Daniel David, despre cei care neagă existența virusului: Avem o problemă cu alfabetizarea științifică / Copiii în școală nu fac suficientă biologie, nu se uită suficient la microscop, nu mai fac suficientă știință

20.091 de vizualizări
schimbarea stilului de viață în perioada epidemiei
Foto: captură – EBS Radio
„Avem o problemă cu alfabetizarea științifică. Avem o problemă cu analfabetismul funcțional uriaș și avem o problemă cu neîncrederea între noi, și între noi și instituții”, spune psihologul Daniel David într-un interviu pentru RFI.ro, despre motivele pentru care mulți români neagă existența virusului și cred în teorii conspiraționiste.

”Copiii în școală nu fac suficientă biologie, nu se uită suficient la microscop. Nu mai fac suficientă știință. Și toți ajungem să credem în tot felul de energii misteriose ale universului și în abordări holistice care vindecă nu numai mintea, ci și sufletul. E o mare problemă”, spune David.

Reamintim că România a ajuns la peste 1.000 de cazuri de infectare pe zi în această săptămână.

Redăm un fragment din interviul cu Daniel David:

Rep: De ce este mai ușor să alegem teoriile conspirației în detrimentul măsurilor de protecție?

Daniel David: Fiindcă am ajuns la un nivel înspăimântător despre care eu spun din 2010 și l-am măsurat în 2015. De un deceniu spun despre acestelucruri care astăzi îngreunează în jos societatea. Cei despre care vorbeam atunci au ajuns astăzi adulți cu poziții de influență socială. Ei colorează societatea. Avem o problemă cu alfabetizarea științifică. Avem o problemă cu analfabetismul funcțional uriaș și avem o problemă cu neîncrederea între noi, și între noi și instituții. Combinând acești trei factori se generează un cocktail periculos care distruge o abordare rațională, științifică în lumea de astăzi pe care pot să înflorească teoriile conspirației. Aici este problema. Copiii în școală nu fac suficientă biologie, nu se uită suficient la microscop. Nu mai fac suficientă știință. Și toți ajungem să credem în tot felul de energii misteriose ale universului și în abordări holistice care vindecă nu numai mintea, ci și sufletul. E o mare problemă.

Rep: De ce nu există această încredere în autorități, în comunicările oficiale?

Daniel David: Este o chestie mai veche care rezultă dintr-o încredere interpersonală pe care noi o avem ca profil psiho-cultural. Această neîncredere interpersonală se extinde și la instituții. Nu ține doar de aspectul instituțional. Românii, în comparație cu spațiul vestic, dar și cu vecinii noștri din zona sud sau central europeană, au un nivel de încredere interpersonală extrem de scăzut nu numai între cunoscuți, ci și între noi și ceilalți oameni pe care nu îi cunoaștem și mai ales față de străini. După aceea, e un pas să se generalizeze la instituții.

Rep: Dar în cazul epidemiei de Covid 19, unde ați simțit dumneavoastră că s-a produs o fractură? Unde au greșit autoritățile?

Daniel David: Autoritățile au început bine, am și spus în alte interviuri. În primele săptămâni ale stării de urgență, au comunicat destul de ok. Au greșit prin modul în care au făcut trainingul pentru emoții îndemnând să fim calmi, ceea ce este complet absurd. În situație de pandemie nu este sănătos și normal să fii calm. Într-o situație de pandemie este normal să fii îngrijorat, să fii trist. Este important să nu ajungi în patologii, adică să fii panicat, să fii agresiv sau să fii depresiv. Dar celelalte emoții funcționale și negative, așa cum le numim noi, îngrijorare, dar nu panică, tristețe, dar nu depresie, nemulțumire, dar nu furie, sunt absolut sănătoase. Din cauza faptului că populația nu valida acele emoții, treptat oamenii vedeau o discrepanță între ce simt ei și ce comunică autoritățile. Asta a accentuat neîncrederea față de experții care ieșeau să comunice diverse informații. Iar după aceea, greșeala majoră a fost în perioada de trecere de la starea de urgență la starea de alertă. Au fost cele 3 zile în care reglementările erau în aer. Atunci, comportamentul, care de foarte multe ori a fost supus mecanismului de supresie în perioada stării de urgență, a explodat când s-au eliminat constrângerile. Noi știm că dacă un comportament a fost supus supresiei, când elimini constrângerile pentru el, reapare cu intensitate mai mare, cu frecvență mai mare și de durată mai lungă. Am ajuns în faza în care am intrat în starea de alertă cu un comportament extrem de intens, un comportament din pattern-ul pre-pandemie, care nu mai corespundea cu regulile pe care trebuia să le urmăm. Nici autoritățile în perioada de alertă nu și-au mai asumat rolul efectiv de a verifica la sânge măcar regulile pe care le-au stabilit pentru starea de alertă. Am început bine. Am mers prost și mergem și mai prost.

