Deficiențe găsite în școli de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială. Ministerul Educației cere eliminarea barierelor care împiedică accesul la educaţie al copiilor cu dizabilităţi – document

6.944 de vizualizări
Foto: © La Fabrika Pixel S.l. | Dreamstime.com
Au fost găsite deficiențe în școli de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document trimis către inspectoratele școlare. Ministerul solicită să fie eliminate bariere care împiedică accesul la educaţie al persoanelor cu dizabilităţi, conform sursei citate.

„Vă comunicăm că este necesar să întreprindeţi demersurile de accesibilizare adecvată a clădirilor în vederea eliminării barierelor care împiedică accesul la educaţie al persoanelor cu dizabilităţi”, a transmis Ministerul Educației.

Potrivit documentului primit de inspectoratele școlare, deficienţe constatate în urma controlului realizat Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială au fost următoarele:

  • „Lipsa demersurilor necesare pentru aplicarea şi realizarea măsurilor prevăzute în Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 189/2013 pentru aprobarea reglementării tehnice „Normativul privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012-Revizuire NP 051-2000;
  • Lipsa locurilor de parcare rezervate persoanelor cu handicap, configurate şi semnalizate corespunzător;
  • Accesul în clădire nu este asigurat printr-o semnalizare vizuală şi tactilă, nu există interpret mimico-gestual, accesibilizare pagină de internet;”

În adresa Ministerului Educației se arată că articolul 18 din Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006:

„(1) În cadrul procesului de învățământ, indiferent de nivelul acestuia, persoanele cu handicap au dreptul la:

a) servicii educaționale de sprijin;

b) dotarea cu echipament tehnic adaptat cerințelor educaționale ale persoanei cu handicap, inclusiv aplicații informatice sau dispozitive pentru transformarea textului scris/vorbit în forme alternative de comunicare vizuală, auditivă, augmentativă, după caz.

c) adaptarea mobilierului din sălile de curs;

d) manuale școlare și cursuri în format accesibil pentru elevii și studenții cu deficiențe de vedere;

e) utilizarea echipamentelor și softurilor asistive în susținerea examenelor de orice tip și nivel;

f) accesibilizarea clădirilor în care își desfășoară activitatea unitățile și instituțiile de învățământ prin asigurarea, în interiorul acestora, a adaptărilor specifice fiecărui tip de handicap, fără ca enumerarea să fie limitativă, după cum urmează:

  • (i) pentru persoanele cu handicap locomotor și cu mobilitate redusă: rampe și/sau, după caz, sisteme electronice ori automatizate de acces, elevatoare sau lifturi;
  • (ii) pentru persoanele cu handicap vizual sau cu dificultăți de vedere, inclusiv cu surdocecitate: sisteme acustice de ghidaj și hărți tactile;
  • (iii) pentru persoanele cu handicap auditiv: sisteme de avertizare vizuală și amplificatoare electronice de sunet pentru protezele auditive;
  • (iv) pentru persoanele cu handicap mintal și psihic: sistem de ghidaj în limbaj ușor de citit;

g) asigurarea de către unitățile și instituțiile de învățământ cel puțin a unei toalete accesibilizate pentru persoanele cu handicap.”

În documentul Ministerului Educației este precizat că la art. 62 alin. (1^1) din din legea de mai sus este prevăzută obligaţia ca autorităţile publice, instituţiile, persoanele juridice de drept public şi privat, după caz, să asigure montarea în clădirile de utilitate publică a următoarelor elemente de accesibllizare: rampe şi/sau, după caz, sisteme electronice ori automatizate de acces, elevatoare sau lifturi, sisteme acustice şi vizuale de ghidaj şi informare în limbaj uşor de citit, hărţi tactile, cel puţin o toaletă adaptată

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede faptul că elevii au dreptul de a fi susținuți inclusiv în ceea ce privește condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților:

Articolul 106 – „(1) În calitate de membri ai comunității școlare, beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar au următoarele drepturi:

i) dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale în vederea finalizării învățământului obligatoriu. Statul și unitățile de învățământ preuniversitar sprijină elevii cu CES, inclusiv în ceea ce privește condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de învățare. Elevii cu CES au dreptul la școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital;”

Adresa Ministerului Educației poate fi consultată mai jos:

Foto: © La Fabrika Pixel S.l. | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Ministerul ar trebui sa vadă ca la examenele de absolvire, acești copii cu CES, cărora li s-a adaptat programa școlară pe tot parcursul nivelului de studii, nu au niciun fel de adaptare a subiectelor de examen la nevoile lor speciale. Vin și întreb: Este necesar sa le asiguram dispozitive de tot felul, dar subiecte de examen pentru nivelul lor de CES, nu?

  2. Agenția în cauza nu ar trebui să se uite mai întâi ce se întâmplă în centrele de plasament , unde e un dezastru cu acei copii….nu avem semnale vizuale în scoli și auditive, sisteme electronice?? De unde bani?? unele scoli abia ne asiguram facturile curente din costul standard! Complet desprinși de realitatea din teren…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Înființarea a 17 programe și centre naționale, corpuri pentru profesori, consilii și agenții, prevăzută de proiectul legii Educației pentru învățământ preuniversitar propus de Ligia Deca – surse

Proiectul de Lege a învățământului preuniversitar conține prevederi referitoare la înființarea a două programe naționale, șase centre naționale, consilii, instituții și diferite corpuri. Unele sunt de fapt instituții redenumite, cum…
Vezi articolul

Nu poți decide închiderea unei școli la nivelul colectivului de părinți de la clasă, spune Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Părinților / Senatorul USR Ștefan Pălărie a cerut ca părinții să decidă când se închid școlile la o incidență de peste 6 la mie

Întrebat ce părere are despre afirmația senatorului Ștefan Pălărie, care a scris pe Facebook că decizia privind trecerea în online a școlilor ar trebui lăsată în mâna colectivului de părinți…
Vezi articolul