Decizia privind deschiderea școlilor trebuie descentralizată. În rural, unde sunt mai puțini elevi la clasă, lecțiile se vor desfășura la școală – președintele Federației Părinților, după întâlnirea cu reprezentanții ministerelor Educației și Sănătății

28.767 de vizualizări
Iulian Cristache / Foto: Facebook.com
Odată cu deschiderea școlilor în toamnă, atât instituțiile statului, la nivel central și local, cât și familiile, părinții și elevii vor trebui să împartă responsabilitatea unor reguli de prevenire a infecției cu coronavirus, reguli care se stabilesc chiar zilele acestea de către un grup de lucru interministerial. Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, a declarat pentru Edupedu.ro cum a decurs întâlnirea de lucru de astăzi, de la sediul Ministerului Educației, unde au fost prezenți și reprezentanții ministerului Sănătății.
În urma discuției, rămâne ca Institutul Național de Sănătate Publică să vină cu un draft de reguli sanitare care vor fi dezbătute în cadrul grupului de lucru săptămâna viitoare.
„Primul triaj, în familie”
„Trebuie să ne asumăm riscul redeschiderii școlilor, am vorbit astăzi cu cei de la Ministerul Sănătății că trebuie să ne responsabilizăm toți, nu doar instituțiile publice, trebuie să ne responsabilizăm noi familiile, să nu ne trimitem copiii bolnavi la școală. Dacă vedem că nu se simt bine, că au febră, că sunt răciți, îi ținem acasă, deci facem un prim triaj în familie”, a explicat Cristache.
În ceea ce privește logistica redeschiderii școlilor, pornind de la scenariile deja înaintate Guvernului de către reprezentanții părinților și publicate de Edupedu.ro, Cristache spune tabloul va arăta diferit de la urban, la rural, în funcție de numărul de copii din școli.
„Instituțiile statului vor redacta principiile generale după care fiecare școală își va face regulile proprii, aprobate prin consiliul de administrație, în funcție de situația și nevoile respectivei instituții de învățământ. Trebuie descentralizată decizia privind deschiderea școlilor. Spre exemplu, în mediul rural, unde sunt mai puțini elevi la clasă și mulți copii nu au acces la tehnologie ca să poată studia online, lecțiile se vor desfășura la școală, dar în condiții sanitare anume. La oraș, la școlile foarte mari și aglomerate, acolo putem vorbi de o prezență de 50% a elevilor la ore, în clasă, în timp ce restul participă la lecție online, în direct. Pentru aceasta, va trebui să redactăm un contract între familii și școli în care părinții să își asume responsabilitatea că le oferă copiilor spațiu, laptop sau tabletă și conexiune la internet”, a explicat Cristache pentru Edupedu.ro.
În cazul elevilor de școală primară sau mai mici, nu prea se pune problema de ore online din cauza vârstei și puterii mai reduse de concentrare. În plus, până la vârsta de 11 ani, nu se recomandă purtarea măștii, a mai spus reprezentantul părinților.
„Nu suntem de acord să înceapă școala fără ca statul să asigure laptopuri și tablete conectate la internet”
Ce se întâmplă, însă, cu elevii care nu au acces la internet, ai căror părinți nu își permit laptopuri și tablete? „Ministerul Educației va distribui laptopuri și tablete care să aibă conexiune la internet, sunt 250.000 care trebuie să ajungă la copii și profesori din fondurile de rezervă. Noi nu suntem de acord să înceapă școala fără asigurarea acestora”, a declarat Cristache.
El a spus că nu se pune problema ca școlile să nu se redeschidă la toamnă, fiindcă ar însemna sacrificarea unei generații. Trebuie să învățăm să ne adaptăm situației și să trăim cu acest virus până se vor îmbunătăți lucrurile.
„Cu toate regulile sanitare, din păcate nu poate garanta nimeni că nu vor fi contaminări, dar pe de altă parte trebuie să înceapă școala, nu putem sacrifica o generație de copii”, a mai spus Cristache.
Citește și:

10 comments
  1. Elevii trebuie și au nevoie sa se întoarcă în scoli. Învățământul online nu este o soluție. Poate avea doar caracter de urgenta, pentru o perioada scurta de timp. În fata ecranelor, copiii sunt demotivati, neatenți. Ei nevoie sa interactioneze direct, nemijlocit cu ceilalți copii și cu doamna invatatoare/profesoara!

    1. Si pana se intorc, ce sa faca? Sa astepte?
      Pana va fi bine, haideti sa vedem ce facem cat timp e rau. Este posibil ca raul sa dureze o perioada atat de lunga cat nu ne putem noi imagina in acest moment
      Sau este posibil sa apara un rau de alta natura.
      Lumea trebuie sa inteleaga ca se pot intampla astfel de lucruri, lucruri de neimaginat pana acum 5 luni
      Varianta on-line nu e perfecta, dar e oricum mai buna decat nimic!
      O vreme indelungata lumea a asteptat sa ploua, dar intre timp unii si-au instalat sisteme de irigatii! Exact asa trebuie inteleasa si solutia invatarii on-line!