Citește interviul integral pe rfi.ro

FOTO: captura EBS Radio


22 comments
  1. Din păcate numărul orelor de biologie a scăzut, la ciclul gimnazial clasele a V-a și a VIII-a au doar o singură oră pe săptămână. Au introdus educație socială, limba latină la clasa a VII-a și alte discipline inutile. Nu se pune deloc accent pe predarea biologiei și chimiei. Nu mă refer aici la profesori, ci la cei care fac planul cadru cu număr mic de ore de științe.

  2. Si daca tot se face o trecere spre stiinta, de ce masele de oameni nu vad macar o poza alb-negru care cat de cat sa-ti dea impresia ca s-au vazut la microscop!!
    In schimb apar poze cu multe bile de gelatina cu țepi… facute in Photoshop, care e ideea aici?
    Si nu ma refer numai la televizor, ci incluziv pe maritul internet!

  3. Poate aprofundati Postulatele lui Koch, apoi putem sa vorbim despre virusi ‘vazuti’ la microscop…

  4. Sa faca dovada stiintifica a existentei virusilor dar si a COVID. Si apoi mai vorbim de alfabetizare.

  5. Domnul psiholog are mare dreptate. Acum o saptamana, stand la coada sa-mi achit cumparaturile, casiera magazinului (care avea masca sub barbie, ca, nu-i asa, “ne obliga Guvernul sa purtam botnita”) ne explica cum ca asimptomaticii trebuie lasati liberi printre noi, deoarece “ei ne dau anticorpi covid-19″… . Copilul meu are sansa de a studia cu niste profesori exceptionali si fizica, si chimie si biologie. Intelege foarte bine mecanismele de producere a unor fenomene, insa cati copii din tara asta au sansa lui? Cati dintre noi am avut sansa asta, la vremea noastra, incat sa nu credem ca asimptomaticii covid-19 ne dau direct, fara sa trecem prin boala, anticorpi? Materiile studiate la scoala sunt exagerat de stufoase, copiii trebuie sa invete pentru note mari niste notiuni greu de inteles, daca nu sunt explicate practic, profesorii bifeaza ca au predat “dupa programa” o tona de notiuni pentru ca sunt obligati de sistem. Multe scoli nu au laboratoare de fizica, chimie si biologie. Multi copii nu au vazut in viata lor un microscop…ce e de facut? De fapt, intrebarea este: ce putem face noi, concret, in afara de a comenta de pe margine?

  6. Reactiile comentatorilor de dinaintea mea,confirma puternic ce spune Daniel David in articolul sau.Este foarte frustrant sa le pui oamenilor o oglinda in fata.Reactia este de negare vehementa.

    1. Serios? Ati facut si dvs un studiu stiintific cu privire la cauzele neincrederii? Sau vorbim tot de autosuficienta? Sunt curios ce intelegeti prin negare sau la ce anume va referiti si cum ati corelat reactiile comentatorilor in acest sens. Si daca si dvs ati gasit panaceul universal ca dl. David, atunci ma scuzati…

      1. Raspunsul este acelasi ca in comentariul meu de dinainte.Imi pare rau ca nu ati inteles nimic. Este evident ca mesajul nu este pentru dv.

    2. ,,Copii in scoala nu fac suficienta biologie,,.Sa va fereasca sfantul de suficienta biologie.Nu stiti ce vorbiti.Profesoara de biologie,fost cercetator stiintific principal,pana in 1990.A mai predat pana de curand(2018).Toata materia era materie de zi.Clasa a cincea-in mini vacanta de 1 dec.,elevul a stat numai in casa si a invata pt.testul la bio(2015).Clasa a sasea .Elevii au dat test din materia cuprinsa in 30 de pagini din manual.N-au facut romana si mate suficient,dar bio…hat,pana la luna.Clasa a saptea,final-test la bio,toata materia din semestrul 2.La subiectele legate de aparatul circulator au fost modele de stiinte ale naturii,cu elemente de chimie,fizica.N-au facut mate si romana suficinte,dar bio…Clasa a opta-biologia pe primul loc.Rezultatul?Zecile de ore de biologie,le-a consumat ,de fapt,timpul pentru pregatire la romana si mate.Imi vine sa dau cu toti specialistii de pereti.Crizele de colecist provocate de stresul testelor la BIO nu se mai pun.

  7. Are dreptate. Am oameni care vin la angajare pentru postul de electrician. Tineri 25-35 ani care ei zic ca nu se curentează că îi protejează d-zeu. La 20000V sigur te protejează. Ba mai mult, pe unii trebuie să îi trimit forțat acasă in concediu medical cu febră 39 din aceleasi considerente. Așa au zis si atunci “e doar o răceală” și îmi leșină pe șantier.

