Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

43 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare, să se adapteze în colectiv și să creeze contexte de învățare practice, se menționează în profilul învățătorului. Acesta face parte din proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pus în dezbatere publică de Ministerul Educației marți, 30 iulie.

Profilul cadrului didactic din învățământul primar, adică al învățătorilor, este, asemenea celorlalte profiluri elaborate pe niveluri de învățământ (timpuriu, gimnazial și liceal, respectiv tehnologic și tehnologic dual), structurat pe 7 domenii. Fiecare domeniu are anumite competențe, care pot fi văzute în documentul atașat mai jos.

Profilul învățătorului este aproape identic cu profilurile elaborate pentru celelalte 3 niveluri de învățământ menționate anterior. Câteva diferențe de conținut se înregistrează în profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual. Diferențe semnificative apar doar la nivelul celor 3 etape de carieră didactică (licențierea, care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat, gradul didactic II și gradul didactic I).

O atribuție importantă a învățătorilor menționată în profilul acestora este legată de eliminarea barierelor de orice tip, care ar putea sta în calea progresului școlar al copilului și care pot crea discrepanțe în ceea ce privește performanța în colectiv: „Contribuie la compensarea/diminuarea decalajelor de progres școlar, generate de factori variați (socio-economici, culturali, particularități individuale), precum și la depășirea dificultăților de acomodare la mediul școlar”. Această competență este inclusă în cadrul domeniului „Consilierea elevilor, colaborarea cu familia și comunitatea” (D4).

Elevii ar trebui să deprindă competențe digitale încă din clasele primare, potrivit profilului. Cadrele didactice ar trebui să aplice „în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice”, se arată la secțiunea dedicată domeniului „Curriculum și proces didactic” (D2).

Învățătorii sunt responsabili și de „fundamentarea unor decizii și inițiative educaționale, pe baza culegerii de date și informații relevante privind participarea școlară a elevilor, progresul școlar și starea lor de bine”, se menționează în domeniul D6 – Dezvoltare instituțională.

DOCUMENT – Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul primar:

Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, cu actele normative subsecvente legii Educației, ar fi trebuit să fie aprobat până la data de 31 mai, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Așteptându-l pe Godot. Cum suplinește o inițiativă din domeniul editorial lipsa manualelor școlare pentru liceu: „Cititul ne face mai buni” – proiect care vrea să îi apropie pe elevi de literatură, de lectură și de limba română (P)

Corint Educațional, parte a Grupului Editorial Corint, implementează acest proiect în beneficiul elevilor de liceu, aflați într-o perioadă esențială a dezvoltării lor intelectuale. Prima zi de școală înseamnă, de fiecare…
Vezi articolul

Avocatul Poporului: măsurile propuse pentru reducerea costurilor cu transportul elevilor sunt insuficiente / Instituția cere Ministerului Educației să precizeze câți copii sunt beneficiari reali ai tichetelor sociale pentru sprijin educațional

Avocatul Poporului arată, printr-o adresă transmisă săptămâna aceasta Ministerului Educației, că reducerea cheltuielilor bugetare nu trebuie “să priveze copiii de o facilitate esențială a participării lor școlare” și că măsurile…
Vezi articolul

DOCUMENT Bâlbe la Ministerul Educației. Sorin Cîmpeanu a semnat un ordin prin care doar școlile de stat intră în vacanță, după ce prezentase un document care prevedea că măsura se aplică și celor private / Școlile particulare sunt închise prin decizia CNSU

Ministrul Sorin Cîmpeanu a revenit cu precizări și a prezentat ca „semnat și trimis la Monitorul Oficial” un text de ordin prin care doar școlile de stat intră în vacanță…
Vezi articolul

Universitatea Transilvania anunță că dorește să preia Cetățuia Brașovului / Aici ar putea fi înființate centre multiculturale, de limbă, cultură şi civilizație românească sau de creativitate / MAI ar avea în plan să transforme Cetățuia într-un centru de pregătire a polițiștilor

Universitatea Transilvania din Brașov a răspuns pozitiv întrebării Ministerului Educației dacă ar fi interesată de preluarea Cetățuii Brașovului, anunță Bună Ziua Brașov. Și Ministerul de Interne a anunțat că își dorește imobilul…
Vezi articolul