Despărțirea de colegii din clasele primare, din cauza limitării la 29 a numărului de copii în clasa a V-a, provoacă „probleme mari” și „posibile riscuri de traumatizare a unor copii încă mici”, spune ministrul Educației: Fiecare director trebuie să găsească soluții

29.866 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Ministrul Educației a vorbit despre „probleme mari, la clasa a V-a mai ales din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de colectiv”, într-o intervenție la TVR. Acesta a spus că directorii „trebuie să găsească” soluții prin care această mutare să „nu genereze efecte în rândul copiilor”. Concret, este vorba despre situația semnalată de Edupedu.ro încă din 12 august, în care trebuie pusă în aplicare din acest an școlar Legea nr. 185/2020.

Amintim că Parlamentul a schimbat Legea Educației pe 20 august 2020, specificând că grupele de la grădiniță și clasele de elevi pot să depășească limita maximă stabilită de lege „cu cel mult 3 preșcolari/elevi”. În consecință, anul școlar 2021-2022 este primul în care grupele mici de grădiniță vor avea maximum 23 de copii, clasele pregătitoare vor fi compuse din maximum 25 de elevi și clasele de-a V-a din cel mult 29 de elevi. Anul acesta este primul în care legea modificată se aplică, deocamdată schimbarea fiind doar la clasele de început de ciclu.  

Redăm declarațiile ministrului Sorin Cîmpeanu:

Moderator: A apărut anul acesta și o problemă în ceea ce privește efectivele de elevi de la clasă, de la clasele de început de ciclu. Avem la clasa pregătitoare, clasa a IX-a, dar e o problemă la clasa a V-a…

Sorin Cîmpeanu: Da, așa este Legea 185 care limitează efectivele de elevi la clasă. A fost o cerință a noastră, a tuturor, de evitare a supraaglomerării claselor în vederea unei educații de calitate pentru un învățământ mai aproape de ceea ce trebuie să fie acel învățământ personalizat, pentru ca profesorul, cadrul didactic, să se poată concentra asupra elevilor.

Au fost reduse limitele maxime pentru învățământul primar la 22 + 3, prin excepție 25 de elevi în clasă, pentru învățământul gimnazial la 26 + 3, 29 de elevi în clasă, învățământul liceal 29 + 3 elevi în clasă, cu excepție la clasa a IX-a, unde clasele nou constituite au respectat ordinul de ministru pe care l-am susținut, l-am semnat, l-am asumat, cu efective coborâte de la 28 la 26, respectiv 24 de elevi în clasă, în funcție de profil.

Este un pas important pentru calitate dar el creează în aplicare, pentru început, probleme mari, la clasa a V-a mai ales, așa este, din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de colectiv.

Moderator: Și atunci se poate găsi o soluție, pentru că la clasa pregătitoare e simplu s-a stabilit de la început, s-a știut, la clasa noua la fel. În clasa a V-a un copil care trece, nu mai punem la calcul și pandemia, dar trece la un sistem cu profesori, se poate trezi mutat la o altă clasă pentru că, asta este, trebuie să se ajungă la 29. Ce se întâmplă în această situație?

Sorin Cîmpeanu: În primul rând, Ministerul Educației a spus și o spun încă o dată astă-seară – suplimentăm oricâte clase este nevoie. În București, luni va fi un Consiliu de Administrație la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București și s-au centralizat toate acele solicitări de clase suplimentare. Asta înseamnă, financiar, o suplimentare pe care noi o asumăm, asta înseamnă posturi în plus, pe care v-am spus că le asumăm, în acest scop am aprobat și 3.500 de posturi în ședința de Guvern de săptămâna trecută, 3.500 de posturi în plus.

Rămâne acea problemă care ține de priceperea directorilor de școli de a se organiza, pentru că punem la dispoziție și finanțare și număr de posturi și aprobare pentru suplimentarea numărului de clase, în așa fel încât Legea 185 să fie respectată. Acum, fiecare director trebuie să găsească acele soluții care nu generează efecte în rândul copiilor. Dacă luăm un exemplu, sunt 30 de copii în clasă și trebuie să plece unul este foarte complicat să alegi acel copil care va trebui să plece. Se pot găsi soluții alternative. Pentru asta este nevoie de management profesionist în școli, tocmai pentru a găsi soluții oneste și echitabile”. 

