Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că “până la 25% din oră pe o disciplină ar trebui să fie altceva decât lecția: consolidare remedială, aplicabilitate la viața de zi cu zi”. Ministrul Educației a spus acest lucru la lansarea raportului de alfabetizare numerică, în contextul planurilor cadru pentru liceu care sunt în dezbatere publică, din 31 ianuarie. Pe de altă parte, într-un alt interviu, la Academia Europa FM, Daniel David a spus că sugestiile metodologice, care acum au statut de recomandare, vor fi obligatorii.
- Sugestiile metodologice includ strategii didactice, au rolul de a orienta cadrul didactic în aplicarea programei și au în prezent statut de recomandare.
Ministrul Educației a spus că până la 25% dintr-o oră pe o disciplină ar trebui să fie dedicată pentru ore remediale sau un mod diferit de a preda elevilor: să aplice lecția la viața de zi cu zi. Daniel David a făcut această declarație în contextul lansării în dezbatere a planurilor cadru pentru liceu care a stârnit controverse privind numărul de ore pentru unele discipline.
„Lumea trebuie să înțeleagă că planurile-cadru reprezintă doar un punct de start. Elementul fundamental după aceea va fi conținutul program. Și poate că ducem și la liceu aceste idei care sunt la gimnaziu și toată lumea normală, că nu trebuie să fie ora și lecția. Până la 25% din ore pe o disciplină ar trebui să fie altceva decât lecție. Ar trebui să fie consolidare remedială, aplicabilitate la viața de zi cu zi. Astea sunt chestii fundamentale. Așa transfer competențele, manualele ar trebui să fie altfel pe conținuturile pe care le generăm și metoda de predare, asigur a profesorilor”, a spus Daniel David în cadrul lansării raportului privind alfabetizarea numerică din România, pe 6 februarie.
La câteva zile distanță, ministrul Educației și Cercetării a readus în discuție acest procent de la clasă vorbind și despre sugestiile metodologice, care acum au caracter de recomandare. Într-un interviu la Academia Europa FM, Daniel David a spus că vrea ca sugestiile metodologice să fie obligatorii. Vorbind despre planurile cadru la liceu ministrul a spus că focusul trebuie să fie pe conținutul disciplinelor, pe modul în care se predă la clasă.
„Ai niște ore care să fie dedicate consolidării, învățării remediale, care să fie legate, spre exemplu, de cum folosești cunoștințele învățate în viața de zi cu zi și aerisim curriculumul. Teoretic, lucrul acesta ar fi trebuit să se întâmple și până acum. (n. red prin sugestiile metodologice). (…) Am să le am să le fac obligație“, a spus Daniel David.
Redăm răspunsul integral al Ministrul Educației și Cercetării de la Academia Europa FM
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Acum va trebui să ne focalizăm cu toții pe programe conținutul din acele discipline (n red planurile cadru pentru liceu), să fie conținuturi aerisite, să avem din numărul total de ore alocat unei discipline, să avem ore în care nu ai lecția.. să nu fie ideea de ora și lecția, ci ai niște ore care să fie dedicate consolidării, învățării remediale, care să fie legate, spre exemplu, de cum folosești cunoștințele învățate în viața de zi cu zi și aerisim curriculumul. Teoretic, lucrul acesta ar fi trebuit să se întâmple și până acum.
Realizator: Sunt sugestii metodologice la fiecare la fiecare program școlară.
Daniel David: Da, dar am să le fac obligație. Asta va fi o diferență nouă, ca să spun așa, pe care am învățat-o până în aceste zile de dezbateri. Procentul acela de 20-25% din ore n-o să mai fie sugestie pentru.. ci va fi obligatoriu.
