Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare, să se adapteze în colectiv și să creeze contexte de învățare practice, se menționează în profilul învățătorului. Acesta face parte din proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pus în dezbatere publică de Ministerul Educației marți, 30 iulie.
Profilul cadrului didactic din învățământul primar, adică al învățătorilor, este, asemenea celorlalte profiluri elaborate pe niveluri de învățământ (timpuriu, gimnazial și liceal, respectiv tehnologic și tehnologic dual), structurat pe 7 domenii. Fiecare domeniu are anumite competențe, care pot fi văzute în documentul atașat mai jos.
Profilul învățătorului este aproape identic cu profilurile elaborate pentru celelalte 3 niveluri de învățământ menționate anterior. Câteva diferențe de conținut se înregistrează în profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual. Diferențe semnificative apar doar la nivelul celor 3 etape de carieră didactică (licențierea, care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat, gradul didactic II și gradul didactic I).
O atribuție importantă a învățătorilor menționată în profilul acestora este legată de eliminarea barierelor de orice tip, care ar putea sta în calea progresului școlar al copilului și care pot crea discrepanțe în ceea ce privește performanța în colectiv: „Contribuie la compensarea/diminuarea decalajelor de progres școlar, generate de factori variați (socio-economici, culturali, particularități individuale), precum și la depășirea dificultăților de acomodare la mediul școlar”. Această competență este inclusă în cadrul domeniului „Consilierea elevilor, colaborarea cu familia și comunitatea” (D4).
Elevii ar trebui să deprindă competențe digitale încă din clasele primare, potrivit profilului. Cadrele didactice ar trebui să aplice „în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice”, se arată la secțiunea dedicată domeniului „Curriculum și proces didactic” (D2).
Învățătorii sunt responsabili și de „fundamentarea unor decizii și inițiative educaționale, pe baza culegerii de date și informații relevante privind participarea școlară a elevilor, progresul școlar și starea lor de bine”, se menționează în domeniul D6 – Dezvoltare instituțională.
DOCUMENT – Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul primar:
Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.
“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.
Ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, cu actele normative subsecvente legii Educației, ar fi trebuit să fie aprobat până la data de 31 mai, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației.
Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.ro, oana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro.
DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.