Moderator: Asta înseamnă că directorii se pot adresa Inspectoratului?

Sorin Cîmpeanu: Deci directorii trebuie să ceară suplimentarea numărului de clase. Ea va fi aprobată în oricare dintre aceste situații.”

Informații de background

Amintim că Legea Educației prevedea încă din 2011 o limită clară a numărului de elevi din clase, însă fostul ministru Liviu Pop a modificat legea și a permis ca limitele să poată fi încălcate, în situații excepționale, fără a stabili cu câți elevi pot fi suplimentate clasele în acele cazuri excepționale.

Legea Educației a fost modificată de Parlament prin Legea nr. 185 publicată în Monitorul Oficial pe 20 august 2020. Acesta prevede că limitele maxime pot fi depășite în situații excepționale cu cel mult 3 elevi.

Limitele de elevi per clasă, potrivit Legii Educației în vigoare:

Articolul 63
(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:

  • a) educația antepreșcolară [creșa – N. Red.]: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
  • b) învățământul preșcolar [grădinița – N. Red.]: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
  • c) învățământul primar [clasa pregătitoare – clasa a IV-a]: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;
  • d) învățământul gimnazial [clasele V-VIII]: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;
  • d^1) învățământul de artă: clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 25 și pot fi constituite din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde în medie 6 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;
  • e) învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
  • e^1) învățământul dual: clasa cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 30;
  • e^2) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 10 elevi și maximum 15 elevi;
  • e^3) clasele din învățământul dual pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
  • f) învățământul postliceal: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
  • g) învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: grupa care cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12;
  • h) învățământul special pentru elevi cu deficiențe grave: grupa care cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6.

(…)

(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 3 preșcolari/elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).”

Legea Educației în forma în vigoare, aici.

Număr mediu de elevi per clasă – ciclu primar, în țări europene (raport OECD – septembrie 2020):
  • Austria – 18,4
  • Republica Cehă – 21
  • Danemarca – 19,6
  • Estonia – 19
  • Finlanda – 19,6
  • Franța – 23,3
  • Germania – 21
  • Italia – 19
  • Marea Britanie – 26
  • Polonia – 17,8
  • Portugalia – 21,1
  • Spania – 21,9
  • Suedia – 19,9
  • Ungaria – 21,8 (sursa)

Articol în curs de actualizare

Foto: © Valerii HoncharukDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


10 comments
  1. Ce va vaicariti atat ca elevii sunt separati? In State in fiecare incepand dupa grupa 0 ,sunt separati daca se mai gasesc 2 _3 copii in aceeasi clasa si sunt fericiti ca socializeaza cu alti colegi! La noi, vaicareala si nemultirea.

  2. Peste 30 de copii…..enorm! Asa se pierde calitatea educației. Nu contează elevul ci cantitatea de elev ( la kg sau la metru pătrat?)

  3. Bine ca fac schimbari din pix și le pun in cârca directorilor . Când acești directori solicita extinderea de spațiu li se comunica ca nu sunt fonduri , sa găsească singuri soluții . Și găsesc soluții : învățarea in trei schimburi prin reducerea duratei cursurilor, la romana si matematica se pierde o ora pe săptămâna .
    Unde mai e calitatea aici ???!!!

  4. Asta e pe hârtie.
    In realitate ISJ ag aprobă suplimentări pe bandă rulantă.
    Cel putin la toate celelalte clase (excepție pregătatitoare si a 5-a)
    Acum în septembrie s-a ajuns chiar și la 36 de elevi într-o clasă. De la 30.
    In schimb, niciodată dar niciodată nu acceptă suplimentari de clase desi liceul are 24 de cereri de transfer doar la clasa a 10-a.

