Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, în mandatul căruia a fost aprobată Legea Educației nr. 1/ 2011, spune că “principala atribuție a unei legi a Educației este să stabilească un soclu moral pe care o țară se va dezvolta”. Invitat în emisiunea Info Edu, de pe TVR+, Daniel Funeriu spune despre proiectele educației inițiate de Ligia Deca în plin scandal de plagiat care îi are ca protagoniști pe ministrul de Interne Lucian Bode și pe premierul Nicolae Ciucă: “Are emitentul unei astfel de legi autoritatea morală în acest moment și autoritatea politică pentru a propune o astfel de lege, în contextul în care avem în coaliția de guvernare un partid PSD care a demolat legea nr. 1, care a fost lăudată de Comisia Europeană (…), și pe cealaltă parte avem un guvern care este plin de acuzații de plagiat, deci de furt intelectual?”.
- Potrivit surselor Edupedu.ro, printre experții PNL care rescriu legile Educației este și fostul ministru demisionar Sorin Cîmpeanu, cel care a scris prima variantă a legilor și care a demisionat în septembrie anul trecut pe fondul unui scandal de plagiat. Legile Educației trebuie aprobate apoi în Guvernul condus de Nicolae Ciucă, acuzat și el plagiat și care a blocat în instanță analiza tezei sale de doctorat. – Detalii aici
Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, inițiatorul actualei legi a Educației, legea nr. 1/ 2011, pune la îndoială capacitatea celor care scriu acum proiectele legii Educației: „Trebuie să stabilim foarte clar că principala atribuție a unei legi a educației este să stabilească un soclu moral pe care o țară se va dezvolta (…)”, a spus acesta.
“Legea educației este probabil cea mai importantă lege a unei țări. O lege a educației nu este un set de măsuri administrative, este o lege fundamentală. Este practic o operație pe creierul deschis al unei națiuni. Primul lucru pe care acea lege trebuie să se așeze este un soclu moral solid și înainte de a începe discuția tehnică, îmi permit să îmi pun sau să pun telespectatorilor o altă întrebare: Are emitentul unei astfel de legi autoritatea morală în acest moment și autoritatea politică pentru a propune o astfel de lege, în contextul în care avem în coaliția de guvernare un partid PSD care a demolat legea nr. 1, care a fost lăudată de Comisia Europeană, o lege care a adus beneficii majore în sistem și pe cealaltă parte avem un guvern care este plin de acuzații de plagiat, deci de furt intelectual?
Nu vreau să spun că sunt adevărate sau nu, dar sunt acuzații de plagiat. Ce vreau să spun este că atunci când începi un astfel de demers, trebuie să fii sigur că ai capacitatea, ai credibilitatea de a așeza lucrurile pe un soclu moral solid“, a adăugat fostul ministru.
Daniel Funeriu mai subliniază și că înainte să se rescrie textele legilor Educației, ar fi trebuit să se facă o analiză pe actuala lege “și să pornească de acolo”. Deocamdată “discutăm despre un text neasumat de nimeni pe moment (…) ne bazăm pe ceva ce ar trebui să fie foarte important, dar nu știm exact dacă e așa sau nu”.
Redăm discuția din emisiunea Info Edu, de pe TVR+:
Daniel Funeriu: Trebuie să stabilim foarte clar că principala atribuție a unei legi a educației este să stabilească un soclu moral pe care o țară se va dezvolta, că începem această discuție despre o chestie pe surse. Cred că trebuie menționat că în momentul de față ne bazăm pe ceva ce ar trebui să fie foarte important, dar nu știm exact dacă e așa sau nu. E un balon de încercare lansat de niște oameni care spun presei: ‘domnule, hai să vedem cum reacționează lumea’.
Moderator: Prima întrebare pe care urma să v-o adresez este legată de valorile și principiile pe care trebuie să se așeze în primul și în primul rând o lege a educației naționale.
