Descentralizarea deciziei privind cursurile online și față în față va merge “la nivel de profesor” în cadrul Universității Babeș-Bolyai / Unele facultăți nu fac nimic online, pragul stabilit la nivel central este de maxim 45% – rectorul Daniel David

9.073 de vizualizări
Babeș-Bolyai - Mobilități virtuale
Foto: UBB / Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca descentralizează decizia privind desfășurarea cursurilor față în față sau online până la nivel de profesor, nu doar la nivel de facultate sau program de studii, a spus vineri, pentru Edupedu.ro, rectorul acestei instituții, Daniel David. Potrivit acestuia, conform datelor centralizate până acum de la aproximativ jumătate dintre facultăți, unele optează pentru activități desfășurate integral față în față, altele au și componentă online în anul universitar 2022-2023.

Pragul maxim, a spus el, pentru activitățile de curs în format online, stabilit la nivel de universitate, este de 45% – mai mic decât pragul de 50% stabilit de instituția care reglementează standardele în universități, ARACIS, pentru nivelul de licență. Dar, potrivit lui Daniel David, facultățile care au propus până acum să aibă activități online au stabilit praguri mult sub limita de 45%, optând pentru maxim 20% sau puțin peste.

Daniel David:

  • “La UBB, pentru decizia de a desfășura activități față în față sau online, “vom lăsa descentralizarea inclusiv la nivel de profesor. Altfel spus, descentralizarea va fi la nivel de facultate, la nivel de program și la nivel de profesor. Am pus două constrângeri: prima decurge din cele stabilite de ARACIS pentru fiecare domeniu; a doua – în niciun program să nu se depășească 45% [activități online]. Până acum avem, din cele 22 de facultăți, am primit opțiunile de la aproximativ jumătate. Printre acestea sunt facultăți care vor să facă totul față în față, care nu implementează varianta online, cum sunt Facultatea de Educație Fizică și Sport sau Facultatea de Geografie. Altele merg pe varianta online, respectând criteriile menționate, dar fără să se apropie de 45% – optează pentru 20 – 20 și ceva la sută. Aștept să primesc și de la celelalte 10 facultăți, dar acesta este cadrul în care noi o să lucrăm.”
  • “Vreau să merg cu descentralizarea până la nivel de curs pentru că procentul de online depinde de mai multe lucruri, inclusiv de profilul programului,  dar și de tipul cursului – unele sunt, în sine, mai teoretice, altele sunt mai de specialitate, mai aplicative. Și atunci descentralizăm în cadrul programului și în cadrul cursurilor, la decizia fiecărui profesor.”
  • “Noi gândim în logica de a moderniza predarea și formarea în universități, să folosim tehnologia pentru viitor, nu avem acest demers în ideea de a reduce costurile.”
  • “Eu cred că, în viitor, un procent rezonabil din activitățile universitare ar trebui să fie online.”

În august, agenția care asigură standardele în învățământul superior, ARACIS, a aprobat standardele pentru predarea online în universități. În acest sens, instituția a stabilit că, la ciclul de licență, până la 50% din cursuri și 25% din activitățile practice pot fi online; la master și studii doctorale – maxim 60% online pentru activități de învățare-predare, maxim 35% pentru activități practice și cercetare.

Mai multe universități au anunțat, la rândul lor, fie la nivel general, fie detaliat, cum vor desfășura activitățile în noul an. Între altele, Universitatea din București a decis, săptămâna aceasta, că activitățile online, la nivel de licență, nu trebuie să depășească 25% din totalul activităților. La Iași, Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” a anunțat că activitățile vor fi integral față în față, la nivel de licență. La Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, unele facultăți vor avea zero activități online, altele vor avea o componentă online substanțială.

Citește și:
Standardele pentru predarea online în universități au fost publicate: camere video deschise pe toată durata activităților online, interactivitate în predare, ponderi maxime de 50-65% pentru online
La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cinci facultăți din 15 vor avea activități doar față în față, unele vor face online până la limitele maxime admise, la studiile de licență
Universitatea din București: Activitățile online nu trebuie să depășească 25% din totalul unui program de studiu, la nivel de licență, în anul universitar 2022-2023
Noul an universitar la ASE, doar în campus: “mesajul nostru este că învățarea se face doar în amfiteatru și în sala de seminarii”
Activități integral față în față la licență, parțial online la masterat și doctorat în noul an universitar, a decis Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași

1 comment
  1. Impunerea de catre ARACIS (desi exista constitutionala autonomie universitara!) a cerintei ca la masterat si doctorat in universitati sa fie acceptate ONLINE max.65% cursuri si max.35% aplicatii (restul trebuind sa fie musai OFFLINE / FATA IN FATA !) nu are nicio baza logica, tehnica si chiar educationala, anuland din condei toate avantajele (inca ignorate/ neconstientizate dar deja diabolizate la noi din multiple motive atehnice).
    Aici puteti gasi multe argumente in favoarea invatamantului ONLINE prin care se pot contracara declaratiile aberante ale ministrului educatiei SC conform carora acest invatamant ar fi fost “in toata lumea catastrofal”…..
    https://edsource.org/2022/stop-resisting-professors-and-embrace-online-teaching/668258.
    Pana si obligatia ca studentii sa deschida videocamerele permanent nu poate fi aplicata atat timp cat participarea acestora la cursuri este facultativa si nici profesorii, nici alte persoane din universitati nu-i pot obliga pe studenti sa participe la cursuri si sa mai si deschida videocamerele!!!
    Iar obligatia ca profesorii sa predea online din spatiile universitare (si nu de acasa!) este de rasu-plansu, atunci cand si acolo unde computerele si conexiunile la retelele de comunicare electronica nu exista si nu pot exista in fiecare sala de curs sau aplicatii, sunt prost intretinute si nu functioneaza continuu/ corect si/sau sala este goala caci studentii cunosc mai bine decat decidentii ARACIS avantajele invatamantului online, ramanand acasa (sau la angajatori – caci marea majoritate a masteranzilor si doctoranzilor sunt si angajati)….
    Asa se intampla atunci cand standardele ARACIS sunt (de 17 ani!) stabilite din birouri/ burta si nu tin cont de cerintele LEGITIME ale beneficiarilor directi si indirecti ai educatiei…
    Salut initativa UBB de-a descentraliza decizia adoptarii raportului online/ offline la nivel de profesor precum si promisiunea adoptarii – in viitorul apropiat? – unui procent “rezonabil” al activitatilor ONLINE…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like