Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, îi dă replica lui Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, propus premier și de lideri din PNL, dar și de Elena Lasconi (USR), și care în urmă cu două săptămâni declarase că „ar trebui să deranjăm puțin universitățile“ pentru a le face „mai antreprenoriale”. În comunicatul de presă în care Universitatea Babeș-Bolyai anunță rezultatele Raportului de țară privind antreprenoriatul, Daniel David susține că „Universitatea Harvard spre exemplu, nu este o universitate antreprenorială, ci una de cercetare avansată și educației, cu componente antreprenoriale. Urmând astfel de practici internaționale, UBB este o universitate de cercetare avansată și educației, cu componente antreprenoriale importante”.
Rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB) afirmă că „politicienii noștri trebuie să înțeleagă bine antreprenoriatul atunci când se angajează în politici publice, astfel încât acestea să fie bazate pe dovezi. Mă bucur că cel puțin doi politicieni vizibili – domnii Emil Boc și Ilie Bolojan – se exprimă sistematic pentru antreprenoriat, lucru care nu mă miră uitându-mă la realizările lor în orașele/județele în care sunt implicați. Dar când vorbim de universități trebuie să fim atenți și sper să implementăm lucrurile adecvat, după setul de practici internaționale. Universitatea Harvard spre exemplu, nu este o universitate antreprenorială, ci una de cercetare avansată și educației, cu componente antreprenoriale. Urmând astfel de practici internaționale, UBB este o universitate de cercetare avansată și educației, cu componente antreprenoriale importante: curs transversal de antreprenoriat pentru toți studenții/angajații, incubator de afaceri pentru studenți/angajați, societăți antreprenoriale studențești, oficii de antreprenoriat și transfer tehnologic și de cunoaștere etc”, după se arată în comunicatul de presă al UBB.
În comunicat, Universitatea anunță rezultatele Raportului de țară privind antreprenoriatul, ediția 2022-2023, cercetare realizată de echipa de cercetători ai UBB-Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), în cadrul proiectului internațional Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Reacția lui Daniel David vine la două săptămâni după ce Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, propus premier și de lideri din PNL, dar și de Elena Lasconi (USR), a avut un discurs dur în fața aleșilor locali liberali, cu ocazia lansării programului de guvernare al PNL. El a cerut condiționarea finanțării universităților de numărul de absolvenți angajați în economia reală în domeniul absolvit.
„Cred că ar trebui să deranjăm puțin universitățile. Nu sună bine ce spun. Cred că ar trebui să-i facem mai antreprenoriali. Dacă primesc bani, indiferent ce discipline predau, indiferent câți absolvenți lucrează în economia reală, în domeniul pe care l-au absolvit, mesajul va fi: «stați liniștiți, toți primiți banii»”, a declarat Ilie Bolojan (sursa și detalii).
De precizat că rectorul Daniel David a fost prezent și la dezbaterea electorală de campanie organizată de televiziunea Digi 24 împreună cu UBB, la care le-a adresat celor șase candidați la alegerile prezidențiale care au participat la dezbatere întrebări referitoare la educație și cercetare. David este rector aflat la al doilea mandat în conducerea UBB.
Comunicatul integral al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca cu privire Raportul de țară privind antreprenoriatul, ediția 2022-2023
„GEM – Raport de țară privind antreprenoriatul, ediția 2022-2023:
Teama de eșec și accesul la finanțare, principalele bariere ale antreprenorilor din România. Studiile superioare contează în reușita antreprenorială!
- Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc
- Majoritatea antreprenorilor din România sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie
- Facilitarea accesului la finanțare prin programe guvernamentale și îmbunătățirea educației antreprenoriale în școli pot contribui la dezvoltarea unui mediu antreprenorial sănătos
- Studiile superioare contează în reușita antreprenorială
CLUJ-NAPOCA, 20 noiembrie 2024: Antreprenorii din România, fie că sunt la început de drum fie că au o afacere în dezvoltare, percep în mod corect oportunitățile de business din piață dar se tem de eșec și văd accesul dificil la finanțare ca pe o barieră semnificativă în calea dezvoltării afacerilor. Aceasta sunt două dintre principalele concluzii incluse în Raportul de țară privind antreprenoriatul – cercetare realizată de echipa de cercetători ai UBB-FSEGA, în cadrul proiectului internațional Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
„Global Entrepreneurship Monitor (GEM) este un proiect global care oferă o analiză cuprinzătoare a mediului antreprenorial din întreaga lume, concentrându-se pe provocările și oportunitățile unice cu care se confruntă fiecare țară membră a acestui proiect în dezvoltarea unui mediu antreprenorial competitiv. România s-a alăturat din nou proiectului în urmă cu doi ani, iar cercetarea anuală realizată de echipa Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), prin expertiza facultății de profil – FSEGA, aduce date extrem de relevante, mai ales în contextul în care, într-o lume aflată într-o continuă transformare, inițiativa antreprenorială nu mai este doar o opțiune, ci un factor indispensabil al dezvoltării economice și sociale.