Realizator: Am vorbit un pic mai devreme de orele de educație remedială și avem o anumită imagine asupra acestui program. Necesită resurse umane, financiare, materiale suplimentare sau pot fi integrate în ceea ce trebuie să facă profesor în mod firesc la clasă?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Eu cred că ar trebui să fie integrat și în ce face profesorul la clasă, dar profesorul trebuie să fie antrenat pentru a face bine educație remedială. Spre exemplu, avem o serie de studii care au fost făcute și în zona ministerului și lucruri care arată, de exemplu, cu o mulțime de probleme pe care le ai în clasa a IX-a rezultă din lipsa unor competențe sau micro-competențe care nu ți l-ai însușit. Nu vorbesc de clasa VIII-a, uneori din clasa a V-a. Atunci un profesor bine pregătit trebuie să vadă acest lucru, fiindcă dacă în clasa a IX-a copilul nu înțelege ceva și tu încerci să-l faci să înțeleagă acel lucru predând mai mult pe dându-i din nou cu aceleași metode nu foarte atractive, nu faci învățarea remedială. El nu poate înțelege conținutul de clasa a IX-a până când nu repeți și nu-l reînveți conținutul din clasa a V-a sau a VI-a.
Realizator: O reuși vreun profesor să facă lucrul ăsta? Poate sunt clase cu 30 de copii.
Daniel David, ministerul Educației și Cercetării: Corect, Dar dacă predai bine, nu stai atât de mulți copii care au nevoie de educație remedială. Rămân mai puțini care au nevoie de această educație și lucrez cu acei puțini copii care au această nevoie. În plus, vom și încuraja pregătirea unor profesori exact pe conținuturi și pe astfel de proceduri pentru învățare remedială.
Informații de context
Sugestiile metodologice includ, de asemenea, exemple de activităţi de învăţare/evaluare, precum şi referinţa la un suport de curs complet şi alte resurse utile. De obicei, aceste sugestii sunt transmise de Minister atunci când apar discipline noi, în general, discipline opționale în cadrul curriculumului la decizia școlii.
Orice nota transmisă de Ministerul Educației către Inspectorate privind modul de abordare a unor discipline, scrisori metodice sau repere fundamentale sunt considerate sugestii metodologice.
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor.
Ministrul Educație a spus pe 9 ianuarie, că învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă, ci de „profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.
Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.
Citește și:
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Am rămas fixați să dezbatem numărul de discipline și de ore. Nu asta este miza / Aș vrea măcar în a doua parte a dezbaterilor să începem să vorbim și de lucrurile de esență: Noul model, cum predăm, de exemplu, Istoria națională, Geografia
Apel al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David: Profesorii ar trebui să ne propună o regândire a modului în care se face matematică la liceu / Nu poți să dai mai multe ore pe un model care până acum nu a funcționat
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
18 comments
Bună dimineața!
Foarte mulți profesori fac deja acest lucru, a venit de la sine, ca o adaptare la conjunctura în care se află școala/ societatea. Este acea… ancorare în realitate, nu este nici o noutate.
Ministerul să acorde o mare atenție caligrafiei, să simplifice matematica, pentru elevii de la alte profiluri, să conceapă subiectele la limba română astfel încât copiii să nu fie nevoiți să memoreze comentarii, să introducă o probă de cultură generală-istoria/geografia României la admiterea în liceu și, mai ales, să nu mai ceară dosare stufoase, total inutile, la zeci de comisii din școală. SUCCES!
Lecție versus oră de curs?! Afirmație din 31 ianuarie 2025, de la Academia Europa FM, reluată acum pentru a minimaliza importanța ORELOR de curs, care, potrivit noilor planuri-cadru, ar trebui alocate prioritar disciplinelor didactice din trunchiul comun și din CS, și acestea cu ore stric precizate, consemnate în rubricile ce li se cuvin.
Și această hotărâre trebuie luată acum, nu „după aceea”: „Elementul fundamental după aceea va fi conținutul program. Și poate că ducem și la liceu aceste idei care sunt la gimnaziu și toată lumea normală, că nu trebuie să fie ora și lecția. Până la 25% din ore pe o disciplină ar trebui să fie altceva decât lecție.”
Din nefericire, fără a mă exprima „academic”, cum se dorește să se procedeze într-o dezbatere pretins serioasă, se produce o flexibilizare totală, sub aspect semantic, a termenilor de mai sus: oră, lecție, programă… .
DECI;
1. Mai întâi, după Legea 198/2023, art. 19, alin.(17), lit. d): „pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, ORA DE CURS este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră. După a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute.”.
