Rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca anunță că susține revendicarea sindicatelor din educație referitoare la majorarea salariilor profesorilor din preuniversitar și universitar, cu o zi înainte de greva generală pe termen nelimitat în care vor intra peste 150.000 de profesori din preuniversitar și la care federația sindicatelor din universitar a anunțat că vor lua parte și unele universități, printre care UBB.
Referitor la participarea la grevă a Universității Babeș-Bolyai (UBB), Daniel David a anunțat duminică seara că „probabil că membrii de sindicat vor urma decizia sindicatului. Ceilalți colegi din UBB se pot proiecta individual, autonom, așa cum am încurajat mereu în situații similare”.
„Poziția mea individuală este următoarea: Eu nu sunt membru de sindicat, dar susțin ideea sindicală de acum a creșterii salariale în preuniversitar și în universitar (aici, după mine, mai ales pentru gradele didactice/de cercetare mici, pentru personalul auxiliar și nedidactic/administrativ). Numai așa putem restaura statutul de prestigiu al educației în societate! Ca om care susține excelența și meritocrația în mediul academic, cred însă că trebuie discutat apoi și despre diferențieri salariale pe bază de merit/performanță, dar asta, sigur, după ce asigurăm un nivel comun decent de salarizare”, a precizat Daniel David.
- Amintim că profesorul Mircea Miclea, singurul ministru al educației din istoria României care a demisionat după ce nu a obținut de la guvernul său, condus de Tăriceanu, procentul din PIB pentru educație cerut la preluarea mandatului și necesar creșterii salariilor, a declarat pentru Edupedu.ro, la finalul săptămânii, că susține clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii. Detalii aici
- La polul opus s-a poziționat rectorul Universității din București, Marian Preda, care a anunțat încă de joi că UB nu intră în grevă. „Sunt sigur că sunt probleme reale în preuniversitar, nu le cunosc suficient de bine”, a susținut Preda. Detalii aici
Mesajul rectorului Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cu privire la greva generală din educație ce începe luni, 22 mai 2023:
„Dragi membri ai comunității UBB,
Mai mulți dintre voi sau oameni din afara UBB, inclusiv jurnaliști, m-au întrebat despre poziția UBB față de preconizata grevă din educație.
Sindicatele au rostul lor într-o democrație. Probabil că membrii de sindicat vor urma decizia sindicatului. Ceilalți colegi din UBB se pot proiecta individual, autonom, așa cum am încurajat mereu în situații similare.
Poziția mea individuală este următoarea:
Eu nu sunt membru de sindicat, dar susțin ideea sindicală de acum a creșterii salariale în preuniversitar și în universitar (aici, după mine, mai ales pentru gradele didactice/de cercetare mici, pentru personalul auxiliar și nedidactic/administrativ). Numai așa putem restaura statutul de prestigiu al educației în societate! Ca om care susține excelența și meritocrația în mediul academic, cred însă că trebuie discutat apoi și despre diferențieri salariale pe bază de merit/performanță, dar asta, sigur, după ce asigurăm un nivel comun decent de salarizare.
Îmi doresc ca deciziile sindicatului și ale celorlalți colegi să țină cont și de interesele studenților, în final noi fiind aici pentru ei și putând câștiga în prestigiu doar împreună!
Cu prețuire,
Daniel David
#comunitateaUBB
P.S. Reamintesc că la UBB am crescut recent salariile personalului nedidactic/administrativ din fonduri proprii, dar nu știu cât timp putem susține asta și este nevoie ca statul să-și asume responsabilitatea pentru prestigiul educației, inclusiv prin nivelul de salarizare”.
Informații de background – Care sunt revendicările sindicatelor din educație și motivele grevei generale
Revendicările principale ale sindicatelor, transmise în informările către Guvern, sunt următoarele:
„Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea
concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației”.
11 comments
Există deja plată diferențiată în funcție de performanță, ex. gradația de merit. Hai că știu că mai puteți inventa și altele.
Bine punctat! Mai trebuie adaugat modul batjocoritor in care sunt calculate punctajele la fisele de evaluare interna (facute de universitati, ca act intern), adica fara nicio noima sau baza de raportare/calculare, in scopul de a te trage in jos. Nici dupa 20 de ani nu imi dau seama cum stabilesc ei, in Senat, aceste puncte “minunate”: la munca multa , puncte putine. Tot ai lor iau si gradatiile de merit…Si sa nu uitam de grupuri si grupulete de favorizati.
Plătiți în funcție de “performanță” ?
