Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, mesaj pentru elevii de liceu: Dacă planul tău de viață e în străinătate, atunci e ok să faci facultatea afară, altfel nu recomand

33.668 de vizualizări
Foto: Nikolay Georgiev de la Pixabay
“Merită să studiezi și să obții o licență de facultate în străinătate doar dacă te vezi locuind și muncind ulterior acolo”, susține Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, într-un interviu difuzat la Radio EBS vineri, 3 decembrie. Acesta mai subliniază că varianta “studiez afară după care revin în țară” le poate pune probleme de integrare absolvenților de liceu care optează pentru acest lucru.

Daniel David a atras atenția, astfel, că unui absolvent care își imaginează un viitor în străinătate îi recomandă să studieze ciclul de licență, din start, în străinătate: “Le spun totdeauna tinerilor: ‘dacă planul tău de viață este în Germania, Marea Britanie, Franța, e ok atunci să mergi să începi să faci studiile de licență acolo, fiindcă vei fi mai bine integrat în sistemul și în societatea de acolo, o să îți găsești o platformă de viață și de muncă'”.

Pentru cei care își doresc o continuitate în România, ar fi bine să urmeze studiile la facultate tot la noi, și nu în străinătate, chiar dacă vor să încerce practicile academice din alte țări. Motivul, spune David, este (re)integrarea în societatea românească, după experiența din țara gazdă, care se derulează dificil, din ce a întâlnit acesta: “Dacă ești nehotărât sau dacă planul tău de viață este să ai o familie, să lucrezi în România, e o mare greșeală să mergi de la nivel de licență în străinătate. Am văzut tineri care au plecat imediat după liceu și au făcut universități foarte bune, de multe ori, pur și simplu când se întorc nu se pot integra în sistemul românesc. Și nu mă refer în zonele proaste, acolo nici nu trebuie să te integrezi, uneori nici în sistemele bune, pentru că și practicile academice, de viață, sunt diferite în Marea Britanie, Franța, față de România”.

Chiar dacă un tânăr român vine pregătit de la studii din afară, tot există diferențe culturale între țări / “Nu e atât de simplu cu plecarea ‘în afară’, tinerii trebuie să fie bine informați, educați în acest sens și după aceea să aleagă”

Întrebat de moderator dacă, pentru aceste dificultăți, “vina nu aparține și sistemului autohton, care nu ține întotdeauna pasul cu Vestul”, rectorul UBB a răspuns:

„Nu e vorba doar de țară, de exemplu ‘Psihologia’ clujeană este pe locul 271 în US News Best (clasament internațional al universităților, n. red.), este un program de top. Au fost oameni care au plecat și au făcut psihologia în altă țară și când s-au întors înapoi nu s-au integrat, pentru că sunt diferențe și inter-culturale, dincolo de pregătire. Nu e vorba că vine cineva foarte bine pregătit și aici dă de un mediu slab organizat sau cu oameni slab pregătiți, sunt practici culturale complet diferite, inclusiv practici profesionale, în Psihologie, psihoterapie de exemplu. Nu e atât de simplu cu plecarea ‘în afară’, tinerii trebuie să fie bine informați, educați în acest sens și după aceea să aleagă”, a mai spus Daniel David, reales pe 16 noiembrie anul acesta președinte al Asociației Psihologilor din România.

  • Profesorul clujean este de părere că universitățile autohtone, mai ales cele din centrele academice, oferă suficiente programe competitive la nivel de licență. Însă acestea trebuie identificate, raportul beneficii-costuri fiind pozitiv, potrivit declarațiilor acestuia.

Pe de altă parte, David este de părere că studiile în străinătate le sunt utile și chiar necesare tinerilor, inclusiv pentru cei care își văd viitorul în România, însă sub forma unor schimburi studențești de experiență și în special a cercetării post-universitare: “Evident că pe parcursul studiilor universitare trebuie să mergi în străinătate și sunt nenumărate programe, Erasmus, de 2, 3, 4 luni, iar la doctorat și post-doctorat obligatoriu măcar 1 an, 2 ani, în străinătate. Într-o astfel de abordare vei avea acces și la studiile și practicile de afară, dar vei fi foarte bine integrat în țară, în societatea în care tu vrei să muncești și să locuiești”. Daniel David a urmat el însuși, în anii 2000, stagii doctorale și post-doctorale în Statele Unite ale Americii.

David: Cum îți dai seama de puterea instituțiilor

Rectorul UBB, care a publicat de curând volum despre psihologia românilor, crede că deși potențialul intelectual și creativ al acestora nu este mai prejos decât al locuitorilor țărilor vestice, există o neîncredere atât în relația cu autoritățile, cât și la nivel de colectiv. Acest lucru poate sabota cooperarea și existența unor instituții care să dea randament în România, după cum a spus:

“Am fost întrebat ce înseamnă instituții puternice și am dat în diferite contexte exemplul acestui test: dacă atunci când vei avea o problemă, primul reflex este să îi întrebi pe cei din jurul tău: ‘care e procedura să îmi rezolv această problemă?’, înseamnă că mergem spre un stat cu instituții puternice. Cât timp reflexul tău atunci când ai o problemă este să întrebi ‘știi pe cineva care mă poate ajuta?’ înseamnă că suntem departe de un stat cu instituții puternice”.

“Sistemul e făcut până la urmă tot din oameni ca noi”

Atât timp cât soluțiile „de sus în jos”, propuse de autoritățile de stat, se lasă așteptate sau nu se concretizează, schimbarea din societate trebuie să plece de la fiecare persoană, este de părere el: “Sugestia mea este să ne luptăm cu sistemul, sistemul e făcut până la urmă tot din oameni ca noi, nu e ceva, așa, pogorât din Ceruri; și de ce nu să construim noi sistemul pe care ni-l dorim? E o bătălie și nu te poți aștepta la schimbări neapărat mari dintr-o dată, dar schimbări în anumite zone, unde ai influență, treptat se pot lega, în insule care treptat să schimbe paradigma”.

Proiectul de țară din 2017 al președintelui Klaus Iohannis, “extraordinar dacă ar fi fost implementat”: „Ar fi fost extraordinar dacă proiectul de țară al președintelui Klaus Iohannis, dincolo de România Educată, ar fi fost implementat. Atunci am fi putut să venim și cu aceste schimbări de sus în jos și cu cele bottom-up, de jos în sus și probabil că am fi reușit să modernizăm țara mult mai repede. Proiectul de sus în jos cam stagnează, nu am mai auzit vorbindu-se despre el, sau s-a redus la România Educată, nu la un proiect de țară. Așa că ne rămâne lupta de jos în sus, ca să nu rămânem depresivi sau să plecăm din țară”, a mai declarat rectorul UBB.

Cine este Daniel David
Daniel David / Foto: danieldavidubb.wordpress.com

Daniel David este rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, președintele prin rotație al Consiliului Național al Rectorilor, profesor și psiholog. A obținut titlul de doctor în psihologie în anul 2000, după care a urmat un program postdoctoral în Statele Unite ale Americii. Daniel David este profesor asociat al unei școli din New York și director pentru cercetare al Institutului Albert Ellis din New York.

Audio al emisiunii radio cu Daniel David – aici.

Citește și:
Analizele lui Daniel David de pe EduPedu.ro
Mircea Miclea: Ce-i de făcut, într-un stat eșuat?
Profesorul Lazăr Vlăsceanu: Vremuri de aniversară
Povestea Teodorei Dumitru, studentă la medicină în Spania: Din cauza diagnosticului meu, nu am putut niciodată să scriu de mână. Am ales să dau la medicină, în ciuda faptului că mi s-a spus că cineva „ca mine” nu poate fi doctor. Simt că pentru asta m-am născut

8 comments
  1. Sistemul de invatamant este,,praf si pulbere”.Invatamantul superior a ,,pregatit” profesorii,avocatii,judecatorii,economistii,politistii…..politicienii ….etc si rezultatele se vad in,, progresul României”.

  2. Ce sa zica si dom’ rector?! Auzi, plan de viata la un copil de 18 ani, care abia s-a hotarat ce sa studieze, in cel mai bun caz. Logic ar fi fost sa enumere motivele pentru care un tanar ar alege universitatea Babes Bolyai, nu sa faca pe interesantul cu sfaturi inutile despre cum si cand at trebui sa plece cineva la studii in strainatate.

  3. Discursul este usor tendentios pe alocuri, adica e foarte dificil sa nu observi si o frica voalata fata de un viitor fara studenti in marile centre universitare. Nu e un secret faptul ca Romania este in declin demografic si ca populatia scolarizabila scade de la an la an si ca la un punct in viitorul nu extraordinar de indepartat aceste consecinte se vor simti in centrele universitare la nivel financiar inainte de toate, ca sa nu ma arunc si sa spun si in normele didactice ale cadrelor didactice.

