Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, într-un interviu pentru Europa Liberă, că nu vrea ca profesorii să fie tratați „cu suspiciune mai mare decât alți funcționari publici”. Întrebat dacă s-a gândit la o evaluare a tuturor cadrelor didactice, ministrul a răspuns că „dacă ne punem de acord că testăm toți funcționarii publici, eu o să spun că mă bucur”.
„Reflexul meu este de a măsura și a testa, dar nu vreau să vin ca ministru să spun că reflexele mele le testez pe profesori, în condițiile în care, ca oameni care lucrează în sistemul public, ar trebui să fie tratați ca ceilalți”, a spus acesta.
Anca Grădinaru, Europa Liberă: V-ați gândit la o evaluare a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar? Pentru că profesorul universitar Firuța Tacea ne spunea la one2one aici, acum un an și jumătate, că asta e o mare problemă pentru sistemul preuniversitar.
Daniel David: Adică la ce (vă referiți – n.red)?
Anca Grădinaru, Europa Liberă: O evaluare a profesorilor, a competențelor, a felului în care cadrele didactice predau.
Daniel David: Acea evaluare într-un fel o faci atunci când ei intră, de exemplu, în diverse programe de formare. Pentru cei care vor fi în liceu pe noul curiculum, când vor intra în programul de formare de training despre care v-am povestit, întâi faci măsurarea pre- training și măsurarea post-training, să vezi ce se întâmplă și cum. Și atunci ai o evaluare acolo. Să mă apuc și să fac evaluarea a sute de mii, da, de oameni, fără să știu cu ce scop și de ce și cu ce impact și ce resurse am, sigur, teoretic poate să sune bine, poate să-i sperie pe alții. În ce sistem s-a mai făcut așa ceva sau unde se mai face? Îi evaluăm pe toți medicii?
Anca Grădinaru, Europa Liberă: Nu.
Daniel David: Atunci de ce să-i evaluăm pe toți profesorii? Eu vreau să fac altceva, că eu recunosc că nu sunt toți la fel de performanți.
Anca Grădinaru, Europa Liberă: Vă spun de ce. Pentru sunt foarte mulți părinți care simt nevoia să-și dea copiii la meditații. Sunt foarte multe școli unde copiii vin acasă și spun că n-am înțeles nimic.
Daniel David: Același lucru se întâmplă în zona de sănătate, foarte mulți care vor să meargă într-o zonă privată. Deci, problemele sunt aceleași. Nu vreau ca profesorii să fie tratați într-o manieră mai negativă sau cu suspiciune mai mare decât alți funcționari publici. Dacă ne punem de acord că testăm toți funcționarii publici, eu o să spun că mă bucur. Reflexul meu este de a măsura și a testa, dar nu vreau să vin ca ministru să spun că reflexele mele le testez pe profesori, în condițiile în care, ca oameni care lucrează în sistemul public, ar trebui să fie tratați ca ceilalți.
40 comments
La câte examene au dat profesorii până să ajungă la catedră eu consider că au fost evaluați.
Tot ministerul a organizat aceste concursuri, nu altcineva.
Oare medicii, cu salariile din 5 cifre sunt evaluați ?
Oare magistrații, de asemenea cu salarii ce depășește limita bunului simț sunt evaluați ?
Acești jurnaliști ,care peste noapte caută subiecte de dragul de a avea și ei activitate, dacă tot fac aceste interviuri să vină la clasă să vadă situația reală a învățământului românesc, lipsurile care există ,dar mai ales educația multor elevi a căror părinți vor evaluare , dacă ar fi posibil zilnic.
Toți miniștrii din educație au fost evaluați la preluarea funcției, domnilor jurnaliști ?
Apropo de evaluari, jurnalistii sa se mai informeze: atat in invatamant, cat si in toate domeniile de la stat (probabil, nu am verificat chiar peste tot), exista EVALUARE ANUALA a activitatii si performantei. Ia mai cautati, mai informati-va. Exista o perioada alocata, o procedura, o fisa de evaluare, interviuri, totul se finalizeaza cu un calificativ! Ptr calificativ mai jos decat maxim exista si efecte, nu poti avansa in cariera, nu poti ocupa unele functii etc…la calificative slabe repetate, eu stiu ca odata legea invatamantului (sau un proiect) prevedea desfacerea contractului, adica concedierea. Lucrurile astea sunt simplu de rezolvat, nu trebuie sa reinventam roata!
Jurnalistii acestia care stiu doar sa arunce cu acuze, cu desconsiderari, sa generalizeze , sa o lase mai moale si sa se mai informeze! Ei cred ca peste tot la stat, fiecare angajat face ce vrea si nu e niciodata evaluat. Ei bine, nu este deloc asa! Cel putin in invatamant, in niciun caz!