Doar pe unii bugetari ?
Doar în educație ?
Ce “comisie” de specialiști din Minister, care poate nu au mai predat efectiv la clasă de cine știe când,
va putea stabili criterii reale de performanță în toate situațiile întâlnite în diferite școli, zone din Romania și corela cu suma care s-ar acorda pt. acele performanțe diferite ?
Idei avem toți, nu-i problemă, dar despre punerea lor în aplicare …
Domnul profesor care face aceasta propunere ce salariu considera ca ar trebui sa primeasca in functie de merit/performanta? Va rog frumos sa-i publicati si acest punct de vedere!
Cine stabileste performanta ? Uitati-va la gradatiile de merit cum ajuns sa se dea numai pe hartii cumparate si prin coruptie…uitati-va cu doctoratele care au fost la inceput doar criteriu de spor pentru profesor însemnand pregătire superioară si s-a ajuns la generalizare in tot aparatul administrativ. Au ajung toti analfabetii să obtina doctorat…a se vedea ciucă & comp, a se vede pozitia UBB unde acest domn este mare rector in chestiunea doctor Bode ….În ce alte domenii statul plăteste după performantă? Dacă era după performanță nu aveam atâtia functionari ai statului incompetenți un aparat administrativ supra dimensionat și cu salarii foarte mari, multi parlamentari, o organizare administrativă din anii 60 supradimensionata si ineficientă…platită foarte scump …faceti atata caz de performanță in invățământ pe niște salarii de mizerie unde ați redus la zero autoritatea profesorului cu clase supra oglomerate, scoli din anii 60, material didactic insuficient, programă stufoasă și manuale scolare sub orice critică…cu o lege care se schimbă după cum bate vântul și interesele.
Daca se introduce performanta atunci scoateti gradele didactice si vechimea.
Daca sunt profesor bun vreau sa am salariul maxim acum nu peste 30 de ani.
La privat se plateste dupa performanta dar nu primeste salariul maxim inainte sa iasa la pensie.
De acord, dar la asta s-a gandit cineva: daca la inceput de cariera esti performant iar spre sfarsit de cariera nu mai esti performant. Deci in momentul cand faci performanta la clasa sa ai salariul maxim din grila.
Probabil predai în învățământul Privat … nu cunoști realitatea din inv. De stat … în învățământul. Privat nu exista grade didactice și vechime. Am lucrat în Privat am muncit foarte mult și salariul era jumătate din cel de la stat. Nu mi s-a plătit dirigenția, impozitul și asigurările către stat. În plus patronul angajează pe cine vrea nici vorba de concurs național doar concurs de împrejurări. Se muncește foarte mult pt. Gradele didactice asa ca nu mai veni cu idei trăznite… cu timpul vei face și vechime și nu îți va conveni sa vezi ca un debutant castiga la fel ca tine. Dacă toți profesorii/ învățătorii ar alerga pe la olimpiade și concursuri cine i-ar mai învața carte pe ceilalți elevi ??? Cum vei retribui un profesor foarte bun care are în încadrare și clase cu elevi care nu participa sau nu sint premiați la olimpiade și concursuri ?
Ceilalti bugetari sunt platiti dupa performanta?
Daca vreti profesori mai buni, nota 8 la titularizare si nota 6 pentru suplinitori.
2,1 % din PIB, stimați părinți, înseamnă salarii nemotivante pentru profesori, personalul didactic auxiliar și cel nedidactic, dar și: școli, grădinițe și creșe insuficiente, învățarea în două schimburi în școli, clase cu efective mult mai mari decât este specificat în lege pentru a nu se mai plăti un post in plus, că nu-i de unde (bineînțeles că randamentul copiilor și al profesorilor este diminuat), grupe cu efective foarte mari la grădiniță (nu s-a pus problema dacă profesorii și educatoarele pot sau nu pot face față sau dacă ar merita spor la salarii pentru asta), psihologi insuficienți, cabinete medicale școlare insuficiente… Iar despre baza materială a școlilor… ce să mai spunem! Luați și vizitați site-urile cu firmele de materiale didactice, vedeți ce oferă, apoi comparați cu ce ați văzut dumneavoastră prin școli, prin clase. Sau, mai bine, parcurgeți listele cu dotările MINIMALE pentru unitățile de învățământ. E rușinos pentru copii, profesori, părinți! 2,1%???
De unde tot scoateți ideea de “plătit in funcție de performanta “? la dvs. nu suna a discriminare? in ce domeniu se plătește așa?