Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om

24.524 de vizualizări
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic
Daniel David / Foto: Universitatea “Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
“Nimeni nu mai transferă cunoștințe, ci competențe. A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la profilul real e ceva ciudat, este ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Dincolo, zona umană a eliminat cele două materii care contribuie la definirea ta ca om” – logica și psihologia, a apreciat, luni, la Digi 24, Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și profesor de psihologie clinică. El a comentat astfel pe marginea schimbărilor propuse în proiectul de modificare a planurilor-cadru pentru liceu, despre care Edupedu.ro a scris luni.

Pe marginea acestor propuneri de schimbări, profesorul David a apreciat, la Digi 24, că a elimina logica și psihologia “înseamnă a-i afecta (pe elevi – n.red.) în a deveni oameni mai buni”.

“Dacă tu crezi că nu te ajută să înveți logică, dacă tu crezi că nu te ajută să înveți despre mintea ta, despre comportamentul tău, despre problemele psihologice pe care ai putea să le ai și cum să le previi, despre ce vorbim? Cine hotărăște ce-ți folosește și ce nu? Iar eu mă uit la ceea ce învață alți tineri, la alte școli din țările mai avansate decât noi. Iar după aceea ne mirăm de problemele pe care le avem în zona aceasta psihologică și în școli, și în societate”, a spus el.

Daniel David și-a exprimat speranța ca “decizia să nu rămână în această formă. Fiindcă iar ar fi niște inovații românești extraordinar de penibile.”

Comentariile lui Daniel David, pe larg:

“Ce legătură există între materie și competență? Când ai o materie cum este fizica sau chimia, ceea ce predai și transferi se referă la competențe, nu la cunoștințe. Nimeni nu mai transferă cunoștințe, ci competențe. A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la profilul real e ceva ciudat, este ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Dincolo, zona umană a eliminat cele două materii care contribuie la definirea ta ca om. Practic, logica îți fundamentează și dezvoltă mintea și te pregătește pentru orice, ca să spun așa, în viață, în școală. Și psihologia, vedeți, toate demersurile moderne vorbesc de a-i învăța pe copii psihologie, pentru a fi capabili să-și controleze emoțiile, comportamentele problematice, pentru a fi mai echilibrați. Asta e funcția psihologiei. A le elimina înseamnă a-i afecta în a deveni oameni mai buni, ca să nu vorbesc oameni cu o minte mai bună și mai sănătoasă. Da, este ciudat, cel puțin. Trebuie să vedem de unde au venit aceste idei, ce a fost în spatele lor. Și eu sper ca decizia să nu rămână în această formă. Fiindcă iar ar fi niște inovații românești extraordinar de penibile.”

“Când avem aceste materii, nimeni nu spune că trebuie să fie prezentate într-o manieră de cunoștințe declarative, de cunoștințe teoretice. Profesorii, așa cum spuneam, în educație transferă către tineri, către elevi competențe. Și atunci îi între pe elevi. Adică, dacă tu crezi că nu te ajută să înveți logică, dacă tu crezi că nu te ajută să înveți despre mintea ta, despre comportamentul tău, despre problemele psihologice pe care ai putea să le ai și cum să le previi, despre ce vorbim? Cine hotărăște ce-ți folosește și ce nu? Iar eu mă uit la ceea ce învață alți tineri, la alte școli din țările mai avansate decât noi. Iar după aceea ne mirăm de problemele pe care le avem în zona aceasta psihologică și în școli, și în societate.”

“(…) Se scot din planul-cadru elemente-cheie, repet, elemente-cheie pentru uman. Și partea de logică, și cea de psihologie sunt importante nu doar pentru latura umană, dimpotrivă, le-aș și dus și dezvoltat și în zona de real, tocmai pentru că, repet, logica îți formează mintea pentru a fi capabil să înțelegi lumea și orice alt domeniu, iar psihologia te pregătește pentru a te confrunta cu lumea și a te dezvolta personal și a promova starea de sănătate și de bine psihologic. Bun, dacă n-avem nevoie de lucrurile astea, nu e nicio problemă, le scoatem, numai să ne asumăm și să nu vorbim povești, să spunem că sunt lucruri teoretice. Nu sunt lucruri teoretice, sunt foarte practice.” 

“(…) Se discută astăzi despre rezultatele învățării. Aici, cred că și părinții, și elevii cred că au dreptate, adică hai să ne uităm și la rezultatele învățării. Dar sunt rezultate fundamentale cele care țin de logică și psihologie. Dacă nu facem lucrurile acestea, repet, copiii n-o să fie pregătiți pentru viață.” 


26 comments
  1. Scoala trebuie sa se reformeze si sa raspunda necesittailor societatii. Adica pietei muncii.

    Altfel ramanand intepeniti in scoala de tip actual care nu raspunde necesitatilor pietei muncii riscam sa ajungem si la abandon imens scolar si la conflicte in scoli.

