Daniel Metz, fostul CEO al companiei NTT DATA Romania, a fost numit prorector al Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, alături de profesorii Lucian Viorel Marina și Ioan Lucian Popa. Într-un interviu acordat publicației Alba 24, Daniel Metz a povestit cum a acceptat propunerea lui Daniel Breaz, reales pentru al patrulea mandat la conducerea Universității, de a deveni prorector în Alba Iulia și care sunt obiectivele mandatului său.
În 2000, Daniel Metz a înființat EBS România, cumpărată în 2013 de către compania japoneză NTT DATA. A fost CEO al companiei de IT NTT DATA Romania până în 2021, când a devenit președintele Consiliului de Administrație, iar din 2023 este executive advisor extern al companiei cu sediul central în Cluj-Napoca, cu birouri în București, Sibiu, Timișoara, Brașov și Iași și cu peste 2.000 de angajați, potrivit site-ului propriu. Metz este din 2022 cadru titular la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor în Departamentul de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor în Limba Germană al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și din 2021 este și cadru didactic asociat la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu.
Într-un interviu acordat publicației Alba 24, Daniel Metz a declarat că „vrem să construim aici o universitate de tip antreprenorial. O universitate în care mediul de afaceri, agenții economici să fie integrați și implicați direct în activitățile didactice”.
„Avem un context unic. Dacă este să ne uităm la agenții economici din județul Alba, avem o salbă întreagă de firme germane sau internaționale de înaltă calitate, producători de componente auto, avem foarte multe firme. Pe urmă avem niște firme antreprenoriale românești extrem de puternice, pornind de la Transavia, Elit, Apulum și dacă este să comparăm Alba Iulia cu Clujul, noi avem în Alba Iulia mai multe locuri de muncă raportat la numărul de studenți decât există în Cluj. În Cluj, numărul de studenți este mult mai mare decât oportunitățile de locuri de muncă ce există”, a precizat Metz.
Fostul CEO al companiei IT a anunțat că una dintre măsurile pe care vrea să le implementeze în mandatul de prorector este de a trimite profesorii în stagii în companii.
„O altă măsură pe care doresc să o implementez: noi ne trimitem studenții în fiecare an să facă practică, internship-uri [stagii] pe la firme săptămâni de zile, dar eu n-am văzut niciun profesor care să meargă la firme, de exemplu o săptămână pe an, și să vadă cum se derulează activitatea dintr-un departament de marketing. Dacă tot predau marketing. Nu fac nicio legătură cu niciun cadru didactic din UAB [Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia], vorbesc teoretic. Dacă eu predau marketing, eu trebuie să știu ce se întâmplă în marketing în ziua de astăzi. Haideți să mă duc o săptămână pe an cel puțin la Bosch, la Mercedes, la Transavia, la știu eu ce firme și să văd ce înseamnă lansarea unui produs, ce înseamnă segmentarea unei piețe, să înțeleg cum funcționează piața, pentru că după ce mă întorc și acolo eu văd absolvenții mei care lucrează deja în departamentele respective și văd cu ce probleme sunt confruntați, ce sarcini au de rezolvat, când mă întorc la catedră probabil că o să-mi adaptez discursul ca profesor, o să-mi adaptez materialul de învățământ realității pe care am văzut-o în teren. Pentru că în momentul de față sistemul de învățământ, dar nu numai la noi, ci și internațional, funcționează de obicei după următorul model: absolvenți foarte buni rămân în universitate, își fac doctoratul, devin asistenți, încep să predea, citesc tot mai multe cărți, încep să și scrie cărți, dar n-au făcut niciodată marketing real, să fie pe câmpul de luptă, să le dea vântul rece în obraz. Acesta este iar un element de integrare, în sensul în care nu numai studenții merg, ci merg și cadrele didactice în economie să înțeleagă lucrurile astea mai bine. Pe urmă, trebuie să responsabilizăm și mediul de afaceri, să vină și ei în activitățile didactice. Și se fac niște lucruri extraordinare aici în Alba Iulia, companii care sunt implicate cu niște investiții enorme în cadrul universității pentru a pune la dispoziția studenților bază tehnico-materială pentru activitățile didactice”, a declarat Daniel Metz, din luna martie numit prorector la Universitatea din Alba Iulia.
