„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.
Ministrul Educației a avertizat că „problema noastră majoră, după mine, ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit. Metodele de predare nu sunt bune și manualele nu sunt destul de prietenoase. La multe teste internaționale, conținuturile noastre se suprapun foarte bine cu ceea ce itemii evaluează, uneori mai bine ca în Finlanda, dar avem rezultate slabe pentru că nu predăm bine. Hai să predăm bine și să avem manuale prietenoase”.
„Voi crea oportunități pentru training, pentru modalități moderne de predare”, a anunțat Daniel David.
În ceea ce privește manualele, oficialul a declarat că „manualele trebuie să fie mult mult mai prietenoase, astfel încât elevii să le citească cu plăcere”.
Cele mai importante declarații făcute la Antena 3 de Daniel David, ministrul Educației:
- În prima etapă, cel puțin până la alegerile prezidențiale, sunt câteva lucruri pe care le-am anunțat și care țin de programul de guvernare: trebuie să dăm drumul planurilor-cadru pentru liceu, vom avea și o dezbatere națională după ce le punem în dezbaterea publică.
- În ianuarie-februarie vom da drumul criteriilor naționale pentru evaluarea cadrelor didactice si de cercetare superioare, inclusiv condițiile pentru abilitare și vom începe procesul de organizare mai rațională a universităților românești, care să își asume explicit una dintre cele trei misiuni descrise în lege, pentru că în acest fel poți avea o legătură mult mai bună cu societatea.
- Toate aceste lucruri sunt foarte concrete. Universitatea Babeș-Bolyai va trebui să spună care e misiunea ei, pentru că în funcție de asta va fi evaluată și va avea o legătură mai puternică sau mai puțin puternică cu autoritățile locale sau naționale.
- Legile educației trebuie lăsate să funcționeze. Eu mă voi focaliza, în prima parte a mandatului, pe adoptarea unor acte subsecvente, nu pe modificarea legilor. Legile s-au adoptat și trebuie să meargă înainte.
- Avem un deficit extrem de mare, în prima parte a anului aceste blocaje există și nu avem ce face. Este un element de solidaritate la nivelul întregii societăți, multe categorii profesionale sunt nemulțumite.
- Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învățare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi
- Trebuie să învețe și teorie, și cultură, pentru că asta creează oameni care au sensuri în viață, mai puțin sensibili la teorii conspiraționiste. În competențe, pe lângă cunoștințele astea declarative, trebuie să ai cunoștințe procedurale (ce știi să faci) și valori (ce e important în viață). Este o prioritate pe care o am: eu cred că conținuturile pe care le avem sunt destul de bine gândite și organizate. Problema noastră majoră, după mine, ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabili.
- Metodele de predare nu sunt bune și manualele nu sunt destul de prietenoase. La multe teste internaționale, conținuturile noastre se suprapun foarte bine cu ceea ce itemii evaluează, uneori mai bine ca în Finlanda, dar avem rezultate slabe pentru că nu predăm bine. Hai să predăm bine și să avem manuale prietenoase.
- Voi crea oportunități pentru training, pentru modalități moderne de predare.
- Cred ca ideea principală este că manualele trebuie să fie mult mai prietenoase, astfel încât elevii să le citească cu plăcere.
14 comments
A mai promis și fosta ministra (uitat să îi fie numele) aceste planuri cadru de câteva ori dar s-au dovedit minciuni.
Cum noul ministru leagă activitatea lui de alegerile prezidențiale (care o fi legătura?) e posibil să repetăm istoria recentă.
Sistemul de formare al profilor trebuie schimbat. Dacă lasa legile sa funcționeze nu face decât sa contribuie la distrugerea învățământului.
Unde da drumu’ la criterii? Pe câmp? Criterii exista, e adevărat ca nu fac diferența între profii foarte buni și ceilalți. Nu criteriile sunt problema ci mai ales sistemul de management al performantei. Dar David lasa legile sa funcționeze, de ce sa se bage în lucruri complicate?