Evaluarea activitatii are loc anual. Daca va informati, nu mai puneati problema aiurea .
Se pare ca nici ministrul nu stie? Din moment ce el vorbeste despre ëvaluarea tuturor functionarilor publici”? Pai exista, si se face anual. Dumnealui la universitate nu are? Sigur este si acolo…
Nu e prima gafa de acest gen a ministrului, parca zici ca e venit de pe alta planeta. I se pare ca redescopera” America”, propunand diverse lucruri care exista deja, cum este si cu bonusurile de performanta care exista sub forma gradatiei de merit.
Profesionalism maxim…
foarte bine punctat!
“Daca ne punem de acord sa testam toti functionarii publici”… Ciudata punere a problemei, de parca profesorii (sau medicii, judecatorii etc) au fost asa, luati de pe strada si angajati.
Mai oameni buni, profesorii dau un concurs serios ptr a se angaja in invatamant si mai ales, ptr a obtine un contract de munca pe durata NEDETERMINATA(asa cum este normal in orice domeniu si nu este doar un privilegiu al profesorilor!).
Cum adica pui problema “Sa fie testati”. Pai au fost testati si nu o data.
Au dat:
-titularizare
-definitivat (pana acum 15 ani avea 3 probe distincte)!
-gradul II
-gradul I
Chiar nu de ajuns? Cate testari sa le mai dai si pentru ce?
Si cu aiureala aceea cu “trainingul”, sa imi fie cu iertare, este pur si simplu o umilinta.
Training ptr ce?
Adica iei un profesor cu toate gradele, toate perfectionarile, deci cu experienta , sa-l reinstruiesti in CE ANUME?
Si CINE sa faca acest training? LA atatia oameni? Cumva cineva din universitar, care nu a intrat poate in viata lui intr-un liceu?
DOAMNE FERESTE, atat zic… va fi doar pierdere de timp si de resurse…
Care este motivatia prin care atunci cand schimbi planul cadru, adica nr de ore, trebuie reinstruiti profesorii?
Toate aceste umilinte nu fac decat sa-i dezguste pe profesorii care-si fac treaba ca la carte, oricum.
Sa va fie rusine, domnule David! Precum si presei care nu inceteaza a arunca cu noroi zilnic in profesori…
cred ca nu ati înțeles ce ați citit! Păcat!
corect!
Stimata doamna Anca Gradinaru:
1) Dumneavoastra jurnalistii cum sunteti evaluati ptr prestatia jalnica, mizeriile si dezinformarile pe care le lansati zilnic?
2) Faptul ca un elev vine acasa si spune “nu am inteles nimic”nu va da dreptul sa considerati ca profesorul nu s-a facut treaba! Poate elevul nu a invatat, ci a stat pe tik tok… Dar si mai interesant este : cum alti elevi (Ceio care sunt atenti) inteleg? Si unii nu inteleg? Asta nu va da de gandit. Sa va fie rusine ptr generalizarile facute !
Evaluarea profesorilor, un subiect vehiculat in spatiul public de multa vreme , o perdea groasa de fum,la fel ca si ,,reformele” care au generat acest colaps.
Politizarea excesiva este cauza:
inspectorat, directori, o groaza de incompetenti plimbatori de hartii,cu diplome dubioase, fara nicio chemare pentru invatamant, copii.
Sa luam doar un exemplu – simulare matematica 2025 Jud. Botosani, subiect publicat pe edupedu.
Subiectul III – cititi- l si va minunati!!!!
Asadar, ai 40 de intrebari la un test. Raspunzi corect, primesti 3 puncte, daca gresesti ti se scad 5 puncte, primesti 30 de puncte din oficiu, ,deci punctajul final este 150( orice copil stie ça este , deci il bagi in ceata).
Mai departe, elevul rezolva 30 de intrebari- 75% din test, dar punctajul obtinut este de numai 70, adica nici jumatate cu tot cu punctele din oficiu.
La punctul b), formularea este atat de ambigua, ca nu intelegi 100 de puncte cu cele din oficiu sau fara.
Eu am invatat ca orice intrebare formulata trebuie sa fie scurta, clara si précisa, sa nu induca dubii.
Aici cum este?????
Cati copii au lucrat la clasa astfel de probleme? Cate exercitii din cele de la punctul b) s-au lucrat????
Astept cu interes rezultatele!!!!!!
Deci domnule ministru, de unde incepem cu evaluarea? Nu cumva chiar din gradina reprezentantilor dvs, adica cei care propun astfel de subiecte?
