„Subiectele de la Evaluare Națională au prezentat un grad de dificultate mai ridicat decât anul trecut, ceea ce i-a pus în dificultate pe elevii care se află cumva în a doua jumătate a clasamentului, a declarat secretarul de stat Florian Lixandru pentru Euronews România, astăzi 28 iunie”, unde a explicat cauzele care au dus la rezultatele de la Evaluarea Națională 2023.
„Rata elevilor cu medii sub cinci este mult mai mare anul acesta față de anul trecut, deoarece elevii fie n-au avut posibilitatea să se pregătească pentru examen datorită pandemiei, fie au acumulat aceste goluri care sunt foarte greu de recuperat în viitor”, a susținut Florian Lixandru.
„În schimb, elevii care s-au pregătit au avut posibilitatea să obțină rezultate pe măsura efortului depus și iată că numărul notelor de 10 și numărul elevilor care au obținut medii peste opt este mai mare decât cel din anul trecut”, a adăugat Florian Lixandru.
- Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2023 este 76,2 – în scădere cu șase puncte față de anul trecut, dar similar cu 2020. În mediul rural, 2 din 5 elevi sunt sub media 5, iar 70% nu iau nici măcar media 7, conform analizei Edupedu.ro.
Intervenția lui Florian Lixandru la Euronews România: Rata de promovabilitate la Evaluarea Națională este mai mică decât cea de anul trecut, însă sunt mai multe note de 10 și medii peste 8
„Dacă anul trecut aveam un procent de 82% dintre absolvenții de clasa a VIII-a care au obținut medii peste cinci la Evaluarea Națională, anul acesta procentul a scăzut la 76,2, practic cu șase procente mai puțin decât în anul școlar trecut.
Trebuie să vedem care sunt cauzele care au generat aceste rezultate și cred că cel mai important aspect de luat în considerare este faptul că acești elevi au trecut prin 2 ani de pandemie.
Pandemia a afectat parcursul educațional atât în clasa a V-a cât și în clasa a VI-a, ani de studiu în care programa cuprinde o serie întreagă de conținuturi care ar fi trebuit bine fundamentate și se pare că acest lucru nu s-a întâmplat cu precădere în mediul rural pentru că, dacă analizăm dosarul de presă, o să vedeți că rata cea mai mare de ne-promovare este înregistrată în mediul rural,
Totodată, dacă analizăm cifrele, o să constatăm că la mediile peste 8 înregistrăm o creștere față de anul trecut, atât în valoare absolută, cât și procentual, însă rata elevilor cu medii sub cinci este mult mai mare anul acesta față de anul trecut, ceea ce înseamnă că foarte mulți dintre elevii absolvenți de clasa a VIII-a fie n-au avut posibilitatea să se pregătească pentru examen datorită pandemiei, fie au acumulat aceste goluri care sunt foarte greu de recuperat în viitor și atunci este foarte greu să depășești acest neajuns.
La nivel național, anul acesta avem 429 de candidați care au obținut 10 la ambele discipline, atât la limba și literatura română, cât și la matematică. Înregistrăm creșteri ale notelor de 10 și pe discipline. La Limba și literatura română, dacă anul trecut înregistrăm 810 candidați cu nota 10 la limba română, anul acesta numărul lor a crescut la 1.454. Iar în ceea ce privește disciplina matematică, dacă anul trecut aveam 2.966 de elevi cu media cu nota 10, anul acesta avem 3.066 de elevi.
Practic, putem spune că subiectele de la Evaluare Națională au prezentat un grad de dificultate mai ridicat decât anul trecut, ceea ce i-a pus în dificultate pe elevii care nu s-au pregătit suficient, pe elevii care se află cumva în a doua jumătate a clasamentului. Drept dovadă numărul foarte mare de elevi care nu au reușit să obțină media la acest examen. In schimb, elevii care s-au pregătit au avut posibilitatea să obțină rezultate pe măsura efortului depus, pe măsura muncii depuse. Și iată că numărul notelor de 10 și numărul elevilor care au obținut medii peste opt este mai mare decât cel din anul trecut.”