Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, în mandatul căruia a fost aprobată Legea Educației nr. 1/ 2011, spune că “principala atribuție a unei legi a Educației este să stabilească un soclu moral pe care o țară se va dezvolta”. Invitat în emisiunea Info Edu, de pe TVR+, Daniel Funeriu spune despre proiectele educației inițiate de Ligia Deca în plin scandal de plagiat care îi are ca protagoniști pe ministrul de Interne Lucian Bode și pe premierul Nicolae Ciucă: “Are emitentul unei astfel de legi autoritatea morală în acest moment și autoritatea politică pentru a propune o astfel de lege, în contextul în care avem în coaliția de guvernare un partid PSD care a demolat legea nr. 1, care a fost lăudată de Comisia Europeană (…), și pe cealaltă parte avem un guvern care este plin de acuzații de plagiat, deci de furt intelectual?”.
- Potrivit surselor Edupedu.ro, printre experții PNL care rescriu legile Educației este și fostul ministru demisionar Sorin Cîmpeanu, cel care a scris prima variantă a legilor și care a demisionat în septembrie anul trecut pe fondul unui scandal de plagiat. Legile Educației trebuie aprobate apoi în Guvernul condus de Nicolae Ciucă, acuzat și el plagiat și care a blocat în instanță analiza tezei sale de doctorat. – Detalii aici
Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, inițiatorul actualei legi a Educației, legea nr. 1/ 2011, pune la îndoială capacitatea celor care scriu acum proiectele legii Educației: „Trebuie să stabilim foarte clar că principala atribuție a unei legi a educației este să stabilească un soclu moral pe care o țară se va dezvolta (…)”, a spus acesta.
“Legea educației este probabil cea mai importantă lege a unei țări. O lege a educației nu este un set de măsuri administrative, este o lege fundamentală. Este practic o operație pe creierul deschis al unei națiuni. Primul lucru pe care acea lege trebuie să se așeze este un soclu moral solid și înainte de a începe discuția tehnică, îmi permit să îmi pun sau să pun telespectatorilor o altă întrebare: Are emitentul unei astfel de legi autoritatea morală în acest moment și autoritatea politică pentru a propune o astfel de lege, în contextul în care avem în coaliția de guvernare un partid PSD care a demolat legea nr. 1, care a fost lăudată de Comisia Europeană, o lege care a adus beneficii majore în sistem și pe cealaltă parte avem un guvern care este plin de acuzații de plagiat, deci de furt intelectual?
Nu vreau să spun că sunt adevărate sau nu, dar sunt acuzații de plagiat. Ce vreau să spun este că atunci când începi un astfel de demers, trebuie să fii sigur că ai capacitatea, ai credibilitatea de a așeza lucrurile pe un soclu moral solid“, a adăugat fostul ministru.
Daniel Funeriu mai subliniază și că înainte să se rescrie textele legilor Educației, ar fi trebuit să se facă o analiză pe actuala lege “și să pornească de acolo”. Deocamdată “discutăm despre un text neasumat de nimeni pe moment (…) ne bazăm pe ceva ce ar trebui să fie foarte important, dar nu știm exact dacă e așa sau nu”.
Redăm discuția din emisiunea Info Edu, de pe TVR+:
Daniel Funeriu: Trebuie să stabilim foarte clar că principala atribuție a unei legi a educației este să stabilească un soclu moral pe care o țară se va dezvolta, că începem această discuție despre o chestie pe surse. Cred că trebuie menționat că în momentul de față ne bazăm pe ceva ce ar trebui să fie foarte important, dar nu știm exact dacă e așa sau nu. E un balon de încercare lansat de niște oameni care spun presei: ‘domnule, hai să vedem cum reacționează lumea’.
Moderator: Prima întrebare pe care urma să v-o adresez este legată de valorile și principiile pe care trebuie să se așeze în primul și în primul rând o lege a educației naționale.
Daniel Funeriu: Legea educației este probabil cea mai importantă lege a unei țări. O lege a educației nu este un set de măsuri administrative, este o lege fundamentală. Este practic o operație pe creierul deschis al unei națiuni. Primul lucru pe care acea lege trebuie să se așeze este un soclu moral solid și înainte de a începe discuția tehnică, îmi permit să îmi pun sau să pun telespectatorilor o altă întrebare: Are emitentul unei astfel de legi autoritatea morală în acest moment și autoritatea politică pentru a propune o astfel de lege, în contextul în care avem în coaliția de guvernare un partid PSD care a demolat legea nr. 1, care a fost lăudată de Comisia Europeană, o lege care a adus beneficii majore în sistem și pe cealaltă parte avem un guvern care este plin de acuzații de plagiat, deci de furt intelectual?
Nu vreau să spun că sunt adevărate sau nu, dar sunt acuzații de plagiat. Ce vreau să spun este că atunci când începi un astfel de demers, trebuie să fii sigur că ai capacitatea, ai credibilitatea de a așeza lucrurile pe un soclu moral solid. Tocmai aceasta a fost esența legii nr. 1 și anume acum 10 ani, 12 ani s-a făcut curățenie la Bacalaureat. Am început cruciada antiplagiat care, iată, după 12 ani, nu a fost rezolvată și nu ezit să spun că responsabilitatea principală este a președintelui în acest caz. El este cel care i-a învestit în funcție pe toți cei care sunt acum suspectați de plagiat.
O primă concluzie, aș spune, discutăm despre un text neasumat de nimeni pe moment.
Moderator: Era nevoie de acest text scris de la zero sau se putea lucra și îmbunătăți vechea lege, legea nr. 1 pe 2011, din punctul dumneavoastră de vedere?
Daniel Funeriu: Sunt un om al cifrelor. Singurul moment în care România a avut un salt la testele PISA a fost intervalul 2009 – 2012, perioada în care a fost implementată, pusă în practică legea educației în varianta sa originală, legea nr. 1. O primă consecință a aplicării legii nr. 1 din 2011 a fost că România a avut cel mai mare salt la testele PISA din Uniunea Europeană. Pentru prima dată nu am mai fost ultimii din Uniunea Europeană și a fost singura perioadă istorică de după revoluție în care România a crescut la testele PISA. A fost perioada în care am introdus în învățământ profesional competitiv, învățământul dual.
Opinia mea este că ar fi fost sănătos să se facă o analiză limpede a legii nr 1. Să vedem ce anume a produs rezultate, ce nu a produs rezultate și să se pornească de acolo. Din păcate și eu am fost foarte entuziast când președintele Iohannis a anunțat inițiativa România educată, pentru că am crezut că se va începe cu o analiză limpede, clară, așa cum am făcut noi în Comisia Miclea. Din păcate, nu am văzut acest lucru, s-a ieșit cu un document, România educată, care este o colecție de bune intenții. Am zis hai să așteptăm să vedem o operaționalizare a acestor vise mărețe într-un text de lege, lucru pe care din nou nu l-am văzut. Cred că corect ar fi fost să se ia legea nr. 1, să se facă o analiză, să vedem ce este de păstrat și nu este de păstrat și să pornească de acolo”.