Daniel David: Dacă masteratul didactic funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel. Dar vreau să fiu sigur că masteratul nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce într-o zonă nu prea mulțumitoare

32.817 vizualizări
Daniel David / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Ministrul Educației analizează renunțarea la modulele psihopedagogice și înlocuirea lor cu masteratele didactice pe o nouă formulă, după o perioadă de testare a acestui masterat, a declarat acesta într-un interviu acordat Edupedu.ro. „Dacă masteratul funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel, dar vreau să fiu sigur că masteratul asta funcționează bine și că nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce în aceeași zonă de pregătire a profesorilor, adică nu prea mulțumitoare”, a explicat Daniel David, pentru Edupedu.ro.

Intenția este de renunțare la modulele psihopedagogice I și II, ca condiție de angajare în școală, și obligativitatea masterului didactic pentru cei care doresc să intre în sistem. Lucrul acesta presupune modificarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

În prezent, masteratul didactic este de 2 ani și se organizează în baza prevederilor din Legea nr. 1/2011. În Legea nr. 198/2023 durata acestuia este de 1 an pentru care vor să intre în învățământ. Tot în Legea nr. 198/2023 există și condiția ca viitorul cadru didactic să fi absolvit atât o facultate în profilul postului, modulul de formare psihopedagogică (30 de credite ECTS), cât și un masterat didactic cu durata de un an.

Ministrul Educației speră ca grupul de lucru să vină cu propunerea ca masterul didactic să permită în paralel și parcurgerea unui program de master de specialitate. Daniel David a explicat ce s-ar întâmpla în caz contrat: „Altfel duci în școală oameni după licență care încă nu sunt în zona de specialitate, nu uităm că specializarea se face totuși la nivel de masterat”.

Mihai Peticilă, Edupedu.ro: Se va putea intra în sistemul de învățământ doar pe bază de masterat didactic?

Daniel David: Cam asta este intenția. Am făcut un grup de lucru care să vină cu o propunere de masterat didactic, care, însă, atenție, foarte important și sper că acest grup de lucru să vină cu o propunere deșteaptă, să permită în paralel să parcurgi un program de master de specialitate, fiindcă altfel duci în școală oameni după licență care încă nu sunt în zona de specialitate. Nu uităm că specializarea se face totuși la nivel de masterat. Da, intenția legii a fost în acest sens, fiindcă poți să le faci pe amândouă fără să plătești în plus. Adică nu este ca și cum ai face de două ori un program bugetat și atunci nu-l poți face și pe unul îl plătești”.

Daniel David spune că este important ca masteratul didactic să nu interfereze cu un alt masterat de specialitate:

„Important va fi cum gândești curriculumul la masteratul didactic, ca să acopere competențele necesare, să poți să duci practica, dar să nu interfereze cu un masterat de specialitate. Este un grup de lucru, în acest moment, sper să vină cu o propunere deșteaptă în următoarele săptămâni.”

Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Permiteți și existența departamentelor în continuare, să poți să devii profesor și prin pregătirea în cei 3 ani de licență?

Daniel David: Până când avem masteratul didactic într-o formulă nouă, funcțional, și îl testăm un an sau doi să vedem cum merge. Nu poți risca să închizi. Dacă masteratul funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel, dar vreau să fiu sigur că masteratul asta funcționează bine și că nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce în aceeași zonă de pregătire a profesorilor, adică nu prea mulțumitoare.

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an, pentru a le preda elevilor, conform legii. Există 4 condiții pentru viitorii profesori de gimnaziu și liceu, dintre care trebuie respectată cel puțin una.

O condiție este ca viitorul cadru didactic să fi absolvit atât o facultate în profilul postului, modulul de formare psihopedagogică (30 de credite ECTS), cât și un masterat didactic cu durata de un an.

O altă condiție vizează absolvirea unui program de licență din domeniul Științe ale educației și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an, pentru posturile asociate domeniului Științe ale educației.

O altă situație se referă la absolvirea cu examen de licență a unui program de licență în profilul postului și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an și jumătate.

O altă posibilitate este ca profesorul să fi absolvit un program de licență didactică cu dublă specializare în profilul postului.

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Art. 249 – „(12) Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studii universitare de licență în profilul postului și un program de studii universitare de masterat didactic cu o durată de 2 ani li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar”, conform Legii învățământului preuniversitar.

Despre masteratul didactic – Legea învățământului superior nr. 199/2023

Potrivit legii, cei care frecvențează cursurile masteratului didactic beneficiază de burse de studiu egale cu salariul net al unui profesor debutant:

Art. 107 – „(2) Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare sau de masterat didactic, într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat.

(3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studenților înmatriculați la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sau masterat didactic este egal cu salariul net al unui profesor debutant. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educației.

Articolul 108 – Absolvenții programelor de studii universitare de licență cu specializarea „Educația timpurie“, ai liceelor pedagogice cu specializarea „Pedagogia învățământului primar“ care au parcurs studii de licență cu specializarea „Pedagogia învățământului primar“, ai programelor de studii de masterat didactic de 60 de credite studii transferabile ECTS/SECT, care au parcurs programul de formare psihopedagogică, ai programelor de studii universitare de masterat didactic de 90 de credite studii transferabile ECTS/SECT, ai programelor de studii universitare de masterat cu specializarea psihopedagogia specială, respectiv consiliere școlară și în carieră, și cei ai programelor de studii postuniversitare de formare profesională a adulților pentru reconversie profesională au dreptul de a participa la examenul de licențiere, pentru a obține statutul de cadru didactic cu drept de practică.”