Si da, industria meditatiilor este infloritoare deoarece este i prapastie uriasa intre ceea ce se face(nu se face) la scoala si ceea ce li se cere la examen.
Nicaieri in lume, copiii nu au examene din materia de 4 ani si doar la 2 discipline!
Nu prea aveti dreptate. Dimpotriva in programa si chiar la clasa sunt si lucruri mai complexe si mai dificile fata de ce se cere la examen. Ma refer la majoritatea cerintelor, se poate lua 8 lejer daca elevul este un pic atent si implicat la ore, pe cerinte de nivel absolut mediu.
Cu tot respectul domnule Aurel, credeti- ma ca stiu ce spun.
Poate dvs. va faceti treaba la ore, dar dvs. stiti ca si mine ca nu toti profesorii sunt cu adevarat profesori.Copilul meu nu a fost asa norocos, in clasa a VII a la limba romana a avut o NULITATE,(toate lectiile dictate din manual, da, asa cu manualul deschis si rand cu rand),trimisa de inspectorat, directoarea a ascultat plangerile, timpul a trecut, nulitatea a ramas si a primit si continuitate.
Cine si cum repara golurile?
Materie de examen!!!!
La matematica, materia nu a fost finalizata, iar in prezent orele sunt facute in viteza rama- melc.
Si stiti ce? Asist neputincioasa la aceasta situatie si acumulez multa frustrare!
Asta cu elevul atent si implicat o spunem asa ca sa gasim vinovati, dar in realitate profesorii platiti nu – si fac treaba!
Urmează, pe surse, multe schimbări în sistemul educațional, care vor pune pe gânduri multi dintre cei aflați deja în sistem. Va zic de pe acum că nu mai merge sa fi titular pe viață cu ditamai teancurile de dosare cu care sa te acoperi si sa zici că faci performante când tu de fapt tragi sa îți iasă peste norma la numărul de ore, dar nu mai ști cum să le faci sau cum sa nu le faci ci doar sa iei salariul. Vor fi evaluari și în rândul titularilor, pornind de la testarea cunoștințelor adaptate predării actualelor generații de elevi,modul în care se face progres al elevilor, dar și feedback in fiecare modul dat de părinți și elevi fiecarui profesor în parte. Nu contează ca ești titular pe viață, că ai tai au fost oameni de vază pe vremea comunismului sau că esti ruda cu nu știu cine. Cine nu e bun, este descalificat … așa eliminam analfabetismul și frecarea mentei in sistemul de învățământ. Titularizarea va fi eliminată, cine vrea sa intre in învățământ intra oricând, cu concurs organizat ca in state, examen de tip rezidențiat la care afli răspunsul pe loc. Vremea schimbării deja a inceput !
Pe asta sa o crezi tu. Titularii actuali raman titulari, nicio schimbare nu se poate aplica retroactiv, nu le poti lua dreptul castigat prin concurs. Va fi doar ptr cei noi intrati, daca va fi. Asa ca sa iti pui pofta in cui!
Vai de capul tau…in primul rand ar trebui sa stii ca nu e posibil legal sa ” retestezi” un profesor care a fost angajat prin concurs, si-dat toate gradele, perfectionarile. Si care isi face treaba, are rezultate la clasa. Esre exclus sa il iei si sa il trimiti la alt exame/ testare/ evaluare. Si apoi, vezi ca oricum nu prea mai vin multi in invatamant, daca elimini si stabilitatea locului de munca, o sa bata vantul prin scoki, sa vedem atunci ce mai testezi. Asa ca schimba sursele alea, ca-s proaste. Da, multi ar dori multe prostii, viseaza noaptea tot felul de tampii, dar sa stea linistiti, nu vor deveni niciodata realitate.