    Toate conflictele si problemele scolii sunt din cauza ca ea nu e corelata cu piata muncii, cel putin liceele si scolile profesionale. Elevii intra la scoli unde nu-si doresc s aintre si merg ca sunt obligati, si studiaza materii care nu le plac si pe care nu le vor. Asta este si o frustrare de fapt a multora dintre ei si se explica astfel dezinteresul lor total ptr scoala si

  2. Găsesc propunerile ca având unic argument frustrarea din perioada școlară a “oportuniștilor” promovați în comisii pe la MEN și care au trecut la etapa răzbunarea faitonului. Nu au fundament logic, nu au fundament operational pentru ariile de business care ar trebui să angajeze. Deja există un deficit uriaș de personal dispus să asimileze rapid tehnologii și care are varsta de 20-35 de ani. Nu găsești oameni cu capacitatea de a învăța, sa-i instruiești, să-i angajezi. Nu învățăm pentru că e greu sau ușor. Transferăm competențe copiilor pentru că la final, absolvenți fiind, să fie capabili să lucreze. Poate nu-ți trebuie fizică dacă ești angajat la o fabrica de anvelope, însă înțelegerea fenomenelor fizice, sunt de neimaginat a nu le stăpâni. Abordarea că umplem parlamentul cu noii absolvenți, la calitatea politicienilor actuali, s-ar putea să fie greșită.

  3. Cine a gândit eliminarea acestor discipline fundamentale în formarea ca personalitate – logica și psihologia înseamnă că nu a înțeles elevii. Aceștia sunt atrași de arta argumentării, de raționamente,de erori, logice, de personalitate, motivație, voință etc. Este o plăcere pentru copii să discute la oră aspecte care îi interesează. De asemenea, extrem de important este faptul că sunt materii de bacalaureat. De exemplu, pentru logică optează cei mai mulți elevi si au cele mai bune rezultate. La care se adaugă faptul că logica este materie de admitere la drept, poliție etc.
    Deci cum puteți gândi eliminarea acestor discipline care ii atrag pe copii si care îi ajută foarte mult? De ce nu țineți cont de ceea ce își doresc elevii?

  4. De ce sunt luati in seama ce zic toti bugetarii inutili?

    Cerc patrat? da, atata poate si el sa zica.

    Trebuie scoase materiile astea grele si inutile din studiul maselor, si sa fie lasate doar celor pasionati celor care pot sa traiasca din ele, dar nu obligati toti sa se intoxice si piarda vremea cu balarii pe la chimie fizica.

    1. Poate că TU ești inutil. Un elev nu poate ști ce materii îi vor trebui pe viitor. La voi toul e greu,
      de puturoși ce sunteți, nu sunteți în stare să învățați niște formule! Dacă nu vrei sa studiezi materiile astea “grele” du-te la profesională, renunță la liceu sau studiază în străinătate!

  5. Si toate astea in timp ce Religia a devenit materie “optionala” la bac…
    Sa le scoata pe toate, ce mai tura-vura, si sa lase doar Religia impreuna cu “materii” de maxim interes : feisbuc, tictoc, insta, iar pentru dezvoltarea competentelor artistice sa se predea “stiinta selfie-urilor de mare succes”….sa fie scosi clasicii din manuale si sa fie studiati influencerii !

  6. Oricat ar fi de greu , cred ca este momentul ca toata lumea psihologilor sa faca scut impotriva unui nou atac profund nedrept si criminal la adresa celor doua discipline.

      1. Predarea de chimie fizica sau biologie unora care nu le doresc si nici n-au nevoie de ele arata ca profesorii s-au invatat sa fie neproductivi. Timpul trece leafa merge, nu conteaza ca elevul nu vrea chimie ci economie ca vrea sa se faca contabil ca sa poata sa se angajeze undeva in specialitate si nu chimist care sa lucreze cu 8 clase la capsuni.

        Trebuia sa protestati acum 20-30 ani cand s-au inchis combinatele chimice uzinele si fabricile, nu acum cand aceste materii au ramas in aer.

        Voi chiar asa de batuti in cap sunteti de va opuneti corelarii invatamantului cu piata muncii??

        1. Și fără fizica și chimie vom ajunge sa fim siguri ca pământul este plat, cum de altfel mulți cred asta.

          1. Exact la chimie si biologie inveti ca pamantul nu e plat.

            Macar tu stii ce continuturi se invata la chimie sau doar esti pe cale sa o deplangi pe elena ceausescu?

          2. Ati vrea si voi in strainatate, doar ca in vest si chiar mai la est in china se cere eficienta nu prosteala inutile ca in romania.

            Culmea ca si la profesionala se fac 2 ore de chimie in a 9-a cu echilibre chimice si reactii redox, probleme cu rapoarte de ememente intre substante diferite aflate in amscuri de reactie.

            Cat de idiot sa fie sistemul educational romanesc actual, cand vrei sa te faci economist si te obliga sa dai bacalaureatul la chimie biologie sau fizica??