    „Nu e vorba doar de țară, de exemplu ‘Psihologia’ clujeană este pe locul 271 în US News Best (clasament internațional al universităților, n. red.), este un program de top. Este un program de top citat intr-un top care ia in calcul in cea mai mare masura calitatea si cantitatea aspectelor care tin de cercetare. A defini un program de studii ca fiind de top aproape exclusiv pe baza nivelului de cercetare este cel putin tendentios avand in vedere ca exista posibilitatea ca un student sa fie absolventul acelui program fara sa citeze vreo publicatie a universitatii in care studiaza si/sau fara sa citeasca dincolo de examene vreo publicatie realizata de mediul universitar roman. Cand am absolvit licenta in psihologie am realizat lucrarea cu un cumul de 63 de lucrari citate la care au colaborat exact 0 centre universitare din Romania. Avem in discurs afirmatii cu referire la programe universitare de top cand in facultatea de psihologie se sustin cursuri ce contin afirmatii sexiste si misogine (referinta la un articol publicat inainte de vara lui 2021 cu continutul unui curs de la facultatea de psihologie). Propun in mod colegial sa avem o idee mai mare grija cu pianul pe scari.

  4. ce sa faca in tara, cand toti oamenii care au cat de cat gandire rationala pleaca, in tara poti sa gasesti job doar daca esti agreat de partide mai nou partidul unic pcr = psd + pnl,
    in tara gasesti un patron de 2 bani care sa-si bata joc de tine, iar la bugetari intri doar daca ai pile

    1. Eu sunt bugetar si sunt intrat prin concurs unic de titularizare. Povestile astea cu NUMAI CU PILE deja ma scarbesc. Am intrat la examen, mi-am luat foaia, nu am intors capul nici stanga nici dreapta si am luat nota de titular. M -am prezentat la post si iata, sunt profesor de atatia ani. Voi comparati posturile pitite de soferi, ingrijitori si alte auxiliare cu toate posturile. Ei, nu-i chiar asa. Iar daca vrei afara, da, e corect sa iti faci facultatea afara. Statul investeste in tine, dar trebuie sa-i intorci investitia. Eu am studiat pe banii statului, dar m-am intors in comunitate: 1) dau ceva tarii si anume din cunostintele acumulate in facultate; 2) platesc taxe pe salariu care, iarasi, se duc la bugetul de stat al Romaniei. Si daca nu intelegi acest rationament, inseamna ca esti doar un mocangist.

    2. Fals ! Te contrazic poți face multe în țara dar și afară nu contează unde studiezi afara sau în țara,important e ce știe.. domeniul este același ani,materii etc eventual mici diferente.ada că indiferent unde studiezi poți muncii și în țara și străinătate cu studii în țară sau alta parte !! Cei care merg afară pt studii când au în țara , orașul lor suntem niste răsfățați părinți cu bani fite și figuri sa se laude pe la prietenie rude că unde a studiat el sau ea așa că e relativ !!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației, despre faptul că profesorii încă nu au fost plătiți pentru orele remediale: Întârzierile au fost nepermis de mari, garantez că absolut toate sumele vor fi plătite

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat, sâmbătă, că întârzierile la plata orelor remediale sunt „nepermis de mari”, adăugând că garantează achitarea acestora în integralitate, relatează Agerpres, preluat de G4Media.ro. „În…
Vezi articolul

Profesorii suplinitori cer Ministerului Educației, printr-o petiție, să nu repete anual titularizarea, dacă au luat note peste 7: Este imperativ ca toate posturile vacante să fie deblocate și scoase la concurs

Profesorii suplinitori solicită Ministerului Educației, printr-o petiție, să nu mai fie obligați să repete examenul anual de titularizare, dacă au obținut note egale sau mai mari ca 7. Petiția a…
Vezi articolul

Vulnerabilizarea inspecțiilor școlare ca urmare a numeroase suprapuneri de activități, a solicitărilor Ministerului Educației, a calendarelor concursurilor, examenelor naționale și olimpiadelor – amenințare identificată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București

O amenințare semnalată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) este vulnerabilizarea inspecțiilor școlare ca urmare a numeroase suprapuneri de activități, a solicitărilor Ministerului Educației, a calendarelor concursurilor, olimpiadelor și…
Vezi articolul