Așa cum am învățat la școală să scriem o scrisoare, așa trebuie să-i învățăm și pe copii să navigheze pe internet, spune psihologul clinician Mihaela Dinu, de la Salvați Copiii România. Aceasta a participat la webinarul „Părinte responsabil în era digitală – Cum putem recunoaște, preveni și combate cyberbullyingul?”, unde a vorbit despre cum pot părinții să decripteze, să descifreze semnalele date de copilul lor atunci când acesta este agresat pe internet.
„Copiii se simt rușinați, acest lucru le provoacă rușine anxietate și uneori chiar nu știu cum să le spună adulților. Deci nu neapărat este reavoință din partea lor, dar nu știu cum să deschidă subiectul și nu știu cum să ajungă la punctul acela. Apoi copiii mai cred că pot rezolva singuri problemele – „e problema mea, mi se întâmplă mie, acolo, nu o mai spun și celor apropiați și cred că o pot rezolva”
Așa cum menționam, într-o astfel de situație nevoie de sprijinul și suportul unui adult pentru că bullying-ul ține de dinamică și este vorba despre propagare și de intimidarea, invadarea spațiului intim din casa ta, din fața calculatorului tău și intruziunea este mult mai mare și atunci dezechilibrul emoțional îi face să nu găsească modalități de a împărtăși această suferință, să le spună părinților.
Moderator: Și părinții cum îi poți ajuta pe copii să devină deschiși, să-și deschidă sufletul și să spună?
Chiar dacă ei nu verbalizează această starea lor, din punct de vedere comportamental există niște schimbări. Se vor simți retrași, vor evita să deschidă camera, să vorbească la telefon, să vorbească pe calculator. Părintele ar trebui să observe toate aceste schimbări comportamentale. Dacă este un părinte disponibil și prezent să le observe. Din atitudinea lui, poate să fie timorat, retras, în momentul în care știe că are legătură cu mediul online atunci intervin acele schimbări. Sunt situații în care copiii mai mici, vorbesc aici de preadolescenți și de școlari mari, somatizează aceste trăiri, adică au dureri de cap, dureri de stomac, uneori și stări febrile pe care le invocă și care nu au cauze organice. De fapt ele sunt emoționale. Toate acestea, repetate, părintele ar trebui să le decodifice. Și în același timp să creeze momentele de discuție cu părintele, să-l învețe așa cum am învățat la școală să scriem o scrisoare trebuie să-i învățăm să navigheze pe internet și să le spunem de pericolele de acolo. Nu le pot interzice asta, dar ei pot supraveghea. Este o diferență între supraveghere și control, pe care părintele trebuie să o delimiteze”, spune psihologul Mihaela Dinu.
Conform studiilor Salvați Copiii, 7 din 10 copii au fost martori ai unei forme de agresiune online, iar 1 din 2 copii chiar a fost el însuși victimă. Conform specialiștilor în domeniul sănătății emoționale, copiii implicați în mod direct în episoade de cyberbullying (ca victime, agresori sau martori), manifestă mai multă furie, teamă, frustrare, mergând până la diminuarea resurselor cognitive pentru învățare și chiar transformarea comportamentului violent în cea mai frecvent folosită strategie de rezolvare a problemelor.
Este important pentru adulți să găsească timp pentru a înțelege cum să recunoască această formă de bullying și cum să reacționeze într-un mod potrivit cu situația și vârsta copilului implicat.
De-a lungul celor peste 12 ani de activitate, prin programul Ora de net, Salvați Copiii a derulat activități de informare, prevenire și consiliere pentru copii și părinți, a colaborat cu autorități centrale și locale, alături de care a inițiat programe de studiu naționale și a implementat activități inter-disciplinare la nivel regional. Peste 550.000 de copii și 150.500 de adulți (cadre didactice, părinți și specialiști) au fost implicați în activități educaționale din 2008 până în prezent.
Acest eveniment face parte din seria „Părinte responsabil în era digitală”, derulat de Organizația Salvati Copiii și Nepi RockCastle. Următorul eveniment pe 19 mai, ora 11:00.
Foto: Captura Salvați Copiii