Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare, să se adapteze în colectiv și să creeze contexte de învățare practice, se menționează în profilul învățătorului. Acesta face parte din proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pus în dezbatere publică de Ministerul Educației marți, 30 iulie.

Învățătorul trebuie să construiască contexte “de învățare autentică, prin abordări integrate, în acord cu Profilul de formare al absolventului de învățământ primar“, scrie în proiectul privind profilul cadrului didactic și standardele profesionale, pus în dezbatere publică.

De precizat, profilul absolventului de liceu stă la baza viitoarelor planuri cadru și apoi programe școlare și manuale. Acesta conține competențele pe care un elev trebuie să le dobândească în funcție de nivelul de învățământ: preșcolar, gimnaziu și liceu.

Documentul prezintă pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ competențele pe care trebuie să le dobândească profesorii pe 7 domenii.

O atribuție importantă a învățătorilor menționată în profilul acestora este legată de eliminarea barierelor de orice tip, care ar putea sta în calea progresului școlar al copilului și care pot crea discrepanțe în ceea ce privește performanța în colectiv: „Contribuie la compensarea/diminuarea decalajelor de progres școlar, generate de factori variați (socio-economici, culturali, particularități individuale), precum și la depășirea dificultăților de acomodare la mediul școlar”. Această competență este inclusă în cadrul domeniului „Consilierea elevilor, colaborarea cu familia și comunitatea” (D4).

Elevii ar trebui să deprindă competențe digitale încă din clasele primare, potrivit profilului. Cadrele didactice ar trebui să aplice „în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice”, se arată la secțiunea dedicată domeniului „Curriculum și proces didactic” (D2).

Învățătorii sunt responsabili și de „fundamentarea unor decizii și inițiative educaționale, pe baza culegerii de date și informații relevante privind participarea școlară a elevilor, progresul școlar și starea lor de bine”, se menționează în domeniul D6 – Dezvoltare instituțională.

DOCUMENT – Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul primar:

Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, cu actele normative subsecvente legii Educației, ar fi trebuit să fie aprobat până la data de 31 mai, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version