De anul școlar viitor, copiii vor primi în fiecare zi lapte sau produse lactate. Bugetul pentru lactate aproape s-a dublat – proiect adoptat de Guvern

15.507 vizualizări
Foto: © Inuella365 | Dreamstime.com
De anul școlar viitor, copiii vor primi la grădiniță și la școală 3 porții de lapte și 2 porții de produse lactate, față de anii școlari anteriori când se distribuiau 2 porții de lapte și o porție de produs lactat, potrivit unui proiect. Este vorba despre proiectul de Hotărâre pentru aprobarea Programului pentru şcoli al României în perioada 2023-2029, precum şi pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul şcolar 2023-2024. Acesta se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern.

UPDATE: Guvernul a aprobat în ședința de joi proiectul de hotărâre.

Programul este pentru cei 1.880.615 preşcolari din grădiniţele de stat autorizate/acreditate şi particulare acreditate cu program normal de 4 ore şi elevi din învăţământul primar şi gimnazial de stat și privat autorizat/acreditat, după cum se arată în nota de fundamentare.

În anul școlar 2023-2024, bugetul alocat implementării Programului pentru şcoli al României este în valoare de 742.617.000 de lei (pentru anul școlar 2022-2023, suma totală a fost de 578.258.000 lei. Creșterea fața de anul școlar 2022-2023 este de 164.359.000 lei, ceea ce înseamnă o creștere față de anul școlar precedent de circa 28,5%):

a) 94.783.000 de lei pentru acordarea gratuită de fructe şi legume şi 37.612 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente conform anexei nr. 3;

b) 361.135.000 de lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf şi 37.612 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente conform anexei nr. 4; (anul trecut, au fost 188.768.000 de lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf);

c) 211.475.000 de lei pentru acordarea gratuită de produse de panificaţie conform anexei nr. 5, exclusiv din bugetul naţional;

Din suma 742.617.000 de lei (150.632.251 de euro), ajutorul de la Uniunea Europeană este de 6.178.236 euro pentru acordarea gratuită de fructe şi legume şi derularea măsurilor educative aferente şi de 11.303.390 euro pentru acordarea gratuită de lapte şi produse lactate şi derularea măsurilor educative aferente.

Conform notei de fundamentare, „Programul pentru şcoli al României prevede realizarea cumulată a următoarelor măsuri:

a) acordarea gratuită pentru preşcolarii din grădiniţele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate şi particulare acreditate şi pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial de stat şi particular, precum și pentru preșcolarii și elevii incluși în învățământul special, de fructe şi legume proaspete, lapte şi produse lactate şi de produse de panificaţie în limita unei valori zilnice/preşcolar/elev.

Limita valorică zilnică cuprinde preţul integral de achiziţie a produselor, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cheltuielile de transport, distribuţie şi depozitare a acestora, după caz;

b) finanţarea măsurilor educative care însoţesc distribuţia fructelor, legumelor, laptelui şi produselor lactate.”

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern, limita valorică zilnică/preşcolar/elev este după cum urmează:

a) 0,70 lei pentru porţia de fructe şi legume;

b) 1,11 lei pentru porţia de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf;

c) 0,65 lei pentru porţia de produse de panificaţie.

Raportând sumele la cele de anul trecut, Guvernul alocă aceeași bani. În luna noiembrie a fost aprobată o Hotărâre de Guvern prin care a crescut cu 0.12 bani suma pentru porția de lapte și produse lactate. Concret, la începutul anului școlar 2022-2023, porția de lapte de consum și produse lactate era de 0.99 lei, iar din noiembrie 2022 a ajuns la 1.11 lei.

Câte porții primește un elev/copil de grădiniță

Pe parcursul săptămânii, unui preşcolar/elev i se acordă gratuit 2 porţii de fructe şi/sau legume, 3 porţii de lapte, 2 porţii de produse lactate şi 5 porţii de produse de panificaţie, cu încadrarea în sumele alocate cu aceste destinaţii.

Elementul de noutate pentru anul școlar 2023-2024 îl reprezintă faptul că pe parcursul săptămânii se acordă gratuit 3 porții de lapte și 2 porții de produse lactate față de anii școlari anteriori când se distribuiau 2 porții de lapte și o porție de produs lactat, după cum se arată în nota de fundamentare.

Se pot distribui: mere, pere, struguri de masă, prune, morcovi, păstârnac, ţelină de rădăcină, sfeclă roşie, ardei graşi şi castraveţi, în porţii de cel puţin 100 grame pentru fructe şi cel puţin 200 grame de legume, inclusiv legume sub formă de amestec

Porția de lapte și produse lactate

Porţia de lapte şi produse lactate cuprinde:

  • „Lapte de consum fără adaos de lapte praf: lapte pasteurizat sau UHT, fără adaos de zahăr sau alţi îndulcitori, fără adaos de cacao;
  • Produse lactate fermentate fără adaos de lapte praf : iaurt, lapte acru, lapte covăsit, chefir, sana şi alte sortimente de lapte fermentate sau acrite, fără adaos de zahăr sau alţi îndulcitori, fără adaos de fructe, fără adaos de cacao.

