Indicatorii pentru creșterea veniturilor cadrelor didactice performante vor fi gata la sfârșitul lunii mai, a afirmat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în cadrul conferinței de presă de vineri.
- Noul ministru al Educației, Daniel David, a anunțat, la sfârșitul lunii decembrie 2024, în exclusivitate pentru Edupedu.ro, că va propune indicatori de performanță „pentru a crește veniturile cadrelor didactice”.
Daniel David a precizat că termenul pentru publicarea setului de indicatori de performanță este până la sfârșitul lunii mai:
„Pot să vă spun că până spre sfârșitul lunii mai vom avea și acel set de indicatori care apare și este menționat în programul de guvernare că trebuie să stea la baza premiilor și bonusurilor, dincolo de salariu, de bani”, a declarat ministrul.
Tot referitor la indicatorii de performanță pe baza cărora cadrelor didactice vor putea primi bonusuri, ministrul Educației a mai afirmat:
„Eu am această abordare meritocratică de a veni cu indicator de performanță, dar în forma unor bonusuri, premii, suplimentare față de un salariu de bază. Deci, nu salariul pe baza indicatorilor de performanță, ci veniturile o să intre în această logică. Este iarăși un proiect pe care o să-l asum. Începem să lucrăm la acești indicatori de performanță, mai ales că, poate ați observat, premierul i-a cerut explicit, când a prezentat programul de guvernare în fața Parlamentului. Deci i-a cerut, o să-i dăm, dar îi dăm în formula asta de evidence based education (n. red.: educație bazată pe dovezi) și de politici bazate pe dovezi. Contează, dar contează în anumite zone, nu neapărat în salarizarea de bază”, a mai spus acesta.
Bonusurile pe care le pot primi profesorii în funcție de performanțele lor la clasă nu vor diminua importanța salariilor de bază, a subliniat ministrul la începutul conferinței. Aceasta a evidențiat că, pentru a îmbunătăți sistemul educațional, este esențial să fie create condiții care să motiveze cadrele didactice:
„În primul rând ai nevoie de profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predat. Ca să ai profesori motivat, trebuie să aibă un salariu decent, rezonabil, conform rolului pe care îl are în societate. Deci avem nevoie să gândim foarte bine nivelul de salarizare”, a declarat ministrul Educației.
Informații de context
În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
Amintim că, pe 1 aprilie anul trecut, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
Premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Ca urmare a primelor discuții avute cu reprezentanții OCDE, Ligia Deca a declarat că „sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale”.
- „Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a explicat aceasta.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.