Ce face practic o echipă de robotică? De la imprimare 3D la competențe STEM și cunoștințe marketing, hardware sau social media, ce unește echipa e pasiunea pentru un domeniu nou și atractiv. În același timp, “simți că aparții de ceva, adică nu ești pur și simplu singur. E ca o familie”, spune echipa Orion Robotix de la Liceul teoretic Școala Europeană București, într-un interviu pentru Edupedu.ro, acordat în cadrul evenimentului de lansare a concursurilor naționale de 3D design & printing pentru toți elevii și profesorii pasionați de tehnologie, organizate de 3DUTECH.
- Concursurile se desfășoară în perioada 1 aprilie – 16 iunie 2023 și se pot înscrie elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, indiferent de specializare, județ sau tipul școlii. Înscrierea este gratuită, iar participanții își pot depune proiectul până la data de 12 mai 2023 pe adresa contact@3dutech.ro.
“Cred că în orice școală, liceu ar trebui să fie o echipă de robotică. Elevii își modelează altfel conținutul academic, dar și modul în care trăiesc emoțiile. I-am văzut bucurându-se, luandu-se în brațe, dar și triști, pentru că asta este competiția, dar plini de entuziasm și acest entuziasm se transferă și la noi profesorii și este ca o încununare a tot ceea ce facem”, a declarat Mariana Violeta Ciobanu, profesor de informatică și mentor al echipei Orion Robotix de la Liceul teoretic Școala Europeană București.
Echipa Orion Robotix și elevi pasionați de imprimare 3D au participat alături de profesoara Mariana Violeta Ciobanu la evenimentul de lansare a concursurilor pentru elevi și profesori 3DUTECH și la o demonstrație de robotică.
Edupedu.ro a discutat cu profesoara de informatică Mariana Violeta Ciobanu despre ce competențe își pot dezvolta elevii într-o echipă de robotică și ce satisfacții ai ca mentor al unei echipe.
Cum îi motivați pe elevi, ca profesor coordonator? Sunteți cu o echipă mare aici.
Sunt 14 copii astăzi, nu doar de la echipă, dar și copii care sunt pasionați de imprimarea 3D. Suntem o echipă începătoare, de anul acesta în competiție și încercăm să devenim și noi o echipă puternică și să avem din ce în ce mai mulți copii atrași de acest domeniu. Am profitat, de fapt, de eveniment să aducem și copii care nu sunt în echipă să vadă alte echipe, să vadă cum se descurcă alte echipe, cum își încheagă echipa și, bineînțeles, ce se întâmplă pe partea de Imprimare 3D, pentru că din ce în ce mai mult copiii au nevoie să-și imprime piese 3D pentru robot.
Cred că nici nu e nevoie să-i motivăm, pentru că domeniul e atât de atractiv. Sunt plăcut surprinși să vadă când montează o piesă sau când scriu o linie de cod că robotul se mișcă, că face o acțiune din munca lor, din gândirea lor, din logica lor. Motivarea este implicit competiția și domeniul acesta foarte în trend și foarte plăcut pentru copii.
Ce competențe pot să-și dezvolte copiii?
Au altă gândire și la alte materii, sau cum este, de fapt, mintea unui copil pasionat de robotică?
Punem în primul rând în evidență competențele STEM. Însă, avem parte de comunicare, avem echipă de marketing care vorbește cu sponsorii, creează materiale publicitare, postează anunțuri pe paginile de socializare ale echipei. Nu își dezvoltă doar competențe tehnice, informatică, fizică, matematică, ci și competențe de relaționare și de comunicare, de discuții cu parteneri, sponsori, pentru că tot ceea ce se întâmplă, se întâmplă doar din fondurile de la sponsori, toate deplasările, piesele, tot ceea ce facem la echipă.
O recomandare pentru colegii dumneavoastră, profesori de TIC. Cum îi motivăm să implice copiii în robotică?
Fiind prima oară în competiție anul acesta, m-am umplut de bucurie și de emoție când am participat la regionale și efectiv am trăit alături de toate echipele. Mi-au dat lacrimile, vă spun sincer, văzând ceea ce se întâmplă pe teren, cum copiii sunt implicați.
Cred că în orice școală, liceu ar trebui să fie o echipă de robotică, pentru că ei își modelează altfel conținutul academic, dar și modul în care relaționează, în care trăiesc emoțiile, în care se bucură, plang. I-am văzut bucurându-se, luându-se în brațe, i-am văzut și triști, pentru că asta este competiția, dar plini de entuziasm. Acest entuziasm se transferă și la noi profesorii și este ca o încununare a tot ceea ce facem.