Politicienii noștri trebuie să înțeleagă bine antreprenoriatul atunci când se angajează în politici publice, astfel încât acestea să fie bazate pe dovezi. Mă bucur că cel puțin doi politicieni vizibili – domnii Emil Boc și Ilie Bolojan – se exprimă sistematic pentru antreprenoriat, lucru care nu mă miră uitându-mă la realizările lor în orașele/județele în care sunt implicați. Dar când vorbim de universități trebuie să fim atenți și sper să implementăm lucrurile adecvat, după setul de practici internaționale. Universitatea Harvard spre exemplu, nu este o universitate antreprenorială, ci una de cercetare avansată și educației, cu componente antreprenoriale. Urmând astfel de practici internaționale, UBB este o universitate de cercetare avansată și educației, cu componente antreprenoriale importante: curs transversal de antreprenoriat pentru toți studenții/angajații, incubator de afaceri pentru studenți/angajați, societăți antreprenoriale studențești, oficii de antreprenoriat și transfer tehnologic și de cunoaștere etc. În acest fel unii absolvenți pot fi antreprenori, adesea cu inovații disruptive, nu doar incrementale, alții foarte buni angajați, capabili, după angajamentul Bologna, să lucreze flexibil în domenii/ocupații diverse, dincolo de specializările inițiale (cu eventuale cursuri minimale de reconversie profesională), iar alții, prin cercetările avansate care nu au imediat aplicații practice, vor putea schimba paradigme în viitor și aduce noi piețe. Altfel, dacă sunt legați limitativ și birocratic de piața muncii existentă la un moment, vor avea angajabilitate mare pe termen scurt, dar șomeri pe terme mediu-lung, iar dacă forțăm modele antreprenoriale în universități, fără cercetare avansată exploratorie, inovațiile potențiale vor fi mai ales incrementale, nu disruptive! Așadar, lucrurile trebuie făcute adecvat, după bunele practici internaționale, iar acest raport de țară sper să ajute în acest sens.” declară prof.univ.dr. psih. Daniel David, Rectorul UBB Cluj.
Raportul de țară 2022-2023 realizat de către echipa GEM România evidențiază starea actuală a antreprenoriatului din România, examinând punctele forte, provocările și modul în care se compară cu alte națiuni din Europa de Est. În plus, raportul identifică principalele domenii de oportunitate care ar putea cataliza succesul antreprenorial în România”, explică conf. univ. dr. Tünde Petra Szabó, coordonatorul echipei de cercetători ai FSEGA care a realizat raportul pentru România.
Comparativ cu țările din Europa de Est, în România, potențialul antreprenorial este competitiv, percepția unor oportunități bune pentru noi companii fiind ridicată. Astfel, 63,75% dintre români văd condiții favorabile pentru demararea de afaceri în următoarele șase luni, iar 62,68% dintre români declară că au abilitățile și cunoștințele necesare pentru lansarea unei afaceri. În ciuda acestor puncte forte, există și bariere, una dintre acestea fiind teama de eșec, care afectează 58,05% din populația adultă, o cifră relativ ridicată în comparație cu alte țări din Europa de Est. România ocupă locul al cincilea la nivel mondial în ceea ce privește acest indicator, ceea ce demonstrează că factorii culturali și economici creează un mediu în care costurile eșecului sunt percepute ca fiind prohibitiv de ridicate, arată raportul GEM România.
Transformarea digitală, cea mai mare oportunitate a antreprenorilor pentru inovare și extindere
Autoevaluarea pozitivă a potențialului antreprenorial reflectă inițiativele educaționale ale României, precum și nivelul relativ ridicat al cunoștințelor fundamentale și practice legate de afaceri. În plus, rata scăzută de întrerupere a activității (1,05%), una dintre cele mai scăzute din Europa de Est, evidențiază și mai mult reziliența antreprenorilor români, se arată în raport.
