„Sistemul educației-cercetării va primi totuși un buget ușor mai mare decât anul trecut, prin care va funcționa adecvat și vom putea începe să implementăm unele măsuri din Programul de Guvernare”, scrie Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe blogul său, în prima reacție după apariția proiectului de OUG privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene – cunoscută drept ordonanța „trenuleț”.
David scrie că „pornim în 2025 cu un optimism rezervat/reținut” și că premierul Marcel Ciolacu ar fi zis ieri sindicatelor și patronatelor că „după încheierea execuției bugetare și planificarea/aprobarea bugetului pe anul 2025, vom ști mai precis cum putem susține și mai bine acest domeniu strategic și prioritar”. Daniel David susține că „în funcție de asta, optimismul meu rezervat acum la început de an ar putea să devină doar optimism pe parcursul anului”.
Redăm reacția integrală a lui Daniel David:
„La solicitarea mass-mediei, a oamenilor din sistemul de educație-cercetare și a unor părți din societate fac următoarele comentarii față de „OUG privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene”, cu referire la zona educației-cercetării.
Pe de o parte, România are un deficit bugetar foarte mare, care, dacă nu este redus, îi împiedică dezvoltarea și o pune la risc în evaluările financiar-economice internaționale. Indiferent de ce ne-am dori sau credem noi, aceasta este realitatea dură de la care pornim la început de 2025. Sigur că putem analiza critic de ce am ajuns aici, dar asta nu elimină faptul că suntem aici și că de aici pornim. Într-o astfel de situație, măsurile care trebuie luate pot fi drastice sau graduale, Guvernul alegând acum un demers gradual, cu atitudini și măsuri rezervate/reținute, nu drastice.
Pe de altă parte, educația a fost asumată de Coaliție ca prioritate națională, lucru reiterat de Prim-ministru în fața Parlamentului României în timpul prezentării Programului de Guvernare și învestirii Guvernului. În acest sens, finanțarea trebuie să susțină nu doar buna funcționare, ci și dezvoltarea strategică a sistemului.
Combinându-le pe cele două, la modul serios, sincer și direct spus, nu pot avea acum decât un optimism rezervat, în condițiile în care, așa cum sunt discuțiile acum, sistemul educației-cercetării va primi totuși un buget ușor mai mare decât anul trecut, prin care va funcționa adecvat și vom putea începe să implementăm unele măsuri din Programul de Guvernare. Solidaritatea vine în condițiile măsurilor generale în societate și economie luate de Guvern pentru reducerea deficitului bugetar, dar, ca prioritate a țării, în acest proces, educația-cercetarea nu trebuie să fie cel mai afectat domeniu. În fine, în timpul întâlnirii cu Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social, Prim-ministrul a declarat că, după încheierea execuției bugetare și planificarea/aprobarea bugetului pe anul 2025, vom ști mai precis cum putem susține și mai bine acest domeniu strategic și prioritar, iar în funcție de asta, optimismul meu rezervat acum la început de an ar putea să devină doar optimism pe parcursul anului.
Acestea fiind spuse, într-o abordare democratică înțeleaptă, oamenii din sistem au dreptul să-și ceară drepturile lor – unele asumate oficial destul de recent, după încheierea grevei din sistem și/sau prin noile legi ale educației -, în timp ce Guvernul trebuie să facă, la rândul său, tot ceea ce ține de acesta pentru a reduce deficitul bugetar, asigurând astfel funcționarea țării și o dezvoltare care să permită apoi chiar satisfacerea cu prioritate a acestor drepturi pe care oamenii le cer acum. În acest proces, sistemul educației-cercetării trebuie să funcționeze și să se dezvolte, cât ne permite contextul, context pe care sper să-l putem optimiza în viitorul apropiat, odată cu reducerea deficitului bugetar”.