Și de unde o sa dea David bonusuri de performanta? Din banii pentru avioane de lux sau de la pensii speciale?
Apropo de noi discipline. Restructurarea conținuturilor și competentelor când va avea loc? La începutul mandatului sau în partea a doua?
Cu alte cuvinte David nu va face mare lucru. Va vorbi la TV. Schimbările se fac în primele zile de mandat, dacă are habar ce trebuie schimbat, pentru ca nu are de unde sa știe cât va dura excepționalul mandat de ministru televizor.
Trebuie educați și profesorii ,multi la disciplinele ,,neimportante” nu fac nimic la orele de curs istorie,geografie,religie,educație fizică,fizica,informatica .La fiica mea la școală profesorul de civică le da codul de autentificare sa vizioneze filme pe Netfix,la educație fizică profesorul sta pe telefon și nu face nimic,copiii pierd timpul,la engleza intensiv la fel filme pe
Netfix,chiar și la romana d na ,,pune” filme .Asta este situația școlilor din România,domnilor profesori nu mai criticați și voi știți ce se întâmplă la multe din orele de curs,dar refuzați să recunoașteți și să vă asumați că și voi aveți o mare parte din vina decăderii învățământului din Romania.Priviti in gradina proprie ,faceți curat acolo și apoi aruncați cu piatra.Propunea cineva, varianta salarii mari ,dar monitorizare audio video la toate orele de curs ,care sa fie accesibilă părinților.Voi nu doriți așa ceva ,vouă profesorilor din Romania va convine haosul asta din învățământ,le oferiti daruri otrăvite copiilor când nu sunteți implicați la ore.Acum se bucura că sunt copii ,dar când au să devină adulți o sa și dea seama ce importanță este scoala-educatia și au sa va condamne pentru lenea și lipsa voastră de implicare.Singurii care ies in pierdere sunt elevii și familiile lor,dar și voi că acei copii au să devină viitorii cetățeni ai țării.
@Ana, Oana_M, Death, sau cum îți mai spui,
Criză mare de idei la ferma de troli unde prestezi.
Cereți un text nou, ăsta e fumat
Pai fizica și chimia sunt inutile la modul cum se fac acum in Romania.
Astea ar trebui desființate de la a 10-a pt că sunt materii comuniste și sovietice care nu ajuta cu nimic pe elevi.
Mai bine ar trage cu ochiul la occident.
In rest omul asta e sub ce era doamna Deca, fiind un om din sistem care va căuta să-și protejeze sinecurile.
Românii cu cele mai multe ore de matematica fizica și chimie sunt codașii planetei la PISA
“Fizica și chimia sunt materii comuniste și sovietice” – sunteți un geniu, domnule Remus genius, un geniu!
Educația pentru mediu, de sustenabilitate, juridică, financiară, istoria comunismului, a holocaustului, toate acestea, fără îndoială nu sunt pentru manuale separate, dar pot fi adăugate gradual, ca teme în discipline deja existente, în fiecare an școlar, de la clasa întâi până la clasele a 12-a, de la noțiuni elementare în anii mici până la altele complexe
în ultimii ani de liceu. Sunt de completat cu latura practică (acolo unde este cazul) în sensul unor activități ce presupun folosirea și aplicarea cunoștințelor în experiența de viață (asociații, cluburi, ateliere, instituții). Pentru manualele mai eficiente ar ajuta organizarea pentru fiecare disciplină, a unui Concurs ce trasează coordonate clare ale tipului de manual cerut.
Domnule David, cu aceasta suita de declaratii docte la prima vedere, pare ca vreti sa mancati ce este in interiorul tortului fara sa ii afectati glazura. Doriti performanta in conditii de criza biciuind mai tare resursa principala, profesorii. Nu vorbiti nimic despre schimbari structural-administrative care ar putea avea un impact masiv in zona de igienizare a ministerului, inspectoratelor, scolilor si nu vorbiti nici despre depolitizarea sistemului de invatamant.