Daniel Metz, prorector al Universității 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia, cele mai importante declarații din interviul acordat publicației Alba 24:
- Am făcut afaceri peste 30 de ani, am avut succes în afaceri, am construit o companie mare pe care am vândut-o unui concern care aparține guvernului japonez, principalul acționar al NTT DATA este Guvernul Japoniei, apoi Bank of Japan. Mi-am propus ca atunci când voi considera că a venit momentul potrivit să mă retrag să mă îndrept spre educația oamenilor tineri, pentru că în tot ceea ce am făcut în afaceri am beneficiat de entuziasmul, de motivația și de pasiunea oamenilor tineri. Ei m-au ajutat să am succes în afaceri și am considerat că a venit momentul să dau înapoi o parte din aceste fructe ale comunității de care am beneficiat, să mă reîntorc spre comunitate și să sprijin educația prin ceea ce pot eu. Să sprijin educația astfel încât tânăra generație să înțeleagă mai bine ce înseamnă economia, cum funcționează societatea, care sunt legile economiei, macroeconomia, microeconomia, astfel încât să facă pașii spre cariera profesională un pic mai ușor.
- Am absolvit acum vreo 40 de ani Liceul Militar „Mihai Viteazul” din Alba Iulia și am crescut ca bărbat în Alba-Iulia. M-am legat sufletește de acest oraș.
- Acum 2 ani eram într-o comisie de licență la Academia Forțelor Terestre la Sibiu și acolo l-am întâlnit pe dl rector de aici, de la Universitatea din Alba Iulia, pe dl Breaz, și dânsul mi-a tot vorbit de universitatea de aici și despre ceea ce face. Mi-a plăcut foarte mult și m-a tot provocat, mi-a tot spus: «haideți la Alba-Iulia că o să ne puteți ajuta și o să vă bucurați dacă o să fiți parte a echipei noastre» Eu m-am gândit: practic eu m-am retras acum din afaceri, predau la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), am acolo viața mea nouă, am doi pitici acasă, mă ocup așa mai mult de ei și oarecum m-am retras din vâltoarea asta a lumii moderne cotidiene. Și dl Breaz în mod inteligent mi-a însămânțat un virus în subconștient. Antreprenor fiind, a fost suficient să-mi spună de 2-3 ori: hai la Alba-Iulia că putem construi ceva deosebit împreună. După un timp, a venit momentul în care s-au făcut alegerile aici la Alba-Iulia pentru noua echipă managerială și dl Breaz a fost reales în funcția de rector și atunci am concretizat discuțiile, în sensul în care dânsul m-a numit în noua echipă de conducere a universității și sincer să fiu nu mi-a fost foarte simplu să iau această decizie, pentru că eram foarte dedicat activității mele de la Cluj, din UBB, unde predau în limba germană la Facultatea de Științe Economice.
- A fost pentru mine o schimbare în viață. Dintr-o dată trebuia să vin la serviciu în Alba-Iulia, eu care nu eram obișnuit să mă duc la serviciu, mă duceam la firma mea sau aveam un alt statut. M-am simțit stingher când am intrat pentru prima dată în birou aici la Universitate și am zis: până acum alții veneau la mine în birou, eu ofeream altora biroul și acum mă duc eu să lucrez în altă parte. M-am simțit din nou tânăr și-mi venea să zâmbesc că nici nu știam ce salariu voi avea. Dar eu deja începusem să vin aici la serviciu și mă cazasem aici în căminul studențesc. Acum o să folosesc un cuvânt care nu-i academic, am zis: «uite ce m-au prostit ăștia, că eu vin aici pe banii mei, stau într-un cămin studențesc pe care în concediu nu cred că l-aș fi ales în astfel de condiții așa, de două stele», dar vin cu un entuziasm pe care nu l-am resimțit în ultimii ani. […]
- Îmi doresc ca această universitate să fie o pată de culoare în România, pentru faptul că aici avem un context unic. Dacă este să ne uităm la agenții economici din județul Alba, avem o salbă întreagă de firme germane sau internaționale de înaltă calitate, producători de componente auto, avem foarte multe firme. Pe urmă avem niște firme antreprenoriale românești extrem de puternice, pornind de la Transavia, Elit, Apulum și dacă este sa comparăm Alba Iulia cu Clujul, noi avem în Alba Iulia mai multe locuri de muncă raportat la numărul de studenți decât există în Cluj. În Cluj, numărul de studenți este mult mai mare decât oportunitățiule de locuri de muncă ce există. Se pleacă la Cluj și copiii de aici nu se mai întorc acasă, rămân angajați prin Cluj și îi pierdem de tot. Eu vreau să schimb aici această paradigmă. Să rămână aici în Alba-Iulia, pentru că vrem să construim aici o universitate de tip antreprenorial. O universitate în care mediul de afaceri, agenții economici să fie integrați și implicați direct în activitățile didactice […]
- Eu ce vreau să fac aici, la Alba, una dintre primele măsuri? Vreau ca împreună cu mediul socio-economic, și asta nu înseamnă numai agenții economici, noi mai avem și secție de teologie, de filologie șamd, vreau să definim care sunt expectanțele mediului de afaceri vizavi de un absolvent de la Universitatea Alba Iulia. Dacă cineva angajează un absolvent de științele economice de la UAB, ce trebuie să știe acel om? Hai să definim împreună, ne punem la masă, punem 20-30 de puncte și eu la Universitate îți garantez că în cadrul celor 3 ani plus masteratul vom trata aceste teme și avbsolvenții noștri vor avea în profilul lor ideal de absolvire aceste cunoștințe.
