Desființarea învățământului simultan / Marinela Marc, ISJ Cluj: Sperăm că anul viitor, după ce scăpăm de toate rândurile de alegeri, vom putea poate să convingem primarii că au alte șanse copiii care învață în clasă de sine stătătoare

1.526 de vizualizări
Foto: onlfr2023.excelentacj.ro / Olimpiadele de Limbi moderne, Cluj-Napoca, aprilie 2023
Marinela Marc, șefa Inspectoratului școlar Cluj, a spus că în școlile de la sate din județ, unde niciun elev nu a luat peste media 5 la Evaluarea Națională, elevii învață în sistem simultan, iar „decizia funcționării acestor școli este a autorităților locale”. Într-un interviu pentru TVR Cluj, Marinela Marc semnalează faptul că „să ai în aceeași clasă copii de patru nivele diferite, clar în clasa a V-a nu vorbim de egalitate de șanse,(…) dacă elevii continuă învățământul simultan și în gimnaziu, cu siguranță la sfârșitul clasei a VIII-a nu pot avea aceleași rezultate”, a mai spus inspectorul general școlar. Amintim, 42,27% dintre elevi din mediul rural nu au reușit să ia media 5 la Evaluarea Națională 2024, spre deosebire de 15,35% dintre elevii din mediul urban, arată datele Ministerului Educației.

Una dintre cauzele pentru care unele școli din mediul rural din județul Cluj nu au nicio medie peste 5 este legată de faptul că sunt școli unde învață elevi în sistemul simultan, spune inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Cluj, Marinela Marc. Învățământ simultan înseamnă elevi de clase și vârste diferite care învață în aceeași sală cu un singur învățător / profesor.

Inspectorul general școlar din Cluj, Marinela Marc spune că „sunt școli mici, unele, sunt structuri ale școlilor de centru în care elevii învață în clase cu predare simultană. Sunt, din păcate, aspecte pe care nu am reușit nici noi să le reducem, pentru că până la urmă decizia aceasta a funcționării unor astfel de școli mici este a autorităților locale. Ei aprobă rețeaua școlară și oricât am încercat să-i lămurim pe primari că pe termen lung nu este benefică o astfel de formă de învățământ, nu am reușit. (…) Sperăm că anul viitor, după ce scăpăm de toate rândurile de alegeri, vom putea poate să convingem primarii că au alte șanse copiii care învață în clasă de sine stătătoare”, mai spune șefa ISJ Cluj.

Reporter: Cum e această paralelă în județul Cluj, mediul rural versus mediul urban?

Marinela Marc, inspector general școlar Cluj: “N-aș spune preponderent mediul rural, pentru că avem și școli din mediul rural cu rezultate foarte bune, dar într-adevăr, școlile care au sub 50% procent de promovare, câteva cu niciun copil care să aibă media cinci sunt majoritatea din mediul rural, sunt din zone dezavantajate economic, cu populație preponderent romă. Sunt școli mici, unele, sunt structuri ale școlilor de centru în care elevii învață în clase cu predare simultană. Sunt, din păcate, aspecte pe care nu am reușit nici noi să le reducem, pentru că până la urmă decizia aceasta a funcționării unor astfel de școli mici este a autorităților locale. Ei aprobă rețeaua școlară și oricât am încercat să-i lămurim pe primari că pe termen lung nu este benefică o astfel de formă de învățământ, nu am reușit. Anul acesta a fost și an electoral, cred că era greu să meargă în fața comunității și să le explice că nu este bine pentru copiii să prelungească acest învățământ simultan. Dar sperăm că anul viitor, după ce scăpăm de toate rândurile de alegeri, vom putea poate să-i convingem că au alte șanse copiii care învață în clase de sine stătătoare, și acolo este greu de multe ori, dar să ai în aceeași clasă copii de patru nivele diferite, clar în clasa a V-a nu vorbim de egalitate de șanse, dacă se duc în alte școli mai mari sau, mai rău, dacă continuă învățământul simultan și în gimnaziu, cu siguranță la sfârșitul clasei a VIII-a nu pot avea aceleași rezultate”.

Despre învățământul simultan

Peste 20% din elevii din ciclul primar, din mediul rural, fac învățământ simultan, adică ore cu elevi din alte clase, mai mari sau mai mici, potrivit datelor Ministerului Educației, a scris Edupedu.ro. Peste 100.000 de elevi din toată țara au învațat în regim simultan, în acest an școlar 2023-2024.