  8. „O mama oarecare„ comenteaza ca ” O OARECARE”. Lipsa de educatie se vede in toate mediile sociale iar toate clasele politice care au fost si sunt la guvernarea Romaniei au refuzat constant sa reformeze invatamantul romanesc din toate punctele de vedere. Pentru aceste clase politice este mai usor sa prostesti un om needucat . Uitati-va in ce hal a ajuns tara asta, din toate punctele de vedere.

  9. Timp de 30 de ani ați lucrat prin toate mijloacele să aveți un popor prost,o turmă de oi… ați obținut,dar acum această turmă de oi se întoarce împotriva voastră, culegeți ce ați semănat.aceasta masă de manevră pe care ați creat,a scăpat de sub control.

  10. Imi pare foarte rau ca oameni cu scoala, mai bine spus cu nivel de pregatire inalt se dau in stamba pe tema “CORONAVIRUS”-ului.De aici fac exeptie patologii, microbiologii si cei care -fara sa dau nume- STIU FOARTE BINE ca in spatele pandemiei sta o criza economica indusa de cele doua mari puteri ale lumii. Pe langa acest lucru mai sta si faptul ca puterile bancare , care sunt conduse de israeliti , isi fac masinatiunile dupa bunul plac.

    1. Atti, Atti, la ora respectivă mai bine să dormi, decât să spui prostii, cu teorii conspiraţioniste. Credinţa în asemenea teorii, dă dovadă “manipulabilitate”. Şi logica este inversă: Mai întâi a fost covidul, care a provocat şi o criză economică, dar şi alte crize. (politice, sistemice – vezi sistemul de sănătate, de învăţământ etc.)

  11. Stimate domn psiholog, fantasma devine locul de refugiu in fata unui mediu nu tocmai prietenos cu diversitatea (apropo de lipsa normalitatii-celebra curba). Unde este prea multa ratiune (stiinta dvs) si inhibam tot tabloul pulsional, s-ar putea sa nu va iasa „prognosticul”. Incepem sa etichetam simtome si atat. Cum este cu replicabilitatea studiilor psihologice? Daca nu se poate masura nu exista? Va propun o abordare mai psihodinamica si poate vedeti o normalitate in ceea ce exista acum. Altfel suna a autosuficienta.

      1. Buna argumentatie! Stiintifica chiar, doar ca “ati gresit etajul”… Buna si forma in lipsa fondului.

  12. Nu neagă nimeni existența coronavirusului. Faptul ca ministrul educației și-a pus fina șefă la DSP, sau că sub pretextul pandemiei s-au făcut ,,n” abuzuri asupra populației nu înseamnă că cineva neagă existența coronavirusului. Pe de altă parte nu vă oprește nimeni să fiți ,,îngrijorat” dacă asta vă validează apartenența la vreo ,,elită” „științifică”…Rămâneți îngrijorat și scutiți-ne de astfel de elucubrații!…

    1. Dacă școlile ar achiziționa microscoape electronice, măcar licee și facultăți de înaltă specializare tehnică, da, s-ar vedea virusuri la microscop. Dar noi suntem în secolul trecut și nici acolo nu mai suntem. În secolul trecut aveam în școli generale microscop optic și acum în loc să adaugăm lângă el unul electronic pentru a largi orizontul cunoașterii elevilor, am renunțat și la cel optic și învățăm materia din poze din manual.

      1. Imi place observatia dvs!
        Dar macar exista documentatie adevarata despre virusi care au fost izolati, respectand paradigma stiintifica in totalitate?
        As vrea sa ajung si eu la macar un articol care sa ma elucideze pe tema asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii capabili de performanță vor fi evaluați de echipe de psihologi și profesori prin teste de aptitudini, ca să poată participa la pregătirea din centrele de excelență – proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca

Elevii capabili de performanțe înalte care pot participa la cursuri și programe educaționale suplimentare la centrele județene de excelență (CJE) ar urma să fie identificați de echipe de specialiști –…
Vezi articolul

Elevul de 16 ani la Colegiul Național „Ion Creangă” din București, arestat preventiv pentru 30 de zile, este acuzat de tentativă de omor calificat / Procurorii: A premeditat săvârşirea faptei, s-a interesat despre pedeapsa aplicabilă, a făcut planuri în legătură cu modul în care urma să acţioneze şi s-a înarmat cu un cuţit

Elevul de 16 ani de la Colegiul Național „Ion Creangă” din București care a atacat cu cuțitul o profesoară în timpul orei a fost arestat preventiv, joi, pentru 30 de…
Vezi articolul

Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, cu întârziere

Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru acordarea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, propuse de CNATDCU, au fost puse în…
Vezi articolul