De anul școlar viitor, la liceul Universității „Alexandru Ioan Cuza din Iași” vor fi două clase cu profil pedagogic, potrivit rectorului Tudorel Toader. Urmează să fie depusă documentația necesară la ARACIP

2.550 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Liceul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași urmează să înființeze două clase cu profil pedagogic, după cum a declarat pentru Edupedu.ro Tudorel Toader, rectorul instituției de învățământ: „În şedinţa Senatului UAIC, din data de 28 septembrie 2023, s-a hotărât înfiinţarea filierei vocaţionale, profil pedagogic, în cadrul Liceului UAIC.”

„Pentru a hotărî, în acest sens, a fost luată în considerarea posibilitatea funcţionării unităţii de învăţământ ca şcoală de aplicaţie pentru studenţii care îşi doresc să urmeze cariera didactică. În acelaşi timp, a fost luată în considerare posibilitatea selectării viitoarelor cadre didactice pentru învăţămîntul preşcolar şi primar, dar şi a viitorilor studenţi ai secţiei Pedagogia învăţământului preşcolar şi primar din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei dintre absolvenţii Liceului UAIC”, a transmis Tudorel Toader.

De anul școlar viitor, în cadrul liceului vor funcționa două clase cu profil pedagogic, urmând să fie depusă la ARACIP documentația necesară, potrivit rectorului:

„Avem în vedere ca filiera vocaţională să funcţioneze începând cu anul preuniversitar 2024-2025, cu două clase, finanţare de la bugetul de stat, sens în care, la ARACIP, vom depune documentaţia necesară!”, a declarat acesta.

  • În ianuarie 2023, Eduepdu.ro a scris că Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a obținut de la Ministerul Educației o finanțare de aproape un milion de lei, bani pentru activități didactice de învățământ din cadrul Școlii Gimnaziale „Junior”. La acea vreme, Tudorel Toader, rectorul universității, spunea că aceasta are acum autorizații pentru toate nivelurile de învățământ.
  • În anul școlar 2022-2023 la Școala și Grădinița „Junior” au funcționat 12 formațiuni de studiu: 2 la nivel gimnazial, 7 la nivel primar și 3 la nivel preșcolar.
  • Amintim că, inițial, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași a înființat Școala „Junior” în 2003, ca unitate de învățământ particulară, „Grădinița Junior”. Deși primise acreditare ca unitate de învățământ particulară cu personalitate juridică, în 2020, Școala a luat toate procedurile de autorizare de la capăt ca să devină școală fără personalitate juridică.
Redăm declarația integrală a lui Tudorel Toader:

Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, prima universitate înfiinţată în România modernă, este şi singura universitate din România la care funcţionează toate nivelurile de învăţâmânt preuniversitar – preşcolar, primar, gimnazial şi liceal.

Întreg învăţământul preuniversitar funcţionează cu finanţare de la bugetul de stat.
În şedinţa Senatului UAIC, din data de 28 septembrie 2023, s-a hotărât înfiinţarea filierei vocaţionale, profil pedagogic, în cadrul Liceului UAIC.

Pentru a hotărî, în acest sens, a fost luată în considerarea posibilitatea funcţionării unităţii de învăţământ ca şcoală de aplicaţie pentru studenţii care îşi doresc să urmeze cariera didactică. În acelaşi timp, a fost luată în considerare posibilitatea selectării viitoarelor cadre didactice pentru învăţămîntul preşcolar şi primar, dar şi a viitorilor studenţi ai secţiei Pedagogia învăţământului preşcolar şi primar din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei dintre absolvenţii Liceului UAIC.

Avem în vedere ca filiera vocaţională să funcţioneze începând cu anul preuniversitar 2024-2025, cu două clase, finanţare de la bugetul de stat, sens în care, la ARACIP, vom depune documentaţia necesară!

Ce prevede noua lege a Educației despre liceele cu profil pedagogic

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că „învățământul pedagogic se organizează ca învățământ liceal vocațional, cu durata de 4 ani, pentru elevii cu aptitudini în acest domeniu.”

Foto: Captură – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – legislatie.just

Liceele pedagogice vor forma în continuare învățători, dar aceștia se vor putea titulariza în sistem după ce termină studiile superioare. Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Articolul 176 – „(1) Pentru ocuparea funcțiilor didactice prevăzute la art. 165 trebuie îndeplinite următoarele condiții minime de studii:

a) pentru ocuparea funcției didactice de educator/ educatoare: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educație timpurie“;

b) pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor pentru educație timpurie: absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Educație timpurie“;

c) pentru ocuparea funcțiilor didactice de învățător/ învățătoare cu statut de debutant suplinitor: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia învățământului primar“;

d) pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământ primar, cel puțin una dintre următoarele condiții:

  • (i) absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializările „Pedagogia învățământului primar“ și absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar“;
  • (ii) absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar“ și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an;”

Amintim că Asociaţia Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice a solicitat la începutul lunii februarie 2023 ca învățătorii să poată fi formați în liceele de profil, dar aceștia să nu poată să se titularizeze în sistem decât după ce fac facultatea.

În varianta inițială a proiectului de lege Deca era precizat că liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor.

Atunci, într-o scrisoare deschisă, 29 de licee pedagogice au cerut președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației să nu se desființeze specializarea de învățător. A fost inițiată și o petiție prin care cele 29 de licee pedagogice solicită ca liceenii să poată fi formați pentru a ajunge învățători.

Eliminarea specializării de învățător a fost criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”, sunt de părere elevii.

În cadrul unei conferințe de la Timișoara, secretarul de stat Sorin Ion a oferit o justificare în privința eliminării specializării de învățător din cadrul liceelor pedagogice: „E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.” 

Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, este de părere că absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”. – Mai multe detalii aici

Citește și:
29 ianuarie 2023 – Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași primește finanțare aproape un milion de lei de la Ministerul Educației pentru activități didactice din cadrul Școlii Gimnaziale „Junior” / Universitatea a primit în folosință și un spațiu de creație al Academiei Române care, în prezent, este “inutilizabil”
14 februarie 2022 – Precedentul „Junior”. Școala Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași a luat toate procedurile de autorizare de la capăt ca să devină școală fără personalitate juridică, deși era acreditată din 2009
10 august 2022 – „Universităţile de stat să preia liceele de profil”, propune rectorul Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi / Instituția a primit autorizație pentru propriul liceu

1 comment
  1. Acum sunt bune profilurile Pedagogic (probabil că vor avea învățători și educatori), nu? Nu mai susțin universitarii că trebuie desființate, dacă devin ”ale lor”. Își creează singuri pepiniere de viitori studenți. Ken Robinson avea dreptate, învățământul e creat într-un anumit fel care asigură catedre universitarilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like