Daniel Funeriu: Legea educației este probabil cea mai importantă lege a unei țări. O lege a educației nu este un set de măsuri administrative, este o lege fundamentală. Este practic o operație pe creierul deschis al unei națiuni. Primul lucru pe care acea lege trebuie să se așeze este un soclu moral solid și înainte de a începe discuția tehnică, îmi permit să îmi pun sau să pun telespectatorilor o altă întrebare: Are emitentul unei astfel de legi autoritatea morală în acest moment și autoritatea politică pentru a propune o astfel de lege, în contextul în care avem în coaliția de guvernare un partid PSD care a demolat legea nr. 1, care a fost lăudată de Comisia Europeană, o lege care a adus beneficii majore în sistem și pe cealaltă parte avem un guvern care este plin de acuzații de plagiat, deci de furt intelectual?
Nu vreau să spun că sunt adevărate sau nu, dar sunt acuzații de plagiat. Ce vreau să spun este că atunci când începi un astfel de demers, trebuie să fii sigur că ai capacitatea, ai credibilitatea de a așeza lucrurile pe un soclu moral solid. Tocmai aceasta a fost esența legii nr. 1 și anume acum 10 ani, 12 ani s-a făcut curățenie la Bacalaureat. Am început cruciada antiplagiat care, iată, după 12 ani, nu a fost rezolvată și nu ezit să spun că responsabilitatea principală este a președintelui în acest caz. El este cel care i-a învestit în funcție pe toți cei care sunt acum suspectați de plagiat.
O primă concluzie, aș spune, discutăm despre un text neasumat de nimeni pe moment.
Moderator: Era nevoie de acest text scris de la zero sau se putea lucra și îmbunătăți vechea lege, legea nr. 1 pe 2011, din punctul dumneavoastră de vedere?
Daniel Funeriu: Sunt un om al cifrelor. Singurul moment în care România a avut un salt la testele PISA a fost intervalul 2009 – 2012, perioada în care a fost implementată, pusă în practică legea educației în varianta sa originală, legea nr. 1. O primă consecință a aplicării legii nr. 1 din 2011 a fost că România a avut cel mai mare salt la testele PISA din Uniunea Europeană. Pentru prima dată nu am mai fost ultimii din Uniunea Europeană și a fost singura perioadă istorică de după revoluție în care România a crescut la testele PISA. A fost perioada în care am introdus în învățământ profesional competitiv, învățământul dual.
Opinia mea este că ar fi fost sănătos să se facă o analiză limpede a legii nr 1. Să vedem ce anume a produs rezultate, ce nu a produs rezultate și să se pornească de acolo. Din păcate și eu am fost foarte entuziast când președintele Iohannis a anunțat inițiativa România educată, pentru că am crezut că se va începe cu o analiză limpede, clară, așa cum am făcut noi în Comisia Miclea. Din păcate, nu am văzut acest lucru, s-a ieșit cu un document, România educată, care este o colecție de bune intenții. Am zis hai să așteptăm să vedem o operaționalizare a acestor vise mărețe într-un text de lege, lucru pe care din nou nu l-am văzut. Cred că corect ar fi fost să se ia legea nr. 1, să se facă o analiză, să vedem ce este de păstrat și nu este de păstrat și să pornească de acolo”.
7 comments
Aprecierile și comentariile fostului ministru Funeriu sunt pertinente. Are minte limpede și forță de analiză. Nicicând România nu a fost condusă de oameni mai slab pregătiți ca acum, niște ageamii.
D-le.Funeriu, intr-adevar, este greu de apreciat daca sunt entitati morale individuale sau colective care sa stabileasca sau sa evalueze legile educatiei. Dar oare Comisia Europeana are caderea morala sa aprecieze pozitiv sau negativ, aceste legi in conditiile in care avem scandalurile de coruptie, plagiat cu care se confrunta in prezent si nu numai? Oare in mediul universitar romanesc se poate vorbi de morala, in conditiile in care stim cu totii felul in care se fac angajarile concursurile, promovarile, in conditiile in care clanurile de familie si interese conduc universitatile si nu numai? Eu cred ca trebuie sa reflectam mai adanc la ceea ce se intampla in jurul nostru si sa nu mai aruncam cu vorbe, ca niste bieti propangadinsti incercand sa mai salvam un sistem profund corupt per ansamblu, atat in invatamant, in mediul social, economic sau politic care reprezinta asa zisa societate democratica universala de astazi…. Eu zic ca nu este dacat o chestiune de timp pentru a se alege praful….