Concret, este vorba despre 102.153 de elevi de clasele primare și gimnaziale, care fac ore în clase în care sunt elevi și din alți ani de studiu. Învățământul simultan înseamnă că învățătorul sau profesorul predă într-o clasă în care sunt elevi de diferite vârste, din ani de studiu diferiți. Un raport recent publicat de Institutul de Științe ale Educației arăta că învățământul simultan este una dintre cauzele de chiul la examenul de la finalul clasei a VIII-a.

„Analiza datelor statistice conturează un profil al elevului care nu participă la EN VIII sau al celui aflat în risc de neparticipare, cu următorul specific: este, cu precădere, băiat, din mediul rural, de etnie roma, are, mai frecvent, vârsta peste media de 14 sau 15 ani la momentul evaluării, este mai probabil să urmeze ciclul gimnazial în cadru unei școli profesionale sau într-o școală cu un număr mic de elevi, fără personalitate juridică sau într-o școală care are și clase cu predare simultană ori clase cu frecvență redusă”, arătau cercetătorii în raport. „Elevii care învață în școli care au și clase cu predare simultană au un risc de 1,2 ori mai mare de a absenta de la EN VIII, comparativ cu cei din școlile cu predare normală”, mai arată documentul. 

Ce prevede Legea Educației privind învățământul simultan

Din anul școlar 2024-2025, clasa a VIII-a nu se mai organizează în regim simultan, indiferent de numărul de elevi, potrivit metodologiei învățământului simultan, document publicat în Monitorul Oficial.

În anumite condiții, de anul școlar viitor, elevii claselor primare (pregătitoare – clasa a IV-a) vor putea fi organizați într-o singură formațiune de studiu, conform metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan.

Informații de context

42,27% dintre elevi din mediul rural nu au reușit să ia media 5 la Evaluarea Națională 2024, spre deosebire de 15,35% dintre elevii din mediul urban, arată datele Ministerului Educației.

Aproape jumătate dintre elevii din mediul rural nu au luat nota 5 la matematică, cu 8 puncte procentuale mai mult decât în 2023.

Potrivit rezultatelor finale la Evaluarea Națională 2024, județul Cluj e pe primul loc la medii peste 5, cu 86,1%.

Ministerul Educației furnizează informații privind rezultatele școlilor din mediul rural, iar inspectoratele școlare fac apoi o analiză la nivel de județ.

Despre rezultatele mai slabe ale elevilor din rural a atras atenția și Luciana Antoci, șefa ISJ Iași: “În școlile din rural merg profesori care nu au cea mai bună pregătire, iar la școlile de la orașe, care oricum sunt performante, rămân cei mai buni profesori. Până când nu se va schimba această paradigmă de distribuire a resursei umane în sistem, nu se va schimba acest ecart dintre rezultatele elevilor din rural și urban”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DNA a început urmărirea penală împotriva lui Costel Alexe în legătură cu numirea unui director interimar la școala populară de arte „Titel Popovici” din Iași. Prejudiciul se ridică la 86.000 de lei

Direcția Națională Anticorupție (DNA) a început urmărirea penală împotriva președintelui Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, în legătură cu numirea unui director interimar la școală populară de arte „Titel Popovici” din…
Vezi articolul

Salvați Copiii România solicită Ministerului Educației să elimine condiționarea de venit a bursei sociale pentru elevii cu un părinte decedat: Nicio economie nu se poate face la buget afectând tocmai categoriile sociale vulnerabile

Organizația Salvați Copiii România solicită Ministerului Educației să revină asupra propunerii legislative de a condiționa acordarea burselor sociale elevilor cu un părinte decedat de venitul mediu net lunar pe membru…
Vezi articolul

Rafila: S-a folosit acest pretext, că deschiderea școlilor duce la creșterea numărului de cazuri / Studiile arată că nu influențează semnificativ evoluția epidemiei / Sănătatea mintală a copiilor nu a fost pusă niciodată în balanță

Deputatul PSD Alexandru Rafila, reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății (OMS), spune că afirmațiile de tipul „deschiderea școlilor duce la creșterea numărului de cazuri de COVID-19” nu sunt altceva…
Vezi articolul