    2. Anca, asa este: trebuie sa inceapa scoala normal. Atat elevii, cat si profesorii ‘o iau razna’ in case la ore online atat emotional, cat si ca sanatate: ochi, imunitate, dezvoltarea fizica, motorie. Solutia online este una de mare compromis bagata cu de-a sila pe gat fara sa se dea nimic elevilor si profesorilor. Dar gata, e cazul sa trecem mai departe. Nu putem sta inchisi la infinit in casa. Trebuie sa convietuim cum spunea cineva, cu virusul. Daca vom continua porcaria asta cu educatia online si isteria generalizata si mai ales prelungita a coronavirusului, riscam sa prabusim in scurt timp economia, invatamantul si valorile sociale. Deja, marea indatorare ne-a bagat pe toti in c…pentru vreo 30 de ani. Sa inceapa scoala. Au mai fost pandemii si inainte si in alte parti si ii vedem acum cum isi continua viata, desi nu s-a gasit leac. Sunt mai prudenti, respecta reguli de igiena si distantare fizica, dar merg mai departe. (Vezi unele tari asiatice grav afectate acum cativa ani de SARS sau MERS).

  2. Ideea descentralizarii este o idee buna si trebuie facut ceva in acest sens.
    Ideea “statului pe loc” a eternului “sa mai vedem ce se intampla” este una extrem de toxica, iar in acest sens guvernul si in special ministrul actual al Educatiei au perseverat in mod absurd.
    De la orice institutie a statului astepti in primul rand reglementare. Poti astepta multe altele dar o faci degeaba!
    Ei bine, acest ministru, exact asta nu a facut!
    Nu a fost in stare sa ia decizii imediate, fie ele si perfectibile ulterior.
    A ezitat mereu, a evitat raspunsuri ferme, transante care sa directioneze sistemul catre ceva
    Am asteptat cu totii un semn in ceea ce priveste invatamantul on-line, un set de reguli simple pentru cei care pot si vor sa invete on-line, nimic altceva.
    Au aparut tot soiul de comisii si comitete care au protestat ca nu este echitabil, ca cei care invata on-line discrimineaza, ca unii au laptop-uri , iar alti nu, ca unii profesori nu stiu sa predea pentru ca nu i-a invatat nimeni etc
    O buna parte dintre elevi au invatat on-line si ar fi putut sa invete mult mai bine daca acest ministru nu ar fi ezitat si nu i-ar fi bulversat si pe ei cu tot soiul de stupiditati de genul negocierii notelor cu parintii, cu prezenta optionala sau cu interzicerea predarii efective.
    Exista unii care nu pot sau nu vor sa invete on-line. Pentru ei se pot gasi solutii in paralel.
    Dar pentru cei care pot si vor, nu se pot trasa niste reguli?
    De ce sa astepte toata lumea cu arma la picior o solutie globala emanata din nu stie nimeni din ce creier?
    Aceasta solutie globala nu va veni niciodata. Vor fi o gramada de comisii care vor descoperi nereguli si discriminari, dar pana ce pentru ei se va crea o lume dreapta si perfecta nu s-ar putea ca ceilalti sa fie lasati sa invete asa cum pot fara sa li se creeze senzatia de inutil in ceea ce fac?
    Este asa de greu sa emiti norme de predare si notare on-line pentru cei care pot invata asa?
    Poate unii vor, pot sau se zbat sa isi cumpere singuri echipamente. Ajuta pe cineva daca mii de profesori zac in liniste in fotoliile de acasa pentru ca nu vrea sa intre niciun elev la orele lor, nefiind impusa prezenta?
    Cat de greu ar fi sa stabilim o procedura de derulare a orelor astfel incat de la ora de…la ora de…se face materia x.
    Daca vrei intri, daca nu, nu.
    Cei care intra sunt evaluati. Pentru cei care nu intra, se va stabili ulterior o procedura.
    Pe parcurs se vor gasi resurse pentru cei care nu pot, iar cei care nu vor poate vor ajunge la concluzia ca e mai bine sa o faca.
    Societatea singura isi optimizeaza parcursul incercand sa respecte niste reguli
    Daca acele reguli nu exista, societatea intra in degringolada
    Sunt sute de copii care depasesc greutati enorme si totusi invata.
    Sunt multi care au toate conditiile sa o faca si nu o fac. Diferenta o fac regulile.
    Cand nu ai reguli, cele doua categorii, stau si asteapta si se confunda una cu cealalta.
    Asteptand “sa vedem ce mai e pana la toamna” ne va duce in exact in aceeasi situatie in care am fost deja acum cateva saptamani.
    Vom avea eternele discutii despre cum evaluam copiii si daca se sustin sau nu examene
    fara ca nimanui sa ii pese ce fac si celelalte generatii care nu sustin examene.
    Profesorii sunt platiti sa predea.
    Atunci haideti sa ii punem sa predea. Pe cei care nu stiu, sa ii invatam in vara aceasta, cat a mai ramas din ea, pe cei care nu vor sau nu pot sa ii trimitem in somaj tehnic pana cand vom gasi alte solutii.
    Sunt convins ca solutia invatarii on-line nu este la fel de buna ca invatarea cu prezenta fizica, dar daca nu se poate sa fie prezenti fizic copiii, nu e mai bine sa invete totusi on-line?
    Au fost generatii intregi care au invatat la seral sau “fara frecventa”
    Probabil unele cazuri au fost simulacre de invatamant, dar multi s-au format asa si s-au dovedit solutii viabile
    Statul din vremea aceea a emis niste reguli, iar societatea s-a conformat fiecare dupa posibilitati
    Nu cred ca in vremea aceea comisia parintilor cu copii elevi la seral s-a revoltat ca sunt discriminati!

