De 6 ani, profesorii cu doctorate sunt plătiți cu un spor plafonat la 50% din salariul minim brut valabil în 2018

3.984 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
În 2024, sporurile și indemnizațiile pentru angajații din Învățământ și din celelalte instituții publice sunt plafonate la nivelul celor din 2018. Ordonanța de urgență nr. 115/2023 prevede că, de la 1 ianuarie 2024, cuantumul sporurilor se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2023. În ultimii 6 ani, valoarea maximă a sporurilor și indemnizațiilor a fost limitată la cuantumul din 2018.
  • Din 2018 și până în prezent, sporul de doctorat este de 950 de lei. Suma este impozabilă.
  • Conform unui răspuns al Ministerului Educației, în perioada 2021-2023 s-au economisit 50 de milioane de lei prin interzicerea cumulului doctorat/grad: „În urma verificărilor efectuate în programul de salarizare EduSAL reiese faptul că s-au economist de la bugetul de stat circa 50 milioane lei, din luna iunie 2021 până în luna martie 2023, ca urmare a aplicării art. 1 alin. (2) al OME nr. 3993/2021 privind stabilirea unor drepturi salariale specifice personalului didactic din învățământ (…).”

Articolul II – „Începând cu data de 1 ianuarie 2024, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2023, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții”, se arată în OUG nr. 115/2023.

Potrivit avocatnet.ro, ordonanțele de urgență prin care au fost plafonate sporurile și indemnizațiile sunt următoarele:

OUG 168/2022 a stabilit că, în anul 2023, începând cu data de 1 ianuarie, valoarea sporurilor se menține la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022. OUG 130/2021 a prevăzut că, în anul 2022, cuantumul sporurilor rămâne la nivelul celui acordat pentru luna decembrie 2021. Potrivit OUG 226/2020, în anul 2021, începând cu luna ianuarie, cuantumul sporurilor rămâne ca cel din decembrie 2020.

Conform ordonanței de urgență nr. 114/2018, din ianuarie 2020, cuantumul sporurilor se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2019. Aceeași ordonanță de urgență prevedea pentru 2019, înainte de modificarea de mai sus, că „Începând cu 1 ianuarie 2019cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții.”

Profesorii trebuie să depună lunar un raport de activitate suplimentară pentru a putea primi sporul de doctorat. Elaborarea unei lucrări științifice si rezolvarea creativă a situațiilor ce impun managementul riscului, crizei și al eşecului sunt printre activitățile luate în calcul pentru acordarea sporului de doctorat, conform procedurii ISJ Dolj.

Profesorii care au obținut gradul didactic I prin echivalarea cu titlul științific de doctor nu primesc sporul de doctorat, indiferent de data la care au dobândit titlul. Aceeași prevedere se aplică și profesorilor cu funcții de conducere, îndrumare și de control din inspectoratele școlare, CCD-uri sau unități de învățământ, conform unei informări a Inspectoratului Școlar Județean Cluj transmisă tuturor școlilor, ca urmare a adresei Ministerului Educației nr. 947 din 12 iunie.

Despre sporul de doctorat

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) consideră că este discriminare ca profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I, până în 30 iunie 2017, să nu beneficieze de sporul de doctorat, potrivit unui răspuns al instituției. 

Ordinul ministrului Educației nr. 3.993 din 16 iunie 2021 a stabilit că profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I, anterior datei de 1 iulie 2017, nu beneficiază și de spor de doctorat. Cu alte cuvinte, ordinul „a extins neacordarea sporului de doctorat pentru cei care au obținut gradul didactic I prin echivalare anterior datei de 1 iulie 2017.”

Profesorii trebuie să opteze pentru indemnizația pentru titlul științific de doctor sau pentru echivalarea cu gradul didactic I, conform Art. 14 (3), din Legea-cadru nr. 153/2017 

Prevederea se aplică și profesorilor care au obținut gradul didactic prin echivalare, anterior intrării in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, conform deciziei nr. 51/2023 pronunțată de Înalta Curte de Casație şi Justiţie.

Prevederile legate de indemnizația de doctorat din Legea salarizării nr. 153 din 2017

Art. 14 – „(1) Personalul care deține titlul științific de doctor beneficiază de o indemnizație lunară pentru titlul științific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul. Cuantumul salarial al acestei indemnizații nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensațiilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor prevăzută la art. 25.

(3) Personalul didactic de predare care solicită și obține gradul didactic I prin echivalare, potrivit prevederilor Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare, nu primește indemnizația pentru titlul științific de doctor. Cadrele didactice optează pentru indemnizația pentru titlul științific de doctor sau pentru echivalarea cu gradul didactic I.