Edupedu.ro a vorbit și cu elevii îndrumați de profesoara Mariana Violeta Ciobanu despre ce anume face fiecare în echipa de robotică, despre pasiunile lor și planurile de viitor.
Simți că aparții de ceva, adică nu ești pur și simplu singur. E ca o familie.
Matei și Alexander, clasa a VI-a, sunt voluntari și se ocupă de modele 3D, imprimarea 3D. “Creăm piesele în soft 3D și după aceea le imprimăm folosind o imprimantă, fie a mea, fie a colegului meu Matei.”
De unde pasiunea pentru imprimarea 3D?
Am fost la o expoziție organizată tot de ECDL și acolo am văzut prima oară obiecte imprimate 3D, după aceea am fost și la cursuri de Imprimare 3D tot la ECDL și așa am început să mai lucrez pe lângă, să învăț cum se folosește.
O imprimantă 3D este foarte utilă la construit aproape orice piesă mică. Poate fi folosită la orice, de la ceva ce ai nevoie în casă, la piese pentru roboți.
Este foarte util să știi să folosești o imprimantă 3D, pentru că sunt din ce în ce mai folosite și ne va ajuta pe viitor, când vom lucra.
Vlad, elev în clasa a VIII-a, face parte din echipa de hardware: “Ne ocupăm cu construcția robotului și mai avem un alt coleg care e la programare. Ne-am împărțit în mai multe grupe ca să putem să facem treaba mult mai repede și mai eficient. Am fost eu cu încă doi colegi la întâlnirea în care s-a prezentat tema concursului și atunci am dat vorba mai departe prin școală și ne-am strâns pe ici pe colo de la mai multe clase și am făcut echipa aceasta.”
Cu ce te atrage zona de robotică și de imprimare 3D?
De când eram mic, îmi plăceau construcțiile și făceam lucruri când mergem la bunicul meu, luăm bucăți de lemn și construiam, făceam un adăpost. Când am aflat că se face o echipă de robotică, am zis să intru și eu să fac ceva și am ajuns la echipa de hardware.
Crezi că te va ajuta pe viitor? Vei intra în curând în clasa a IX-a la liceu.
E un început pentru o carieră în construcții, mă refer la mai multe când spun construcții: robotică, inginerie, construcții de clădiri, arhitectură. Robotica este un prim început, adică începi de la lucruri mici și ajungi la lucruri la mărețe.
Ce le-ai spune colegilor care încă n-au intrat în domeniu?
Depinde de pasiunea fiecăruia. Încearcă, vino să îți arătăm cum este, dacă nu îți place e ok, dacă îți place, bine. Noi ne ducem, îi căutăm, ne prezentăm și încercăm să-i atragem cu ceea ce facem.
Clara, clasa a VII-a, împreună cu colega sa Mara au scris caietul tehnic și portofoliul tehnic: “Ne ocupăm de designul digital, de conținutul documentelor și caietul tehnic, care este partea care se prezintă juraților și este destul de importantă, pe lângă robot. Arată călătoria, parcursul echipei. Deși partea aceasta ar fi trebuit scrisă de băieții de la hardware, ne-am gândit noi să îi ajutăm.
Am vrut să facem parte dintr-un colectiv, îmi place foarte mult la echipă pentru că simți că aparții de ceva, adică nu ești pur și simplu singur. E ca o familie într-un fel. Toată lumea are un loc bine stabilit și nu este amenințat de celălalt. Este ceva care îți aduce bucurie, când câștigi un meci, de exemplu, cu echipa, într-o competiție. Vezi cum se bucură toată lumea și știi că ai contribuit la acea victorie.”
Cum credeți că vă poate ajuta pe viitor ceea ce faceți acum?
Partea grafică cred că mă va ajuta să mă duc în arhitectură sau design grafic pentru jocuri și să-mi dezvolt și partea mea artistică, creativitatea. Îmi place și ce fac, adică nu mă simt obligată să fac ceva.
Eu mă ocup de partea scrisă, îmi place că poți să te dezvolți și să te exprimi prin cuvinte, că poți să le arăți celorlalți toată povestea ta, să înveți cu ajutorul imaginilor, să ilustrezi, să-i faci să simtă de parcă ar fi fost acolo în fiecare moment.
