Peste 150.000 de profesori și peste 70.000 de angajați din școli, personal didactic auxiliar și nedidactic, din totalul de 292.000 de profesori și angajați în școlile din România, au intrat în prima grevă generală pe termen nelimitat, după cum au anunțat sindicatele. Una dintre solicitări se referă la majorarea salariilor personalului din învățământ.
Ieri, Colegiul Național al Liderilor din FSLI și FSE a decis respingerea ofertei Guvernului și menținerea deciziei de a intra în grevă generală pe termen nelimitat în școli. Oferta guvernului pentru protestatari a fost acordarea unor bonusuri pentru profesorii debutanți, bonusuri pentru profesorii din zone defavorizate și creșteri de salarii pentru personalul nedidactic, conform surselor G4Media.ro.
De ce fac profesorii grevă. Revendicările sindicatelor din educație:
- „Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
- Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
- Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
- Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
- Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
- Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației.“
Săptămâna trecută, președintele FSE Spiru Haret a declarat că a cerut și modificarea admiterii la liceu prevăzută în proiectele legilor educației, astfel încât examinarea să nu mai fie susținută doar la Română și Matematică, ci elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă:
- „Am solicitat pe pachetul legislativ să existe o variantă de admitere la liceu mai radicală decât ce este în proiectul de lege, având în vedere că avem 8 arii de competențe pe care trebuie să le stăpânească, în concordanță cu ce e în actuala lege a educației. Dar, din păcate, ce este bun se șterge. Se merge pe ideea a cât mai puțin, fără notări, fără evaluări, ceea ce nu e beneficiul nimănui.”
- „Dacă tot discutam despre pachetul legislativ, poate la Senat politicienii vor reintroduce acel articol legat de salarizare, respectiv salariul debutantului să fie echivalentul salariului mediu brut pe economie. Ar fi ca un semnal cât de cât pozitiv că cineva se gândește și la resursa umană. Nu poți avea o Românie educată fără un corp profesoral și angajați bine motivați”, a adăugat Nistor.