Daniel David, sfaturi psihologice în lupta împotriva epidemiei de coronavirius: Unii interpretează COVID-19 catastrofic, cu gândire rigidă, și atunci voi fi furioși, mânioși, depresivi / Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul

16.092 de vizualizări
Daniel David / Foto: danieldavidubb.wordpress.com
“Omenirea se confruntă astăzi cu o problemă practică majoră, și anume epidemia de coronavirus (COVID-19). Prin modul în care ne raportăm la această problemă practică, putem genera răspunsuri psihologice adaptative/funcționale sau dezadaptative/disfuncționale”, atrage atenția Daniel David, profesor de psihologie clinică și științe cognitive clinice la Universitatea Babeș-Bolyai. Într-un text numit “Sfaturi psihologice în lupta împotriva epidemiei de coronavirius (COVID-19)”, David explică cum să abordăm eficient problema practică a epidemiei.

Contactat de Edupedu.ro, psihologul a detaliat ce tip de discurs generează panică, anxietate, furie, agresivitate și stări de depresie, dar a subliniat că publicul trebuie să fie atent să-și selecteze informația “numai din surse credibile: autorități plus specialiști plus media de încredere. Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul.

Răspunsurile psihologice funcționale pe care oamenii le au în fața unei astfel de epidemii și care ne ajută să ne adaptăm situației și să luăm măsuri pentru a ne proteja “sunt stările de îngrijorare – dar nu de panică și anxietate, stările de nemulțumire – dar nu de furie și agresivitate, stări de tristețe – dar nu stări depresive“, a declarat David, pentru Edupedu.ro.

Răspunsurile psihologice dezadaptative/disfuncționalesunt stările de panică și anxietate, de furie și agresivitate și stările de depresie. Le generăm prin:

  • Gândire rigidă, de tipul: epidemia nu trebuia să se întâmple! Eu nu trebuia să fiu infectat!
  • Gândirea catastrofică, ce se exprimă astfel: e groaznic că s-a întâmplat acest lucru!
  • Lipsa de toleranță la frustrare: nu pot tolera că s-a întâmplat acest lucru!“, a explicat psihologul, pentru Edupedu.ro.

Și adesea noi facem și evaluări globale negative, de tipul: viața e nedreaptă“, a continuat acesta.

Dar nu evenimentul declanșează răspunsurile noastre psihologice, ci modul în care îl interpretăm. Avem evenimentul epidemie. Unii oameni interpretează epidemia:

  • Catastrofic, cu gândire rigidă, și atunci ei voi fi furioși, mânioși, depresivi.
  • Alții vor gândi non-catastrofic, flexibil: mi-aș fi dorit să nu se întâmple, dar fac tot ce ține de mine. Ok, nu-mi place ce se întâmplă, dar pot tolera și caut soluții“, spune David, care este și profesor asociat în Department of Population Health Science and Policy/Ichan School of Medicine at Mount Sinai..

Modul în care gândim generează reacțiile, nu situația în sine. De aceea spun că este important ca în spațiul public și autoritățile, și media să promoveze interpretarea rațională a situației, că atunci vor favoriza apariția acelor reacții sănătoase. Dacă noi promovăm gândirea catastrofică, atunci oamenii vor fi furioși, agresivi și se vor lua la harță unii cu alții“, a punctat David, pentru Edupedu.ro.

Atenție! Să luăm informația numai din surse credibile: autorități plus specialiști plus media de încredere. Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul“, a declarat psihologul, recent ales rector al UBB.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sondaj Monitor al Minorităţilor 2020: Examenul nediferențiat la Limba română de la BAC, considerat discriminatoriu de 67% dintre adulţii maghiari din Transilvania / Aproape toţi cred că elevii maghiari trebuie să înveţe bine limba română

Peste 90% dintre maghiarii din Transilvania cred că elevii maghiari trebuie să înveţe limba română. 67% dintre adulţii maghiari consideră discriminatoriu faptul că, la Bacalaureat, elevii aparținând minorităților și care…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Ce este evaluarea națională standardizată? Dragoș Iliescu, expert în testare educațională: Să ne așteptăm la teste cu un număr mai mare de itemi, probabil cel puțin 30-40 de întrebări, care vor fi scorați în mod automat, posibil de computer. Va scădea numărul contestațiilor acceptate

Standardizarea evaluării naționale și informatizarea examenelor au fost anunțate de ministrul Educației ca obiectiv pentru examenele de anul viitor. Ce înseamnă testarea standardizată și cum va fi organizată, de exemplu,…
Vezi articolul