De ce să le vorbească profesorii elevilor despre război și în ce manieră să o facă – sfaturi de la Centrul de Asistență Educațională Iași

Foto: Max Fischer - Pexels.com

“Războiul este un subiect fierbinte peste tot în lume. În școli, elevii sunt curioși să afle de la profesorii lor ce se întâmplă. În timp ce unii profesorii încearcă să găsească răspunsuri împreună cu elevii, alții se întreabă dacă e bine să poarte astfel de discuții la clasă”, se arată într-un mesaj al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași. Reprezentanții CJRAE Iași au publicat pe pagina de Facebook mai multe sfaturi cu privire la modul în care profesorii ar trebui să abordeze subiectul războiului în cadrul orelor de curs.

Printre sfaturile publicate se numără concentrarea pe fapte și nuanțe, într-un limbaj ușor de înțeles, dar și păstrarea un cadru stabil și nonpolitic în clase. Profesorii ar trebui să le spună elevilor că nimic nu justifică un atac armat, distrugerile și pierderile. Elevii au nevoie de validare emoțională, iar școala este mediul în care se promovează valori civice, în care să pună întrebări și să găsească răspunsuri, conform sursei citate.

Cadrele didactice pot propune “activități creative de exprimare a atitudinilor și valorilor de compasiune, solidaritate, sprijin”, totodată și să implice elevii în acțiuni concrete de ajutor pentru refugiații din Ucraina.

Amintim că, pe 24 februarie 2022, Rusia a invadat Ucraina. De atunci, 3.5 – 4 milioane de civili au părăsit țara vecină României, conform ultimelor informații din partea UNESCO / UNICEF. Evenimentele din fiecare zi de război pot fi urmărite pe G4Media.ro.

Redăm mesajul complet mai jos:

“Războiul este un subiect fierbinte peste tot în lume. În școli, elevii sunt curioși să afle de la profesorii lor ce se întâmplă. În timp ce unii profesorii încearcă să găsească răspunsuri împreună cu elevii, alții se întreabă dacă e bine să poarte astfel de discuții la clasă. Ar trebui să le vorbească elevilor despre război sau, mai degrabă, ar trebui să-i ferească de astfel de subiecte? Care sunt motivele pentru care ar fi bine să le spună elevilor despre război?

Ce ar putea să facă pentru a-și ajuta elevii să înțeleagă realitatea pe care o trăiesc împreună? Sunt doar câteva dintre întrebările la care încercăm să răspundem și sperăm că, prin aceste recomandări, să le fim sprijin colegilor noștri profesori. De ce să le vorbiți elevilor despre război?

Se cuvine să înțeleagă și să accepte diversitatea culturală, să se creeze contexte educaționale de promovare a unor atitudini nonjudecative, compliante, suportive, solidare.

Foto: CJRAE Iași – Facebook.com

Dacă evitați subiectul, elevii se vor simți și mai îngrijorați, starea de sănătate psiho-emoțională le va fi afectată, fapt care va avea efecte și asupra randamentului școlar. Cum puteți face asta?

Facilitați un proces de reflecție și autoreflecție:

Citește și:
DOCUMENT Ghidul voluntarului în criza refugiaților, realizat de Cantus Mundi, învață pe oricine cum să se joace prin muzică. Ana Rusu, profesoara de Muzică, una dintre autoare: În momentul în care pocnești de două ori din degete, bați de două ori din palme și picior, de exemplu, suprapui cu melodia din QR cod și se generează un ritm, un joc, copiilor le place la nebunie
Sorin Cîmpeanu, mesaj către profesorii și elevii din România, despre copiii refugiați din Ucraina: Trebuie să încercăm să le oferim șansa unei vieți normale
Sfatul unei mame din Ucraina către alte mame: Nu le spuneți copiilor că un popor este mai rău decât altul / Psiholog World Vision: 10 sfaturi pentru părinți despre cum să le vorbească celor mici de războiul din Ucraina
Exit mobile version