Calitatea actului de predare a scazut an de an din cauza calitatii resursei umane, iar acest lucru are doua radacini principale:
1. Prin pastrarea inspectoratelor scolare si politizarea lor au fost numiti inspectori scolari generali si inspectori de profil, oameni de o foarte slaba calitate umana si academica. Dar asta domnule David, este o poveste mai veche…“Atunci cand se ridica sus oamenii de nimic, nelegiuitii misuna pretutindeni”. Aceste persoane puse in functii fiind foarte slab pregatiti au initiat si incurajat angajari in scoli si Casa corpului didactic, angajari de oameni de foarte slaba calitate care nu au interes si unii nici nu pot sa se manifeste inalt academic la ore.
2. A doua cauza a calitatii slabe a unei parti a corpului profesoral este o grila de salarizare mizerabila pentru profesorii debutanti si in lant pentru profesorii maturi. Spun o parte, pentru ca exista in preuniversitar si profesori dedicati, pregatiti, care stiu si vor sa predea. Ei nu au nevoie de cursuri, au predat bine dintotdeauna. Revin, aceasta grila de salarizare a scazut atractivitatea pentru sistemul de educatie si o parte a profesorilor de calitate au intrat in mediul privat. Pentru ca, da, domnule David, in mediul privat atunci cand vrei sa atragi resursa umana competenta pentru o pozitie, acea fisa de post are definite competente (cunostinte si abilitati bine puse in practica-ce stiu/cunosc, ce inteleg, ce pot sa aplic) clare si remunerate corespunzator.
Dupa aceste schimbari structurale putem vorbi despre caltitate, simplitate, atractivitate si despre cine ramane in sistem, cine vine nou si cum ii pregatim pe toti acestia. Ati inceput deja, din pacate, sa vorbiti ca un politician veritabil si mai putin ca un profesor veritabil.
cu Putorile de la Inspectoratele Școlare ce faceți?
porcii mănâncă lături…de aceea o sa l halească pe David cu mare plăcere
Pe scurt, ideile sunt bune și articulate între ele, mai ales în zona universitară. La nivel preuniversitar sunt așteptate noile planuri-cadru pentru liceu. Integrarea unor discipline noi (educația pentru mediu, pentru sănătate, financiară etc.) în cadrul disciplinelor existente (biologie, chimie economie etc.) este o normalitate, dar cred că ar trebui umblat puțin la programele școlare… Totodată, Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului în România pot fi integrate foarte ușor în disciplina Istorie, cu anumite ajustări ale programei. Ar fi de dorit ca Istoria comunismului să fie studiată la o vârsta mai mică, undeva la 14-15 ani…
Teoria e bună. Să vedem cum ne omoară practica.
Poate gasim o solutie sa ii educam pe parinti si sa ii facem sa inteleaga ca nu conteaza doar Limba romana si matematica!!!
Copiilor asta li se spune,si rezultatele sunt…ca nu stim nimic !!!
O sugestie, domnule ministru: renunțați la bursele pentru elevi care oricum aduc multă vrajbă în sistem și cu banii aceia implementați programul Masa Caldă, DAR ÎN FIECARE ȘCOALĂ din România!
Nu predam bine, ha? Lasa, Davide, ca o sa te tinem noi minte. Si cand ne-o fi mai rau dupa toate taierile la care tu dai din umeri ca tre’ sa se faca din solidaritate si prin legi deja adoptate, ti-om aminti cum ai “zbierat” pe-aici ca elevii nu iau examenele ca nu stim noi, profesorii, sa predam bine. Ne-am pus speranta in cine nu trebuie. Trebuia sa ramai la UBB. Macar acolo te respectam cu totii si faceai lucruri bune. Ca ministru ai sa prinzi multe flegme cu aceasta declaratie si cu aia cu solidaritatea la taieri. Te bagi in troaca, asteapta-te sa te manance porcii, spune o vorba.