Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că “până la 25% din oră pe o disciplină ar trebui să fie altceva decât lecția: consolidare remedială, aplicabilitate la viața de zi cu zi”. Ministrul Educației a spus acest lucru la lansarea raportului de alfabetizare numerică, în contextul planurilor cadru pentru liceu care sunt în dezbatere publică, din 31 ianuarie. Pe de altă parte, într-un alt interviu, la Academia Europa FM, Daniel David a spus că sugestiile metodologice, care acum au statut de recomandare, vor fi obligatorii.
- Sugestiile metodologice includ strategii didactice, au rolul de a orienta cadrul didactic în aplicarea programei și au în prezent statut de recomandare.
Ministrul Educației a spus că până la 25% dintr-o oră pe o disciplină ar trebui să fie dedicată pentru ore remediale sau un mod diferit de a preda elevilor: să aplice lecția la viața de zi cu zi. Daniel David a făcut această declarație în contextul lansării în dezbatere a planurilor cadru pentru liceu care a stârnit controverse privind numărul de ore pentru unele discipline.
„Lumea trebuie să înțeleagă că planurile-cadru reprezintă doar un punct de start. Elementul fundamental după aceea va fi conținutul program. Și poate că ducem și la liceu aceste idei care sunt la gimnaziu și toată lumea normală, că nu trebuie să fie ora și lecția. Până la 25% din ore pe o disciplină ar trebui să fie altceva decât lecție. Ar trebui să fie consolidare remedială, aplicabilitate la viața de zi cu zi. Astea sunt chestii fundamentale. Așa transfer competențele, manualele ar trebui să fie altfel pe conținuturile pe care le generăm și metoda de predare, asigur a profesorilor”, a spus Daniel David în cadrul lansării raportului privind alfabetizarea numerică din România, pe 6 februarie.
La câteva zile distanță, ministrul Educației și Cercetării a readus în discuție acest procent de la clasă vorbind și despre sugestiile metodologice, care acum au caracter de recomandare. Într-un interviu la Academia Europa FM, Daniel David a spus că vrea ca sugestiile metodologice să fie obligatorii. Vorbind despre planurile cadru la liceu ministrul a spus că focusul trebuie să fie pe conținutul disciplinelor, pe modul în care se predă la clasă.
„Ai niște ore care să fie dedicate consolidării, învățării remediale, care să fie legate, spre exemplu, de cum folosești cunoștințele învățate în viața de zi cu zi și aerisim curriculumul. Teoretic, lucrul acesta ar fi trebuit să se întâmple și până acum. (n. red prin sugestiile metodologice). (…) Am să le am să le fac obligație“, a spus Daniel David.
Redăm răspunsul integral al Ministrul Educației și Cercetării de la Academia Europa FM
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Acum va trebui să ne focalizăm cu toții pe programe conținutul din acele discipline (n red planurile cadru pentru liceu), să fie conținuturi aerisite, să avem din numărul total de ore alocat unei discipline, să avem ore în care nu ai lecția.. să nu fie ideea de ora și lecția, ci ai niște ore care să fie dedicate consolidării, învățării remediale, care să fie legate, spre exemplu, de cum folosești cunoștințele învățate în viața de zi cu zi și aerisim curriculumul. Teoretic, lucrul acesta ar fi trebuit să se întâmple și până acum.
Realizator: Sunt sugestii metodologice la fiecare la fiecare program școlară.
Daniel David: Da, dar am să le fac obligație. Asta va fi o diferență nouă, ca să spun așa, pe care am învățat-o până în aceste zile de dezbateri. Procentul acela de 20-25% din ore n-o să mai fie sugestie pentru.. ci va fi obligatoriu.
Realizator: Am vorbit un pic mai devreme de orele de educație remedială și avem o anumită imagine asupra acestui program. Necesită resurse umane, financiare, materiale suplimentare sau pot fi integrate în ceea ce trebuie să facă profesor în mod firesc la clasă?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Eu cred că ar trebui să fie integrat și în ce face profesorul la clasă, dar profesorul trebuie să fie antrenat pentru a face bine educație remedială. Spre exemplu, avem o serie de studii care au fost făcute și în zona ministerului și lucruri care arată, de exemplu, cu o mulțime de probleme pe care le ai în clasa a IX-a rezultă din lipsa unor competențe sau micro-competențe care nu ți l-ai însușit. Nu vorbesc de clasa VIII-a, uneori din clasa a V-a. Atunci un profesor bine pregătit trebuie să vadă acest lucru, fiindcă dacă în clasa a IX-a copilul nu înțelege ceva și tu încerci să-l faci să înțeleagă acel lucru predând mai mult pe dându-i din nou cu aceleași metode nu foarte atractive, nu faci învățarea remedială. El nu poate înțelege conținutul de clasa a IX-a până când nu repeți și nu-l reînveți conținutul din clasa a V-a sau a VI-a.
Realizator: O reuși vreun profesor să facă lucrul ăsta? Poate sunt clase cu 30 de copii.
Daniel David, ministerul Educației și Cercetării: Corect, Dar dacă predai bine, nu stai atât de mulți copii care au nevoie de educație remedială. Rămân mai puțini care au nevoie de această educație și lucrez cu acei puțini copii care au această nevoie. În plus, vom și încuraja pregătirea unor profesori exact pe conținuturi și pe astfel de proceduri pentru învățare remedială.
Informații de context
Sugestiile metodologice includ, de asemenea, exemple de activităţi de învăţare/evaluare, precum şi referinţa la un suport de curs complet şi alte resurse utile. De obicei, aceste sugestii sunt transmise de Minister atunci când apar discipline noi, în general, discipline opționale în cadrul curriculumului la decizia școlii.
Orice nota transmisă de Ministerul Educației către Inspectorate privind modul de abordare a unor discipline, scrisori metodice sau repere fundamentale sunt considerate sugestii metodologice.
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor.
Ministrul Educație a spus pe 9 ianuarie, că învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă, ci de „profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.
Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.
Citește și:
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Am rămas fixați să dezbatem numărul de discipline și de ore. Nu asta este miza / Aș vrea măcar în a doua parte a dezbaterilor să începem să vorbim și de lucrurile de esență: Noul model, cum predăm, de exemplu, Istoria națională, Geografia
Apel al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David: Profesorii ar trebui să ne propună o regândire a modului în care se face matematică la liceu / Nu poți să dai mai multe ore pe un model care până acum nu a funcționat
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.