Porţia de lapte distribuită are 200 ml, iar porţia de produse lactate distribuită are 125 grame, ambele cu un conţinut de minimum 3,2% proteine şi de minimum 1,8% grăsime. Porţia de produse lactate conţine cel puţin 90% din greutate lapte tratat termic.”

Produsele de panificație

„Porţia de produse de panificaţie are 80 de grame, indiferent de tipul produsului distribuit. Conform recomandărilor Ministerului Sănătăţii, pentru un aport de fibre alimentare, elemente minerale sau vitamine care în final înseamnă un aport energetic important, produsele de panificaţie – corn, baton, covrigi simpli sau biscuiţi uscaţi – trebuie preparate din făină integrală, fără adaosuri de zahăr, îndulcitori sau alţi aditivi alimentari, cu posibilitatea de a adăuga amestecuri de seminţe (floarea-soarelui, dovleac, susan, in şi/sau mac).”

Tot pentru asigurarea diversităţii, porţia de fructe şi/sau legume va fi însoţită de o porţie de biscuiţi şi/sau covrigi uscaţi, iar porţile de lapte şi produse lactate vor fi însoţite de corn şi/sau baton.

Câteva excepții prezentate la art. 4 alin. (4) din proiectul de Hotărâre de Guvern
Școlile care nu au condiții de depozitare și copiii cu intoleranță la gluten și/sau lactoză

Dacă unităţile de învăţământ nu dispun de condiţiile de depozitare adecvate, porţia/porțiile de produse lactate se pot înlocui cu o porţii de lapte.

Copiii cu intoleranţă la gluten/lactoză şi/sau la orice alt ingredient şi/sau compus şi/sau la orice produs distribuit vor beneficia de produse adecvate situaţiei lor.

Art. 6. – „La cererea motivată a părinţilor, preşcolarii sau elevii care suferă de intoleranţă la gluten şi/sau lactoză şi/sau la orice alt ingredient sau compus şi/sau la orice produs distribuit conform prevederilor art. 3 alin. (3) sau degustat conform prevederilor art. 5 alin. (3) vor beneficia de produse adecvate situaţiei acestora, în limita valorii zilnice prevăzute la art. 3 alin. (1).”

„Școala altfel” și „Săptămâna verde”

În nota de fundamentare apare că dreptul de a primi produsele acordate gratuit, pe perioada cursurilor, conform structurii anului şcolar, îl au numai preşcolarii şi elevii prezenţi la cursuri. Pentru a corecta deficienţele actualelor programe şi a clarifica noţiunea de „elev prezent la cursuri”, în programul pentru şcoli al României, prin preşcolar/elev prezent la cursuri se înţelege preşcolarul/elevul care a frecventat cel puţin o oră de curs în ziua de distribuţie.”

Art. 9 – „(11) Prin excepție de la prevederile alin.(4), prin preșcolar/elev prezent la cursuri se înțelege și preșcolarul/elevul care a participat la cel puțin o oră de activitate didactică în cadrul programelor «Şcoala altfel» şi «Săptămâna verde», preșcolarii/elevii prezenți care efectuează excursii sau tabere pot consuma o porție de produs în ziua/zilele respective, situație în care ajutorul financiar al Uniunii Europene nu se solicită pentru cantitățile aferente.”

Directorii de școli răspund de respectarea condițiilor de igienă

Directorii unităţilor de învăţământ răspund de respectarea condiţiilor de igienă privind primirea, depozitarea şi distribuţia produselor, după caz, precum şi de întocmirea evidenţelor prezenţei preşcolarilor/elevilor la distribuţia produselor şi la desfăşurarea măsurilor educative.

Pentru aceasta, directorii de școli vor nominaliza una sau mai multe persoane aparţinând personalului didactic sau personalului educativ, după caz, care îndeplinesc și respectă normele de igienă, conform legislaţiei în vigoare, potrivit notei de fundamentare.

Conform sursei citate, depozitarea produselor în unităţile de învăţământ se face în spaţii special amenajate pentru depozitarea/păstrarea produselor în condiţii de igienă, dotate, după caz, cu echipamente frigorifice, monitorizate din punct de vedere al temperaturii.

Instituțiile responsabile de program

„Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, alături de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii sunt instituţiile administraţiei publice centrale responsabile pentru conţinutul Programului pentru şcoli al României.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, este responsabil de monitorizarea şi evaluarea programului pentru şcoli, în conformitate cu prevederile art. 8 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 al Comisiei.”

