fi constituite din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde în medie 6 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;
- e) învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
- e^1) învățământul dual: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 30;
- e^2) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 10 elevi și maximum 15 elevi;
- e^3) clasele din învățământul dual pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
- f) învățământul postliceal: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
- g) învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: grupa care cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12;
- h) învățământul special pentru elevi cu deficiențe grave: grupa care cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6.
(…)
(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 3 preșcolari/elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).”
Legea Educației în forma în vigoare, aici.
Număr mediu de elevi per clasă – ciclu primar, în țări europene (raport OECD – septembrie 2020):
- Austria – 18,4
- Republica Cehă – 21
- Danemarca – 19,6
- Estonia – 19
- Finlanda – 19,6
- Franța – 23,3
- Germania – 21
- Italia – 19
- Marea Britanie – 26
- Polonia – 17,8
- Portugalia – 21,1
- Spania – 21,9
- Suedia – 19,9
- Ungaria – 21,8 (sursa)
Articol în curs de actualizare
Foto: © Valerii Honcharuk – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.