Decizie definitivă în cazul părinților din Bihor care și-au retras cei 4 copii de la școală pentru a face homeschooling: Curtea de Apel “menține în totalitate” sentința inițială. Părinții sunt obligați să înscrie copiii în sistemul românesc educațional, altfel riscă închisoarea

32.748 de vizualizări
Familia din Bihor care și-a retras cei 4 copii de la școală în pandemie, pentru a-i face homeschooling este obligată să înscrie copiii în sistemul de învățământ românesc. Curtea de Apel Oradea a decis, joi, 9 mai, să respingă apelul părinților și să mențină “în totalitate sentinţa penală apelată”, potrivit hotărârii definitive nr. 274/2024. Amintim, judecătoria din Aleșd, a decis în decembrie 2023, câte 4 luni de închisoare cu suspendare pentru părinți și obligația ca cei patru elevi să revină la școala în sistemul românesc educațional. Când au fost retrași de la școală copiii aveau 8, 10, 11 și 13 ani. Potrivit evaluării psihologice de la dosar, copiii care învățau acasă cu părinții, “prezentau un nivel de dezvoltare al gândirii cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârstă şi clasa de studiu și imaturitate psiho-emoţională”.
  • Forma de învățământ homeschooling este o formă de învățământ nerecunoscută în România, conform prevederilor Legii nr 1/2011 – Legea educației naționale, (n. red legea aflată atunci în vigoare), iar cursurile urmate la această formă de învățământ nu pot fi echivalate conform învățământului românesc. În plus, trei organizații americane care furnizează servicii de tip “homeschooling” în România “sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației.

Curtea de Apel Oradea a decis pe 9 mai 2024 să respingă apelul făcut de părinții celor 4 elevi. Ei au contestat decizia judecătoriei Aleșd, care a dat o pedeapsă de câte 4 luni de închisoare cu suspendare și obligația ca cei 4 elevi să revină la școala în sistemul românesc educațional. Curtea de Apel “menţine în totalitate sentinţa penală apelată”, potrivit hotărârii definitive, nr. 274/2024.  

În plus, părinții trebuie să plătească și suma de câte 1000 de lei, cheltuieli judiciare.

“În baza art. 421 pct. 1 lit. b Cod procedură penală respinge ca nefondate apelurile penale declarate de inculpaţii #### şi #####, împotriva sentinţei penale nr. 166/2023 din data de 21 decembrie 2023 pronunţate de Judecătoria Aleşd. Menţine în totalitate sentinţa penală apelată. În baza art. 275 alin. 2 Cod procedură penală, obligă pe inculpaţi la plata în favoarea statului a sumei de câte 1.000 lei, fiecare, cu titlu de cheltuieli judiciare în apel”.

Amintim că inițial, în decizia judecătoriei Aleșd se preciza faptul că instanța “se orienta spre pedeapsa cu închisoare”, conform legii, însă pentru dezvoltarea copiilor, s-a decis ca pedeapsa să fie de câte 4 luni de închisoare cu suspendare și obligația ca cei 4 elevi să revină la școala în sistemul românesc educațional.

“Dacă decizia inițială prevede închisoare cu suspendare și obligația ca cei 4 elevi să revină la școala în sistemul românesc educațional, nerespectarea deciziei înseamnă revocarea deciziei de suspendare”, au spus surse judiciare pentru Edupedu.ro.

În ianuarie anul acesta, copiii încă nu erau înscriși la școală, spunea pentru Edupedu.ro, șeful ISJ Bihor, Horia Abrudean. Tot atunci, părinții contestaseră decizia din primă instanță.

”Școala așteaptă justificarea instanței dacă îi obligă acum pe copii să revină la școală sau când îi obligă”, spunea în ianuarie, șeful ISJ Bihor.

Iată ce scrie în decizia din 21.12.2023:

“În acest sens, conform disp. art. 86 alin. 3 din Legea nr. 1/2011, părintele sau tutorele legal este obligat să ia măsuri pentru școlarizarea elevului, pe perioada învățământului obligatoriu, iar nerespectarea din culpă a acestei obligaţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, în timp ce nerespectarea obligaţiei cu intenţie constituie infracţiune. Astfel, conform art. 380 alin. 1 Codul penal părintele sau persoana căreia i-a fost încredințat, potrivit legii, un minor și care, în mod nejustificat, îl retrage sau îl împiedică prin orice mijloace să urmeze cursurile învățământului general obligatoriu se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

(2) Fapta nu se pedepsește dacă înainte de terminarea urmăririi penale inculpatul asigură reluarea frecventării cursurilor de către minor.