Cei care nu fac parte dintr-o astfel de echipă, nu vor avea parte de amintiri, de ceea ce simțim noi când suntem în acest colectiv, ne pregătim deja pentru viitor cu ceea ce facem aici, acum.
Echipa de marketing este formată din Ana Codlea și Luana Grigorescu: “Promovăm echipa în social media și luăm contact cu sponsorii. Doar cu ajutorul lor am putut strânge o sumă de 10.000 euro, majoritatea banilor s-au dus pentru a cumpăra piesele pentru roboți.”
Cum faceți voi să transmiteți povestea către publicul larg?
De fiecare dată când mergem la vreun eveniment facem poze la cam tot ce se întâmplă, mai vorbim și cu sponsorii, să le spunem și lor ce se întâmplă, pentru că ne-au ajutat foarte mult. După aceea, le postăm pe social media. Avem pagină de Facebook și Instagram. Înaintea fiecărui eveniment mai punem un post, ceva care să invite mai mulți oameni de mai multe vârste, copii mici, dar poate și adolescenți, adulți, să ne vadă în acțiune.
Cum este feedback-ul pe care îl primiți?
Mereu a fost un feedback pozitiv, pentru că noi încercăm să le arătăm din tot ce facem, ce înseamnă construirea robotului, ce înseamnă să mergem la evenimente, să participăm, să intrăm cu celelalte echipe în competiție.
Prima dată am avut foarte multă susținere de la părinții unor copii de la școală care sunt pasionați de ce facem și sunt foarte mândri de noi că am putut face așa ceva și putem să ne ducem la foarte multe evenimente. Am vorbit și cu ei foarte clar și le-am explicat ce o să facem cu banii pas cu pas, ca să poată să aibă încredere în noi și, din punctul nostru de vedere, nu i-am dezamăgit și încă vorbim cu ei pentru anii următori să ne ajute. Unii părinți se implică și ne ajută să învățăm cum să facem marketing și promovare. Tot ce facem acum cu echipa de robotică ne ajută să ne dezvoltăm pentru o viitoare carieră – să discutăm mai ușor cu oamenii, să vorbim în public, să creăm conținut pentru social media.
Concurs național pentru elevi „3D Printed ROBO4Humanity”
Tema acestei ediții este ”Robot asistent social”. Pot participa echipe formate exclusiv din elevi sau din elevi coordonați de profesori. „Puteți găsi o idee prin care să creați un robot care să ajute persoanele cu nevoi speciale. Nu este impusă o formă sau o dimensiune a robotului. Imaginația voastră este lăsată liberă”, a declarat Mihai Peca. Premiile sunt în valoare de 1.500 euro și consumabile pentru imprimanta voastră sau cea din școală.
Calendarul concursului pentru elevi:
- înscriere proiecte – 01 aprilie – 12 mai 2023;
- preselecție proiecte – 15 – 17 mai 2023;
- prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători – 26 mai 2023;
- acordare premii – 29 mai – 16 iunie 2023.
Regulamentul concursului destinat elevilor poate fi consultat pe www.3dutech.ro.
Concurs național pentru profesori „Teach for future”
Profesorii își pot elabora propriul design de robot educațional, în realizarea căruia să integreze modelarea și imprimarea 3D, care poate sprijini procesul de predare, învățare sau evaluare. Profesorii pot lucra individual sau în echipă pentru a realiza conceptul. La final se vor acorda două premii în valoare totală de 800 de euro și consumabile 3D Printing.
Calendarul concursului pentru profesori:
- înscriere proiecte – 01 aprilie – 12 mai 2023;
- preselecție proiecte – 15 – 17 mai 2023;
- prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători – 25 mai 2023;
- acordare premii – 29 mai – 16 iunie 2023.
Regulamentul concursului destinat profesorilor poate fi consultat pe www.3dutech.ro.
Proiectul este realizat cu sprijinul ECDL România și Dedeman, alături de AOAR (Asociația Oamenilor de Afaceri din România) și în acord cu Ministerul Educației. Obiectivul este de a crea o bază solidă de competenţe şi know-how teoretic şi practic pentru tineri, în vederea unei mai bune pregătiri pentru noua piață a muncii. În plus, contribuim și la un proces real de transformare tehnologică în școlile din România și la susținerea meseriilor viitorului.
Află mai multe detalii despre proiect pe www.3dutech.ro și pe pagina de Facebook 3DUTECH sau pe contact@3dutech.ro.