Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

1.688 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare, să se adapteze în colectiv și să creeze contexte de învățare practice, se menționează în profilul învățătorului. Acesta face parte din proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pus în dezbatere publică de Ministerul Educației marți, 30 iulie.
  • Profilul învățătorului este în strânsă legătură cu profilul absolventului, baza planurilor-cadru și a programelor școlare. Prima generație pentru care se aplică profilul absolventului de liceu e cea care intră în clasa a IX-a în 2025

Învățătorul trebuie să construiască contexte “de învățare autentică, prin abordări integrate, în acord cu Profilul de formare al absolventului de învățământ primar“, scrie în proiectul privind profilul cadrului didactic și standardele profesionale, pus în dezbatere publică.

De precizat, profilul absolventului de liceu stă la baza viitoarelor planuri cadru și apoi programe școlare și manuale. Acesta conține competențele pe care un elev trebuie să le dobândească în funcție de nivelul de învățământ: timpuriu, primar, gimnaziu și liceu, respectiv tehnologic și tehnologic dual.

Documentul prezintă pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ competențele pe care trebuie să le dobândească profesorii pe 7 domenii.

O atribuție importantă a învățătorilor menționată în profilul acestora este legată de eliminarea barierelor de orice tip, care ar putea sta în calea progresului școlar al copilului și care pot crea discrepanțe în ceea ce privește performanța în colectiv: „Contribuie la compensarea/diminuarea decalajelor de progres școlar, generate de factori variați (socio-economici, culturali, particularități individuale), precum și la depășirea dificultăților de acomodare la mediul școlar”. Această competență este inclusă în cadrul domeniului „Consilierea elevilor, colaborarea cu familia și comunitatea” (D4).

Elevii ar trebui să deprindă competențe digitale încă din clasele primare, potrivit profilului. Cadrele didactice ar trebui să aplice „în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice”, se arată la secțiunea dedicată domeniului „Curriculum și proces didactic” (D2).

Învățătorii sunt responsabili și de „fundamentarea unor decizii și inițiative educaționale, pe baza culegerii de date și informații relevante privind participarea școlară a elevilor, progresul școlar și starea lor de bine”, se menționează în domeniul D6 – Dezvoltare instituțională.

  • Profilul învățătorului este aproape identic cu profilurile elaborate pentru celelalte 3 niveluri de învățământ menționate anterior. Câteva diferențe de conținut se înregistrează în profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual. Diferențe semnificative apar doar la nivelul celor 3 etape de carieră didactică (licențierea, care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat, gradul didactic II și gradul didactic I).

DOCUMENT – Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul primar:

Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, cu actele normative subsecvente legii Educației, ar fi trebuit să fie aprobat până la data de 31 mai, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. da,halucinant…sa nu mai vorbim de punerea asta in dezbatere în timpul concediilor …unde s a pus? a primit cineva mail? s au convocat cadrele cumva?! tara lucrului bine facut …

  2. ”Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare”

    Adică, ce? Să-i cumpere creioane, stilouri, caiete, carioci, caiete, trusă de matematică, trening și adidași pentru sport, să-i dea de mâncare dacă nu mănâncă acasă… CE?

    Cum naiba depășește obstacolele financiare dacă ele îl trimit în fundul gol la școală, că e dintr-o familie săracă?!

    Multe cuvinte goale de sens, scrise ca să dea frumos la dosarul doamnei ministru…

    1. Se poate, doamnă. Ca manager de clasă e cazul să aibă initiative cu sau fără primărie , consilii locale sau ONG-uri pentru a face colecte de haine, rechizite, hrana neperisabilă sau sa redirecționeze familiile către servicii care pot ajuta copiii. Pentru că învățătoarea poate fi primul om care vede in ce sărăcie se scaldă bietul copil. Și, ajutandu-l, să prevină tot felul de fenomene neplăcute, prevenție ce tot dânsei ii salvează timp de ajustare și remediere.
      Puneți mâna pe telefon și Informați-vă, doamnelor manager de clasă! Faceți un mesaj, plimbați-l și ajutorul va veni. Colaborați in școală, nu de-alta dar numai așa se poate, plus că a devenit obligatoriu. Lăsați tocurile și puneți-vă sneakers, fiți active și veți vedea ce bine vă va fi. Că feminitate fără umanitare ce e? Vă spun copiii ce.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectorul școlar general din Argeș, către profesorii de matematică: Cred că au uitat cumva că meseria se face la clasă și nu la meditație, chiar dacă la meditație e plătită mai bine / Peste jumătate din elevi n-au luat 5 la simularea Evaluării Naționale

Dumitru Tudosoiu, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Argeș, a declarat, după ce 52% din elevii de clasa a VIII-a nu au luat 5 la simularea probei la Matematică (EN),…
Vezi articolul

Zeci de studenți care au reclamat comportamentul abuziv și umilitor al unui profesor de Psihologie, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, lăsați fără soluție de Comisia de Etică de câteva luni / Comisia a cerut date de identificare ale semnatarilor dar și „mijloace de probă – martori și înscrisuri”

În urmă cu 4 luni, zeci de studenți ai Facultății de Științe Socio-Umane, specializarea Psihologie, din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) au depus o sesizare către conducerea instituției…
Vezi articolul