Art.39 – (5) Sporul pentru titlul științific de doctor, acordat ca sumă compensatorie sau ca spor la salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, după caz, de la data aplicării prevederilor prezentei legi nu se mai acordă, personalul care deține titlul științific de doctor, indiferent de data obținerii acestuia, beneficiind de prevederile art. 14.”

Metodologia din 7 octombrie 2011 privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar stabilește în ce condiții se poate solicita echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I:

Articolul 42 – (1) Personalul didactic încadrat în învățământul preuniversitar care a obținut titlul științific de doctor și îndeplinește condițiile prevăzute de art. 242 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, poate solicita echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I în domeniul științific al disciplinei/disciplinelor în care poate fi încadrat conform competențelor certificate prin diplomă de licență/master, potrivit Centralizatorului disciplinelor, sau în domeniul științelor educației, în următoarele condiții:

a) are o vechime efectivă la catedră de minimum 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ;

b) a obținut calificativul «foarte bine» la evaluările anuale din ultimii 2 ani de activitate la catedră premergători înscrierii;

c) în anul școlar premergător înscrierii a susținut o inspecție curentă la care a obținut calificativul «foarte bine». Prin excepție, în anul școlar 2021-2022, candidații pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului științific de doctor pot programa inspecția curentă, în vederea înscrierii, în același an în care se depune dosarul de înscriere, dar anterior depunerii acestuia, conform calendarului prevăzut la alin. (2).”

În iunie 2021, sindicatele profesorilor au cerut ca personalul didactic care, până la data de 30 iunie 2017 inclusiv, a obținut echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I, beneficiind atât de salariul aferent gradului I, cât și de plata drepturilor pentru titlul științific de doctor, să beneficieze în continuare de ambele drepturi, nefiind obligați să opteze. 

Informații de context despre condiționarea sporului de doctorat

Condiționarea sporului de doctorat de verificări suplimentare a fost inclusă în proiectul de ordonanță pentru economii la buget din mai 2023, potrivit surselor Edupedu.ro, însă a fost eliminată din varianta publicată în Monitorul Oficial. 

Atunci s-a pus următoarea problemă: dacă într-o școală sunt doi profesori de matematică (unul are doctorat, iar celălalt este fără doctorat), cum ar putea decide școala că postul pe care este încadrat profesorul cu doctorat justifică faptul că pentru acest post să se acorde indemnizația de doctorat. 

Guvernul a aprobat condiționarea sporului de doctorat de verificări suplimentare în decembrie 2023, deși Consiliul Legislativ a solicitat eliminarea prevederii pentru că are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat. 

Un specialist într-un domeniu, care deține și titlul de doctor, folosește pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu toate cunoștințele dobândite pe parcursul formării universitare, postuniversitare sau continue, neputând fi separate cunoștințele și abilitățile atestate prin titlul de doctor, de cele dobândite prin alte modalități de formare, potrivit Consiliului Legislativ.

Pe 1 februarie, sindicatele profesorilor au anunțat că Ministerul Educației pregătește o ordonanță de urgență pentru a rezolva problema raportării lunare a activității pentru sporul de doctorat.

Conform proiectului de ordonanță de urgență, document pus în dezbatere publică de Ministerul Educației, pentru plata sporului de doctorat pentru profesorii din învățământul preuniversitar și superior verificarea se va face printr-o evaluarea anuală, nu lunară.

Proiectul de OUG a fost adoptat de Guvern și a fost eliminată prevederea referitoare la verificarea anuală, ceea ce înseamnă că sporul pentru titlul de doctor este plătit doar dacă activitatea profesorilor este verificată suplimentar lunar, conform OUG 115/2023.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I nu primesc sporul de doctorat, indiferent de data la care au obținut titlul / Prevederea se aplică și profesorilor cu funcții de conducere din ISJ-uri, CCD-uri și școli
Indemnizația de doctorat și drepturile salariale aferente gradului didactic I nu se cumulează dacă gradul didactic I a fost obținut prin echivalare – sindicat al profesorilor
DOCUMENT Model de raport lunar pe care trebuie să îl completeze profesorii pentru a primi sporul de doctorat și exemple de activități luate în calcul pentru acordarea lui, publicate de ISJ Dolj
Profesoara Nina Vasile: Opt propuneri care să înlocuiască vânătoarea de profesori cu doctorat / Memoriu public către ministra Educației, Ligia Deca
DOCUMENT Toți profesorii cu doctorat trebuie să facă un raport lunar de activitate, care este verificat și aprobat de către directorul școlii, pentru a primi sporul de doctorat – Adresă a Ministerului Educației
Mircea Bertea: Între inutilitate și ridicol. Indemnizația pentru titlul științific de doctor, atribuțiile suplimentare obiective și valorificarea lor lunară suplimentară
Este discriminare ca profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I, până în 30 iunie 2017, să nu beneficieze de sporul de doctorat – CNCD