(3) Până la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare inculpatul asigură reluarea frecventării cursurilor de către minor, instanța dispune, după caz, amânarea aplicării pedepsei sau suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, chiar dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege pentru aceasta.

Informații de context

Cei doi părinţi din Bihor, care au ales să-şi educe acasă toţi cei patru copii de vârstă şcolară, au primit câte 4 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei, pentru împiedicarea accesului la învățământul obligatoriu – o premieră în România.

Părinții i-au retras pe copii de la școală pe motiv că au dificultăţi de acomodare la noile condiţii impuse de pandemie și au ales să le predea ei copiilor, prin sistem homeschooling, potrivit hotărârii instanței, dată pe 21.12.2023.

Copiii aveau la vremea respectivă 8, 10, 11 și 13 ani și doar unul dintre ei era la gimnaziu, în clasa a V-a. Doi copii erau în clasele a II-a și a IV-a, iar despre cel mai mic copil nu se precizează clasa de studiu, dar se face referire că era tot în clasele primare. Vârstele nu corespund claselor la care de obicei copiii frecventează școala. Un copil care ar fi început cel târziu la 7 ani clasa pregătitoare, ar fi trebuit să aibă cel mult 12 ani în clasa a V-a. În acest caz, copilul avea 13 ani în clasa a V-a.

Concluzia raportului de evaluare psihologică întocmit la dosar arată că “au fost identificate 2 disfuncţionalităţi majore: îndrumătorii/profesorii copiilor sunt cei doi părinţi care nu au pregătire pedagogică şi nici de specialitate. Mama are 8 clase, iar tatăl 12.

Tot din hotărârea instaței reiese că școala în cauză nu oferea cursuri online ci le permite părinţilor să îşi aleagă modul în care vor să îşi educe copiii. Din declarațiile mamei, cei doi au decis retragerea copiilor de la şcoală întrucât nu sunt de acord cu utilizarea internetului, canalele TV media, respectiv cursurile online pe care copiii le efectuau în perioada de pandemie. “Apreciază că au făcut o alegere bună pentru viitorul copiilor lor. În ceea ce priveşte educaţia oferită copiilor, cei doi părinți au precizat că se ocupă singuri de educaţia copiilor, folosind manuale şcolare. Programul copiilor este unul flexibil, în principiu ocupându-se zilnic de ei, copiii studiind aproximativ 3 ore zilnic, sub îndrumarea lor. Tatăl copiilor a lucrat deservant utilaje, în prezent se află în concediul de creştere copil, iar mama este casnică.

Părinții nu putut dovedi că au încheiat un contract de şcolarizare cu școala respectivă. Forma de învățământ homeschooling este o formă de învățământ nerecunoscută în România, conform prevederilor Legii nr 1/2011 – Legea educației naționale, (n. red legea aflată atunci în vigoare), iar cursurile urmate la această formă de învățământ nu pot fi echivalate conform învățământului românesc. Totodată unitățile acestei academii online nu figurează în Registrul naţional al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate care organizează și desfășoară pe teritoriul României activități de învățământ corespunzătoare unui alt sistem educațional din altă țară, nefiind acreditate în țara noastră, notează instanța.

A doua zi după publicarea articolului privind sentința dată de instanța din Bihor, Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. O altă măsură pe care ar trebui să o aplice inspectoratele școlare, conform sursei citate, este identificarea cazurilor de retragere a elevilor de la cursurile învățământului obligatoriu.

Fenomenul de homeschooling a luat amploare în România în pandemie, când mulți părinți și-au retras copii de la școală.

Edupedu.ro a scris de cazul din Timiș, unde peste 50 de elevi, din care 28 dintr-o singură comună, au fost retrași de părinți de la școală pentru a învăța în sistem homeschooling, iar șeful ISJ anunța că va cere instituţiilor statului să ia măsuri. Cei mai afectaţi sunt elevii de clasa a VIII-a, care nu vor putea susţine examenul de Evaluare Naţională, spunea șeful inspectoratului școlar județean.

Un alt caz semnalat a fost în Bihor, în 2022. Șeful ISJ spunea că “sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante“. 

Ligia Deca spunea despre homeschooling, în cadrul dezbaterilor pe legile educației în 2023: “Nu considerăm, în acest moment, că este o opțiune fericită pentru a asigura dreptul la educație“. Mai mult, trei organizații americane care furnizează servicii de tip “homeschooling” în România “sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației. Printre acestea și cea unde au fost înscriși cei 4 copii din Bihor.

Amintim, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling.

