Daniel David: Cum crești prestigiul profesiei didactice? Cu un salariu foarte atractiv, astfel încât cei mai buni studenți să-și dorească să ajungă în învățământ

Daniel David / Foto: UBB

Daniel David / Foto: UBB

Daniel David, rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, a declarat că prestigiul profesiei didactice poate să crească „cu un salariu foarte atractiv”: „Trebuie un salariu foarte atractiv, astfel încât cei mai buni studenți, de la fizică, de la chimie, de la psihologie, de la biologie, să-și dorească să ajungă în învățământ”. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii InfoEdu, de pe TVR Info.

„Așa cum ai crescut salariul medicilor, ca să nu plece în străinătate – și au un salariu foarte mare raportat la salariile celorlalți profesioniști, ca să spun așa – la fel trebuie făcut cu profesorii”, a spus Daniel David.

Moderatoare: Recâștigarea importanței pe care o are școala, recâștigarea respectului pentru profesori s-ar putea impune foarte repede și cum?

Daniel David: Este greu, sigur, multă lume spune, este un mecanism bun. În primul rând, ai putea să-l impui cu intervenții pe termen scurt, crescând prestigiul profesiei didactice. Cum crești prestigiul, dincolo de vorbe, de laudă și conferințe? Cu un salariu foarte atractiv, scurt spus. Poate să pară o chestie foarte economică, dar funcționează bine. Așa cum ai crescut salariul medicilor, ca să nu plece în străinătate – și au un salariu foarte mare raportat la salariile celorlalți profesioniști, ca să spun așa – la fel trebuie făcut cu profesorii.

Deci, trebuie un salariu foarte atractiv, astfel încât cei mai buni studenți, de la fizică, de la chimie, de la psihologie, de la biologie, să-și dorească să ajungă în învățământ. Și pentru că le place, și pentru că au un salariu foarte bun, care le dă un statut social important”.

Informații de context

Referitor la protestul profesorilor, ministrul Educației a spus că a purtat ieri discuții cu reprezentanții profesorilor. „În calitate de ministru al Educației, voi lupta pentru ca profesia de dascăl să fie una respectată, inclusiv din punct de vedere al salarizării, al sprijinului și respectului”, a declarat Deca.

Din proiectul legii învățământului preuniversitar a fost eliminat articolul privind salarizarea profesorilor debutanți, cel care ar fi dus la o creștere cu 60% a salariilor cele mai mici din învățământ.

A fost eliminat articolul 129 alin. (2) care prevedea că „în conformitate cu principiul importanței sociale a muncii, salarizarea întregului personal didactic de predare se realizează în mod progresiv, având la bază salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic“. Acest articol ar fi avut un impact bugetar de peste 8 miliarde de lei, iar Edupedu.ro a scris recent că salariile profesorilor debutanți ar fi fost crescute cu circa 60% dacă s-ar fi aplicat.

În iunie 2022, Marcel Ciolacu spunea că ar trebui introduse criterii de performanţă pentru o mărire de salariu: „Nu sunt adeptul sporurilor, sunt adeptul, în schimb, al criteriilor de performanță, cum s-au introdus cele de la PNRR. În cazul în care ai performanță, vei primi o mărire de salariu. Eu aș introduce toate sporurile în salariul de bază”.

Citește și:
Ligia Deca, despre protestul profesorilor: Voi lupta pentru ca profesia de dascăl să fie una respectată, inclusiv din punct de vedere al salarizării
BREAKING Simion Hăncescu, liderul FSLI, după cel mai mare protest al profesorilor din ultimii 10 ani: Mesajul care a izvorât astăzi este greva generală. Lumea susține forma această extremă de protest
UPDATE VIDEO Protestatarii AUR au încercat să-i atragă pe profesori la ei în miting / Sindicatele din educație și-au oprit protestul la Biblioteca Universitară, pentru a nu se amesteca cu susținătorii AUR. Nistor, FSE Spiru Haret: Așteptăm să se elibereze zona Parlamentului
Salariile de bază ale profesorilor au ajuns la maximul grilei de salarizare din Legea 153/2017, potrivit Ministerului Educației – document / Un profesor debutant are 2.400 de lei net pe lună
Exit mobile version