Cea mai mare oportunitate pentru antreprenorii români constă în transformarea digitală, în special în urma pandemiei COVID-19. Trecerea la modele de afaceri digitale prezintă un potențial vast pentru inovare și extinderea pieței. Pandemia a stimulat adoptarea tehnologiilor digitale, 19,88% dintre antreprenorii aflați la început de drum din România raportând utilizarea tehnologiilor digitale ca parte a strategiilor lor de afaceri. Această tendință evidențiază o oportunitate pentru România de a valorifica transformarea digitală pentru a spori productivitatea și a extinde aria de acoperire globală.
Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc
Conform raportului, rata activității antreprenoriale în fază incipientă (TEA) pentru România se situează la 8,25%, ușor sub media de 12,94% pentru țările participante la GEM Global. Această cifră sugerează un nivel moderat de implicare în activități de afaceri noi în raport cu țările similare din lume. Rata proprietarilor de companii stabilite (EBO) este mai mare, de 8,6%, indicând o comunitate antreprenorială stabilă, dar prudentă, în care mai puțini antreprenori lansează noi companii. Dar cei care o fac tind să-și mențină afacerile dincolo de stadiile inițiale. Condițiile economice, atitudinile culturale față de risc și un mediu economic în general prudent sunt factori importanți care modelează contextul antreprenorial din România.
În România, 46,20% din populația cu vârstă cuprinsă între 18 și 64 de ani cunoaște pe cineva care a demarat o afacere în ultimii doi ani. Această rată este mai mică decât în Croația, Polonia, Slovacia și Ungaria, și plasează România pe locul 37 din 49 de țări participante la cercetarea GEM Global în anul 2022.
Situația României este mai favorabilă în ce privește identificarea oportunităților de afaceri, ocupând locul 14. În România, 63,75% din populația adultă consideră că există condiții bune pentru a începe o afacere în zona în care trăiește, în următoarele șase luni. Deși această rată este mai mică decât rata din Polonia (72,26%), este mai mare decât în Ungaria (27,23%) și Slovacia (29,37%) și similară cu cea din Croația (60,02%).
Majoritatea antreprenorilor din România sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie
În ceea ce privește profilul antreprenorilor din România, întreprinzătorii potențiali au vârste cuprinse între 35-44 de ani (29,5%), au studii superioare (56,4%), sunt bărbați (68,4%) și venitul gospodăriei este mediu (46,8%). Cea mai mare pondere a întreprinzătorilor în stadiu incipient are vârsta cuprinsă între 35-44 de ani (29,6%), are studii postliceale (47,2%) sau superioare (47,2%), sunt bărbați (60,6%) și au venituri peste medie (50%). Întreprinzătorii consacrați au cea mai mare parte vârstă cuprinsă între 35-44 ani (32,1%), au studii superioare (58,8%), sunt bărbați (59%) și au venit peste medie (50%).
„Sondajele din ultimii ani arată că rolul femeilor în antreprenoriat devine din ce în ce mai important. GEM Global (2023) subliniază faptul că tot mai multe femei aleg această carieră, fiind categoria de antreprenori cu cea mai rapidă creștere. În România însă, nu observăm aceste tendințe, toate categoriile antreprenoriale fiind dominate de bărbați, iar diferența de gen este semnificativă. În plus, diferența de gen a crescut semnificativ în comparație cu perioada anterioară”, adaugă conf. univ. dr. Tünde Petra Szabó.
Potrivit rezultatelor GEM, 51,5% dintre întreprinzătorii în stadiu incipient din România operează în servicii de consum, 21,2% în servicii de afaceri, 21% în industria prelucrătoare, iar 6,3% în industria extractivă. Întreprinzătorii consacrați, la rândul lor, activează în proporție de 30,4% în servicii de consum, 24,5% în servicii de afaceri, 35,4% în industria prelucrătoare, și, 9,7% în industria extractivă.
Facilitarea accesului la finanțare prin programe guvernamentale și îmbunătățirea educației antreprenoriale în școli pot contribui la dezvoltarea unui mediu antreprenorial sănătos
România ocupă locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global, conform Indicelui național al mediului antreprenorial, cu un scor de 4,2 de puncte. În cazul majorității condițiilor-cadru, România se situează aproape de media țărilor cu venituri medii. Cea mai mare diferență se înregistrează în ceea ce privește sprijinului pentru obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, normele sociale și culturale, respectiv programele guvernamentale pentru antreprenoriat, unde România se situează cu mult sub media economiilor cu venituri medii.
Condițiile-cadru – finanțarea antreprenorială, politica guvernamentală, programele guvernamentale pentru antreprenoriat, infrastructura comercială și profesională – sunt responsabilitatea directă a guvernului.