Citește și:

Cei patru copii din județul Bihor retrași de părinți de la școală în pandemie pentru a face homeschooling au mari lacune în achiziţiile şcolare și imaturitate psiho-emoţională, arată o evaluare psihologică oficială / Copiii învățau acasă cu părinții care au 8, respectiv 12 clase terminate

Doi părinţi din Bihor, care au ales să-şi educe acasă toţi cei patru copii de vârstă şcolară, au primit câte 4 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei, pentru împiedicarea accesului la învățământul obligatoriu – Adevărul

Cazul părinților din Bihor, obligați de instanță să-i reînscrie la școală pe cei patru copii, după ce i-au retras în pandemie pentru a face homeschooling: Copiii încă nu s-au întors la școală, spune șeful ISJ Bihor, Horia Abrudean
VIDEO Ce înseamnă homeschoolingul din SUA, sistemul cu care au fost asociate cazuri recente din România: o lume cu peste 1 milion de elevi pentru care protecția este minimă în fața abuzurilor / Un front pentru apărătorii drepturilor părinților și pentru cei care promovează drepturile copiilor

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling

10 comments
  1. Din pacate, școală românească actuala este departe de ceea ce ar trebui sa fie, sau de ce a fost în trecut. Standardele de calitate au scăzut constant în ultimii 30 de ani, atât datorita deprofesionalizarii corpului profesoral (exista și excepții- profesori foarte buni, dedicați elevilor/studentilor și profesiei), birocratizarii excesive a invatamantului (profesorii au devenit si “functionari publici” part-time), dar și carentelor educationale ale unor elevi/studenți.
    2.In material nu se face distincția între homeschooling și abandonul școlar. Da, având în vedere scăderea continua a calității actului educational, dar și amploarea fenomenului de bullying din scoli, este posibil ca unii părinți sa ia în calcul opțiunea homeschoolingului. Acesta ar reprezenta o alternativa de a acorda copilului o pregătire școlară la un nivel ridicat, partea de socializare (esențială pentru dezvoltarea psiho-emotionala) putând fi asigurata prin înscrierea la cursuri/cercuri stiintifice/sportive. Abandonul școlar (retragerea copilului de la școală din rațiuni financiare, de exemplu, pentru ca familia nu are posibilitatea sa cumpere multitudinea de rechizite școlare, unele inutile, sau sa îmbrace decent/corespunzator anotimpului copilul) este un alt fenomen extins în România, mai ales în mediul rural.
    În concluzie, atât homeschoolingul, cât și abandonul școlar sunt fenomene (primul la început în România, al doilea extins), care sunt generate de factori multipli, ce merita o analiza serioasa și masuri în consecință
    PS. Rezultatele excepționale ale elevilor/studentilor romani la concursurile internaționale se datorează eforturilor individuale ale unor profesori exceptionali (și aceștia pe cale de dispariție sau marginalizati), copiilor care depun eforturi susținute și părinților acestora din urma, ce-i susțin financiar.

  2. Total deacord că fiecare copil are dreptul la educație și trebuie să urmeze o formă de învățământ acreditată. Până aici e corect, dar ce ne facem atunci când copiii din școlile românești sunt abuzați, sunt victime ale altor copii needucați și agresivi; când în școli circulă drogurile, etc? În aceste cazuri, unde este instanța? Unde sunt legile (dacă există)? Și atunci, de ce sunt obligați să țină copiii într-un sistem plin de pericole, iar părinții amenințați cu închisoarea? Asta e dilema mea!

  3. Nici o instanță din România nu se ocupă de victimele vaccinurilor, de miile de copii care abandonează școala, dar se ocupă cu mare atenție de părinții care au cu adevărat grijă de copiii lor. Sistem criminal !

  4. atâta timp cât Ro NU are homeschooling,legea e lege …acasa n au decât să i educe cum vor! scurt.

  5. Nu ar trebui nici un parinte sa faca inchisoare daca nu vrea sa isi mai lase copilul la scoala. Majoritatea oamenilor, habar nu au de ce s-a dat legea asta si multi chiar sunt de acord cu asta, nestiind de fapt ce se ascunde in spate. Vor sa puna monopol pe copiii oamenilor, sa transforme scolile in inchisori de unde nu poti sa îi iei de-acolo cand vrei tu, chiar daca copilul va fi vaccinat cu sau fara permisiunea parintelui, unde va fi invatat ca homosexualitatea este buna, chiar daca tu il inveti legile moralitatii si crestinismului etc. De-asta si dau contracte de semnat, ca sa iti vaccineze copilul. Vor sa faca ca in strainatate, sa-ti ia copilul, chiar daca tu esti un parinte ok, sa bage tot felul de pretexte si sa iti aduca acuze mincinoase si nefondate cum ca esti un parinte de 2 bani si nu iti meriti copilul. Asa ca mai gandit-va inainte sa fiti de acord cu legile astea. Fiecare parinte are tot dreptul de la Dumnezeu, sa isi educe copilul cum vrea si cum are chef, nu cum vor elitele masonice sataniste

