“Nimeni nu mai transferă cunoștințe, ci competențe. A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la profilul real e ceva ciudat, este ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Dincolo, zona umană a eliminat cele două materii care contribuie la definirea ta ca om” – logica și psihologia, a apreciat, luni, la Digi 24, Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și profesor de psihologie clinică. El a comentat astfel pe marginea schimbărilor propuse în proiectul de modificare a planurilor-cadru pentru liceu, despre care Edupedu.ro a scris luni.
- Este vorba despre faptul că fizica, chimia, biologia și geografia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real – clasele a XI-a și a XII-a, iar logica și psihologia nu ar mai fi studiate la uman și real, potrivit proiectului consultat de Edupedu.ro.
Pe marginea acestor propuneri de schimbări, profesorul David a apreciat, la Digi 24, că a elimina logica și psihologia “înseamnă a-i afecta (pe elevi – n.red.) în a deveni oameni mai buni”.
“Dacă tu crezi că nu te ajută să înveți logică, dacă tu crezi că nu te ajută să înveți despre mintea ta, despre comportamentul tău, despre problemele psihologice pe care ai putea să le ai și cum să le previi, despre ce vorbim? Cine hotărăște ce-ți folosește și ce nu? Iar eu mă uit la ceea ce învață alți tineri, la alte școli din țările mai avansate decât noi. Iar după aceea ne mirăm de problemele pe care le avem în zona aceasta psihologică și în școli, și în societate”, a spus el.
Daniel David și-a exprimat speranța ca “decizia să nu rămână în această formă. Fiindcă iar ar fi niște inovații românești extraordinar de penibile.”
Comentariile lui Daniel David, pe larg:
“Ce legătură există între materie și competență? Când ai o materie cum este fizica sau chimia, ceea ce predai și transferi se referă la competențe, nu la cunoștințe. Nimeni nu mai transferă cunoștințe, ci competențe. A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la profilul real e ceva ciudat, este ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Dincolo, zona umană a eliminat cele două materii care contribuie la definirea ta ca om. Practic, logica îți fundamentează și dezvoltă mintea și te pregătește pentru orice, ca să spun așa, în viață, în școală. Și psihologia, vedeți, toate demersurile moderne vorbesc de a-i învăța pe copii psihologie, pentru a fi capabili să-și controleze emoțiile, comportamentele problematice, pentru a fi mai echilibrați. Asta e funcția psihologiei. A le elimina înseamnă a-i afecta în a deveni oameni mai buni, ca să nu vorbesc oameni cu o minte mai bună și mai sănătoasă. Da, este ciudat, cel puțin. Trebuie să vedem de unde au venit aceste idei, ce a fost în spatele lor. Și eu sper ca decizia să nu rămână în această formă. Fiindcă iar ar fi niște inovații românești extraordinar de penibile.”
“Când avem aceste materii, nimeni nu spune că trebuie să fie prezentate într-o manieră de cunoștințe declarative, de cunoștințe teoretice. Profesorii, așa cum spuneam, în educație transferă către tineri, către elevi competențe. Și atunci îi între pe elevi. Adică, dacă tu crezi că nu te ajută să înveți logică, dacă tu crezi că nu te ajută să înveți despre mintea ta, despre comportamentul tău, despre problemele psihologice pe care ai putea să le ai și cum să le previi, despre ce vorbim? Cine hotărăște ce-ți folosește și ce nu? Iar eu mă uit la ceea ce învață alți tineri, la alte școli din țările mai avansate decât noi. Iar după aceea ne mirăm de problemele pe care le avem în zona aceasta psihologică și în școli, și în societate.”
“(…) Se scot din planul-cadru elemente-cheie, repet, elemente-cheie pentru uman. Și partea de logică, și cea de psihologie sunt importante nu doar pentru latura umană, dimpotrivă, le-aș și dus și dezvoltat și în zona de real, tocmai pentru că, repet, logica îți formează mintea pentru a fi capabil să înțelegi lumea și orice alt domeniu, iar psihologia te pregătește pentru a te confrunta cu lumea și a te dezvolta personal și a promova starea de sănătate și de bine psihologic. Bun, dacă n-avem nevoie de lucrurile astea, nu e nicio problemă, le scoatem, numai să ne asumăm și să nu vorbim povești, să spunem că sunt lucruri teoretice. Nu sunt lucruri teoretice, sunt foarte practice.”
“(…) Se discută astăzi despre rezultatele învățării. Aici, cred că și părinții, și elevii cred că au dreptate, adică hai să ne uităm și la rezultatele învățării. Dar sunt rezultate fundamentale cele care țin de logică și psihologie. Dacă nu facem lucrurile acestea, repet, copiii n-o să fie pregătiți pentru viață.”