“Guvernul are potențialul de a deveni un catalizator esențial pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, dar acest rol necesită o viziune strategică și un angajament susținut. Accesul la finanțare, de exemplu, poate fi facilitat prin politici și programe care să răspundă nevoilor specifice ale antreprenorilor, eliminând barierele care frânează inovația și creșterea economică.
Mai mult decât atât, un alt pilon fundamental este educația antreprenorială. În România, aceasta continuă să obțină rezultate modeste, reflectând o nevoie urgentă de reformă. Integrarea unui curriculum axat pe antreprenoriat în școli – cu metode moderne și studii de caz relevante – poate genera un impact profund, stimulând o cultură a inovației și a inițiativei încă din fazele de început ale educației tinerilor. De altfel, această măsură reprezintă una dintre cele mai eficiente intervenții, atât în termeni de costuri, cât și de rezultate pe termen lung.
Cu un angajament ferm din partea autorităților și o colaborare strânsă cu sectorul educațional, putem contura o viziune în care antreprenoriatul devine motorul unei economii reziliente și sustenabile. Rezultatele? O economie mai dinamică și o societate mai pregătită să facă față provocărilor viitorului.” adaugă conf.univ.dr. Răzvan V. Mustață, Decanul UBB-FSEGA
În opinia experților din România care au participat la analiza GEM Global, este necesar să se dezvolte politici antreprenoriale pe termen lung, mai degrabă decât măsuri rapide, pe termen scurt, deoarece schimbările, în special la nivel instituțional, se produc treptat.
„Guvernul, pe termen lung, ar trebui să sprijine dezvoltarea unui ecosistem antreprenorial sănătos prin incubatoare de afaceri, acceleratoare, centre de inovare și alte facilități, toate acestea oferind antreprenorilor acces la resurse, mentorat, rețele și la alte instrumente necesare pentru a-și dezvolta afacerile.”, menționează prof.univ.dr. Levente Szasz, Prorector UBB – responsabil de calitate și antreprenoriat.
Echipa specialiștilor UBB-FSEGA care a lucrat la realizarea raportului de țară este formată din Tünde Petra Szabó, Annamária Dézsi-Benyovszki, Botond Benedek, Lehel-Zoltán Györfy.
Despre Global Entrepreneurship Monitor (GEM):
Proiectul de cercetare Global Entrepreneurship Monitor (GEM) a fost creat în 1999 de cercetători de la Babson College (SUA) și London Business School (Marea Britanie) pentru a furniza date comparabile la nivel internațional privind activitatea antreprenorială. Scopul proiectului este de a colecta date empirice pentru a măsura nivelul activității antreprenoriale în diferite țări, pentru a înțelege modul în care activitatea antreprenorială evoluează în timp și pentru a explica de ce în anumite țări rata activității antreprenoriale este mai ridicată decât în altele. Cercetătorii GEM analizează, de asemenea, legătura dintre activitatea antreprenorială și creșterea economică pentru a identifica politicile publice care încurajează antreprenoriatul. GEM este un consorțiu de echipe naționale, asociate în principal cu instituții de învățământ superior de top, și furnizează un set de date bazat sondajul populației adulte (APS) – interviuri cu peste cu peste 170.000 de persoane din 49 de țări, în 2022, și sondajul național în rândul experților (NES), care acoperă 51 de economii (toate cele 49 de economii care au participat la APS, plus Italia și Argentina).
Despre FSEGA:
Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) este cea mai mare facultate din țară și una dintre cele mai puternice școli românești în zona economie & business, oferind servicii ştiinţifice și educaționale prin programe de licență, masterat, doctorat, executive education, respectiv prin programe de cercetare avansată, consultanță şi dezvoltare sustenabilă. Aproape 9.000 de studenți nivel licență, masteranzi şi doctoranzi beneficiază de oferta educaţională, didactică şi instituţională a celor 386 de cadre didactice titulare și asociate, atât în Cluj-Napoca, cât şi în cadrul extensiilor de la Reșița, Sfântu Gheorghe şi Sighetul Marmaţiei. Începând din 30 iunie 2021, UBB, prin intermediul FSEGA, a devenit membru permanent cu drepturi depline al European Foundation for Management Development (EFMD), fiind singura instituție de învățământ superior din România cu acest statut. EFMD administrează sistemul EFMD Quality Improvement System (EQUIS), unul dintre cele mai importante mecanisme de asigurare și certificare a calității, respectiv de acreditare la nivel internațional a instituțiilor de învățământ superior în domeniile administrării afacerilor și managementului.”
Descarcă de aici Raportul de țară privind antreprenoriatul, ediția 2022-2023: