Daniel David, sfaturi psihologice în lupta împotriva epidemiei de coronavirius: Unii interpretează COVID-19 catastrofic, cu gândire rigidă, și atunci voi fi furioși, mânioși, depresivi / Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul

16.093 de vizualizări
Daniel David / Foto: danieldavidubb.wordpress.com
“Omenirea se confruntă astăzi cu o problemă practică majoră, și anume epidemia de coronavirus (COVID-19). Prin modul în care ne raportăm la această problemă practică, putem genera răspunsuri psihologice adaptative/funcționale sau dezadaptative/disfuncționale”, atrage atenția Daniel David, profesor de psihologie clinică și științe cognitive clinice la Universitatea Babeș-Bolyai. Într-un text numit “Sfaturi psihologice în lupta împotriva epidemiei de coronavirius (COVID-19)”, David explică cum să abordăm eficient problema practică a epidemiei.

Contactat de Edupedu.ro, psihologul a detaliat ce tip de discurs generează panică, anxietate, furie, agresivitate și stări de depresie, dar a subliniat că publicul trebuie să fie atent să-și selecteze informația “numai din surse credibile: autorități plus specialiști plus media de încredere. Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul.

Răspunsurile psihologice funcționale pe care oamenii le au în fața unei astfel de epidemii și care ne ajută să ne adaptăm situației și să luăm măsuri pentru a ne proteja “sunt stările de îngrijorare – dar nu de panică și anxietate, stările de nemulțumire – dar nu de furie și agresivitate, stări de tristețe – dar nu stări depresive“, a declarat David, pentru Edupedu.ro.

Răspunsurile psihologice dezadaptative/disfuncționalesunt stările de panică și anxietate, de furie și agresivitate și stările de depresie. Le generăm prin:

  • Gândire rigidă, de tipul: epidemia nu trebuia să se întâmple! Eu nu trebuia să fiu infectat!
  • Gândirea catastrofică, ce se exprimă astfel: e groaznic că s-a întâmplat acest lucru!
  • Lipsa de toleranță la frustrare: nu pot tolera că s-a întâmplat acest lucru!“, a explicat psihologul, pentru Edupedu.ro.

Și adesea noi facem și evaluări globale negative, de tipul: viața e nedreaptă“, a continuat acesta.

Dar nu evenimentul declanșează răspunsurile noastre psihologice, ci modul în care îl interpretăm. Avem evenimentul epidemie. Unii oameni interpretează epidemia:

  • Catastrofic, cu gândire rigidă, și atunci ei voi fi furioși, mânioși, depresivi.
  • Alții vor gândi non-catastrofic, flexibil: mi-aș fi dorit să nu se întâmple, dar fac tot ce ține de mine. Ok, nu-mi place ce se întâmplă, dar pot tolera și caut soluții“, spune David, care este și profesor asociat în Department of Population Health Science and Policy/Ichan School of Medicine at Mount Sinai..

Modul în care gândim generează reacțiile, nu situația în sine. De aceea spun că este important ca în spațiul public și autoritățile, și media să promoveze interpretarea rațională a situației, că atunci vor favoriza apariția acelor reacții sănătoase. Dacă noi promovăm gândirea catastrofică, atunci oamenii vor fi furioși, agresivi și se vor lua la harță unii cu alții“, a punctat David, pentru Edupedu.ro.

Atenție! Să luăm informația numai din surse credibile: autorități plus specialiști plus media de încredere. Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul“, a declarat psihologul, recent ales rector al UBB.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andreas Schleicher, OECD: În România, tratați profesorii de liceu mult mai bine decât pe educatori și pe învățători, deși este mult mai ușor să te descurci cu elevii de la liceu. Educația timpurie este mult mai valoroasă

„Calitatea educației nu va fi niciodată mai bună decât calitatea profesorilor și a predării”, spune Andreas Schleicher, Directorul Directoratului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economica (OECD). Acesta…
Vezi articolul

OPINIE Cine vrea să fie director de școală are nevoie de un masterat în politici și managementul Educației. Este diferența dintre cântatul după ureche și pe bază de note muzicale – Edmond Ciumașu, director reconfirmat în funcție la concursul din acest an

Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în școlile din România se apropie de sfârșit. Asta dacă nu vor urma o serie de procese deschise în instanță de…
Vezi articolul

Csaba Asztalos, Consiliul pentru Combaterea Discriminării: Până când Ministerul Educației și autoritățile nu vor simți că sunt răspunzătoare și față de predarea în limbile minorităților, vor fi discriminări

“Învățământul în limba maghiară este parte a sistemului de învățământ românesc, finanțat de statul român”, nicidecum unul “paralel”, așa cum este percepția generală și cum reiese dintr-un recent sondaj despre…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gramatovici: Un copil mediu nu o să scape fără meditații la Matematică, pentru că așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, va trebui să intre în acest sistem de dopaj. Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în…
Vezi articolul