Daniel David: Să ne fie rușine și să nu se mai întâmple! Pe scurt și la cald despre România între euroatlantism și bizarerii

5.020 de vizualizări
Daniel David / Foto: Edupedu.ro
Am fost critic cu primul demers al Curții Constituționale de a analiza alegerile, deoarece sesizările nu erau mult mai grave decât la alte alegeri când nu s-a acceptat acest lucru. Aștept acum motivarea Curții Constituționale a României asupra deciziei de anulare a alegerilor prezidențiale din 2024, care, dacă se bazează pe informații confirmate legate de ingerințe ale unor state externe asupra alegerilor din România, poate fi legală și legitimă.

Dar, dincolo de decizia Curții Constituționale, trebuie să învățăm din toate aceste lucruri. Cine s-ar fi așteptat ca în secolul XXI să ne petrecem timpul în preajma sărbătorilor de iarnă apărând România euroatlantică de România bizară!? O analiză mai detaliată a cauzelor psihoculturale care ne-au adus în această situație, reliefând „româniile polarizate”, poate să fie găsită aici. Ca sinteză, cu lucruri spuse mai direct, punctez acum că (voi reveni zilele următoare cu analize mai complexe):

  • (1) Educația funcționează prost în țară. Spre exemplu, cred că am vorbit acum un deceniu printre primii în țară despre analfabetismul funcțional (atunci în jur de 42% la vârsta de 15 ani), iar de atunci acesta se menține cam tot la același nivel, producând astfel generații de adulți implicați acum social. Nu mai vorbesc acum de alte probleme (ex. abandon, neadecvare a curriculumului, subfinanțare, instituții care funcționează prost sau care nu-și au rostul etc.). Legislația bazată pe „România Educată” încearcă să corecteze acum câte ceva, dar, nefiind bazată strategic pe universitățile istorice și Academia Română cu expertiză în științele educației, nu știu dacă vom putea corecta rapid ceva prin acest demers. Fără educație adecvată, devii ușor victimă manipulării și obscurantismului. Așadar, nu oamenii sunt de vină că au ajuns așa, ci sistemul de educație! Este nevoie de o reformă de fond și rapidă în educație, făcută de cei care o înțeleg adecvat, altfel vom repeta nebunia acestor săptămâni.
  • (2) Vorbesc de peste un deceniu de faptul că religia și știința, care au fost pilonii pe care s-a bazat construcția politică europeană, sunt sub atac. Știința se confruntă cu pseudoștiința, politicienii iresponsabili onorabilizând ocupații de pseudoștiință și Evul Mediu prin recunoașterea de către stat și punându-le pe același nivel de respectabilitate cu ocupațiile bazate pe știință, creând astfel confuzii în mințile oamenilor între realitate și minciună. Biserica este prea îngăduitoare cu preoți/ierarhi care promovează ocultism și superstiții, nu învățătură creștină. De aici a venit mult suport pentru o Românie bizară, iar acest lucru trebuie schimbat urgent de factorii politici și religioși!
  • (3) În fine, sistemul politic ne-a oferit prea des politicieni inadecvați. Aceștia au devenit atât de antipatici, încât România tradițională (a bunicilor și părinților noștri, pe care îi consideram adesea înțelepți) și România celor care au început să se emancipeze (cei dispuși să muncească mult și greu pentru binele lor și al copiii lor, în țară sau în diasporă, pe care îi consideram adesea oameni responsabili) au devenit antisistem și au putut face surprinzător, conștient și/sau manipulați, o coaliție mai mult sau mai puțin tacită cu România bizară (la care s-au adăugat, mai grav zone antisociale/anarhiste), nu cu România celor deja emancipați și conectați cu structurile euroatlantice. Asta este cu atât mai dureros cu atât au aflat despre manipulările și influențele externe. Dar ura, reală și amplificată prin manipulare, aproape că bătut frica, înțelepciunea și responsabilitatea! Este obligatoriu ca sistemul politic să vină cu altceva de acum încolo și îi încurajez pe toți oamenii bine educați, cu competențe și cu bun simț, să se implice în politică. Altfel, iată ce era să pățim: România euroatlantică mai să devină România bizară!

Hai să reluăm, dacă așa s-a stabilit legal, alegerile prezidențiale într-un cadru rațional, în care, în angajamentul euroatlantic, să alegem calea cea mai bună, dorită de cei mai mulți oameni, fie aceasta mai de stânga, centru, dreapta sau chiar suveranist-europeană. Hai să fim înțelepți, să unim „româniile polarizate” acum într-o Românie euroatlantică puternică, pentru bunăstarea tuturor!

__________

Daniel David este profesor de științe cognitive clinice, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), profesor asociat („adjunct professor”) la Icahn School of Medicine at Mount Sinai în New York, SUA și directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute în New York, SUA. Este evaluator internațional în cercetare și educație, iar în 2019 și 2020 a fost inclus între cei 2% mai citați oameni de știință ai lumii (în sistemul Scopus).

Notă: Textul trimis Edupedu.ro a fost publicat și pe blogul autorului, danieldavidubb.wordpress.com.


5 comments
  1. Complicii care au produs efectul de divizare profundă a societății chiar nu înțeleg cât de mult rău face apariția lor repetată.

    Nimeni nu face apel la pace socială.
    Fiecare dintre cei implicați ca acest oportunist pune gaz pe foc și inflamează societatea.

    Prin complice mă refer la prestația lamentabilă de la dezbaterea prezidențială.

  2. unii vor să se întoarcă în trecut?! atât au înțeles din mesajul lui David?! multi needucați in tara asta…multi care nu mai deschid cărți (cărțile de joc nu se pun)…

  3. Da, sa va fie rusine! Ați participat și susținut crearea unui program de educație care astăzi creaza analfabeti functionali. Sunteti parte de sistem, modeland legi și creand avantaje care susțin interesele personale în detrimentul educației.
    Va plangeti de pseudostiinta când universitatea care o conduceți nu creeaza nimic științific în modelarea pedagogiei aliniate educației necesare astăzi și mai aduceți și dezinformare, lipsa de etică și deontologie prin produse așa zis științifice cum a fost busola electorala – un produs prezentat fără rușine ca fundamentat de stiinta?
    Sa vorbim de dezbaterea prezidentiala în care candidații nu au răspuns la întrebarea pusă de dumneavoastra si nici nu ati reacționat ca sa nu vorbim de sancționat..
    Unde se găsesc competențele în stiintele politice generate de universitate în mediu politic? O diplomă livrată fără fundament valoreaza mai puțin decat hartia pe care este tiparita.
    Putem continua cu mult mai multe exemplificări…dar ce rost are cand sistemul politic și sistemul educațional sunt infiltrate de “profesionisti” neadecvati care vor doar sa extraga resurse nu sa construiasca sisteme funcționale.
    Lăsați educația oamenilor competenti care își doresc realmente că educația sa evolueze.
    PS. “A învăța calcul diferențial este pentru creier ce este pentru corp a merge la sală” – dezvoltarea muschilor nepotriviți în educație genereaza aceste sincope care le observam in societate! Altfel spor la calcule diferențiale! Aceste exerciții sunt fundamentale pentru ca un rector să fie eficient!
    Vă propun să vă evaluați competențele (skills) care va susțin sa fiti rector, ca tot le atacați la fiecare discurs. S-ar putea să descoperiți că nu deservesc rolului pe care îl îndepliniți!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Finlanda, țară declarată model pentru “reforma” ARACIP, nu are niciun echivalent al ARACIP. Ce se întâmplă cu evaluarea și autorizarea școlilor și grădinițelor în țara unde s-a format și Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu

Modul de reorganizare al agenției care autorizează și evaluează școlile și grădinițele din România a ținut cont de practicile din state cu sisteme performante de educație, inclusiv Finlanda. Așa a…
Vezi articolul
Lazar Vlasceanu / Foto: Lucian Tudose-Agepres Foto

EXCLUSIV Profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români: O cronică anticipată. Despre consecințele intenționate sau neintenționate ale Proiectului de Lege a învățământului superior „România educată“

Analiză semnată de profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români, cercetător în cadrul Catedrei de Sociologie pe care a condus-o la Universitatea din Bucureşti, cu doctoratul în…
Vezi articolul

Copiii care au învățat combinat știința, matematica și citirea, pe bază de proiect, în câteva zeci de școli din SUA au înregistrat rezultate mai bune la știință și o dezvoltare socio-emoțională mai bună – studiu

Învățarea pe bază de proiect, ce combină științele cu matematica și citirea, întărește rezultatele elevilor din școala primară și dezvoltarea lor socială și emoțională, arată un nou studiu realizat în…
Vezi articolul

Copiii percep “personalizat”, nu neapărat religios piesele cu nașterea lui Iisus și alte activități de sorginte creștină organizate la grădiniță sau în școală – constatările unei cercetătoare britanice

Diverse cercetări au arătat că părinții apreciază scenetele cu nașterea lui Iisus, organizate de diverse școli și grădinițe înaintea Crăciunului, din diverse considerente – că le amintesc de propria copilărie…
Vezi articolul

Liceenii sunt criticați că ei controlează sursele de disconfort prin interacțiunile digitale, nu reacționează la opinii diferite și critici / În vremea inteligenței artificiale, e important să ne construim maturitatea emoțională prin schimb de idei și polemici – profesorul Răzvan Rughiniș

“Este important, așa cum un organism își construiește anticorpii în fața unor amenințări noi”, în epoca  ascensiunii inteligenței artificiale “să ne construim o maturitate emoțională prin schimb de idei, prin…
Vezi articolul

Studiile de ideologie rusă, completate cu instrucție militară în universități și lupta împotriva „agenților străini” – tablou al învățământului superior din Rusia, ca armă de război, realizat de un cercetător rus din SUA

Instrucție militară și alte activități de militarizare, promovarea ideologiilor ce susțin războiul din Ucraina, lejeritate în definirea „agenților străini” împotriva cărora autoritățile pot lua măsuri: așa descrie situația actuală a…
Vezi articolul