Domnule Cartarescu, spui numai bazaconii si generalizezi aiurea. Unu la mana, cu concursul “ca in SUA” de care zici. In primul rand, si in Romania, ca sa poti preda, dai concursul de titularizare, care include proba scrisa de 4 ore si proba practica( nu stiai? ) . In SUA din cate stiu nu se dau examene scrise, deci e pe dos. Apoi, evaluari sunt in permanenta la profesori, mai informeaza-te. Profesorii sunt evaluati anual de catre consiliul de administratie, printr-o fisa de evaluare in urma careia primesc un calificativ. Apoi, sunt evaluati periodic de ISJ prin brigazile de inspectie. Sunt apoi evaluati de catre ARACIP- evaluare externa la 5 ani, alte inspectii. Nu in ultimul rand, profesorii care predau discipline de examen sunt evaluati practic, din nou, anual, prin rezultatele elevilor la aceste examene, rezultate care sunt analizate in scoli, inspectorate etc…Cine are rezultate proaste da explicatii. Asa ca cine crede ca profesorul nu e deloc evaluat e total paralel cu realitatea. Ba precum vedeti, exista chiar mai multe evaluari decat in alte domenii, cum ar fi la medici sau judecatori. Aia nu au atatea evaluari. Apoi, ce zici despre formularul de feedback din partea elevilor, el exista si acum. Cat despre “cunostintele adaptate predarii actualelor generatii de elevi”, lasand la o parte exprimarea un pic nereusita in limba romana, problemele cu actualele generatii sunt altele…cunostintele fundamentale nu s-au schimbat, problema este ca elevii sunt obositi si bombardati non stop cu informatii si stimuli, pierd prea mult timp pe platforme gen tik-tok, jocuri etc. Asta le afecteaza clar capacitatea de concentrare si performantele scolare. Si nu tine de profesori! Stai tu linistit, ai insirat niste banalitati, lucruri care se intampla si acum, asezonate cu cateva aiureli care nu vor fi aplicate niciodata ptr ca nu permite nici cadrul juridic. Dar deja e prea mult pentru dumneata. Asa, pe scurt, ca sa stii si tu si sa nu-ti mai faci iluzii, actualii profesori titulari , tot titulari vor iesi la pensie ptr ca din pacate ptr tine si pentru “sursele” tale in Romania (ca si in orice stat de drept real) exista principiul neretroactivitatii legii (precizat chiar in Constitutie la articolul 15). In rest titulatura cea mult discutata si propusa spre eliminare nu inseamna nimic altceva decat contract de munca pe durata NEdeterminata, asa cum exista in toate domeniile. Mai citeste si codul civil care spune clar ca ori contract de munca se incheie, DE REGULA, pe perioada NEdeterminata si numai prin exceptie pe durata determinata. Deci ce propui dumneata ar incalca si Codul Muncii. Se mai incalca si Codul Civil care prevede la art 6 ca nu poti suprima un drept castigat prin concurs, in speta concursul de titularizare. (exista si decizii ale ICCJ in spete similare). Dar, nu ma mira lipsa totala de cunostinte juridice. In ultimii 15 ani s-a mai incercat periodic sa se “elimine titularizare” dar nu s-a reusit/s-a renuntat fix din motivele expuse mai sus, ptr ca e imposibil dpdv juridic. Aiurelile astea sunt reluate din nou si din nou la un interval de timp de tot felul de zevzeci. Daca adaugam si faptul ca invatamantul deja este un domeniu total neatractiv, nu mai vin absolventi si pleaca si din profesorii existenti, scarbiti de haosul din sistem si chiar de mizeriile debitate de cei ca dumneata, cu atat mai putin vor veni daca s-ar desfiinta si stabilitatea locului de munca, si sa fie contract doar pe durata fixa, cum propun alti bagatori in seama (legal e posibil, repet, doar ptr noii angajati) . Implementati asta daca vreti sa va treziti cu scolile goale, la un moment dat. Voi puneti problema ca si cum la poarta fiecarei scoli asteapta 100 de profesori sa se angajazeze si poate atunci ti-ai permite sa vii cu tot felul de conditii exagerate ca sa ii triezi. Dar acum e invers, se cauta profesori si nu se gasesc. Solutia ptr problemele din sistem este cu totul alta, si nu a-i “biciui” tot pe profesori, care deja se chinuie in zadar de multe ori avand in vedere conditiile din scoli si din societate. Ai sa vezi tu “vremea schimbarii” cand nu o sa mai vina nimeni in invatamant, de fapt deja ne indreptam intr-acolo. Nic nu realizezi in ce hal esti pe aratura… Iti mai zic un singur lucru: desi aiurelile debitate nici nu pot fi aplicate, simplul fapt ca se propun nu face decat sa ii scarbeasca si mai mult pe actualii profesori care chiar isi fac meseria , si sa ii faca sa paraseasca si mai repde sistemul. Cand aud ca zilnic sunt pusi la zid si considerati incompetenti, toata lumea le discuta forma de angajare, de evaluare, si propun tot felul de masuri discriminatorii (cum ar fi sa fie angajati doar pe prioada determinata). Asta desigur poate afecta si prestatia lor la clasa, ptr ca un angajat umilit constant nu mai are acelasi entuziasm. Ptr ca asta reprezinta aceste propuneri: umilinta si nimic altceva. Niciun alt angajat din Romania de la stat nu mai este umilit si pus la zid zilnic precum profesorul… Sa va fie rusine!
Tu de cine esti platit sa bagi zazanie si sa dezinformezi asa…de capul tau? Vecinii tai de pe scara nu constituie o garantie a celor 3 surse pe care le invoci?