- Eu am făcut 30 de ani business și predau de 8 ani. Prea des în cadrul uiversităților ne ascundem în spatele fișei disciplinei și în spatele ARACIS-ului, ce ne spune ARACIS șamd când știm foarte bine că noi putem prelua așteptările mediului socio-economic și să le integrăm în activitățile didactice. Putem face lucrul ăsta foarte simplu. Prima măsură este să ascultăm ce își doresc angajatorii de la absolvenții noștri. Noi aia trebuie să livrăm. Eu sunt fost om de business, eu știu că dacă livrez un produs sau un serviciu care nu este dorit în piață, nimeni nu o să mi-l cumpere, nu o să-l valorizeze. Așa este și cu un absolvent. Universitatea Alba-Iulia trebuie să devină un generator de bunăstare în Alba Iulia, județul Alba. Noi trebuie să generăm prosperitate, bunăstare în comunitate prin calitatea absolvenților pe care îi livrăm acestei comunități. Ăsta este rolul nostru societal. Pentru aia, noi trebuie să știm exact ce își dorește societatea de la noi, ce fel de absolvenți trebuie să livrăm noi, astfel încât ei să vină în companii cu o valoare adăgată, pentru ca ei să genereze afaceri suplimentare, să genereze un suflu nou, motivație, să înțeleagă mai bine piața, să înțeleagă mai bine clienții.
- O altă măsură pe care doresc să o implementez: noi ne trimitem studenții în fiecare an să facă practică, internship-uri pe la firme săptămâni de zile, dar eu n-am văzut niciun profesor care să meargă la firme, de exemplu o săptămână pe an, și să vadă cum se derulează activitatea dintr-un departament de marketing. Dacă tot predau marketing. Nu fac nicio legătură cu niciun cadru didactic din UAB, vorbesc teoretic. Dacă eu predau marketing, eu trebuie să știu ce se întâmplă în marketing în ziua de astăzi. Haideți să mă duc o săptămână pe an cel puțin la Bosch, la Mercedes, la Transavia, la știu eu ce firme, și să văd ce înseamnă lansarea unui produs, ce înseamnă segmentarea unei piețe, să înțeleg cum funcționează piața, pentru că după ce mă întorc și acolo eu văd absolvenții mei care lucrează deja în departamentele respective și văd cu ce probleme sunt confruntați, ce sarcini au de rezolvat, când mă întorc la catedră probabil că o să-mi adaptez discursul ca profesor, o să-mi adaptez materialul de învățământ realității pe care am văzut-o în teren. Pentru că în momentul de față sistemul de învățământ, dar nu numai la noi ci și internațional, funcționează de obicei după următorul model: absolvenți foarte buni rămân în universitate, își fac doctoratul, devin asistenți, încep să predea, citesc tot mai multe cărți, încep să și scrie cărți, dar n-au făcut niciodată marketing real, să fie pe câmpul de luptă, să le dea vântul rece în obraz. Acesta este iar un element de integrare, în sensul în care nu numai studenții merg, ci merg și cadrele didactice în economie să înțeleagă lucrurile astea mai bine. Pe urmă, trebuie să responsabilizăm și mediul de afaceri, să vină și ei în activitățile didactice și se fac niște lucruri extraordinare aici în Alba Iulia, companii care sunt implicate cu niște investiții enorme în cadrul universității pentru a pune la dispoziția studenților bază tehnico-materială pentru activitățile didactice. […]
- Contribuția mea: îmi doresc ca atunci când o mamă are o fiică sau un fiu de 16 ani, să îi spun: nu îți trimite copilul în altă parte, lasă-l să învețe aici. Pentru că dacă îl trimiți în altă parte va învăța teorie foarte multă, dacă îl lași aici va învăța practică foarte multă pentru că firmele sunt integrate aici în activitățile didactice.
2 comments
Îmi place ideea!!Este același lucru și pentru profesorii de limbi străine?Ma uit după un stagiu in scolile din străinătate de 10 ani de zile de când sunt în București dar nu ai loc de pilele inspectorilor și directorilor de scoli.Nu ai cum!!
Să nu cumva să vă rămână profesorii la corporațiile la care îi trimiteți când vor vedea cum e remunerată corect munca și să rămâneți fără personal didactic.