  6. E bună și corectă decizia instanței. Cum rămâne, însă, cu miile de copii retrași de la școală de către părinți sau alte rude din motive de sărăcie, pentru că urmează să-i căsătorească sau pentru că au nevoie de ajutor în gospodărie. Acești copii de care vă spun NU beneficiază nici de homeschooling și nici de preocuparea statului. De ce nu există toleranță 0 (zero) față de abandonul școlar pentru TOȚI copiii, nu doar pentru aceștia 4 din articol? DGASPC, serviciile de Asistență socială din cadrul primăriilor, secțiile de poliție ar putea sprijini școala în reintegrarea copiilor în mediul școlar, dar n-o fac. De ce?

  7. Ca de obicei, statul român este o mare mizerie. Este dreptul fiecărui părinte de a alege ce formă de educație să aleagă pentru copiii săi. Au ales sistemul de învățământ de tip homeschooling, deoarece sistemul de învățământ de stat este foarte depășit și nu este updatat la zi, cu noile sisteme de predare. La noi, încă se dă dictare, se dau lucrări de control, copiii sunt puși să conspecteze din manuale, că nu au chef “stimabilii” și “respectabilii” (🤢🤮) așa-ziși profesori să predea și majoritatea vin la școală, doar ca să se plictisească și în altă parte, nu numai acasă.

  8. Parintii nu sint de acord cu valorile morale impuse de scoala copiilor lor pentru ca sint in contradictie cu preceptele lor religioase de aceea nu vor sa-i trimita la scoala. Ei considera ca acolo invata lucruri rele si de la profesori, si de la ceilalti copii.
    Asta este un abuz infiorator din partea “societatii democratice”.

  9. Sper sa fie un precedent si pentru (h)etniiile ce toaca banii salariatilor si fac cate 7 copii cel putin si nu ii trimit la scoala. Cum fac buletin ii trimit la munca, fetele le marita si traiesc linistiti din banii statului fara sa munceasca o zi. Legea e lege pentru toata lumea. Sa-si faca treaba institutiile statului si sa se puna in capul lor pana toti puradeii frecventeaza scoala. Si nu pe sarite. Ci constant. La ce se mai fac zeci de comitii si N respinsabili pe numarat absente, prevenire absndon etc daca nu se aplica nimic si tot acasa ii tin? E un lant vicios. Daca statul ar aplica corect legile si ar obliga parintii la invatamant obligatoriu pentru copiii lor, puradeii ar avea o meserie, un viitor si ar fi contribuabili si nu vesnic asistati social din tata in fiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit

„Apropo de salarizare, experții OCDE, la o primă discuție pe acest subiect, ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale…
Vezi articolul

Theodor Georgescu, filolog: Limba latină ar trebui reintrodusă ca probă opțională de Bacalaureat pentru elevii de la uman / Cum poate fi, de exemplu, economia mai relevantă decât limba latină pentru specializarea de filologie?

Reintroducerea limbii latine ca probă opțională la examenul de Bacalaureat ar trebui să fie prevăzută în actualele proiecte ale legilor educației, susține Theodor Georgescu, filolog clasicist, conferențiar al Facultății de limbi…
Vezi articolul
repartizare liceu 2020

Întârzieri și de peste șase luni ale burselor școlare, în special pentru elevii din mediul rural, semnalate de Federația Națională a Părinților. Organizația cere mai multor instituții acordarea integrală a drepturilor copiilor

Remedierea plăților întârziate ale burselor elevilor, mai ales în mediul rural, unde ar fi decalaje și de 6 luni, este cerută de Federația Națională a Părinților (FNP) în două adrese…
Vezi articolul

Lider sindical din Educație: Părinții propagă cel mai rapid virusul și pe această cale ajunge în unitățile de învățământ / Profesorii s-ar simți mai în siguranță dacă toți părinții s-ar vaccina

Coronavirusul este răspândit și de „cele câteva milioane de părinți care propagă cel mai rapid virusul respectiv și pe această cale ajunge în unitățile de învățământ”, iar „dacă părinții s-ar…
Vezi articolul