Desființarea intrării separate pentru profesori, din școli, propusă de Consiliul Național al Elevilor pentru noul statut / Sondaj: doar un sfert din 15 mii de elevi susțin că au primit alocații forfetare pentru navetă

Foto: Reddit

Consiliul Național al Elevilor (CNE) a realizat raportul anual privind implementarea statutului elevului, iar la consultare au participat cadre didactice și elevi, din mediul urban și rural și din toate formațiunile de studiu. Printre problemele semnalate sunt probleme legate de asigurarea transportului gratuit al elevilor la școală, încălcarea dreptului la educație dar și de modul în care au fost sancționați elevii pe parcursul anului școlar. În raportul de 52 de pagini elevii și profesorii au fost întrebați și cât de ușor s-au adaptat sistemului nou de notare și structurii pe module a anului școlar. Elevii cer, printre altele, să nu mai existe o intrare a profesorilor separată, elevi „ambasadori antibullying” sau introducerea în noile programe, inclusiv în cele de examen, a mai multor opere redactate de către autoare feminine.

La consultare au participat, cumulativ, 17.425 de respondenți, dintre care 15.133 sunt elevi, iar 2.292 cadre didactice. Aceștia provin din toate formațiunile de studiu și diferite tipuri de unități de învățământ: de la colegii naționale, până la școli și licee mici, atât din mediul urban, cât și din cel rural, de pe tot teritoriul României.

Documentul de 52 de pagini, ce poate fi consultat la finalul articolului, este împărțit în două. Prima parte conține chestionare legate de implementarea statutului elevului în școli și licee din perspectiva elevilor și profesorilor, și a doua parte conține recomandări pentru modificarea statutului elevului.

Principalele concluzii:

16,6% dintre respondenți susțin că le-a fost încălcat dreptul la educație, prin faptul că le-a fost refuzat accesul în școală sau la orele de curs.

Majoritatea elevilor declară că s-au adaptat ușor sau foarte ușor la noua structură a anului școlar, pe module.

47,7% dintre elevii consultați afirmă că, în decursul anului școlar, au existat situații în care nu au făcut anumite ore de curs, fără un motiv întemeiat.

Un procent covârșitor de 73,4% din totalul de elevi navetiști (37,4% din total) participanți la consultare susțin că au beneficiat doar parțial/nu au beneficiat deloc de sume forfetare pentru decontarea cheltuielilor de transport;

În ceea ce privește noua structură a anului școlar, 44,1% dintre respondenți susțin că s-au adaptat fără probleme noii structuri. 24,3% dintre ei s-au adaptat cu ușurință. În același timp, 19,4% afirmă că s-au adaptat, într-o măsură acceptabilă, noului sistem, iar 7,5% susțin că au întâmpinat dificultăți în adaptare. De asemenea, 4,7% dintre elevii care au răspuns chestionarului nostru afirmă că s-au adaptat noii structuri cu greutate.

Profesorii au răspuns și ei la această întrebare: Pe o scară de la 1 la 5. Aproximativ jumătate
dintre profesori (49,7%) au indicat o adaptare ușoară, iar 28,4% au considerat că s-au
adaptat bine. Totuși, 13,5% au avut o adaptare medie, iar 8.4% au avut dificultăți semnificative (1 și 2).

Aproape jumătate dintre elevii chestionați (43,4%) au răspuns că s-au adaptat cu
ușurință noului sistem anual de notare, în timp ce 27,7% s-au adaptat. Totuși, 20%
afirmă că au întâmpinat unele probleme cu sistemul de notare
, în timp ce 5,7% au avut diverse probleme cu noul sistem, iar 3,3% au susținut faptul că nu s-au adaptat cu ușurință
sistemului de notare.

Profesorii au evaluat adaptabilitatea la noul sistem de notare pe o scară de la 1 la 5.

57,2% au acordat scorul maxim (5), indicând o adaptare foarte ușoară. 28,1% au acordat scorul 4, reflectând o adaptare bună. 9,8% au acordat scorul 3, indicând o adaptare medie. 2,9% au acordat scorul 2, semnalând o adaptare dificilă. 2% au acordat scorul minim (1), evidențiind o adaptare foarte dificilă la noul sistem de notare.

Elevii au mai fost întrebați dacă au beneficiat de sume forfetare pentru decontarea cheltuielilor de transport.

Având în vedere faptul că 36,3% dintre respondenți sunt elevi navetiști, aceștia au fost
întrebați dacă au beneficiat, în ultimul an școlar, de sume forfetare pentru decontarea
cheltuielilor de transport. Astfel, doar 26,5% dintre aceștia au avut dreptul respectat în totalitate, pe când 43,5% parțial și 29,9% deloc.

Majoritatea cadrelor didactice care susțin că au observat persoane care dețin
asupra lor obiecte interzise spun că au fost introduse în unitățile de învățământ țigări, inclusiv cele electronice (77,3%), băuturi alcoolice (6,9%), materiale cu tentă pornografică (5%), cât și alte obiecte interzise.

Dintre cadrele didactice care au suprins introducerea de obiecte interzise în mediul școlar, majoritatea susțin că acestea erau aduse de către elevi (73,2%). Totuși, 20% afirmă că responsabili de aceste fapte erau cadrele didactice, iar 6,8% susțin că personalul auxiliar avea astfel de obiecte.

Și elevii au răspuns la această întrebare, iar procentul celor care spun că elevi au introdus în școli țigări este similar.

Majoritatea elevilor respondenți care susțin că au deținut asupra lor obiecte
interzise spun că au introdus în unitățile de învățământ țigări, inclusiv cele electronice
(67,9%),
băuturi alcoolice (8%), spray-uri lacrimogene sau paralizante (5,1%), cât și alte
obiecte interzise.

La capitolul sancțiuni, 35,3% dintre respondenți atestă că le-a fost trecută absență în catalog deși erau prezenți la ora de curs, pe când 64,7% susțin că nu s-au aflat într-o astfel de situație în care drepturile să le fie încălcate.

Pentru aproximativ 2000 de elevi, motivul pentru care accesul la educație le-a fost restricționat a fost faptul că au întârziat la orele de curs.

Recomandări pentru noul statut al elevului

Recomandările Consiliului Național al Elevilor (NCE) conțin 14 capitole. Enumerăm câteva dintre idei:

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației anul acesta cu câteva reglementări în special la clasele primare. Una dintre modificările publicate în Monitorul Oficial este cea care prevede posibilitatea scăderii calificativului la purtare pentru elevii din învățământul primar. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

DOCUMENT DESCARCĂ Raportul de implementare a statutului elevului:
Citește și:
Statutul elevului 2023, proiect pus în dezbatere publică / Scăderea notei la purtare cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe an, una dintre propuneri
Exit mobile version