Dan Micu, profesor la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca: Ca profesor în Statele Unite, am văzut cum universitari extraordinari își țineau cursul astfel încât studenții înțelegeau atât de bine că simțeau că mai au puțin și îi ajung. La noi, ești un profesor fantastic, dar nu înțelege nimeni nimic

Foto: Pixabay.com

Profesorul și cercetătorul Dan Micu, recent întors de la University of Florida unde a fost senior-profesor în 2023 printr-o bursă Fulbright, a relatat în cadrul dezbaterii „Viitorul universităților tehnice“ care era modalitatea de predare aplicată de profesorii excepționali de la universitatea americană, dar și cum funcționează o cultură construită pe meritocrație.

Eu am predat acolo și am făcut și cercetare, dar în timpul liber mă duceam să văd alți profesori cum predau. Era un guru cu care eu lucram, Vladimir Rakov, un tip extraordinar. M-am dus la cursul lui despre teoria câmpului electromagnetic. La sfârșitul cursului am zis: păi eu așa de bine știu, că un pic mai am și îl ajung. Deci în așa fel și-a ținut cursul, încât m-a făcut pe mine și cred că și pe toți studenții să zică: uite, am înțeles! uite, numai un pic mai avem și-l ajungem! Chestia asta la noi nu se face. Te duci și prezinți, tu ești extraordinar, ești un profesor fantastic, dar nu înțelege nimic nimeni din sală”, a povestit Dan Micu, profesor la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, unde predă Metode numerice, Complemente de matematici, Electromagentics (curs în engleză) și Clădiri verzi la Facultatea de Inginerie Electrică.

Dublu licențiat în matematică și energetică industrială, Fulbright senior-profesor la University of Florida de două ori, în 2017 și în 2023, profesor la Beijing Jiatong University în China din 2019 până anul trecut și cu peste 50 de stagii de cercetare și predare la alte universități din străinătate, Dan Micu a declarat că este un susținător al aplicării reale a evaluărilor profesorilor de către studenți și al premierii meritocrației.

Fără premierea meritocrației, fără premierea celor care sunt performanți și care aduc plusvaloare universității, n-o să meargă. Atunci când noi lucrăm la proiecte de cercetare și după aceea primim niște premii, ne bucurăm, suntem extraordinar de entuziasmați și încercăm să facem mai mult. Dacă tu tot faci, faci, aduci proiecte, dar nimeni nu te bagă în seamă, păi la un moment dat nu mai faci. Dar problema știți care este? Cei care nu fac o să zică: dar de ce să fac? Uite, el a făcut și nu s-a întâmplat nimic. Am spus-o și în senatul universității: într-o universitate trebuie să ai toate grupurile de cercetare care să producă. Să producă proiecte, să producă bani. Da, într-adevăr, să facem ca în Statele Unite: profesorii care nu fac cercetare să facă didactic, cei care fac cercetare să fie degrevați de partea didactică și de partea administrativă și să facă cercetare, să aducă bani. Tu știi că ăla a adus bani atâta timp, a adus atâtea proiecte, atunci degrevează-l de sarcinile administrative, degrevează-l de sarcinile didactice cât se poate și dă-i girul, lasă-l să curgă spre spre asta!”, a propus Dan Micu.

Dacă nu mergem pe premierea meritocrației, în dinamicitatea care se întâmplă în universități, în câțiva ani nu știu dacă o să mai fim aici sau dacă o să mai avem despre ce vorbi, ca viitor al universității”, a atras atenția acesta.

Declarațiile profesorului Dan Micu, ca răspuns la întrebările care i-au fost adresate în cadrul dezbaterii „Viitorul universităților tehnice“:
Dan Micu, profesor UTCN / Captura foto
Mircea Miclea, despre evaluarea profesorilor de către studenți:

Dezbaterea „Viitorul universităților tehnice“ a fost organizată vineri, 25 aprilie 2024, la Cluj-Napoca, de către profesorii Mircea Miclea, Dan Micu și Attila Simo și poate fi urmărită video mai jos:

Dan Micu este profesor la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, unde predă Metode numerice, Complemente de matematici, Electromagentics (curs în engleză) și Clădiri verzi la Facultatea de Inginerie Electrică. În perioada 2017-2018 și în 2022-2023 a fost Fulbright senior-profesor la University of Florida, Electrical and Computer Engineering, SUA, din 2019 până în 2023 a fost profesor la Beijing Jiatong University în China. Este dublu licențiat în Matematică (la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca) și în Energetică Industrială (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), cu doctorat în Inginerie Electrică cu stagii de cercetare la Vrije Universiteit Brussel. A fost implicat în 18 proiecte de cercetare internaționale, dintre care director al 8 proiecte Horizon, a fost manager de proiect în 7 granturi de cercetare naționale și membru în 20 de proiecte cu mediul economic. Din 2023 este cofondator al Energy Advisor Start-up, din 2020 este președintele Comisiei de Cercetare din Senatul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, iar din 2010 este directorul Energy Transition Research Center. A efectuat peste 50 de stagii de cercetare și predare la universități din străinătate, printre care University of Chicago, SUA, Ecole Normale Superieure Lyon, Franța, Oita University, Japonia. Descarcă de aici CV-ul integral al profesorului Dan Micu

Citește și:
Mircea Miclea: Cultura pupatului inelului, a oportunismului nu va produce un viitor mai bun în universități. Să trecem la o cultură a curajului / Universitățile tehnice să facă presiune pe SRI, SIE, Ministerul de Externe să faciliteze acordarea de vize studenților din alte părți ale lumii pentru ca să permită internaționalizarea învățământului
Specialiștii din cercetare-dezvoltare, din industrie, să se implice în curriculumul universitar. Din 14 cursuri, să vină să predea 4 cu mine în sală, ca în SUA și Germania – propune profesorul Dan Micu, de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca / Conferință eveniment despre dezvoltarea universităților tehnice
Attila Simo, prodecan, Universitatea Politehnica din Timișoara: Universitățile trebuie să-i echipeze pe studenți și cu cunoștințe umaniste, nu doar cunoștințe tehnice solide, pentru a deveni un nucleu de dezvoltare internațională
VIDEO Profesorii Mircea Miclea, Dan Micu și Attila Simo au dezbătut „Viitorul universităților tehnice“
Exit mobile version