Articolul 264 – „Începând cu anul universitar 2025-2026, programele universitare de masterat didactic, organizate în conformitate cu Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, intră în lichidare.”

Citește și:
Ligia Deca, despre masteratul didactic cu durata de un an: Practica nu se poate desfășura numai la liceul de lângă facultate sau la liceul din orașul în care tu faci masteratul
februarie 2023 – Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an sau un an și jumătate, pentru a putea preda elevilor, prevede proiectul legii Deca

7 comments
  1. Studiile psihopedagogice sunt esentiale in invatamant. Stim cu totii profesori care nu stiu sa predea….stiu mult doar pentru ei!

  2. ce tot cereți atâtea studii psihopedagogice?Pe vremea lui Eminescu sau Creangă,nu se cereau atâtea și învățământul mergea mult mai bine..acum,deși ești meseriaș într-un anumit domeniu,daca vrei sa vii in sistem,ți se pun bete in roate cum că nu ai studii psihopedagogice și în prima fază nu ești primit la concurs,iar apoi, dacă rămâne loc liber,ori îți bagă pensionar Pd acel loc,ori te primesc și te plătesc că necalificat,că sa pleci de la sine… urâtă situația în sistem

  3. Sunt fierți subsecretarii de stat și toți la min edu, n-au mai avut un min așa de la Miclea! Sper sa nu își de-a demisia.

  4. Altă aberație a ministrului David, împărțirea universităților după cercetare, introducând o invenție SF numită ,, cercetare avansată”. Nu există această noțiune și nici nu poate fi definită. Rezultatele oricărei cercetări se finalizează cu publicarea de articole și brevete de invenție, care nu sunt ,,avansate și ,,neavansate”.
    Scopul este de a finanța suplimentar pe unele universități, printre care și UBB, fără a ține cont de rezultatele cercetărilor (articole și brevete).
    Culmea umilinței, toți rectorii știu de mizeria care vrea să o facă ministru, dar toți tac.

  5. Cred că se pierde din atenție esența: un profesor trebuie să aibă competențe în disciplina pe care o predă (de exemplu, un profesor de matematică trebuie să știe matematică). Dacă la nivel licență o persoană nu dă admitere din domeniul pe care il va studia (de exemplu, geografie), nu există garanția că acea persoană va avea cunoștințe și competențe de bază în acel domeniu. Dacă la nivel licență, studentul parcurge la specializarea lui discipline care nu se studiază în învățământul preuniversitar, el nu acumulează acele cunoștințe de bază necesare unui profesor care predă o anumită disciplină în școală. Studentul poate ajunge astfel la un program de masterat organizat pentru a pregăti profesori de istorie/geografie și altele, dar fără să aibă baza teoretică și metodologică din domeniul istoriei/geografiei formată în preuniversitar și la nivel licență. Chiar dacă faci multă practică pedagogică în școală nu ai cum să-ți clădești numai în acest mod baza de cunoștințe de matematică, de exemplu, pentru a fi un bun profesor de matematică (sunt doar exemple, deoarece la unele facultăți se organizează concurs de admitere). Poate că înveți metoda (cum să faci), dar nu ai ce (conținutul). Și, în plus, predarea și învățarea unui anumit conținut se poate face mai eficient printr-o metodă decât prin alta, iar profesorul ar trebui să știe mai întâi conținutul pentru a alege cea mai bună metodă. Dacă nu știi conținutul, pe ce aplici metoda?

  6. Sincer, numai idei nebune au acești oameni! Parcă se chinuiesc să nenorocească sistemul de învățământ, pe bune! Oamenii buni,ați avut un sistem de învățământ care scotea valori,inclusiv pe voi v a făcut ceea ce sunteți azi ,și cu toate acestea faceți tot posibilul,dar chiar totul să îl nenorociți, distrugeți! Primul pas mare,acela prin care ați făcut tot posibilul că, cadrul didactic să fie umilit și bătaia de joc a tuturor ați realizat o, acum pas cu pas distrugerea valurilor,elevi,etc. E atât de evident unde vreți să ajungeți! Va trebui oamenii cat mai proști,și cât mai ușor de manipulat, obedienți,care să facă ce spuneți voi mereu, să gândească decât ce doriți sau vreți voi! Oricum la dileala pe care o arătați nu peste mult timp 1-2 maxim3 ani veți introduce AI in locul profesorului,cam cum încearcă niște idioți in Anglia și Germania acum cu școli pilot! Ne am tâmpit de tot!!! Domnule ministru și domnule subsecretar de stat voi cum ați ajuns oameni care sunteți azi??? Cu ce sistem de învățământ,asta ,vai de mama lui??? Treziți vă la realitatea! Profesorul nu mai are nici un pic de Demnitate și nu mai este Respectat deloc, datorită vouă!!! Rușine! Eram între primii 3 in Europa și în lume că învățământ și olimpici,iar acum suntem ultimii!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele elevilor să devină indicator de calitate pentru școli, să fie introduse standarde pentru managementul educațional și evaluarea școlilor să se concentreze pe zonele care au cea mai mare nevoie – printre măsurile propuse de OCDE pentru reforma evaluării unităților de învățământ

Rezultatele elevilor ca indicator de calitate al școlii, standarde pentru practici de predare incluzive, descriptori pentru calitatea practicilor de predare, manuale pentru evaluatori și sprijin pentru directori: toate acestea se…
Vezi articolul