2. Prin urmare, contrar ideii că trebuie urmată organizarea de la clasele V-VIII (cum, chipurile, aceste idei aplicate și în liceu ar fi altfel decât „la gimnaziu și (în) toată lumea normală”), programul școlar este organizat tot pe ore de curs și pe lecții, în funcție de care se constituie catedrele didactice pe specialități.
3. DEX: „LECȚIE, lecții, s. f. 1. Formă de bază a învățământului, desfășurată cu o clasă de elevi, ÎNT-UN TIMP DETERMINAT, sub conducerea unui învățător sau a unui profesor în conformitate cu programa de învățământ; ORĂ ȘCOLARĂ oră consacrată unui obiect de studiu.”
4. DEX: „3. ORĂ, ore, s. f.: 3. Lecție, curs.”.
Raportate la aceste definiții consacrate, referitoare la organizarea legală a procesului de învățământ, afirmațiile de mai sus sunt un fel de exerciții de împrăștiere, parcă de intenționată derută. Cum adică „în toată lumea normală, nu trebuie să fie ora și lecția. Până la 25% din ore pe o disciplină ar trebui să fie altceva decât lecție”?
Parafrazând ideile exprimate în Edupedu, cele „până la 25% din ore pe o disciplină” nu sunt „altceva decât (tot) lecție”, lecții care includ diversitatea conținuturilor în predarea la clasă.
Sunt tot niște ore/lecții „dedicate (și) consolidării, învățării remediale, care să fie legate […] de cum folosești cunoștințele învățate în viața de zi cu zi”. Procedurile în acest scop sunt menționate atât în Legea 198/2023, cât și în sugestiile metodologice. Lucrul acesta se întâmplă și acum.
Pentru optimizarea rezultatelor în această direcție, sunt necesare ore suficiente, bine distribuite, în planurile-cadru propuse, la disciplinele la care, ca și în destule țări europene, se manifestă mai acut ceea ce se numește analfabetismul funcțional, la discipline științifice, literație, istorie, geografie, cultură națională și universală.
Stimate domnule Ministru,
Vă rog să-mi explicați unde anume găsesc acei 25% pentru aplicații/ acțiuni remediale când în programa sunt 30 de lecții noi + 4 evaluări scrise pe an școlar + 2 săptămâni (școala altfel și verde) la o oră pe săptămână cand anul școlar are 36 de săptămâni – cazul orei de geografie. Nu mai vorbim de situația cand ai oră vineri – sarbatori legale, concursuri, ultima zi de școală inainte de vacanță, etc.
Bună idee consolidarea asta obligatorie. Dar nu la consolidare pe stufărișul dintr-o disciplină de studiu v-ați gândit, da? Umblați și la conținuturi, da? Un tuns până la un nivel fezabil, funcțional să fie, primim! Merci!
buna seara! analizați bine Dl.Ministru ce comentari aveti mai sus acei oamenii zic adevărul. Terminati cu atatea manuale si materii care nu au valoare pt elevii! Mergeți în urma cu 20 ani macar si analizati care materie era si ore zilnic si ce diferenta de profesori si elevii .Era exact strictul necesar pt fiecare elev sa învețe să meargă mai departe .Nu 10 caiete 8 carti in ghiozdanul sau geamantanul de 15kg sa-l care .Lăsați doar manualele principale sa vina elevul de drag la sc nu cu ură.Dovediti si arătați că rezolvați ceva in invatamant sa rămâneți în istoria învățământului cu fruntea sus.
De acord!Dar adaptați programele,ultima schimbare a complicat situația nr de ore pe săptămână, în loc s-o simplifice!Biologie clasa a5a o oră,la o programă care implică noțiuni de ecologie și sistematică,este bătaie de joc!Să nu mai vorbim de clasele de liceu care trebuie să primească atâtea informații utile pt viață, intr-o singură oră pe săptămână 2 ani apoi deloc,și în ultimul an optează ca probă de Bac,și sunt criticați că se meditează!în astfel de condiții, profesorul este obligat să predea oră de oră,și tot nu este de ajuns,acești copii trebuie să învețe să facă probleme de genetică umană și moleculară ,probleme privind compoziția sângelui și capacitatea respiratorie,prevăzute în programele de Bacalaureat!De asemenea sunt necesare discuții despre igiena si bolile fiecărui sistem de organe în parte,pe care elevii le privesc,cu mare interes, dar timpul este o mare problemă!