Lasa-l in treaba lui. Chiar i se pare ca spune ceva nou si ca “sperie” pe cineva. Starneste cel mult amuzamentul.
unde scrie asta?
Cine a debitat asa ceva nu e normal.Nu doar ca ne am angajat in urma unui concurs unic foarte greu de luat,dar, spre deosebire de ceilalti bugetari, suntem singurii care avem constant examene de avansare in cariera, punctaje de formare continua neplatite, dar impuse, avem grade, formari in domeniul pedagogic, digital sau managementul clasei. Ce dracu’ mai vreti de la viata noastra? Sa dea si medicii residentiatul iar si magistratii baroul si politistii etc.
Slavă Domnului! Amin! Chiar mi se pare rezonabil ceea ce a spus domnul ministru. Felicitări!
Nu mai învinuiți copiii,cei de la gimnaziu și liceu stau in medie 5 ,6 ore pe zi la școală împreună cu profesorii ,dragi profesori care cei mai mulți dintre dumnealor nu fac nimic la ore .Copil și adolescent sa pierzi vremea 3/4 ore pe zi că profesorii nu fac nimic,când ești înconjurat jumătate de zi de profesori lenesi,neimplicați,obosiți mereu ,cum sa ai,, chef” să muncești și să fii responsabil.
Gresit, elevii sunt neimplicati, cu ochii numai in tik tok.
când om evalua și doctorii,judecătorii,etc …
Sunt evaluati ANUAL si ei, ca si profesorii. Profesorii mai au si alte evaluari externe: de catre ISJ, ARACIP etc…o gramada de evaluari paralele. CATE ar mai trebui? Suntem normali? Sau avem doar unele frustrari pe aceasta categorie?
nu cred că se întâmplă “același lucru” în sănătate. comparația poate sa stea in picioare, doar cât vorbim despre școlile private ca alternativa la cele publice similar celor cu bani care aleg clinici private in loc sa meargă la stat. dar în niciun alt sistem nu există ceva similar industriei meditațiilor, adică copii care merg la școală și asta nu e suficient, așa că trebuie să suplimenteze cu meditații. unde mai pui că acei profesori care îi meditează sunt tot cei de la stat, că nu mergem la Marcel bartic sau la Oana Moraru sa ne meditam copiii (zic in general, nu de ai mei). (revenind la medicină, nu mai este de mult adevărat că TOTI medicii din privat sunt și în spitalele publice. Foarte mulți medici dintre cei la care am fost eu in privat sunt doar in privat).
deci, industria meditațiilor este ceva nemaintalnit, dar nu cred că are legătură cu capacitățile profesorilor, deci nu va dispărea că se decide cineva sa “evalueze” profesorii. dar cu CE are legătură? mi-aș dori ca cineva să analizeze asta. poate este vorba de dorința profesorilor de a face bani suplimentari. poate este vorba despre dorința părinților ca progeniturile sa le fie tratate preferențial. sau chiar o nevoie reală a unor copii de a lucra în cercuri mai restrânse, in grupuri mai mici de copii sau chiar one to one. poate este chestia aia clasica despre cum daca ceva e gratis (învățământul) nu prea îți pasă și nu ai rezultate, și trebuie să dai bani ca să simți că merită să te zbați pentru…. Văd și eu că azi in scoli nu se lucrează ca înainte, fiica mea nu are teme, trebuie sa ii dau eu. la unele materii îmi vine greu, pentru că nu am cunoștințe. Dar nu pot da vina pe profesori, pentru că văd cum sunt elevii nu fac nici puținul care li se dă. ce discuții citesc pe grup, mi se pare ireal. să tragă copiii profesorii la răspundere că le dau teme! nu e vorba că un copil, doi, nu înțeleg și rămân în urmă, din cauza lipsei de interes peste jumătate din clasa e in urmă! și când vezi asta, nu poți să nu te gândești că trebuie să îți crești propriul copil ca la următoarea etapă (gimnaziu, liceu) să fie cu copii de alt nivel. dar cum ii crești, daca nivelul clasei e foarte scăzut? meditații
in concluzie, problema este complexă, nu știm de ce există meditațiile.Nu putem totuși nici să ne prefacem că nu e dramă cu meditațiile, ceva similar exista în toate domeniile. nu există așa ceva, de așa amploare, nicăieri!
Nu se compara meditația cu un copil cu lucrul cu o clasa intreaga. Profesorul la clasa se confrunta cu situația in care elevul care se mediteaza devine recalcitrant si nu vrea sa fie atent ca oricum,, face” la meditatii. Meditatorii denigreaza in fata elevilor pe profesorul de la clasa. De parca nu ar fi si el tot profesor la clasa. Dar e incredibil cat a scazut caracterul oamenilor.