„Ministerul Educaţiei, prin inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, are obligaţia de a asista consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti în realizarea măsurilor educative.

Ministerul Sănătăţii, prin direcţiile de sănătate publică judeţene şi direcţia publică de sănătate a municipiului Bucureşti, are obligaţia de a asista consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti atât în realizarea măsurilor educative, cât şi în privinţa controalelor privind calitatea produselor distribuite în unităţile de învăţământ.”

Nota de fundamentare

Proiectul de Hotărâre de Guvern

De ani de zile, lapte și cornul ajung cu întârziere în școli din cauza birocrației sau a lipsei de ofertanți

În fiecare an, elevii primesc cu întârziere produsele la școală. Spre exemplu, în anul școlar 2022-2023, licitațiile au fost sistate în 12 județe, pentru că lipseau ofertanții.

Pe 16 noiembrie, Guvernul a majorat suma pe care o plătește pentru porțiile de lapte, de la 0,99 lei pe porție, la 1,11 lei, crescând suma totală acordată acestor produse, cu 15.405 mii de lei pentru anul școlar în curs, prin H.G. nr. 640/2017.

Edupedu.ro a scris că Programul european de Lapte în școli, este “omorât” de Guvern încet și sigur. Procesatorii de lapte care încă livrează porțiile pentru elevi trag un semnal de alarmă și susțin că vor opri distribuția la finalul contractelor încheiate în 2022.

Aproape 400 de mii de copii nu au primit la școală deloc lapte sau produse lactate, în anul școlar 2021-2022, arată datele Ministerului Agriculturii, la cererea Edupedu.ro. Elevii din 7 județe nu au primit lapte și produse lactate în semestrul 1, iar în semestrul 2 nu au primit produsele lactate elevii din 4 județ

În România, programul Laptele și cornul a fost introdus în 2002, ca un program social, și a fost extins apoi la toți elevii. În prezent, este finanțat și din fonduri europene, pe lângă cele de la buget.

Programul Laptele Școlar nu a fost inventat de România, ci este prezent în statele europene încă din anii 50. Recent, evaluarea programelor din „schema de lactate” de la nivelul statelor Uniunii Europene a arătat că toate țările (chiar dacă în proporții variabile) se confruntă cu un consum în scădere sau cu o stagnare de consum în privința laptelui, potrivit Comisiei Europene

Foto: © Inuella365 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Aproape 400 de mii de elevi nu au primit deloc lapte și produse lactate în școli în 2021-2022, prin “Programul de școli al României”, finanțat cu bani europeni, potrivit Ministerului Agriculturii / Pentru anul școlar în curs încă se mai desfășoară licitații în unele județe, spune un distribuitor de lapte
DOCUMENTE Sondaj derulat în școli de Ministerul Agriculturii pentru programele de lapte și fructe, finanțate din fonduri europene. Instituția trebuie să trimită un raport de evaluare Comisiei Europene, pentru perioada 2017-2022, până pe 1 martie
În școlile din județul Cluj, elevii primesc corn, biscuiți și fructe, în cadrul programului pentru alimentație sănătoasă în școli / La licitația pentru lapte, nimeni nu participă
Programul european de Lapte în școli, “omorât” de Guvern încet și sigur. Procesatorii de lapte care încă livrează porțiile pentru elevi trag un semnal de alarmă și susțin că vor opri distribuția la finalul contractelor încheiate în acest an
Niciun elev din județul Iași nu primește la școală lapte, corn sau fructe prin programul Guvernului pentru o alimentație sănătoasă: Licitațiile abia sunt în curs de derulare, deși școala a început de 3 luni
La trei luni de la începerea școlii, niciun elev din județul Ilfov nu a primit lapte, corn sau fructe la școală, așa cum prevede principalul program al ministerului de reducere a abandonului școlar / La licitațiile pentru lapte și mere nu s-a prezentat niciun ofertant, iar procedura a fost anulată
Elevii din 12 județe nu mai primesc lapte și alte produse lactate. Guvernul vrea să crească prețul pentru porția de lapte cu 0.12 lei – proiect

4 comments
  1. Bună seara! Întrebarea mea este ce li se oferă copiilor, care nu sunt chiar puțini, din nefericire, care au intoleranță la lactoză.

  2. Sa le dea lapte cu mere pana se diareizeaza pe ei si or sa stea cu pampersi la fund. Mai baga si un suc si 2 zile sta acasa pe wc.

    Cine naiba bea laptele ala si vechiturile alea de panificatie. Pe la scolile cei mai multi le dadeau la porc pe la altii le aruncau unde nu aveau animale.

    Ar trebui doar maxim la clasele 1-4. Sau scolile care vor asa ceva sa ceara ptr anumite categorii sociale. Nu le bagi la toti obligatoriu ce sa manance. Apoi te plangi ca n-ai bani si cresti impozitele si tii scolile fara profesori pana in noiembrie.

