Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că se consultă pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu cu experți, inclusiv din străinătate, înainte de lansarea lor în dezbatere publică. Într-o emisiune la Euronews România, David a precizat că abordarea sa va fi una care are la bază experții în educație și consultarea profesorilor și a oamenilor din sistem.
Ministrul a spus că noile planuri-cadru vor fi gata de implementat din 2026, după ce vor fi gata noile planuri cadru cu toate etapele lor, cu programe, cu manuale, cu profesori pregătiți”.
Legea Educației prevede în prezent că elevii care sunt acum în clasa a VIII-a ar trebui să intre pe curriculum nou, în clasa a IX-a. Adică în septembrie acest an ar fi trebuit să fie gata planurile-cadru, programele, manualele și profesorii să fie formați. Amânarea cu un an, anunțată de Daniel David, ar însemna că elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor învăța pe noul curriculum.
Declarațiile lui Daniel David pe tema planurilor-cadru pentru liceu:
„Când abordezi, când ai o astfel de schimbare în sistem, sunt două mari modalități. Unii miniștri preferă o abordare de tip expert. Adică se duc cu grupul de experți și stabilesc ei care sunt planurile-cadru și câte ore, ș.a.m.d. fac după aceea și o dezbatere, după care le publică.. că doar ei, ca experți, știu ce se întâmplă și le dau drumul. Sunt alții care au abordare de tip bottom-up, de jos în sus. Adică nu mergem cu experți în domeniul ăsta, cu oamenii din științele educației, ci discutăm cu inspectorii, profesorii și vedem de jos în sus ce se naște și ce va fi (…) – vreau să critic demersul privind această componentă – și după aceea experții selectează din ce au primit. Eu cred și abordarea mea este în felul următor: pornești de la grupul de experți și în experți trebuie să intre și oameni, specialiști în științele educației și oameni din sistem și după aceea faci o dezbatere publică și națională cu adevărat, pentru că e foarte probabil ca din dezbaterea respectivă, dacă o faci cinstit și cu adevărat, să pară lucruri care efectiv te ajută în a avea un proiect mai bun. După ce primești aceste sugestii, după aceea sigur că iar experții preiau ce trebuie să integrezi, (…) și după ce ai asumarea finală din partea experților, ministrul își asumă planurile-cadru, pe ideea că nu vor fi toți mulțumiți dar e cel mai bun din perspectiva experților pe care îi avem și care satisface cel mai bine, nu perfect, dar cel mai bine nevoile pe care le are sistem.
Le-am văzut și nu pornesc de la zero. Adică dacă vii și reiventezi lucrurile… Am mers de la ceea ce a făcut echipa fostului ministru, eu ca ministru m-am uitat peste ele. Încep să le discut cu consilierii mei și cu experții pe care îi am în grupul de lucru, inclusiv cu experți din străinătate. Foarte probabil, după 20 ianuarie o să le punem în dezbatere publică.
Vreau să fac și o dezbatere națională, adică dezbaterea publică să nu fie doar că le-am afișat și primim feedback-ul, ceea ce lucru important, feedback-ul pe un email de la cine dorește să se exprime. O să avem patru dezbateri în cele patru centre academice: în București, Cluj, Iași și Timișoara, la care să participe toți actorii relevanți și care doresc să participe, de la elevi, profesori, părinți, autoritățile locale – foarte importante. Și în urma acestor dezbateri, experții se vor reîntâlni. O să le definitivăm, iar eu o să fiu destul de, cum să spun, o să am încredere destul de mare că procesul a fost transparent, am dat tot ce am putut și e OK să le asumăm, urmând ca după aceea să lucrăm la programe. Și după ce lucrăm la programe sau în paralel, dar mai degrabă după ce lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și de asemenea trebuie regândite, după mine, manualele”.
Articol în curs de actualizare
1 comment
OMG se schimba paradigma. Mergem spre normalitate.