Adevărul e ca noi nu știm de cele 15 minute de atenție maxima a unui elev intr- o ora !
Noi când facem planul de lectie trecem resursa de timp alocată pentru fiecare secvență a lecției , Domnule Ministru !!!!!!
Mai bine nu ați fi mai misterios și sa nu mai vorbiți , ar fi un avantaj pentru dumneavoastră !
Orice modificare este inutila pe un sistem bolnav si depasit, care trebuie reconstruit din temelii! Ore multe, discipline inutile si materie mult prea complicată si stufoasă, practica zero, inclusiv in laboratoare. De aceea sunt elevii plictisiti si neinteresati, nu stiu ce le place, nu sunt motivati.
Toti cei care vin la conducerea ministerului fac schimbari de forma, nu de fond, iar lucrurile raman nerezolvate…. vorba lui Caragiale, sa fie schimbare, dar sa ramana la fel….
Au ajuns profesori să facă cearta pe care ore să își pună să ia banii… Copii parcă sunt aparate de copiat …Lecția copiata dar neînțeleasă,gata pauza..Ghiozdane încărcate. la maxim cu caiete auxiliare etc..Mereu aceași poveste .Vijnița pe caiete auxiliare.
Domnule ministru, vă rog să verificați programa de matematică pentru clasa a VI-a. Reușiți să alocați 25% din ore pentru activități remediale? În România se predă mult și prost. Haideți să reducem volumul și să îmbunătățim calitatea! Pentru a realiza acest lucru, eliminați o parte din conținuturi.
numai interviuri….ceva concret?!
numai prostii debitezi băi David…cel mai nepregătit incompetent ministru al învățământului românesc din toate timpurile…
Și la ciclul gimnazial este același lucru din păcate.
Ora și lecția. Nu contează dacă a înțeles sau nu.Și tema la o singură materie 2-3 exerciții cu vreo 10-15 subpuncte vi se pare normal?Tema asta este de la o zi la alta.
Tema la o singura materie? In ciclul gimnazial singurele materii care se da o tema sunt matematica, romana, engleza si in anumite cazuri fizica si chimia. Daca profesorii ar da teme doar 4 sau 5 subpuncte crezi ca elevii ar invata ceva acasa? In acelasi timp, la matematica, cum ar trebui profesorul sa stie daca elevii au inteles in totalitate lectia fara sa le dea un test pe nota?
Pai cum, dom’le Nicolae, hai sa le dam sa faca 10-20 de exercitii, eventual toate la fel, ca sa fim SIGURI ca elevul “invata” ceva acasa. Dupa ne intrebam de ce nu isi fac temele copiii in clasa a 11-a, a 12-a.
În sfârșit apar măsuri apropiate de realitățile de la clasă. Deși majoritatea elevilor de la clasele de liceu au lipsuri grave de calcul elementar, se predau pe banda lucruri noi. Și surpriza apare la Bacalaureat, unde promovează doi-trei elevi dintr-o clasă. Degeaba scrie în programa ca 25% din ore
sunt la latitudinea profesorului, rar am auzit sa tina cineva cont de asta. Răspunsul invariabil este că elevii trebuiau sa învețe la vremea respectiva, iar eu acum trebuie sa mă țin de programa. Deci este minunat ca acest remedial sa aibă caracter obligatoriu. Felicitări pentru inițiativă!
Treci la catedră și predă la o clasă dintr-o școală de cartier, unde elevii refuză să vină cu manual și caiet, nu au pix, refuză să fie atenti la ore , sunt dezinteresati de predare pentru că de abia știe să citească și nu știu tabla înmulțirii și împărțirii pe dinafară, nici scăderea și adunarea peste 10 , lucrează tu cu ei la gimnaziu sau liceu cu acești elevi, înainte de a da sfaturi profesorilor, treci la catedră și predă la acești elevi, nu la elevii de la liceele teoretice.
“Consolidare remedială”? De unde mama naibii ati inventat expresiile astea goale de continut?! Tot felul de inventii care mai de care mai stupide si care duc de rapa invatamantul….