    “Directorii raspund de igiena”, serios? or sa stea sa-i si spele pe maini sau pe dinti. Si la fund poate daca vreunul are alergie la lactoza.

    Alte probleme chiar numai erau. Scoate-le ochii, v-am dat lapte si cornuri baiiiii.

  3. Intentia este buna , dar materializarea este dezastruoasa ! Contractele se fac asa cum se fac, produsele sunt absolut mizere ! Daca nu se poate pune stop coruptiei , intentia nu ar scop ! Daca tot se vrea a se face ceva bun, atunci verificati ce se intampla cu acesti bani, dati pe apa sambetei ! Nu toti copiii au nevoie de acest ajutor, deci faceti sondaj si distinctie ! Eu cred ca o masa calda acordata copiilor ce au nevoie de ajutor cu adevarat, este mult mai buna decat cresterea porcilor personalului din scoli care, asta este, doar nu o sa le arunce la tomberon ! Am vazut cu ochii mei aceste mizere produse si am vazut de asemenea ce se intampla cu ele ! Mi – ar fi frica sa le dau si la animale, dar la copii ? Deci, sa se faca ceva benefic cu banii si pentru cine are cu adevarat nevoie !

    1. De ce generalizezi? Eu sunt profesor.In urma atatot articole denigrante chiar am vrut sa gust si m-am convins ca cel putin in zona mea produsele sunt ok. Daca eu am mancat, pot manca si ei, ca nu traiesc doar in nu stiu ce lux sa vrea caviar. Erau proaspete, laptele are grasimeamea, merele au greutatea si nu sunt de import. Si pentru istericele care spun ca lapte cu mar bla bla. Nu se dau impreuna. Se grupeaza diferit pe zile tocmai pentru a evita problemele. Iar cele cu intoleranta la lactoza…Si eu am fel si fel de intolerante alimentare, sunt fel de fel de copii cu diverse probleme. Fiecare si le asuma si isi ia altceva la scoala. Statul nu este dator sa-ti faca tie meniu special, se adreseaza copiilor la general. Te crezi la restaurant sau ce? Ai gastrita, mananci ce poti, ai intolerante de nu stiu care, mananci cum poti. Ce-ar fi ca toti fandositii din ziua de azi care au vezi Doamne intolerante inchipuite la ou, la legume sa faca pretentii? Nu le mai dati lapte “din copac” de la varsta frageda si n-or sa mai aiba nicio intoleranta. Nu-i mai tineti in fata televizoarelor cu tableta in mana si in cealalta cu ciocolata si veti vedea ca nu au probleme. Dati-le rosii, castraveti, fructe, oua, branza. Ca noi nu am mai crescut cu lapte din copac sau cu “Zile usoare” si nu am mai avut intolerante. Astea sunt predominant mofturi alimentate si intretinute de parinti-elicopter. Pachetul ala e mai mult decat indestulator pt.un copil. Daca ii mai dai si o branza, o carne…ceva sta lejer pana la 3 in scoala. La voi totul e rau, totul e cah.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primăria unei comune este executată silit pentru o datorie la lăutari, iar microbuzele şcolare au fost scoase la licitaţie de executor. Primarul comunei Suteşti: Avem 140 de copii la şcoala gimnazială şi probabil că mulţi vor alege să meargă la şcoli din localităţile învecinate unde au transport

Primăria comunei Suteşti din județul Vâlcea este executată silit de o trupă de lăutari din Satu Mare care a cântat acum aproape nouă ani la o sărbătoare a localităţii şi…
Vezi articolul

OFICIAL Un consilier școlar la cel mult 500 de elevi și profesori itineranți și de sprijin transferați către CJRAE/CMBRAE de la 1 ianuarie 2025. Noul regulament de funcționare a Centrelor de resurse și asistență educațională a fost aprobat

Noul regulament de funcționare a Centrelor de resurse și asistență educațională – CJRAE/CMBRAE a fost publicat în Monitorul Oficial. Ordinul 5.701/2024 poate fi descărcat mai jos din articol. O noutate…
Vezi articolul

Roxana Mînzatu, comisarul european desemnat pe educație, întrebată despre interzicerea telefoanelor în școli: Vreți să nu ne mai voteze copiii din Europa? Niciunul dintre noi nu va vedea vreodată lumina zilei. Suntem cu toții dependenți de tehnologie / Suntem obligați să implementăm tehnologii și în educație, pentru a face educația mai atractivă

Roxana Mînzatu, comisarul european desemnat pentru a conduce portofoliul ce conține și domeniul educație, a declarat marți la audierile din Parlamentul European că „suntem obligați să implementăm tehnologii și în…
Vezi articolul