Articol în curs de actualizare
9 comments
Toți trageți cu educația dar cu sănătatea nimic!Va urez în noul an vorba lui basescu”sa trăiți bine ,care mai apucati”!
profesorii care au obținut peste nota 7 la scris și lecțiile speciale și nu au fost titularizati pentru că nu sunt posturi ,ce se întâmplă cu ei ?….vor rămâne în continuare suplinitori ,pe perioada determinata,ori unde mergi îți angajare permanentă,cum să facă performanță daca ei dau in fiecare an acest examen,își consumă inutil energia,in loc sa se concentreze pe pregătirea elevilor,vi se pare corect ce se întâmplă,pentru ce au făcut o facultate?…..??????….au familie,au părinți bolnavi de îngrijit….vi se pare normal?
Referitor la tichete de vacanta nu sunt de acord cu coplata. Personal nu este normal sa crediteze bugetarii cardul firmei pluxee. Mai bine lipsă, de 800 lei cumperi Euro și pleci in Bulgaria că și așa acele vouchere te condiționează sa le folosești la niste prețuri exorbitante in Romania. Personal nu vad i mare șmecherie cu aceste vouchere….
Să ne spună Dn-ul ministru dacă UBB Cluj-Napoca va fi favorizată că și până acum la competițiile pentru proiecte de cercetare de la uefiscdi.
E strigător la cer ce s-a întâmplat la competiția TE2023. Informațiile despre directorii de propuneri de proiect depuse sunt publice. Persoane cu Hirsch 6 de la UBB au luat aproape 100 de puncte în timp ce alții cu experiență în proiecte internaționale și Hirsch de peste 30 de la alte Instituții au fost dați la o parte.
Cu acest ministru e posibil să avem o favorizare și mai ridicată a UBB.
Hai, măi!
E rezervat optimismul?
E sumbru, e negru, e dezolant, e un sistem eșuat, recunoaște!
Tu ce mai vrei? O platformă, un soft introdus șmecherește în școli?
Un AeL d’ al lui Ghiță?
Un grant ceva?
O evaluare, ca la final să fie profesorii obligați să introducă zeci de coduri într-o platformă pe care a luat un băiat deștept bani?
O lege aiurea care impune credite pentru a vă putea vinde inutilele cursuri de formare?
O gradație a șpăgilor și pilelor pentru a fi nevoiți profesorii să se înscrie pe bani în asociații non sens, să participe la toate concursurile cu plată pentru adeverințe, că ăsta e cercul: asociație- plată- adeverință- punctaj!
Voi vorbiți de plată în funcție de performanță?
Usor mai mare decât anul trecut inseamna foarte puțin, anul trecut având finanțarea cea mai slaba.
Ideea cu plata 50% stat, 50% beneficiar a tichetelor de vacanta este o porcărie. Mai bine sa spuna ca le micșorează la jumătate. Iar în caz ca plătește contribuabilul, acesta plătește și impozitul aferent pe cât plătește?
Sunt de acord că toți trebuie sa suportam deficitul bugetar prin austeritate. In condițiile in care in educație se câștigă mă puțin decât în celelalte domenii bugetare (cunosc polițiști locali, … cu venituri mai mari decât cele din educație), veniturile angajatilor din educație sunt cele mai afectate de acesta ordonanța. Cred că ministerul educației și sindicatele nu apară acest domeniu.
E clar: lingau si asta.
Din 1990 ,continuu ,in educatie se proroga aplicarea legilor, se abroga legi care nu au fost aplicate nici o data, se acorda drepturi salariale stipulate în lege, doar dacă te judeci și în transe , intr-un cincinal.
Atât de mult au iubit unii școala, încât au trecut-o la “și altele”.
După fracțiunea unui sfert din vauchere, acum doi ani, unora din educație ,pe motiv ca s-a schimbat legea (doar pentru unii), acum ni se propune un târg.Mai simplu, acordați vauchere de 800 lei.
Intr-un sistem în care e nevoie de criterii obiective, totul se reduce la criterii subiective (bonusuri,gradatii,.dirigentii…..)
ĵ