Rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca anunță că susține revendicarea sindicatelor din educație referitoare la majorarea salariilor profesorilor din preuniversitar și universitar, cu o zi înainte de greva generală pe termen nelimitat în care vor intra peste 150.000 de profesori din preuniversitar și la care federația sindicatelor din universitar a anunțat că vor lua parte și unele universități, printre care UBB.
Referitor la participarea la grevă a Universității Babeș-Bolyai (UBB), Daniel David a anunțat duminică seara că „probabil că membrii de sindicat vor urma decizia sindicatului. Ceilalți colegi din UBB se pot proiecta individual, autonom, așa cum am încurajat mereu în situații similare”.
„Poziția mea individuală este următoarea: Eu nu sunt membru de sindicat, dar susțin ideea sindicală de acum a creșterii salariale în preuniversitar și în universitar (aici, după mine, mai ales pentru gradele didactice/de cercetare mici, pentru personalul auxiliar și nedidactic/administrativ). Numai așa putem restaura statutul de prestigiu al educației în societate! Ca om care susține excelența și meritocrația în mediul academic, cred însă că trebuie discutat apoi și despre diferențieri salariale pe bază de merit/performanță, dar asta, sigur, după ce asigurăm un nivel comun decent de salarizare”, a precizat Daniel David.
- Amintim că profesorul Mircea Miclea, singurul ministru al educației din istoria României care a demisionat după ce nu a obținut de la guvernul său, condus de Tăriceanu, procentul din PIB pentru educație cerut la preluarea mandatului și necesar creșterii salariilor, a declarat pentru Edupedu.ro, la finalul săptămânii, că susține clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii. Detalii aici
- La polul opus s-a poziționat rectorul Universității din București, Marian Preda, care a anunțat încă de joi că UB nu intră în grevă. „Sunt sigur că sunt probleme reale în preuniversitar, nu le cunosc suficient de bine”, a susținut Preda. Detalii aici
Mesajul rectorului Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cu privire la greva generală din educație ce începe luni, 22 mai 2023:
„Dragi membri ai comunității UBB,
Mai mulți dintre voi sau oameni din afara UBB, inclusiv jurnaliști, m-au întrebat despre poziția UBB față de preconizata grevă din educație.
Sindicatele au rostul lor într-o democrație. Probabil că membrii de sindicat vor urma decizia sindicatului. Ceilalți colegi din UBB se pot proiecta individual, autonom, așa cum am încurajat mereu în situații similare.
Poziția mea individuală este următoarea:
Eu nu sunt membru de sindicat, dar susțin ideea sindicală de acum a creșterii salariale în preuniversitar și în universitar (aici, după mine, mai ales pentru gradele didactice/de cercetare mici, pentru personalul auxiliar și nedidactic/administrativ). Numai așa putem restaura statutul de prestigiu al educației în societate! Ca om care susține excelența și meritocrația în mediul academic, cred însă că trebuie discutat apoi și despre diferențieri salariale pe bază de merit/performanță, dar asta, sigur, după ce asigurăm un nivel comun decent de salarizare.
Îmi doresc ca deciziile sindicatului și ale celorlalți colegi să țină cont și de interesele studenților, în final noi fiind aici pentru ei și putând câștiga în prestigiu doar împreună!
Cu prețuire,
Daniel David
#comunitateaUBB
P.S. Reamintesc că la UBB am crescut recent salariile personalului nedidactic/administrativ din fonduri proprii, dar nu știu cât timp putem susține asta și este nevoie ca statul să-și asume responsabilitatea pentru prestigiul educației, inclusiv prin nivelul de salarizare”.
Informații de background – Care sunt revendicările sindicatelor din educație și motivele grevei generale
Revendicările principale ale sindicatelor, transmise în informările către Guvern, sunt următoarele:
„Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea
concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației”.