        2. Serios?? Invatamantul trebuie sa fie corelat cu piata muncii?? Am o veste pentru tine: ca sa culegi capsuni, nici nu ai nevoie de scoala! Daca nu ai priceput, scoala are atat rolul de a transfera cunostinte elevului , cat si de a-l invata cum sa le foloseasca! Ai impresia ca un om acumuleaza cunostinte doar pentru a putea sa-si gaseasca un job?? Limitata gandire, dar asa-s “progresistii” din ziua de azi, atat pot ei : sa repete niste idei, preluate de la altii, niste clisee lipsite de fundament rational! E evident ca nu ai priceput ca pentru a se dezvolta, pentru a evolua , creierul are nevoie de “antrenament”, sa acumuleze informatii(cat mai multe, cat mai variate) pe care apoi individul folosindu-si capacitatea de analiza si cea de sinteza sa le foloseasca pentru a-si dezvolta intelectul! Dar de, unii, au impresia ca omul e o masina , care trebuie programata, sa execute ceea ce piata muncii cere! Si , dupa aia, se mira unii, cum de telefonul mobil e mai inteligent decat cel care il detine!

          1. Dar cu ce sa fie corelat daca nu cu piata muncii?

            Cu normele profesorilor bugetari??

            Tot mai multi elevi refuza sa mai invete, refuza sa paricipe la orele de stiinte ptr ca le considera pe buna dreptate inutile.

  7. Are dreptate. Se dorește formarea de roboți, să fie lipsiți de empatie, analiză critică, umanitate. Ar trebui să ne unim și să protestam, să împiedicăm o astfel de măsură dăunătoare formării tinerei generații.

  8. Are dreptate. Se dorește formarea de roboți, să fie lipsiți de empatie, analiză critică, umanitate. Ar trebui să ne unim și să protestam, să împiedicăm o astfel de măsură dăunătoare formării tinerei generații.

  9. Tot ce dezvoltă un tânăr este desființat, se vrea ca tinerii noștri să fie niște idioți pt a putea fi manipulați!!!! Asta este România educată în viziunea decidenților?!

  10. De acord, domnule profesor: nu logica, psihologia, filosofia sunt de scos, ci modul cum este prezentat conținutul. În acest moment manualele sunt greoaie, stufoase și fără partea practică, și nu poate fi lăsată pe seama fiecărui profesor adaptarea, inventarea manualului la necesitățile actuale. Este nevoie de o restructurare unitară, semnificativă, a modului de prezentare a conceptelor, a aplicării lor la viața reală. Manualele actuale nu pot fi funcționale așa cum sunt în acest moment, dar acesta nu e un motiv de a scoate disciplinele corespunzătoare din trunchiul comun al programei școlare. Până apar cele corecte care să păstreze și partea conceptuală dar lizibilă pentru elevi, profesorii vor rescrie
    haotic manualele, dar o vor face vrând nevrând. Există o prejudecată puternică în acest moment, cum că manualele sunt facultative pentru toată lumea, că profesorii nu au nevoie de el pentru a preda materia pe care o știu. Dar e profund greșit. Un conținut de bază, comun între profesori și elevi înseamnă o limbă comună în care pot comunica, iar manualele chiar trebuie refăcute. Se vor găsi până la urmă acei profesori care prind discursul nou ce păstrează atât competențele așa zis “declarative” ( din cunoștințele elementare) cât și strategiile de aplicare efectivă la realitate, folosirea lor în situații concrete, din cunoașterea formatoare de persoane și cetățeni cu conștiință.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 130 de mii de elevi navetiști lăsați fără bani de transport la școală pe o schemă paralelă cu Legea: „Aloo, domnișoară, ai cumva pregătire juridică? Vom vedea cine are dreptate” – răbufnea Cîmpeanu în 2021 spre o elevă care îi spunea că se va ajunge exact în situația din prezent

Fostul ministru al Educației lasă fără transport gratuit peste 130 de mii de elevi care fac naveta între localitatea de domiciliul și cea în care merg la școală. Deși Sorin…
Vezi articolul

Gerontocrația amenință universitățile, prin securizarea posturilor de conducere pentru „dinozauri“: Orice grad universitar va putea rămâne titular în facultăți până la 70 de ani, după care cu prelungire anuală poate preda „fără limită de vârstă“, prevede proiectul Legii educației Deca

Legea educației prezentată public de ministrul Ligia Deca pe 27 februarie 2023 transformă universitățile în moșii ale clicilor universitare la putere acum: profesorii și cercetătorii vor putea să rămână titulari…
Vezi articolul

Efectele PISA în economie – Dragoș Iliescu: Revoluția industrială 3.0 trece pe lângă România fluierând, pentru că tu nu ai forță de muncă calificată să fii competitiv. Iar companiile investesc mai degrabă în lucruri hippie și sexy, la modă

Rezultatele testelor PISA 2018 arată că, în România, “a crescut cu 13% analfabetismul funcțional, față de cel înregistrat în urmă cu 3 ani”. “Noi, în 3 ani, avem 150.000 de…
Vezi articolul