Sunt profesor care chiar isi face treaba la clasa si nu, NU MEDITEZ, pentru ca nu am timp. ASTA E ADEVĂRUL. DUREAZA SA ITI PREGATESTI ORELE CA LA CARTE.
Sa nu imi spuna mie ca aceia care si mediteaza au timp sa isi pregătească orele.
M-am saturat de meditatori care imi denigreaza munca. Trebuie sa se renunte la moda asta care creeaza DISCRIMINARE intre elevi. Sunt copii care nu își permit meditatii si se simt umiliti cand cei care se mediteaza se dau mari.
Interziceți meditatiile. Pe vremea lui Ceasca nu exista asa ceva. Si am iesit copii cu cultura solida, am intrat la facultati cu examene pe bune, nu pe dosare.
Am incercat o explicatie/analiza aici: https://www.edupedu.ro/op-ed-profesoara-iuliana-serban-in-oglinda-unui-esec-previzibil/
foarte interesant articolul, și aveți dreptate, dar nu știu dacă explică de ce există meditațiile la scara la care există. Și pe vremea mea se făceau meditații, dar pentru admitere in facultate, de exemplu, mai ales dacă programa școlară nu cuprindea tot ce era în bibliografia pentru examene. totuși, cred că nici acel gen de meditații (din care s-au născut meditațiile de astăzi) nu se regăsesc în alt sistem de învățământ. știu că era celebră in vremea mea admiterea la Jurnalism, la care trebuia să faci pregătire cu profesorii universitari de acolo ca sa ai un anume stil de scriere pe care tot acei profesori îl valorizau (incepe să sune ca o melodie de la Pink Floyd:))). Și acele meditații cum s-au născut? și de ce? anomaliile din sistemului de învățământ nu au apărut ieri, împreună cu tik tok. nici alaltăieri, împreună cu parentingul asta care face din copii un proiect personal al părinților…. ci demult, demult…(dar când? și cum ?!).
cu un lucru nu sunt de acord: “Pe lângă faptul că este un efect îndelungat iar ei s-au obișnuit să aștepte rezultate și recompense imediate, în societatea actuală asta i-ar face doar să se simtă foarte singuri”. Asta cu singurătatea. sunt puțini cei nerinocerizati, dar sunt. In absolut orice context, găsești câțiva oameni cum trebuie, cât să nu te simți singur. și situația asta nu va fi eternă, educația va redeveni importantă. Videochatul și influenserii vor dispărea, poate înghițiți de IA, cine știe, și tot oamenii capabili să gândească vor ajunge relevanți. Lumea de azi pare o distopie, dar nici în distopii nu prosperă idioții.
Ce vorbesti? In sanatate e mai rau, diagnostice gresite, daca e cancer. cand ii pune diagnosticul corect, e prea tarziu. Acolo e mult mai rau!
Cum sa nu existe? Glumiti? Sau va scapa situatiile in care pacientul e consultat in spital de stat si ïnvitat” la clinica privata , pe bani multi? Este fix analogul meditatiilor. Ca recent a fost un candidat la primaria capitalei, Cirstoiu, care era acuzat fix de ceva de genul… Dvs traiti cumva in alta tara? De spagile din sanatate, nimic? Acolo este chiar mult mai rau, mai grav. Acolo se ajunge, ca sa-l citez pe un clasic “sa moara oameni” nu doar ca nu se obtine nu stiu ce punctaj la testul Pisa, unde elevul nici nu se concentreaza ptr ca nu este nicio miza. Sau cand pacientul se duce din start la privat, unde plateste o caruta de bani ptr ca la stat desi e gratis poate, serviciile sunt slabe ? Pana si ptr un simplu consult sau analiza, trebuie sa fac i asta. Am vrut la un moment dat sa imi fac un consult cardio…m-am dus prin iunie si ma programasera in noiembrie, la stat! Asa ca am “scos banul”si am rezolvat a doua zi la privat… Cum e posibil sa va scape toate aceste lucruri si sa spuneti ce spuneti?
da, trăiesc în România. in prezent am asigurare privată de la serviciu, dar nu am avut mereu. pentru copil însă nu am avut niciodată și am mers și la stat, inclusiv am fost internată, și nu am avut experiențe îngrozitoare. Se putea mai bine, și am avut noroc și să nu avem probleme majore, dar nu pot sa spun că tot ce am văzut prin spitale în România mi-a lăsat o impresie foarte proasta. și (in spiritul analogiei) nu am rămas netratata. am rude cu operații și internări in spitale din Ro care au avut experiențe acceptabile, altele care au avut experiențe neplăcute.