    1. Așa este. Se suplimentează Nr de elevi la anumite clase și altele abia daca ai 16elebi
      Ar trebui că ISJ să fie ferme la formarea de clase. Dar cum sunt interese mari nu se respecta. La fel și la liceu. Unele clase sunt de 40 elevi și altele abia au efectiv de funcționare
      Ar trebui sancționați toți cei responsabili care nu respecta legea

  5. Am făcut clasele 1-4 într-o școală care avea doar aceste clase, apoi, la gimnaziu, am mers într-o școală nouă, cu alți colegi. Nu a fost traumatizant, a fost interesant. Copiii sunt mai ușor adaptabili decât adulții. Cred că mai multe griji își fac părinții decât copiii lor.

    1. Exact. Se gasesc atatea “traume”. Din pacate, nu le gasesc elevii, ci, parintii-elicopter sau autoritatile cu unele interese. Sunt multi si cu asta basta: e nevoie de reducerea numarului de elevi la clasa. Este penibil sa fie 35-45 de elevi la clasa cand colcaie tara de Covid.

      1. Sunt mama unui copil care a terminat clasa a 4-a si nu ma sperie faptul ca va avea alti colegi, chiar e un lucru bun, ci modul de constituire a acestor clase, in lipsa unor norme metodologice unitare la nivel national. Nu poti lasa fiecare director sa-si faca propriile reguli. Nu stiti ce discutii sunt in scoli pe aceasta tema si ce criterii aberante de despartire am auzit. Si suntem in 4 septembrie iar noi nu stim ce diriginte si profesori vom avea, sau ce orar. De anul acesta vor invata in 3 schimburi dar nu stim cum, parintii cand vor fi anuntati astfel incat sa-si organizeze timpul? In 3 schimburi ora va fi de 40 min, adica privarea copiilor de la educatie va fi de 28 de zile in acest an scolar, la ciclul primar, atunci despre ce calitate a actului didactic mai vorbim? Suntem obositi cu totii, deja.

        1. Ai pretentii mari. Ce orar visezi? Eu nu-mi stiu nici catedra bine. Pana pe 13 inca mai sunt miscari in calendarul de mobilitate. Orarul oricum nu e stabil cam o saptamana. Tu vrei la 4 septembrie sa stii dirigintii? Pai daca mai sunt clase fara diriginti si singurele optiuni ar fi sa vina un profesor care e inca in miscarea de mobilitate,tu de unde vrei sa ti-l scoata directorul, din palarie? Aveti niste conceptii…Asteapta sa vina toti profesorii, apoi, se face sedinta si se aloca dirigentiile. Orarul, ohooo, mai incolo. Acum nici catedrele nu si le stiu oamenii. Tare grabiti mai sunteti voi, parintii. Asteptati, cum asteptam si noi.

          1. Am speranta ca intr-o zi nu mai trebuie sa-l invidiez pe vecinul meu care are un copil de clasa a IX-a intr-o scoala din Ungaria. La inceputul verii au stiut exact in ce clasa, cu cati colegi si cu ce diriginte va incepe scoala. In timpul verii a facut cunostinta cu ei timp de 4 zile intr-o tabara organizata special pentru cei din clasa a IX-a. Inainte cu 2 zile de inceperea scolii a primit manualele si caietele de lucru gratuite (aceste caiete raman a lor, manualele primite vor fi restituite bibliotecii scolii). De mentionat, ca in septembrie anul trecut deja au fost facute publice clasele cu specialitatile care au pornit anul asta. Au fost organizate pregatiri pentru examenul national de intrare in clasa a XI-a. Si da, acolo chiar s-a facut orarul pentru prima zi de scoala cu toate ca au orar alternat pentru doua saptamani (saptamana 1 si 2) dar care va fi valabil pe tot parcursul anului scolar. Intrebarea este urmatorul: De ce nu se poate sa fie asa si in tara noastra? Va las sa dati raspunsul Dumneavoastra.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul care mimează urgența. Proiectul de Ordonanța de urgență care modifică legile Educației pentru a treia oară – schimbă regulile pentru burse și introduce camerele video în clase la decizia școlii, cu informarea elevilor și profesorilor – e plimbat de 3 luni între instituții. Avizul CES a fost dat abia azi, cu observații

Proiectul de ordonanță de urgență care modifică legile Educației, inițiat de Ministerul Educației pe 25 martie, este plimbat printre instituții de 3 luni. Este vorba despre proiectul care printre altele…
Vezi articolul