Sigur ca nea Funeriu n-a auzit de Constitutie, altfel nu facea afirmatia nefericita referitoare la ,,cea mai importanta lege a unei tari”. Iar daca ,,stam stramb ca sa judecam drept” observam cum toate legile catalogate ,,importante” de unii si altii sunt facute praf pentru ca se poate apoi transformate in subiecte de tinut populimea ocupata. Ca sa nu mai vorbim de aplicare. Oricine poate sa-si faca o idee cu privire la invatamant parcurgand lista celor peste 25 ministrii ai ,,educatiei” avuti din ’89.
Romania Civilizata 2030, Presedinte Director General, Marian STAS a propus un Contre Proiect la Legea Preuniversitar !
Initial Dna Ministru Ligia DECA a acceptat un RDV in luna decembrie 2022 solicitat care apoi a fost refuzat.
” Conform solicitării dumneavoastră de audiență către Ministerul Educației, vă informăm că audiențele se efectuează la cabinetul domnului Subsecretar de Stat, Cătălin-Mihai Micu și dorim pe această cale să vă invităm în data de 07.12.2022, între orele 12.45 – 14.30.
Vă rugăm pe această cale să ne confirmați prezența și dacă doriți să ne comunicați și un număr de contact.
Toate cele bune!
Cabinet Subsecretar de Stat
Consilier
Mina Ștefan
Stimata Doamnă Ministru
Ing Ligia DECA,
Stimate Doamne si Domni Secretari de stat
Simate Domnule Consilier
Mina Ștefan
Al doua comunicare,
“Romania Civilizata 2030, Presedinte Director General Marian STAS va adreseaza mulțumiri pentru propunerea unei intalniri de lucru și pentru încrederea acordată.
Pentru a vă satisface mai bine așteptările, ne luăm libertatea de a vă prezenta paleta propunerilor spre discutie si a alege themele ce prezinta interes la acest moment pentru intalnire de lucru,
De asemenea intrebarea cine va participa la intalnirea de lucru ?
Suntem deosebit de sensibili la acest lucru și, apreciind intentiile de modernizare si eficientizarea a sistemului educativ , le urmărim cu interes evoluțiile sale.
Iata themele :
1.Alta architecture a sistemului de educatie preuniversitar
2.Educatia timpurie, grupele maternale (gradinita ) de 4 – 5 ani si 5 – 6 ani transeferate in mediul scolar
3. Formare profesorului generalist clasele 1 – 8
4.Ciclul de orientare scolara, clasele 9 – 11 fara evaluare nationala.
5.Oficiul de Orientare scolara si profesionala
6.Formarea generala ;
a.Filiera licee Bac academic
b.Filiera Scoli Cultura Generala, BAC Specializat
7.Formarea profesionala initiala ;
a.Invatamant profesional timp complet in scoala, stagii, statut de elev
b.Sistemul dual alternata scoala / companie, etc, statut de angajat
c. Intrarea in formare profesionala initiala
i. Conditii de angajare a unui ucenic
ii. Companie formatoare
d.Consiliul inter profesional judetean
e.Centre de formare profesionala judetene
8.Încurajarea la revenirea in scoala sau formare initiala
9.Tranziția de la educație la angajare
a.Directii de lucru
10. Plan de studii
a.Pasarele examine de diferenta
11. Etc, alte thèmes pe care le doriti
În speranța de a obține un răspuns favorabil din partea dumneavoastră, vă rugam să primiți, expresia celei mai distinse considerații a noastre.
Romania Civilizata 2030
Presedinte Director General
Marian STAS
Dupa acest mesage, ME refuza RDV !!!
Ce înțelege acest nene prin “curățenie la Bac”?
Acum elevii nu mai schimbă ciornele între ei, dar fentează cu căști în urechi!
Doar nu crede cineva că elevii de acum învață mai mult decât cei de dinainte de 2011!
Ce curățenie e asta?! Vise de curățenie!
Acum, mai câștigă și chinezii care produc căști ce pot fi ascunse în urechi! Pe lângă ăia care produc camerele de supraveghere din sălile de examen!
Sa scrie funeriu din nou legea educației…cu pixelul albastru…. se baga și el ca chiloții în cur…. nu îl baga nimeni în seama…. trist personaj….
Domnul Gheorghe, ce ziceați că face fostul ministru? Trist personaj sunteți…