a, și când eram gravidă, medicul de la Polizu mă invită să merg la privat, “să nu mai aștept la coadă”. nu mă duceam. și nici nu mă lăsa să aștept la coadă, până la urmă.
revenind la analogie. Că unii doctori (nu toți sunt) sunt și in privat și te cheamă acolo (nu toți), că unii pacienți (nu) se duc, și sunt tratați diferențiat, nu este in niciun caz același lucru cu faptul că azi majoritatea elevilor merg la meditații. permiteți-mi să repet. majoritatea elevilor merg la școală și din motive pe care eu una nu le înțeleg, nu acumulează acolo cunoștintele necesare promovării, și merg la meditații. clase întregi, școli întregi, orașe întregi, generații întregi. de la vârste tot mai mici… comparați situația cu industria medicală? ȘI DACĂ ar fi general valabile situațiile expuse de dvs, dar nu sunt, tot nu ar fi la aceeasi scară ca în educație. Câți pacienți accesează servicii medicale versus câți elevi merg la școală? fie sunteți părtinitor, fiind profesor, poate, fie aveți probleme cu logica.
și o anecdota. am fost întrebată la un moment dat de cineva care lucra pentru industria auto ce cred eu că este considerat mai grav ca functionare defectuoasă la un airbag, să se declanșeze fără motiv, sau să nu se declanșeze când e nevoie. eu am crezut că este mai rău să nu se declanșeze. răspunsul a fost că greșesc. este considerat mai grav sa se declanșeze singur, pentru că acest lucru va produce un accident/incident, însă daca nu se declanșează in timpul unui accident, ratează într-adevăr ocazia sa atenueze, dar accidentul deja se petrecuse.
la fel, ajung la spital oameni deja cu probleme. ei merita respect, fara îndoiala, mai ales că plătim pentru serviciile alea, și nu puțin. însă la școală nu ajung copii deja cu probleme. școală pare că, din anumite puncte de vedere, face handicapați din tineri sănătoși.
Aoleu si vai , logica va lipseste dvs. Elevii nu acumuleaza la scoala cunostinte? In primul rand e o generalizare. Apoi, ptr ca acele cunostinte sa se fixeze sunt necesare 2 conditii:1) Elevul sa fie atent la ore, nu atent pe tik tok sau jocuri;2) sa isi faca si temele, sa revada notitele . acasa etc. Daca face aceste 2 lucruri, nu are nevoie de meditatii. Daca nu le face, poti sa ii pui profesor emerit, tot degeaba. Curios cum va scapa astfel de lucruri elementare. A, si am uitat si situatiile, nu rare, in care elevul pur si simplu nu e lasat sa fie atent la ora de catre colegi, care se comporta ca intr-o jungla, de ce? Ptr ca parintii nu au fost in stare sa-l educe. In rest, paralela cu sistemul sanitar dvs ati inceput-o. E hilar sa spuneti ca nu origine merge la spital…Va sa zica recunoasteti ca paralela nu e buna, dar o folositi ptr a justifica cat de rau e sistemul de invatamnt. Si tot dvs vorbiti despre logica? Dar pe medici cine ii verifica daca pun bine diagnostice, daca bolnavii chiar sunt tratati cum trebuie? Au vreo evaluare externa? Elevul da examene nationale, da teste Pisa…atunci de ce faceti comparatii aiurea. Si va mai scapa ceva. Medicul consulta sau trateaza 30 simultan? Cand in 50 minute saracul profesor sa se asigure ca 30 elevi au inteles tot? Treizeci! De aia la meditatii e altceva…una e cand lucrezi cu unul dingur, 2, 3 si alta cu 30! Ce,la meditatii nu sunt tot profesorii din sistem? Care probabil si ei sunt barfiti de parintii propriilor elevi ca nu ar face treaba, dar cautati de altii la meditatii? Vedeti cat de superficial analizati totul? Va scapa foarte multe lucruri…
Aveți dreptate, majoritatea copiilor merg la meditații în privat. Cu toate astea, rezultatele acelorași copii sunt proaste. Nu numai la testele PISA, ci și la Evaluarea națională și Bacalaureat,
deși subiectele s-au tot banalizat cu trecerea anilor.
Atunci, care este, de fapt, problema reala? Dacă la clasă nu-i merge, în privat nu-i merge, a cui e vina și ce e de făcut?
În privința mediului privat din sănătate, mai puțini pacienți merg la clinici private comparativ cu câți elevi fac meditații. Dar nu pentru că nu simt nevoia, ci pentru că nu au atâția bani. Bani care trebuie dați toți o dată, nu câte 100 de lei pe săptămână.