  3. Da, in sfarsit Cristache are o idee buna. Fiind profesor in rural, m-am intrebat toata pandemia de ce in rural nu se pot face normal orele, cand acolo ai 12-18 copii pe clasa. Sunt de parere ca nici situatia, nici resursele nu mai permit in continuare decat ore normale, in special la sate, unde si posibilitatile sunt reduse. Si s-ar rezolva multe probleme. Credeti-ma, parintii de la tara n-au chef, bani sau timp sa si-i dadaceasca pe copii online. Parintele de la tara stie ca la ora 12-14 elevul termina orele si apoi il poate ajuta la camp, in gospodarie. N-o da dea banii dr mancare pe o luna(ajutor social+alocatie), poate, uneori singurul venit, ca sa va faca voua ore online. Un abonament de voce si date si o rata la un laptop sunt total neinteresante pentru un om care are ca principala prioritate sa aiba ce pune pe masa copiilor. Da, pot fi mai multi copii, uneori, chiar foarte multi intr-o casa. Nu e doar acel copil unic de la oras, purtat de parinti pe la dans, karate, inot si nspe mii de meditatii din clasa a III-a. Realitatea din teren e alta, dragi guvernanti. Si de aceea ar fi bine sa coborati din sferele inalte in care altii v-au plasat, pentru a vedea ce trebuie.

  4. Buna ziua! Va scriu din postura de cadru didactic si de ..TATA. Stimați domni! Ce se intampla cu acei părinți care nu își vor da acordul pentru c
    copilul sau de a merge la scoala. Trebuie să fim realiști, vor fi si astfel de situații. Sau, ce se întâmplă în momentul în care, unul din parinti face parte din grupa de risc (are comorbiditati), de asemenea vor fi si astfel de cazuri! De asemenea si cadrul didactic trebuie sa-si asume in scris, responsabilitatea ca, al meu copil nu se conectează cu Covid. Nu este corect, ca aceasta decizie sa fie plasată doar părinților, de ce? pentru a putea fi tras la raspundere cineva. Dar, înainte de toate, SANATATEA fiecărui copil este prioritatea zero pentru fiecare parinte cred. Ideea este ca, fiecare cadru didactic trebuie sa-si faca orele corect online, indiferent da varsta fiecarui copil, mai ales in cazul celor din ciclul primar. Fiecare scoala este obligata sa-si achizitioneze platforme adaptate pentru predarea online. Dar problema cadrelor didactice vad ca nu se discuta…spre exemplu, in cazul deschiderii scolilor si riscul infectarii cadrelor didactice este foarte mare, ca urmare nu o sa mai existe profesori care sa le predea elevilor….atunci cred ca, elevii nu vor mai face ore, nici online. Mai bine prevenit, decât să tratăm! Va multumesc!

  5. Dl.Cristache ne propune sa fim medici de familie?
    Cu cine s- a consultat dânsul cand vine cu chestiile astea?

  6. E nevoie de răbdare pentru a se vedea evolutia pandemiei, sigur cea mai buna varianta e scoala tradițională. O alta varianta ar fi angajarea masiva de profesori fie pentru lucrul în doua schimburi fie pentru activitate în scoala și online în paralel. Sunt o mulțime de tineri cu note mari la titularizare care ar putea fi angajați,cu note de anul acesta și de anii trecuți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Numărul psihologilor școlari e prea mic / În pandemie stresul a crescut, dar autoritățile au acționat slab în acest domeniu – rectorul Universității Babeș-Bolyai, Daniel David

Numărul psihologilor din unitățile de învățământ este prea mic, raportat la necesități, apreciază rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, profesor de psihologie. Acesta a spus marți, citat de Agerpres,…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu: Mulți dintre colegii noștri uită că nu mai trebuie să ne concentrăm pe evaluarea cunoștințelor, pe memorarea informației. Nu este suficientă nota / Foarte prost a mers programul de educație remedială, a declarat ministrul Educației

„Mulți dintre colegii noștri uită că nu mai trebuie să ne concentrăm pe evaluarea cunoștințelor, pe memorarea informației, disponibilă în momentul actual în zeci, sute, mii de surse de informare…
Vezi articolul