8 comments
  1. Din păcate, asta e țara în care trăim…Sunt bani pentru o mulțime de chestii, dar celor cu doctorat trebuie să li se plafoneze acest spor…
    De ce să încurajăm performanțele și dorința de a evolua când putem foarte ușor să punem bețe în roate celor care au avut curaj să facă niște studii și au mai scris și o teză de doctorat? Iar raportarea lunară a activității e de noaptea minții…Cu siguranță au propus-o unii care habar n-au ce înseamnă un doctorat și mai ales modul de a justifica acele competente deținute în activitatea didactică.

  2. Haideți să aplicăm același principiu, prin justificarea activităților și a celor care beneficiază de gradația de merit, bine-merci pentru cinci ani, fără nici o verificare a “performanțelor” acestora.

  3. Profesorii cu Doctorat sunt acei oameni care au stat toată viața cu nasul în cărți! Au fost mereu fruntași în clasă, în studenție! Sunt pasionați de studiu, de munca cu elevii săi! Au sacrificat, sau au amânat în viață, alte împliniri personale, pentru a face cercetare, a citi prin marile biblioteci din țară sau de prin alte țări europene!
    În ce fel sunt recunoscuți pentru cei 5 ani de studii (master și doctorat)?

  4. Cinstit vorbind:
    DE CE SĂ FIE PLĂTIȚI DOAR PENTRU CĂ AU IN DULAP O DIPLOMĂ DE DOCTOR, când ei:

    – nu prestează cu nimic in plus față de ceilalți colegi de-ai (lor care de ex au doar 2-3 mastere)
    – nu vor preda – la nivel de doctor(?!) disciplina pe care sunt incadrați – altceva decât e prevăzut in programă, oricare ar fi ea
    – nu au alte rezultate in plus față de rezultatele colegilor lor mai săraci cu duhul (a se citi: fără doctorat)
    – nu fac cercetare, nu fac inovare, nu revoluționează nimic DAR dacă cumva fac, ar trebui să fie recompensați prin gradație de merit dacă chiar merită!
    – formează o castă de inivizi, cu nasul pe sus, plătiți suplimentar NU pentru ce fac

    ziceți si voi (cei plătiți pentru cât și cum munciți), am dreptate?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT În 2.167 de localități din România rata de infectare este sub 1. La două zile de la începerea școlii crește cu 110 numărul orașelor și comunelor „verzi”, în care toți elevii pot merge cu prezență fizică

În 2.167 de localități este scenariul verde pe 6 mai 2021, potrivit datelor de la Centrul Național de Conducere și Coordonare a Intervenției (CNCCI), publicate de Ministerul Educației. Cea mai…
Vezi articolul

Inspectorii școlari și directorii să fie aleși prin concurs – campanie Declic cu peste 1.500 de semnături: „Detașarea trebuie să fie o excepție, nu regulă, așa cum dictează acum partidele” / Toți inspectorii școlari și 1.300 de directori sunt puși din pix

Peste 1.500 de persoane cer încetarea numirilor politice pentru inspectorii școlari și directorii de școli, printr-o petiție adresată ministrei Educației, Ligia Deca, lansată de platforma Declic. „Detașarea [în funcție –…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor reacționează după ce Guvernul a aprobat alocări de doar 2,4% din PIB pentru Educație în următorii 50 de ani și cere ca procentul să fie cel puțin 4,7: Subfinanţarea cronică a învăţământului din România are efecte devastatoare

Consiliul Naţional al Elevilor „condamnă cu fermitate modul în care Guvernul României îşi propune să sprijine dezvoltarea sistemului de educaţie şi solicită revizuirea documentului de prognoză şi a policitilor bugetare,…
Vezi articolul

Modificările din orarul elevilor prevăzute de Ghidul Ministerului Sănătății: Cursurile încep la ore diferite pentru clase diferite, pauzele sunt decalate, “dacă este posibil” orele de sport au loc și în sală, fără mască / Absențele elevilor și ale profesorilor vor fi monitorizate

Programul școlar al elevilor se modifică începând cu 14 septembrie, față de felul în care se desfășurau cursurile până acum, potrivit Ghidului cu măsuri sanitare publicate de Ministerul Sănătății. Cursurile…
Vezi articolul