Daniel David, rezolvam si noi niste probleme urgente si importante sau ne pierdem timpul cu tot felul de aiureli gen evaluarea tuturor profesorilor?
ce probleme urgente și importante aveți pe listă, domnule Perplex? Și industria meditațiilor chiar nu e printre ele?
Altfel, dacă citeați articolul, vedeați că nu a deschis el subiectul, și că a răspuns că evaluarea profesorilor are sens doar în contextul evaluării tuturor bugetarilor.
dar chiar sunt curioasă ce probleme importante considerați că sunt de rezolvat in învățământ, dintre astea care pot fi rezolvate urgent, două- trei pe zi până la vacanța de ski? că mie mi se pare că e mai groasă treaba decât cu țevile ruginite din București:))) tare îmi e că și aici trebuie înlocuită toată rețeaua.
Nu, nu are sens. Profesorii sunt printre bugetarii care dau cele mai multe examene, care intra in sistem, devin tutulari prin concurs, nu prin sinecuri politice! Si da, sunt evaluati ANUAL printr-o fisa de evaluare si calificativ, evaluati periodic de ISJ prin brigazi, de ARACIP etc…
Inlocuita toata reteaua! Hahaha, ce nostima sunteti. Inlocuita CU CINE? Dumneata nu vezi ca nu mai vine nimeni in invatamant? N-o sa mai vina nici din aia care dicteaza din manual (eu nu cred ca mai exista multi, oricum, dar nici din acestia nu vor mai fi). Ce propuneti voi, e “vrabia malai viseaza”…Bagati-va mintile in cap si nu-i mai umiliti si pe profesorii pe care ii mai avem si care isi fac treaba. Ca o sa fie total scarbiti si acestia… Cum adica vine oricine si isi permite sa debiteze asa enormitati, cu evaluare/reevaluare…Nici macar nu stiti despre ce vorbiti, ptr ca profesorii sunt evaluati anual de CA-ul scolii, periodic de ISJ si ARACIP prin inspectii. In niciun domeniu nu mai exista atatea forme paralele de control si evaluare(cel putin 3 la profesori, CATE la medici, CATE la politisti, CATE la judecatori?). Voi sunteti normali la cap? Vreti mai multe? Cand tocmai am citit ca in Finlanda de exemplu profesorul nu e evaluat deloc, nici macar anual? Chiar credeti ca stresand suplimentar profesorii si batandu-va joc de ei la infinit, asta va imbunatati ceva? Un profesor umilit, stresat cu n+1 inspectii si evaluari,pus sa dea din nou testari, credeti ca va avea o prestatie la clasa mai buna? Daca va mai ramane in sistem! Sunteti culmea culmilor…IAr aia cu “evaluarea tuturor functionarilor publici”,.alta trasnaie. Trecand peste faptul ca profesorii, medicii etc nu sunt “”functionari publici”, retineti ca profesorul nu e luat de pe strada sa fie angajat in scoli (hai, nu vrei tu sa predai?) , da un concurs serios (proba scrisa 4 ore+ proba practica). Cum adica sa il “retestezi/reexaminezi”. Nici nu se pune problema, dpdv juridic este exclus. A, daca observi ca nu isi face treaba, ii faci un plan de redresare si dupa un timp tot nu sunt rezultate, este altceva! Acolo da, intervii PUNCTUAL ! Dar ideea de a lua toti profesorii in bloc (250000 oameni ) si a-i retesta, adica sa-i trimiti pe toti sa dea din nou concurs/examen, este o idiotenie cat casa, pe langa faptul ca e imposibila dpdv legal. E o bataie de joc doar faptul ca puteti imagina asemenea bazaconii, sa va fie rusine!
Eu inteleg sa testezi un angajat pe care l-ai angajat fara concurs, adica nu l-ai testat deja niciodata (cum e la senat acum),. aia e cu totul altceva. Dar pe cineva angajat prin concurs national unic, care a mai dat ulterior 3-4 examene (definitivat, grade), ptr ce sa-l mai retestezi? Dupa principiul asta, ar trebui ca toata lumea sa fie re-testata toata viata, medicii sa reia rezidentiatul, specialitatea, judecatorii examenul lor de la magistratura…si poate reluam toti si licenta, de ce nu si bacul? De noaptea mintii …
Cum va explicati existenta in sec. XXI a prof. care dicteaza ? Sau pun un ppt si au terminat ?
Simplu. Inca nu am vazut cantecele cu integrale. Si un PPT ai idee cata munca implica? Mai lasati-ma cu dictatul. Se dicteaza, da. Si eu dictez si scriu pe tabla. Si-n ziua de azi. Inca nu am vazut scoala facuta Wifi sau poate prin firul divin al lui CG.
prin firul divin al lui CG :))))))